Mérföld Yachting Kft.
1012 Budapest, Márvány u. 17.

Hívja irodánkat!

+36 1 225 2260
+36 20 919 0313

A Dodekaneszosz-szigetek

Görögország bázisunk

Görögország a vitorlázás fellegvára, Horvátország után a 2. legkedveltebb úti célja a magyar túravitorlázóknak. Rengeteg sziget, homokos partok, nyáron állandóan fújó szél, meleg tenger, hosszú szezon, szerény árak és igazán különleges látnivalók jellemzik. A hajózási térség rendkívül nagy és változatos: sok nyárra tartogat vitorlás élményt, míg a görög felségvizeket végigjárjuk.

A vitorlázók 6 főbb régióját fedezhetik fel, melyek:

  • a Jón-tengeri szigetek az Adria folytatásaként,
  • a Peloponneszosz-félsziget és a Korinthoszi-csatorna,
  • a Szaroniki-öböl szigetei Athén előtt az Attikai félsziget takarásában,
  • a Szporádok és a Chalkidiki-félsziget az Égei-tenger északi felén,
  • a híres Kikládok az Égei-tenger centrumában, legszebb szigetével Santorinivel,
  • és a legtávolabbi térség, a török partok előtti Dodekaneszosz-szigetvilág, amely a közvetlen repülőjáratoknak köszönhetően nincs is olyan távol tőlünk. Hát fedezzük fel!

A Dodekanissos elnevezés szó szerinti fordításban 12 szigetet jelent, a valóságban több mint 30, kisebb-nagyobb sziget csoportját jelöli Kis-Ázsia partjai előtt.  A szépséges szigetvilág 12 legnagyobbika Rodosz, Kos, Astipalaia, Karpathos, Kasos, Kalymnos, Leros, Patmos, Tilos, Nisiros, Symi és Kastellorizo. Vulkáni csúcsokként magasodnak elő a tengerből Görögország délkeleti határán. Néha reng is a föld, de mi ezt a hajónkról úgysem érezzük. A vulkáni aktivitás Nisiros-sziget bugyogó, füstölgő kráterénél válik kézzelfoghatóvá. Görög módra nincs lezárva a terület, saját felelősségünkre a kráterben szabadon sétálhatunk, autózhatunk.

A természeti szépségeken túl a szigeteken az emberkéz is jócskán alkotott, évezredek kultúrájának sajátos egyvelegében gyönyörködhetünk. Az ókortól a középkorig fénykorát élő szigeteken antik márvány oszlopok mellett johannita lovagvárak, középkori erődök magasodnak, az ókori szentély mellett ókeresztény zarándokhely, ortodox templom és török dzsámi áll. A 400 éves török uralmat 30 évre az olaszok váltották fel és csak 430 évnyi idegen uralom után, 1942-ben kerültek vissza e szigetek Görögországhoz. Ez a kulturális sokszínűség tükröződik az itt élő görögök tarka házain. Az idegenforgalom csak a legnagyobb szigeteket, Rodoszt és Kos-t csúfítja szállodákkal, a többi szigetre alig ért el. A dodekaneszoszi görögök nem is kizárólag az idegenforgalomból élnek, évszázados hagyománnyal rendelkező foglalkozásokat űznek, mint a szivacshalászat, kézművesség, hajógyártás, halászat és földművelés.

Odajutás

A Dodekaneszosz-szigetek megközelítése repülővel a legegyszerűbb. Budapestről Rodoszra közvetlenül repül a Wizzair. Kos szigetére charterjáratok indulnak a szezonban. Athénból belföldi repülő-járatokkal vagy még Athén hajókikötőjéből, Pireuszból kényelmes komppal juthatunk el a szigetvilágba.

P1080855Hajósok lévén a legnagyobb „sportértéke” annak van, ha vitorlással érkezünk a Dodekaneszoszba. Irigylésre méltó, ha valaki ezt saját hajóján az Adriáról indulva teheti meg, de az is biztos, hogy ez rengeteg szabadidőt feltételez. Az út több hétig is eltart, mert érdemes sok megállással végigcsemegéznünk az utunkba eső szigeteket. Charterhajóval Athénból már 1 hét alatt is kényelmesen eljuthatunk az Égei-tenger ezen délkeleti szegletébe, a nyáron uralkodó erős szél ideröpít. Görögországban lehetséges a one-way hajóbérlés, azaz az indulási kikötőtől eltérő kikötőben adhatjuk vissza a bérhajót, athéni vagy lavrioni hajóátvétellel Rodoszon vagy Kos szigetén. A Kiriacoulis flottánál ingyenes a 2 hetes foglalások esetén, a többi görög flottatulajdonosnál minimum 750 EUR a one-way felár. Mégis megéri, mert megkímél az erős szembeszeles menettől és szebbnél szebb szigetek sorát érinthetjük északról délre (Kithnos, Mykonos, Paros, Naxos, Ios, Milos, Folegandros, Santorini, Kos, Rodosz). A repülőjegyet komppal kombinálva könnyen megszervezhető a one-way utazás.

A Dodekaneszosz felségvizeit akkor tudjuk a legkényelmesebben felfedezni, ha eleve Rodoszról vagy Kos szigetéről bérelünk. A 36-57 láb közötti charter vitorlásokkal önállóan kalandozhatunk. Kisebb méretű bérhajók nem jellemzőek Görögországban. Ide már szükséges a minimum 36 lábas hajóméret legalább 30 LE teljesítményű motorral. A nagyobb szél, hullámzás és szigetközi távolságok miatt azonban a 40 láb fölötti hajóméret az igazán megfelelő. A legtöbb görög flottában általános a szombattól-szombatig bérlés, a röpke hét alatt csak ízelítőt kaphatunk az élvezetekből. A Kiriacoulis flotta hajói viszont bármely naptól akárhány napra bérelhetőek igazodva a repülőjáratokhoz, lehetővé téve az egy hétnél hosszabb pihenést. A hajóbérleti árak Görögország-szerte azonosak, tulajdonképpen ugyanazt a hajóparkot mozgatják a flottatulajdonosok az egyes bázisaik között, a hajóbérlők igényei szerint. Természetesen nyáron aki csak tud, északról délre tartó one-way hajózást foglal, ezért a hajók visszajuttatását akár 50%-os kedvezménnyel engedményezi a bérbeadó. Aki rugalmas tud lenni az utazásban és annak időpontjában, válogathat a félárú hajókból, csak azután győzze a kreutzolást! Hogy miért?

Időjárás- és szélviszonyok, vízjárás

A Dodekaneszoszban, úgymint egész Görögországban a vitorlás szezon 9 hónapig, márciustól-novemberig tart. A nyári hónapokban uralkodó széljárás az Égei-tengeren északias, meltemi a neve. A Dodekaneszoszban a meltemi ÉNy-i irányból fúj. Júniustól kezdve találkozhatunk vele. Teljes erejét, az 5-ös és 8-as közötti Beaufort erősséget júliusban és augusztusban éri el. Az év többi hónapjában a szélerősség kisebb, 3-4 Bft. körüli. Szeptember-október végén ül el. Amikor a meltemi szünetel, a tengeri szél (a „vízi szél”) kap teret, DK és DNy közötti irányokból. Májusban és októberben gyakori a több napos szélcsend is. Tavasszal és ősszel a szél délkeleties, 2-4 Bft. erősségű.

A jellemző széljárás teszi, hogy Görögországban tavasszal és ősszel délről-északra, míg nyáron északról-délre érdemes tervezni egy kényelmes túravitorlázás útvonalát. A sportosabbja természetesen mehet fordítva is.

Habár az uralkodó szélirány mindenütt stabil, a konkrét helyi széljárást és szélerősséget az adott térség domborzati viszonyai is nagyban befolyásolják. Az Égei-tengeren tapasztalatlan hajósok nem tudják, hogy a kisebb szigetek szél alatti oldalán nem hogy csökkenne a szél, hanem még erősebben érkezik.

Habár a széljárás kiszámítható, a jó tengerész kötelező gondosságával hajózva mindig fontos, hogy figyeljük az időjárás-előrejelzést. A pilotkönyv hozza az adott térségben fogható adások idejét és csatorna-kiosztását a VHF-en. A 16-os csatornán Securité közleményben figyelmeztetnek az adás kezdetére. Segíthet a legközelebbi kikötői hatóság (port police), de megkérdezhetjük a helyieket is. Internet-kapcsolat esetén a www.meteo.gr honlapon részletes, képes görög időjárás-előrejelzést találunk.

A víz és a levegő hőmérséklete egyaránt délre haladva növekszik. A nyári 33-35˚C-os kánikulát a állandó szél enyhíti. A tenger 24-26˚C-ra melegszik fel. A legszebbek a tavaszi és az őszi hónapok, amikor a csapadék hatására a szigeteket borító növények kizöldülnek, virágba borulnak. Rodosz és Kos kifejezetten zöld szigetek, a többi inkább kopasznak mondható a hónapokig állandó, erős szél miatt. Nyáron csapadék sem esik egyáltalán.

A hullámzás a horvát szigetvilághoz szokott hajósoknak kényelmetlenebb tud lenni, mivel a görög szigetek közötti távolság nagyobb, kevésbé lehet „takarásban” hajózni. Ezért sem mindegy, hogy one-way út esetén negyedszélben vagy végig raumban hajózhatunk. Hosszabb túráknál az állandó áramlások jelenlétével is számoljunk! A Dodekaneszosz szigetei tekintetében a Kelet-Földközi-medencében az óra járásával ellentétes az áramlás, a török partok mentén északnak fut. Az árapály szintváltozás a görög vizeken is 1 méter alatti.

Kikötés, hajózási tippek

P1140197Igaz a hír, hogy infrastruktúráját tekintve a horvát vizek marina-hálózatát, ezek szolgáltatásait nem találjuk meg Görögországban. Ha azt a kikötői kényelmet (pilotköteles kikötés, márvány zuhanyzók) keressük, amivel az Adria elkényeztet, csalódni fogunk, de így lennénk a világ más vizein is. (A Dodekaneszosszal szomszédos török partokon viszont a horvát színvonalat is felülmúló marinák kínálkoznak.) Görögországban azért nem kezdenek új kikötők építésébe, mert amint találnak egy amphora töredéket -már pedig abból akad bőven mindenütt Görögország-szerte- a régészek lezárják a területet, s ki tudja, folytatható-e egyáltalán a drága projekt. Nem véletlen, hogy csak meglévő kikötőkbe invesztálnak. De éppen ezért szeretjük Görögországot! Nincs betontenger iparméretű kikötőkkel és tömegturizmussal, mint Horvátországban. Érintetlen, eredeti a görög táj. A hangulatos kisvárosok szívébe köthetünk be hajónkkal vagy egy romantikus öbölben horgonyozhatunk. A Dodekaneszosz-ban is jellemzően a partfalhoz tolatva köthetünk ki a vendégváró tavernák elé, és mindezt szinte ingyen! A kikötésért 0-35 EUR közötti összegeket fizetünk. Áram- és vízvételezési lehetőséggel az utóbbi években már minden szigeten felfejlesztették a görög kikötőket. 5 EUR a legkisebb kártya, amellyel a szolgáltatások a parti automatán elindíthatóak. Ez az összeg elég charter vitorlásunk egész éjszakai áramvételezéséhez és a víztöltés is belefér. Főszezonban az egymás előtt több sorban álló hajók esetén persze csak a parti sor hajóinak érhető el a szolgáltatás. Azt szoktuk javasolni a hajóbérlőinknek, hogy azonnal töltsék tele a víztartályokat, amikor arra lehetőség adódik és ez a tanácsunk nem csak Görögországra érvényes. Az üzemanyag-vételezéshez telefonon lehet lajtos kocsit hívni, de köszönhetően a jó szélnek 1 hetes-10 napos vitorlázás alatt tankolásra úgysincs szükségünk. Kicsekkoláskor az üzemanyag-töltést helyettünk a hajót visszavevő cég intézi. Kos és Leros szigetén zuhanyzó/WC helyiségekkel is szerelt jachtkikötőket találunk. A többi városi kikötés esetén zuhanyozás csak a hajónkban lehetséges, de úszó apartmanjainkat eleve erre tervezték.

A 12 fősziget

A Dodekaneszosz szigetei a 35. és a 37. szélességi, a 26. és a 30. hosszúsági körök között helyezkednek el, 120 mérföld keresztbe és hosszában a vízterületük.

A második legnagyobb sziget, a dimbes-dombos Kos viszonylag központi helyzetű a Dodekaneszoszban. Kos jachtkikötőjében több charterflotta is dolgozik. A 20 mérföld hosszú sziget ÉK-i végében fekszik az azonos nevű főváros Kos, a török partoktól csupán 5 mérföldre. A tágas, homokos öbölben szűk bejárat vezet be az óvárosi kikötőbe, a Mandrakiba, amely kört formál. A város közepén parthoz tolatva horgonyozhatunk, van víz és

áram, a körpanoráma csodálatos. A Kos-i marina ide 1 mérföldre dél felé található. A sziget déli közepén Kardamena város kikötőjéből is van hajóátvétel. A sziget bejárásához motort lehet bérelni, homokos strandjainak és gyógyforrásainak köszönhetően évezredek óta felkapott nyaralóhely. Kos városában gyalogosan is gyönyörködhetünk, a kikötő pálmafás sétánya a középkori erődtől indul. Mecset és minaret magasodik egy 12 méter kerületű platánfa törzse mellett, amelyet a legenda szerint az orvosi eskü megalkotója, Hippokratész ültetett. A platánfa terén túl kezdődik az antik romváros és a nyüzsgő kikötői, éttermi negyed. A kikötő északi végében pedig már kiérünk a hosszú, homokos strandra. A sekély földnyelv 1 mérföldre nyúlik ki, indulásunkat követően ezért nagy ívben kell eltávolodnunk Kos városától. Északra indulunk, mindössze 15 mérföldre vár Kalymnos.

Kalymnos a szivacshalászatnak köszönheti gazdagságát, mai napig járják halászaik a Földközi-tengert. Több hónapos hajózással Afrika partjait és Ciprust is elérik. Kalymnos azonos nevű fő városában, a parti sétány “szivacsgyáraiban” a feldolgozást is láthatjuk. Többszörösen átmossák az állatot, mire elnyeri az általunk ismert természetes mosdószivacs állagát és formáját. A tavernák és ajándék-boltok sora, a nyüzsgő város egy nagy kikötőt ölel körbe, centrumában horgonyzással a partfalhoz köthetünk. Az áram és vízvételezést a helyi kikötős intézi, telefonhívásra érkezik. Kalymnos szigetének nyugati felén Emborios öblében is álljunk meg! A kis nyaralóöblöt 500m magas hegyek ölelik körbe. A parti éttermek bójákkal és görög specialitásokkal várnak. Kalymnos szigetével északról szinte összeér a sziklás Leros.

Leros nyugati oldalán 2 mérföld hosszú öböl mélyed a sziget közepébe. Szűk bejáratát a világítótorony mutatja és a szélgenerátorok a hegyen. Régen kalózok tanyája, azután az olasz hadiflotta, ma görög hadikikötő foglalja. Ebben az öbölben rejlik a sziget egyszerű fővárosa, Lakki és két jachtkikötő, a Leros és a Lakki marina. Az öböl déli partvonala katonai támaszpont, a megközelítése tilos. Az Európai Unió határán hajózva többször is apacs helikopterek húztak el a fejünk fölött, Leros keleti oldalán pedig egy török felségjelű tengeralattjáróval találkoztunk szembe. Egyikünk fekete vitorlának nézte a horizonton, másikunk zátonyra épített világítótoronynak, és mire a térképen és a GPS-en is leellenőriztük, hogy az nem lehet, addigra már mellénk ért, a felszínen haladva tolta maga előtt a vizet. Romantikus nyaralóöböl Leros keleti felén található. A homokos strandú Pandeli házacskái fölött szélmalmok és egy johannita erőd díszlenek. Leros-tól mindössze 5 mérföld Lipsos és 10 mérföld Patmos, a Dodekaneszosz legészakabbi szigetei.

Lipsos szerény kis sziget azonos nevű hangulatos városkájával. A partfalnál akár párhuzamos kikötéssel is van hely, az áram és vízvételezés kiépítve. Nagy sétát tehetünk a kikötőből, tiszta vizében a hajónk mellett is fürödhetünk.

Patmos a szigetvilág leghíresebbje. Egyik vulkáni kúpján 1000 éves kolostor működik. A sziget mindössze 200m magas, mégis felsővárosa, a Chora a hófehér Szent János-kolostorral messziről látszik a dombtetőn. A lankákat is megannyi fehérre meszelt kék kupolás görög templom és kegyhely borítja. Az evangelista János Patmos egyik sziklabarlangjában hallotta meg Jézus szavait, és diktálta le az újszövetségi Jelenések könyvét (az Apokalipszist). A keresztény zarándokhelyként funkcionáló barlang ma is látogatható. Szent Jánosnak köszönhetően Patmos-t a török sem

háborgatta. Vitorlásunkkal Patmos Skala nevű kikötőjébe futunk be, a meltemi átfúj rajta, de a szokásos görög módra horgonnyal a parthoz biztonságban hagyhatjuk hajónkat. A Skala északi öblében már kész van az új kikötő áram és vízvételezéssel minden hajóhelyhez, de ezt a helyi halászok teljesen ellepték. A kisvárosba a strand mentén kényelmesen besétálhatunk. A dombtetőre fel a Chorába, a híres kolostorhoz (5 km) és útközben a barlanghoz autóbusszal, taxival, motor vagy autó bérlésével juthatunk. 1 napra 20 euró a motorkerékpár, a taxi ugyanennyiért járja meg a Skala-Chora utat és vissza. A kolostor épületek és teraszok, udvarok és lépcsők bonyolult rendszere. Temploma gazdagon díszített, lenyűgöző a festmények, az arany, az ezüst és a fafaragás bőséges ötvözete. Múzeumában kegytárgyak és kódexcsodák láthatók, 1000-1500 éves könyvek! A kolostort vadregényes sikátorok veszik körül. A girbe-gurba utcákban támívek támasztják az évszázados falakat a földrengések ellen. A kolostortól csodálatos kilátásunk nyílik a környező szigetekre, a pára ellenére 20 mérföld távolságra is ellátni a szikrázó napsütésben. Maga a sziget 10 km hosszú, strandöbleit szárazföldről és vízről is élvezhetjük.

Astipalaia, a pillangó formájú sziget a Dodekaneszosz nyugati határa, Athénból Rodosz felé kerülhet utunkba. Csendes halászkikötő, a tömegturizmustól távol esik.

Karpathos és Kasos Kréta és Rodosz között található félúton, a Dodekaneszosz déli határszigetei. Karpathos a harmadik legnagyobb sziget, 40km hosszú és 1200 méter magasra törnek ormai. Nem lehet eltéveszteni, de sajnos a charter hajósoknak nem esik útjába. Kasos a cseppkőbarlangjáról nevezetes.

Az olasz nevű Kastellorizo (Meyisti) is távol esik a többitől, egész Görögország legkeletibb szigete, Antalya felé félúton sikerült meglátogatnunk. 50 mérföldre az anyaországtól, a török partok előtt Kas városától csupán 2 mérföldre fekszik, mégis minden görög és görögös a kisvárosában, egy-két minarettel fűszerezve. Az öböl közepén horgonyozhatunk, vagy hajónkkal közvetlenül a tavernákhoz is odaköthetünk. Óriásteknősöket szoktattak a tavernák elé, a hajók mellett érdeklődve úszkálnak az idős állatok. A sziget egy Kék barlangot is rejt, mely nagyobb még Kapri híres Kék barlangjánál is.

A Dodekaneszosz közepén, Kos szigetétől délkeletre indulva Nisiros, Tylos, Rodosz és Symi várják, hogy felfedezzük. Kos marinájából Nisiros északi partjáig 20 mérföldet kell

hajóznunk. A sziget Mandraki nevű kikötőjében a kompok mellett van horgonyzóhely, de a charterhajóknak inkább Palon kikötőjét ajánljuk. Mindkét kikötőben bérelhetünk járművet a sziget bejárásához. Feltétlenül kiránduljunk el 5 kilométerre a sziget belsejébe, a 700m magas vulkáni kúp aktív oldalkrátereihez, amelyekbe szabadon belemehetünk. A kénes kigőzölgések és a forrásban lévő, bugyogó talaj életre szóló természeti élményt nyújt.

Tilos szigete Rodosz felé félúton csendes és nyugodt megállóhely, a főváros Livadhia kikötőjében vagy Tilos déli öbleiben horgonyozhatunk.

Symi szigetén azonos névvel festői városkát lelünk. A sziget északkeleti öble rejti az Égei-tenger legszebb természetes kikötőjét, amelyet a szivacshalászatból és hajóépítésből meggazdagodott városka színes házai ölelnek körbe. Manapság a szivacshalászat helyett az idegenforgalommal foglalkoznak a Symi-i lakosok. Rodoszról sokan kirándulnak át ide. A sziget keleti öblei strandolásra kiválóak. Symitől 15 mérföldre végre elérjük Rodoszt.

Rodosz, a legnagyobb dodekaneszoszi sziget 70km hosszú. Északi oldalát az Égei-tenger, déli partját a Földközi-tenger mossa. 1200 méter magas hegyeinek köszönhetően messziről kirajzolódnak körvonalai. Legjelentősebb városa, az azonos nevű Rodosz a sziget északkeleti csücskét díszíti. Az ókorban 3 másik rodoszi polisz hozta létre a várost, szabályos úthálózata tehát 2500 éves. Erre épült a johanniták középkori kolostorvárosa. A rodoszi kikötőben, a Mandraki marinában a szélmalmok alatt vehetjük át a charter hajókat. A móló végén ma világítótorony áll, az ókori világ hét csodájának egyike helyén. A híres Rodoszi Kolosszus a kikötő bejáratát díszítette. Sajnos a 30m magas, tükrökkel díszített, aranyozott koronás bronzszobrot kezében fáklyával egy földrengés hamar ledöntötte, török kézműveseknél végezte be a pályafutását. Rodosz a bőséges kulturális látnivalójának köszönhetően lenyűgöző város. A sziget déli közepén Lindos város öblébe tudunk még a hajónkkal bekötni. A város lovagvára már messziről iránymutatóul szolgál.

Utunk során szebbnél szebb strandöblökben horgonyozhatunk a szigetek szél alatti oldalán. Tiltott gyümölcsként belekóstolhatunk egy-egy török öbölbe is, hiszen a Datca és a Bozburun félsziget 5-10 mérföldre húzódik a görög szigetek előtt. Egyik kedvencünk Bozuk Bükü, Rodosz városával szemben egy kis török öböl, amelyben Ali baba étterme pilotköteles kikötést kínál ínycsiklandozó török grill ételekkel.

A Dodekaneszosz térség ki- és beléptető kikötői Rodosz, Kos és Kalymnos. Bejelentkezéskor a görög tranzit log mindössze 30 EUR, további 30 EUR a vám és 20 EUR a kikötői illeték. A kijelentkezés ingyenes. Ha nem akarjuk magunk végigjárni a hatóságokat, 120 EUR-ért fél óra alatt elvégzi helyettünk egy ügynök.

Kevés magyar hajós ismeri még a Dodekaneszosz szigeteket, pedig Budapestről egyszerűen elérhetőek, a főszezonban is van szél, a változatos szigeteken rengeteg a természeti és a kulturális látnivaló, homokos strandöblök várnak és az ízletes, görög konyha bouzuki szóval. Szívből ajánljuk, mert vitorlás nyaralás lesz a javából! Utjainkon a görög világcég, a Kiriacoulis Mediterranean charterhajóit és bázisait használhattuk.

Szerző és fotók: Marosi Miléna és Varga Tamás, a Mérföld Yachting tulajdonosai

www.merfoldyachting.hu

Galéria

Facebook Youtube Hírlevél