Mérföld Yachting Kft.
1012 Budapest, Márvány u. 17.

Hívja irodánkat!

+36 1 225 2260
+36 20 919 0313

Irány a Francia Riviéra!

Francia Riviéra bázisunk

Irány a Francia Riviéra!

Elegáns tengerparti városkák, modern marinák, pazar éttermek, kellemes klíma, finom homokos plázsok, szépséges tájak, híres borok és sajtok, friss tengeri ételek és közepesen erős szél – ez Dél-Franciaország, ahol a természeti szépség keveredik az evilági csillogással. Híres művészek, színészek, írók, előkelőségek sora nyaral itt minden országból – akkor mi miért hiányoznánk a Földközi-tenger e kozmopolita vidékéről?

A tökéletes vitorlázás feltételei adottak a Francia Riviéra térségében: a kiegyensúlyozott szélviszonyok között zátonymentes part mentén hajózhatunk jó széllel az általában nyugodt tengeren, éjszakára marinák vagy védett öblök horgonyzóhelyei várnak. Hajóról minden más: szebb és érdekesebb a parti város, elérhetőek a rejtett öblök és a természetvédelmi területek. Dél-Franciaország szárazföldi szállásáraihoz képest pedig kifejezetten olcsó a hajóbérlés, és ringó szállásunkon a riviéra legjava meglátogatható. Itt a vitorlás szezon 6 hónapig, májustól-szeptemberig tart.

DSCF0933A francia felségvizek természetesen nem csak a mediterrán tengerpartra korlátozódnak. Franciaország hajózható vizei a La Manche-csatorna vidéke északon, nyugaton az Atlanti-óceáni partvidék, melyet viharos időjárása miatt a Karibikra átkelés legnehezebb szakaszának tartanak (Vizcayai-öböl) és délen, a Földközi-medencében a mediterrán francia vizek. Ezt a földközi-tengeri partszakaszt tovább tagolhatjuk a spanyol határtól a Rhone-folyóig tartó szakaszra (Lioni-öböl), a Rhone deltájától keletre Marseille környékéig tart a Provence vidék, Toulon-tól Cannes-ig terül el a Cote d’Azure, melyet Saint-Tropez oszt nyugati és keleti Cote d’Azur-re, és Nizzától az olasz határig húzódik a Francia Riviéra (habár sokan tévesen már Marseille-től annak gondolják). A Cote d’Azure és a Riviéra homokos strandjait a Ligur-tenger mossa, ahogyan Korzika szigetének partjait is.

Ne feledkezzünk meg a hajózható belvizekről sem. Franciaország belsejét folyó és csatornarendszer szeli keresztül-kasul, összekötve vízi úton Észak-Európát és az Atlanti-óceánt a Földközi tengerrel. Ezeket a területeket az Európa szerte népszerű csatornahajókkal fedezhetjük fel. A szezon itt áprilistól-októberig tart, ezen időszakon kívül némely szakaszok zárva tartanak. Bár láttunk már fűtött családi hajókat a tél közepén is használatban. A belvizek használata nem ingyenes, napi, 2 hetes, havi vagy éves matrica váltása kötelező a helyi hatóságoknál a 10 LE teljesítményt és 5 m hajóhosszt meghaladó vízi járművek esetében. A díjat a hajó hossz- és szélességi adatainak szorzója alapján számítják. A lakóhajók bérleti díjai természetesen már tartalmazzák e díjakat. A helyszínen hajóátvételkor elsajátítható a zsilipelés technikája. Ne feledjük azonban, hogy ezen vizek belvizek, tehát a belvízi hajóvezetői engedély, a belvízre tanult jelzések érvényesek. A távolságok mindig km-ben vannak megadva.
De térjünk csak vissza a dél-francia parti tengeri hajózásra, a kiváló vitorlás nyaralótúrák színhelyére! Franciaország földközi-tengeri partvonala mindössze 350-400 tengeri mérföld (tmf.) hosszú, a teljes francia parthossz 20%-a. De ezen a relatíve rövid partszakaszon is több marina és kikötő koncentrálódik, mint bárhol a Földközi térségben. Van, ahol egy 5 tmf.-es szakaszon belül 4 marina és további városi kikötők és halászkikötők követik egymást, 6000 kikötőhellyel egy helyen. Ám ne higgyük, hogy ez a rengeteg marina üresen áll, mivel a francia hajópark nagy része ezekben van kikötve.  Ez az ország a világ legnagyobb jachtgyártója, gondoljunk csak a Jeanneau, Beneteau vitorlásokra, vagy a Fountaine Pajot és Lagoon katamaránokra. A hajójavítás és karbantartás terén is vezető hatalom a dél-francia vidék. Nem olcsó, de minőségi munkát végeznek.

FRDSCF0479

A francia marinák színvonala a horvátországihoz hasonló vagy meghaladja azt.  Infrastrukturális szempontból maximális az itt nyújtott kikötői szolgáltatás: a víz- és üzemanyag-vételezés, az elektromos csatlakozás lehetséges mindenütt, ahogyan friss, napi időjárásjelentés is elérhető, hajós boltok, éttermek, minden rendelkezésre áll, csak jussunk helyhez a kívánt marinában! A megnövekedett hajópark miatt a franciák szabadságolása során (július-augusztusban) és a nyári hétvégéken a spanyol partoktól az olaszig a helyi francia hajósok nyüzsgése a jellemző, a marinai hajóhelyekért verseny folyik. A kikötőmesterek mindent megtesznek azért, hogy helyet adjanak, de ha nem tudnak, tényleg elküldenek. Valahol akkor is meg tudjuk húzni magunkat. Lesz egy másik marina a közelben, max. 5 tmf-en belül. Éjszakára horgonyzóhely pedig főszezonban is biztosan marad, mert a helyiek visszatérnek helyeikre a marinákba.

A főszezoni zsúfoltság miatt a horgonyzásnál szokás a parthoz is rögzíteni a hajót, mert esetleg nincs helye a hajónknak körbefordulnia. Az öblökben a sárga bóják (az Iala „különleges jelei”) jelölik a horgonyzás és hajózás határát, azon belül a strandolóké a vízterület, illetve ilyen jelek között vezet ki az útja a jet-skizőknek. Figyelni kell arra, hogy hol tilos a horgonyzás vagy/és a partraszállás, a pilotkönyvből mindig tájékozódjunk, különben drága büntetéssel is számolnunk kell.

A marinákban a pilotköteles, farral a parthoz tolatásos kikötésmód a szokásos. Orral csak akkor szoktak kikötni a hajók, ha túl erős a szél, és másként kockázatos lenne. De előfordul az oszlophoz vagy bójához kötés is. A kikötőkön belül megengedett maximális sebesség mindenütt 3 csomó. A marinai díjak egy 12m-es hajóra 50-80 EUR/éj között változnak kikötőnként.

Mindenegyes kikötőben, annak vízi bejáratához közel áll egy irányítótorony, a kikötői kapitányság székhelye („Capitainerie”). Amikor megérkezünk a tengerről, a fogadó mólóhoz (quai d’accueil) lehet kötni ideiglenesen, hogy innét bejelentkezzünk a kikötői hatóságnál. A VHF 9 és 10-es csatornákon lehet velük forgalmazni, esetenként a 12-es vagy a 16-os csatornákon. Ők mondják meg, hogy hol van szabad hely és hová lehet állni. Vannak marinák, melyekben ezeken a tranzit mólókon tölthetjük az éjszakát is. Nyáron a marinai stáb innét egyből a szabad helyre vezet fel. A tranzit mólóra kikötés kötelezettsége mindazokra vonatkozik, akik az adott marinában saját hajóhellyel nem rendelkeznek. 15m feletti hajóhossz esetén minden időszakban ajánlatos előre helyet foglalni, a főszezonban pedig minden hajóméretre. A jó pilotkönyv tartalmazza az aktuális telefonszámokat. Szezonon kívül  bízhatunk abban, hogy bárhol helyet találunk elsőre, Korzikán pedig akár magányosan is hajózhatunk.

Infrastrukturális szempontból is más világ a francia partoktól 100 tmf-re fekvő Korzika. Elkülönülését eltérő lobogója is jelzi. Korzikán is vannak marinák, de egymástól jóval messzebb. Sokukban kikötődíjat is elfelejtenek kérni. Viszont a nyújtott szolgáltatás és az üzemanyag-vételezés lehetősége is szórtabb.

FR2008augSzardinia 290A Földközi-tenger ezen vidékén uralkodó állandó széljárás az ÉNy-i és a DK-i. A nyári hónapokban, májustól-szeptemberig 2-6 Bft. erősségű a szél. A téli hónapokban az időjárást az Atlanti-térség felől érkező alacsony légnyomás befolyásolja: 6 Bft. feletti szelek lephetnek meg DNy-ÉNy közötti irányokból.

A dél-francia parti vizek széljárását tekintve 2 régióról kell beszélnünk. Toulon-tól nyugatra télen és nyáron egyaránt leggyakrabban ÉNy-i irányból fúj a szél. Jöhet még az É-ÉK-i tramontana is vagy a Rhone deltájából lecsapó hideg, száraz, erős mistral (É-ÉNy), amely a Baleári-szigetekig és Korzikáig is érezhető. Amikor nyáron nem az általános ÉNy-i szélirány érvényesül, akkor a marin, a tengeri szél (értsd: „vízi szél”) kap teret D-DK-i irányból. Toulontól keletre ugyanezen szélirányokkal lehet számolni, csak ezek kisebb erősséggel fújnak, illetve több a szélcsendes időszak. A nappal erős szél is éjszakára elül, a horgonyzóhelyeken is nyugodt éjszakát tölthetünk. Zivatarok mindkét részen tavasszal és ősszel fordulnak inkább elő.

Vízhőmérséklet nyáron 20-22 fok közötti, a kitartóan erős szélben hamar kihűl. A levegő hőmérséklete április és október között 18-29 fok Celsius a dél-francia tengerparton, a napsütéses órák száma 6-12. Korzikára mindenből több jut: 19-30 fokos hőmérséklet és 10-12 óra napsütés.

Korzika szigeténél nyáron a Ny-DNy-i, télen a keleties szelek (DK-K-ÉK irányokból) a jellemzőek. A sziget nyugati oldala szelesebb, mint az olasz csizmához közeli keleti fele. A nyugati partok mentén fújó nyugatias szélre a keleti oldalon délkeleti szelet tapasztalhatunk, mely a sziget északi és déli csücskének szélviszonyait teszi kiszámíthatatlanná, a vitorlázást pedig kényelmetlenné. A Bonifaccio-szorosban, Korzika déli vége és Szardínia-szigete között kialakuló földrajzi csőhatás csak felerősíti ezt a változó irányú légmozgást.

A hullámzás csak a déli irányokból fújó szél esetén jelentős, mert ekkor „bemozdul” az egész Földközi-tenger. Áramlással télen kell számolnunk a part mentén (Ny-DNy-i irányú), nyáron viszont egyáltalán nem jellemző, legfeljebb a több nap óta azonos irányból fújó szél kelthet némi egyirányú felszíni vízmozgást.

Földrajzi adottságainak köszönhetően a tenger víz alatti és víz feletti élővilága is kiábrándítóan gyér Franciaország földközi partvidékén, ha azt az Atlanti-óceáni területeihez hasonlítjuk. Ennek konkrét okai között szerepel, hogy nincs árapályszint-változás, a térségben túl nagy múltra tekint vissza a halászat, és természetesen az elvárosiasodott tengerpart vízszennyezése miatt. 120 millió ember él a Földközi-medence tengerpartjain, és ezt a számot növeli meg nyáron a turisták hada. Delfineket is inkább csak Korzika környékén láthatunk.

A francia felségvizek az Iala „A” bójázási rendszerbe tartoznak. Világítótornyokkal mindenfelé jól ellátott és tegyük hozzá, hogy ezeket megfelelően karban is tartják.

Időjárás-jelentést a VHF rádión a Rhone-folyótól Ny-ra és Korzika körül a 79-es csatornán, a Rhone deltájától keletre St. Raphäel-ig a 80-as csatornán foghatunk a nap bizonyos szakában (a pilotkönyv tájékoztat ezek időpontjáról). A Monaco Rádió a VHF 23-as csatornáján folyamatosan sugározza francia és angol nyelven az időjárás előrejelzést, Toulon-tól keletre lefedi a Kelet-Cote d’Azure-t és a teljes Riviérát. Szinte az egész francia részre és Korzikára áthallatszik a 68-as csatornán az olasz és angol nyelvű adás is. A marinákban a recepción és a kikötői kapitányságokon akár naponta kétszer is friss jelentést találunk, elsősorban franciául, de érthető ábrákkal és szinaptikus térképekkel. Internetről már itthon is felkészülhetünk a várható időjárásból.

P1120578Magyarországról legegyszerűbben repülővel juthatunk el a dél-francia partokra, Párizsból belföldi járatokkal a legnagyobb tengerparti városok elérhetők. Nyáron Korzikára (Bastia városba) charterjáratok is indulnak. Autóval kb.1200km a Francia Riviéra, 1400 km a Cote d’Azure. Nagyrészt fizetős, de kiváló minőségű autópályán vezet az út. A leutazás javasolt útvonala a Budapest-Graz-Klagenfurt-Velence-Milánó-Genova-Marseille irányban. Horvátországon és Szlovénián keresztül a távolság rövidebb, de időben hosszabb lehet. Érkezhetünk hajóval is. Saját, magyar lajstromozású vitorlással szelve a francia parti vizeket már az első kikötői kapitányságon kötelező a bejelentkezés. Amennyiben más EU országból bérelt hajóval (pl. az olasz vagy a spanyol vizekről) hajózunk a francia felségvizekre, már nem szükséges a ki-bejelentkezési procedúra. A Cote d’Azure közepéről, az Hyeres-félszigetnél lévő Bormes les Mimosas kikötőjéből bérelve hajót több útvonal-lehetőségünk adódik.

Az Hyeres-félszigettől délre 20 tmf-es körzeten belül érintetlen természetet találunk, ha megközelítjük az Ile du Levant, Port-Cros, Bagaud és Porquerolles-szigeteket. Ez a szigetcsoport a tömegturizmustól megóvott, csak hajóval megközelíthető természetvédelmi terület, dús növénytakaró borítja. Itt kikötői infrastruktúra nincs, de talán ezért is csodaszép az érintetlen táj.

Nyugatra, a Toulon utáni Cote d’Azure szakaszon fjordszerű öblök (Calanques de Figuerolles, de Port-Miou, de Morgiou, Sormiou stb.) kínálnak szépséges horgonyzóhelyeket a térség nevéhez méltó tiszta, kék vízzel. A Cassis utáni és Marseille előtti szigetcsoportnál is horgonyozhatunk kedvünkre (Ile Riou, Jaire, Maire, Frioul). E szigetcsoportban rejlik If-sziget és rajta a híres börtönerőd, mely Monte Cristo regénybeli kalandjainak színhelye. (Míg az író, Alexandre Dumas valóságos börtönélményei a Cannes előtti Sainte Marguerite-sziget börtönéből származnak.) Ekkor 70 tmf-re távolodtunk el az indulási kikötőnktől, ez már nem a Francia Riviéra.

Tovább hajózva nyugatra érinthetjük a Rhone deltáját és akár eljuthatunk a spanyol Costa Brava-ra is. A Baleári-szigetek közül Menorca-t már 220 tmf-es hajózás után elérhetjük.

Bormes les Mimosas kikötőjéből keletre indulva felfedezhetjük a Kelet-Cote d’Azure-t és az igazi Francia Riviéra partszakaszát. A legtávolabbi, 90tmf-re lévő Monaco és Monte Carlo zárják le a francia parti látnivalókat. Ezek: Saint-Tropez, melynek 16. századi citadellájából gyönyörű kilátás nyílik az öbölre, mellette találjuk a kis, francia „Velencé”-t, Port Grimaud hidakkal és csatornákkal átszelt kisvárosát. További híres és szépséges helységek sora vár: Fréjus, Rade d’Agay, Cannes, Antibes, a Lerins-szigetek, Nizza stb.

Kiindulási pontunktól és a Francia Riviéra partszakaszától kelet-délkeletnek 110 tmf.-et hajózva akár Korzika-szigetét is elérhetjük, az átkelés Szardíniára 200 tmf. távolság lenne. Inkább kéthetes túrának ajánljuk, ha valaki el szeretne távolodni a francia partoktól. Korzika felfedezését és körbehajózását is a szigetről történő indulással javasoljuk, vagy az olasz partokról (Piombino, Talamone, Argentario-félsziget) és a toszkán szigetekről (Elba, Szardínia-szigetéről) bérelve érdemes tervezni –olcsóbb is.

Korzika gránit szigete a francia anyaországtól 169 km-re délre található és alig 90 km-re az olasz szárazföldtől. Ennek a 185 km hosszú földdarabnak 1050 km hosszú, tagolt a partvonala, ez a teljes francia tengerpart majdnem 20%-a!!. A 261 ezer lakosú „illatos szigetet” (e jelzőt a hegyes-dombos vidéket borító vad bozótról nyeri) évi 2 millió turista keresi fel. Vitorlással azért jóval kevesebben! 2700 méter magasba törő, fjordszerű bemélyedésekkel csipkézett sziklás hegyek alatt vitorlázhatunk a nyugati oldalon, míg keleti partjain, a toszkán szigetcsoport előtt, lankás tengerpartok, homokos strandok és szőlőskertek szegélyezik. Az egész sziget a romlatlan természeti szépség benyomását kelti. 2000 éven át hódítók jöttek és mentek a szigeten, legutolsóként a franciák 1769-ben annektálták területét az anyaországhoz.

A Korzika-kerülés esetén a következő francia helységeket érinthetjük: észak-nyugatról érjük el Calvi városát, 110 tmf-re a francia partoktól. Dél felé tovább haladva sorakoznak Golf de Porto, Cargese és Ajaccio, a sziget jelenlegi fővárosa, Bonaparte Napóleon szülőföldje. Propriano után fordulunk nyugatnak és Odüsszeusz nyomában elhajózunk Bonifaccio, a tengerszint fölé 70m-re, fehér mészkőfalakra épült legdélebbi városka előtt, Ile Lavezzi és Ile Cavallo szigeteket passzáljuk. A keleti partok mentén északnak haladva találjuk Porto Vecchio, Solenzara és Bastia kikötőjét (lenyűgöző panorámával a nevét adó bástyájáról, szemben Elbával, attól 30 tmf.-re, az olasz szárazföldtől 40 tmf.-re). Ezt követik az északi foknál Centuri, Macinaggio és Saint Florent halászfalvai.

Bátran ajánljuk hát a dél-francia vizeket is a tengeri vitorlázóknak, ahol mérsékelt szélben lehet a luxus és a természetesség nyújtotta látnivalókat élvezni biztonságos vízviszonyok között, kultúrált, modern infrastrukturális háttérrel. Sokakat elcsábított már, hát irány Dél-Franciaország, a Francia Riviéra!

Utjainkon a görög világcég, a Kiriacoulis Mediterranean francia charterhajóit és bázisait vettük igénybe (a Francia Riviéra mentén). A szükséges hajózási információhoz a Francia Riviéra tekintetében az Imrey Kiadó általunk forgalmazott pilotkönyveiből jutunk.

Marosi Miléna, Varga Tamás

Mérföld Yachting Kft.

 

Galéria

Facebook Youtube Hírlevél