Napfényes Toszkána

Olaszország bázisunk

Vitorlás bérlés Toszkánában

Egyre többen keresnek Horvátországon és az Adrián túli vitorlás desztinációt. Nekik elsőként Toszkánát ajánljuk. Autóval 1100km végig autópályán, hogy a nyugat-olasz partvidéket elérjük. Aki sokallja a 10-12 órás utat, megállhat Firenzében vagy Pisában, kulturális élményekkel telve, pihenten érkezhet a délutáni hajóátvételre. A repülővel érkezők Pisából juthatnak el az indulási kikötőkbe. Az olasz bérhajóknál is a szombati hajóátvétel az általános, szerencsére a mi Kiriacoulis hajóink bármely naptól akárhány napra bérelhetők. A toszkán szigetek megismerésére az egy hét ugyanis nem elég, csak a legjavára jut idő.

La Spezia-tól a Róma kikötővárosának tartott Civitavecchia-ig tart az a szárazföldi szakasz, melyhez a toszkán szigetcsoportot soroljuk. A szigetek Észak-Korzikával egy magasságban, a híres vitorlásversenyeknek is helyet adó Argentario-félszigetig bezárólag fekszenek félúton a Tirrén-tengerben. Ezek az örökzöld szigetek nagy átmenő forgalommal rendelkeznek a hajósok körében, mivel sokaknak nem végcélul, hanem megállóhelyként szolgálnak Korzikára vagy Szardíniára menet, esetleg útban a Ligúr-tengerre az olasz és a francia Riviéra felé. A legismertebb sziget Elba, 10-15 mérföldre az olasz csizmától komppal Piombino városából

fél óra alatt elérhető (15 EUR/fő, autós komppal egy óra az út, 55 EUR/autó). De minek kompozzunk, ha már charter hajónkon is megtehetjük ugyanezt az utat? A legtöbb vitorlás Elbával egy magasságban a szárazföldön, a Follonica-öböl jachtkikötőiből bérelhető: Piombino 450 férőhelyes Salivoli marinájából, Follonica város alatt Puntonéban a 950 férőhelyes Scarlino-i (volt Etrusca) Marinából vagy délebbre az Ala-foknál, Punta Ala 895 férőhelyes jachtkikötőjéből. Az olasz kikötők autóparkolói a marinán kívül helyezkednek el, ezért ingyenesek. Hivatalosan nem őrzöttek, de a kikötők őrszemélyzete éppen rálát, mindenki ide parkol. A jachtkikötőn belüli privát helyek aranyárban vannak. Mielőtt kifutnánk, VHF-en a kikötői hatóságnak (Torre di Control) az indulási szándékunkat be kell jelenteni. A kikötősökkel pár szóval olasz nyelven lehet a legjobban boldogulni. A hajózás nyelve mindazonáltal itt is az angol. A marinai stáb csónakkal kötelezően segíti az elindulást, hogy védjék a szomszédos hajókat. A pilotkönyv írja, mely kikötő mely VHF csatornán forgalmaz. Ha vízről érkezünk, a marina bejáratában lévő nagy táblán olvasható a rádió-csatorna száma. Korzika felfedezéséhez is a toszkán hajóbérlést ajánljuk, mert az olasz hajóbérleti árak kedvezőbbek, és a kompozás költségét is megspórolhatjuk.

Az ókori legenda szerint, amikor Vénusz kikelt a tengerből, a nyakláncáról lepergett hét gyöngyszem, ebből lett a hét fő sziget, melyek a toszkán szigetvilágot alkotják. Ezek északról-délre: Gorgona, Capraia, Elba, Pianosa, Montecristo, Giglio és Giannutri szigetei. Charterhajónkkal elsőként Elbára hajózzunk! Elba a toszkán szigetek legnagyobbika, közülük a leggazdagabb és a legszebb is. 1018 méter magasra törő ormával már messziről kellemes látványt nyújt a nyáron is zöld sziget. 223 négyzetkilométer területű, 15 mérföld hosszú, 5-10 mérföld széles. Sziklás partvidéke óriás homokos strandöblökkel szabdalt, helyes kisvárosokkal, egy-két jachtkikötővel tűzdelt. Több napot is eltölthetünk azzal, hogy tagolt partjait végigcsemegézzük. Adottságainak köszönhetően sok száz éven át volt kalózok rejtekhelye. Írásos emlékek szerint 1542-ben 42 (!) hajós kalózflotta indult

portyázni Elbáról. A sziget volt olasz, spanyol, francia és angol kézen is. Az egyesült Olaszországnak csak 1862-ben lett tagja. Az említett toszkán szárazföldi kikötőkből 20 mérföldnyi hajózással érhető el Portoferraio, a sziget fővárosa, amely Elba északi oldalán nyíló nagy öbölben terül el. Az angol Nelson admirális szerint Portoferraio méretei alapján a világ legjobb kikötőöble. A tágas öböl, a Rada di Portoferraio délnyugati és délkeleti felén horgonyzásra is van lehetőség. A pilotkönyvből azonosítsuk be jól a területet! A tiltott horgonyzási zónákból ugyanis kérdezés nélkül elvontatják a hajókat, a hajótulajdonos költségére. Mi ezért inkább azt javasoljuk, hogy Portoferraio 3 jachtkikötőjének egyikébe kössünk be. Az óváros kikötőjét el sem téveszthetjük, ha a történelmi belvárost célozzuk meg. A hullámtörő móló végén hívogat a nyolcszögletű vörös torony. A pilotköteles kikötőt  XVIII. századi házak ölelik körbe. 100 eurón felül fizetünk, de a látvány lenyűgöző lesz. A másik két jachtkikötő, a 150 férőhelyes Esaom Cesa és a 100 hajóhelyes Edilnautica a szomszédos kereskedelmi kikötőn túl fekszenek: a belvárosi kikötőhöz képest a kikötés fél áron van, de az óváros gyalog vissza legalább fél óra. Portoferraio-ban minden Napóleonról szól. A szomszédos Korzikán született francia császár először Elbán töltötte kényszerű száműzetését. Portoferraio-i háza, az óváros magaslatán épült Villa dei Mulini ma emlékmúzeum. Érdekessége, hogy a kis termetű nagy ember az épület pompás szobáiban is tábori körülmények között élt és aludt. A szobák eredeti berendezése Napóleon hétköznapjaiba enged betekintést. Az óvárost megkoronázó XVI. századi citadellához is sétáljunk fel, hogy a naplementében gyönyörködjünk! A tükörsimára koptatott évszázados lépcsőkön ezután a hangulatos főtérre ereszkedhetünk vissza. A pezsgő városból nyugatnak hajózva Elba északi felén Marciana Marina fürdőhelyére értünk. Maga Marciana város a hegyoldalban van, innét felvonóval Elba legmagasabb hegycsúcsára is feljuthatunk. Sajnos a „Tengerparti Marciana” kikötőjében főszezonban nem jutott hely (a tranzit-helyek száma általában a hajóhelyek 15%-a), ezért aludtunk mi is a szemközti, 4 mérföldre lévő strandöbölben, horgonyon. A Golfo di Viticcio ÉNy felől nyitott volt, így csak akkor ajánljuk, ha nem fúj a szél. Nyáron az uralkodó széljárás éppen Ny-ÉNy-i, de csak ritkán erős. A 2000 méter magas Korzika szélárnyékában gyakori a szélcsend. Elba legbiztonságosabb horgonyzóhelyei a déli partvonalon adódnak, melyek a szépséges Golfo di Campo, Golfo della Lacona és Golfo Stella. Az elsőben Marina di Campo városka feltétlen

megéri, hogy meglátogassuk. Tipikus olasz nyaralóhely. Az arany homokos strandöbölben jól tart a horgony. Minthogy horgonyőrséget nem szeretnénk az éjszakára, mindenképpen partfalhoz akartunk kötni. Egy kis trükkel ez is megoldható volt. Amikor napközben megérkeztünk, odaálltunk a főmólón a benzinkúthoz, és meggyőztük a benzinkutast, hogy foglalja nekünk a helyet. Zárástól nyitásig 20 euróért kiadta nekünk. Egész délután strandolhattunk a hajónkról annak tudatában, hogy vacsorára már a partfalhoz kötünk. Fél nyolckor persze már állt ott egy másik hajó, a benzinkutas kettőnknek adta el a helyet, hát kulturáltan egymásra kötöttünk. Az elbai halvacsora felejthetetlen volt. Elba keleti felén is vannak látnivaló települések, kiváló horgonyzóhelyek a homokos plázsok előtt és kikötőöblök Porto Azzurro, Rio Marina és Cavo városainál. Elba ókortól a napjainkig (1984-ig) tartó vasbányászatának nyomait fedezhetjük fel ezen a partvidékén. Híres Rio Marina ásványtani múzeuma és Porto Azzurro bányamúzeuma, amelyben kisvonattal visznek a hegy belsejébe. Jó tudni, hogy a még feltáratlan vastartalékok miatt mágneses anomália tapasztalható a szigettől északkeleti irányban is!

A toszkán szigetek többsége (csak Elba és Giglio a kivételek) a Földközi-térség legnagyobb védett tengeri övezete, a Toszkán Tengeri Természetvédelmi Park tagja, ezért látogatásuk korlátozott, ennek köszönhetően szépségük szó szerint érintetlen. A hajónk pilotkönyvéből vagy a www.islepark.it honlapon tájékozódhatunk a védett zónák határairól, szabályairól. Egyik hajóbérlőnket meg is büntette a parti őrség, de mivel nem fizetett a helyszínen, a hajótulajdonos chartercéget kérték fel a büntetés behajtására. Gorgona a szigetcsoport legészakibb tagja, 255 méter magasra emelkedik ki sziklatömbje a tengerszint fölé. 1996 óta a Nemzeti Park tagjaként

tilos 3 mérföldnél jobban megközelíteni a szigetet. Kikötési lehetőség a sziget keleti felén lévő kicsiny kikötőjében lehetséges. Cala dello Scalo-ba a szigetre merőlegesen, keletről érkezhetünk. Régebben büntetés-végrehajtási intézmény működött rajta. Ugyanez vonatkozik Capraia megközelítésére és múltjára is. Az 1992 óta védett terület 2-3 mérföld széles a sziget körül. Nyugati oldalának egyetlen kikötőjét, Porto Capraia-t keletről passzálva vehetjük irányba. A sziget maga a Korzika-fokkal van körülbelül azonos szélességi körön, Korzikától mindössze 16 mérföldre, Elbától 20 mérföldre északra. 447 m magasra emelkedik ki a tengerből, ez is börtönként szolgált sok éven át. A sziget tetején lévő börtön épületek látogathatóak. A sziget szerény települése a kikötőt öleli körbe. Porto Capraia szívében a főmólóhoz pilotköteles kikötéssel állhatunk. Ha nem látunk szabad helyet, egy üveg borral a hajó orrában bepróbálkozhatunk a kikötősnél. Ha így sem lesz városi helyünk, Capraián nem kell aggódnunk, negyed mérfölddel arrébb a nagy öbölben telepített bójákra köthetünk. Egyedülálló módja a kikötésnek, hogy a kristálytiszta vizű öböl közepén is pilotköteles a kikötés módja, sőt, a bójákra még a farkötelek is ki vannak készítve a hajóinknak. A bójasorra két irányból is ráállhatunk. Leakasztjuk a fehér kötelet és előrevisszük, a hajó orra felől megfeszítve ezzel rögzül a hajónk elölről egy-egy víz alatti beton-kockához. A zöld és a piros jelölésű kötelekkel jobb és bal oldali farkötélként a tatot tudjuk rögzíteni a bójához. Elinduláskor kulturáltan vissza kell akasztgatnunk mindhárom kötelet a bójára, hogy a következő hajós is segítség nélkül kiköthessen hozzá. Mindez egy csodálatos, mély vizű öböl kellős közepén. Hajónkat teljes biztonságban hagyva csónakunkkal Porto Capraia és vendéglátóhelyei kényelmesen elérhetőek. Az Elbától 8 mérföldre délre található Pianosa is régen börtönsziget volt, 1997 óta képezi részét a természetvédelmi területnek. 1 mérföldes körzetében tilos a horgonyzás, a halászat, a búvárkodás, de még a hajózás is. Teljes zár alattvan a hajósok számára. Amúgy

is alig látszik ki a vízből 30 méteres tengerszint feletti magasságával. A házai előbb tűnnek fel a horizonton, mint maga a sziget. A tőle 18 mérföldre délre található Montecristo körül a tiltott terület határa csak 1000m. A 3 mérföldes sáv a halászati tilalomra vonatkozik. Csak engedéllyel vagy havária esetén közelíthető meg hajóval az Alexandre Dumas regénye által világhírűvé lett sziget. Leginkább hegymászók látogatják. Évi 1000 főben maximált a turisták száma, az április és szeptember közötti időszak egy napjára szóló partraszállási engedélyért hónapokat kell „sorban állni”. Maga a sziget 648m magas kúp a tenger közepén, kiváló tájékozódási pont a horizonton, ha a szárazföldről Szardínia irányában húzzuk meg a rottánkat. 25 mérföldre Montecristo alatt fekszik Giglio, az olasz szárazföldtől 8 mérföld széles csatorna választja el. Nevét a Costa Concordia haváriája kapcsán ismerte meg a világ 2013. januárjában. Keleti oldalán lévő fő települése, Giglio Marina előtt érte a luxus tengerjárót a végzetes tragédia. Pedig Horvátországhoz képest sokkal kevésbé zátonyos vizeken hajózhattak. Aki katasztrófa turistáskodni szeret, lekéste, a roncsot már elvontatták. A legdélebbi toszkán sziget, Giannutri körüli 3 mérföldes védett területben 2 hajózási csatorna nyílik a településeihez, a nyugati Cala Maestra és a keleti Golfo Spalmatoi elé.

Toszkán indulással az olasz szigetek felkeresése mellett belefér az egyhetes hajózásba, hogy Korzikába is belekóstoljunk. Az olasz szárazföldtől 50 mérföldre, Elbától mindössze 30 mérföldre, Capraiától 16 mérföldre fekszik a francia sziget. 2 hét alatt még kényelmesen körbe is kerülhetjük. Az Unión (és Schengenen) belül nincs ki-és bejelentkezési kötelezettségünk, csak az adott felségterület lobogóját ne felejtsük el felhúzni. Korzikának saját lobogója van, a fehér alapon fekete fej szemkötővel a homlokán nemzeti jelkép. Ezt és ne a francia trikolórt használjuk! Hajóátvételkor kérhetjük a korz lobogót az olasz indulási bázison is. Korzikához közeledve éberen

kell navigálni, mert annak part menti vizei már zátonyokban és apró szirtekben bővelkednek. A tájékozódásban segítségünkre vannak 700 éves kő őrtornyai, a bástya-szerű építmények a part kiszögellésein. Ezek talán éppen a toszkán kalózok ellen védték meg a szigetlakókat azzal, hogy közeledtüket gyorsan hírül adták. Elbáról vagy Capraiáról ne hagyjuk ki a Korzika-fok városainak meglátogatását! A nyugati tövében St.Florent városka óriás marinájában mindig van szabad hely. Megéri, hogy felkeressük hajónkkal, bár ha a misztrál fúj, azzal szemben elég sportos túljutni Korzika hírhedt csúcsán. Maradva a keleti felén Macinaggio-t és a tőle 15 mérföldre délre fekvő Bastiát ajánljuk. Mielőtt beérünk egy korz kikötőbe, a VHF 9-es csatornán kell bejelentkeznünk rádión a kikötői hatóságnál („Capitainerie”). Macinaggio horvát színvonalú jachtkikötője a Korzika-fok keleti végében vár, a toszkán Capraia-sziget magasságában. Tranzit helyek is vannak benne bőven, parti éttermei fantasztikusak. Az éjszakáért 65 eurót fizettünk. Aki nem akar fizetni a kikötésért, horgonyozhat a marina előtti öbölben ingyen. A másik város, amelyet még kényelmesen elérhetünk Elbáról, Bastia Korzika második legnagyobb városa. Bastia óvárosa két részből áll: ezek a terra vecchia a régi kikötővel, amelyet a Sárkány-móló véd, körülötte girbe-gurba sikátorokkal, és a XIV. századi terra nova, a citadella és várnegyed, benne a katedrális egy művészettörténeti különlegességgel, a fekete Jézussal. Az öreg kikötőben, a Porto Vieux-ben napközben még akad szabad helyünk, a kikötői kapitányság 12h és 16h között sziesztázik, hát magunk oldjuk meg a kikötést, és fizetnünk sem kellett érte. Az újvárosban tágas terek és utcák futnak a nagy kereskedelmi kikötő mentén, ahová a kompok is érkeznek Franciaország és Olaszország (Livorno, Piombino) felől. A kereskedelmi kikötőtől északra fekvő Port Toga

 jachtkikötő 360 hajóhelyének egyhatoda a tranzit hely, ez Korzikát tekintve nagyon jó arány. Kelet-Korzikán rengeteg a strand, Bastiától Solenzaráig üdülőfalvak és nyaralótelepek szegélyezik a hosszan elnyúló, homokos partot. A sekély vízben horgonyozhatunk a part mentén, de a híres, vadregényes öblök a sziget déli és nyugati felén várnak. Bastia alatt 20 mérföldre Port de Taverna, újabb 30 mérföldre Solenzara, majd Porto Vecchio nyújtanak kikötési lehetőséget. Toszkánából 10-12 óra alatt a Bonifacio-szorosba is elhajózhatunk, sok hajóbérlőnk így jut el a legegyszerűbben Szardíniára. Kevés magyar hajós ismeri még a nyugat-olasz felségvizeket, pedig az autóval elérhető olasz indulási kikötőkből kedvező árú charterhajók várják, hogy fedélzetükön a toszkán szigetvilágot a magyar vitorlázók is felfedezzék. A tagolt partvidék szépséges homokos öblei biztosan elcsábítanak. Kis távolságos, strandolós Elba kerülést ajánlunk a kényelmes hajósoknak egyhetes hajózásra. A sportosabb vitorlázóknak kiváló megállóhelyül szolgálhatnak a toszkán szigetek Korzika vagy akár Szardínia meglátogatása során.

 

Útvonal-ajánlataink:

Puntone -20M- Portoferraio (Elba) -8M- Marciana Marina (Elba) -25M- Capraia -30M- Marina di Campo (Elba) -13M- Porto Azzurro -20M- Puntone.

Puntone -20M- Portoferraio (Elba) -30M- Capraia – 20M- Macinaggio (Korzika) -15M- Bastia (Korzika) – 35M- Marina di Campo (Elba) -30M- Puntone.

 

Időjárás és szélviszonyok:

A nyáron uralkodó széljárás nyugatias (iránya ÉNy és DNy közötti), és csak ritkán erős, gyakori a szélcsendes időszak is. Esetleg előfordulhatnak északról „fekete gerendás” viharok, melyek általában nem tartanak soká. Tavasszal és ősszel az afrikai eredetű sirokkó is bejelentkezik, DK-i irányból fúj. A toszkán szigetvilágban májustól-októberig nyaralhatunk, hajózhatunk. A napsütéses nevet azzal érdemli ki, hogy az évi napsütéses órák száma átlag 7 óra naponta, az éves középhőmérséklet is 17 fok Celsius. Bárányfelhőt is keveset látni egész nyáron. Az árapály szintváltozás elenyésző, legfeljebb fél méteres. Az általános áramlás is gyenge, a toszkán partvonal mentén északnak tart, Korzika mellett pedig délies, ereje félcsomós, azaz irányában haladva óránként fél mérfölddel segítheti hajónk haladását. A VHF 68-as csatornáján olasz és angol nyelven folyamatosan sugárzott időjárás-előrejelzésben az esetleges viharjelzés és az általános szinaptikus helyzet ismertetése után Toszkána időjárását a Tirreno Settentrionale résznél tárgyalják: beszámol a várható szélirányról és erősségéről, a tenger állapotáról, a láthatóságról és az aktuális légköri helyzetről. Korzika közvetlen közelében már a 79-es csatornán foghatunk időjárás-jelentést a nap bizonyos szakában.

 

 

 

 

Európai Utazási Biztosító