Problémamentes vitorlázás? – hajóátvételi tanácsok hajóbérlőinknek
A hajóátvételt nagyban befolyásolja, hogy milyen hajót béreltünk.
Alaposabb ellenőrzést igényel az idősebb hajó, kevésbé komfortos egy verseny hajó, az extra felszerelésekkel is tovább tart megismerkedni. A vitorlázás foglalásunk minden részlete, a hajó minden paramétere megtalálható az útraindító információs anyagban. Enélkül útra se keljünk! Ez tartalmazza, hogy mi a hajó neve, mely kikötő mely mólóján találjuk, hol a hajótulajdonos irodája, ahol bejelentkezhetünk, milyen helyszíni költségek várnak, a leutazás módja, parkolási lehetőségek és egyéb hasznos információk a hajóátvételhez és a hajózáshoz. A személyzeti jegyzék űrlapon jelezhetjük előre az opciók iránti igényeinket, hiszen nem minden hajóhoz van minden opció (spinnaker, gennaker, Wi-Fi, külmotor, védőháló a korlátra, reptér-marina transzfer, élelmiszer-bekészítés). Igényeink alapján a hajótulajdonos előkészít mindent a hajónkra, és érkezésünk várható idejéhez tudják igazítani a hajóátvétel időpontját.
A hajóátvételkor kapjuk kézhez a hajóátvételi űrlapot.
Amikor megérkezünk a hajóhoz, mutassuk meg utastársainknak, milyen szép a hajónk üresen! Elkezdhetnek gondolkodni a kabin-beosztáson, míg elküldjük őket strandolni, várost nézni, bevásárolni vagy sörözni. Ők és a csomagok ugyanis csak láb alatt lennének, amíg a hivatalos hajóátvétel lezajlik. Önálló hajóbérlőként ne csodálkozzunk azon, ha nem fogják a kezünket, hanem magunknak kell végignézni a hajót a kapott leltárlista alapján. Így legalább a saját ütemünkben haladhatunk és ismerkedhetünk meg a hajóval és felszerelésével.
Egyrészt tételesen végig kell néznünk, hogy minden megvan-e és ép-e, másrészről működés-ellenőrzést is kell tartanunk, ezt már célszerű a helyi átadóval.
Mi négynyelvű leltárlista szótárral tudjuk segíteni a hajóbérlőinket. E-mailben készséggel megküldjük. Hiába tud valaki felsőfokon egy nyelvet, a hajózás és tengeri vitorlázás szakszókincsét akkor sem biztos, hogy ismeri. A hajóátvétel feladatait meg szoktuk osztani. Olyan vegye át a konyhát és eszközeit, aki azután egy hétig használni fogja. A pufferek megszámolását, a hajóoldal sérüléseinek számbavételét, a kabinvilágítás kipróbálását, a térképek sorrendbe tételét, a távcső épségének ellenőrzését a gyermekünk is örömmel elvégzi. Többlet-igényeinket is ekkor áll módunkban jelezni (plusz kötelek a csónak lekötéséhez, plusz poharak stb.). A motortérben ellenőrizzük le, van-e alatta folyás, feszes-e az ékszíj. Az olajszint nyomon követésére a hajózás során a hajóbérleti szerződés charterfeltételei is köteleznek. A víztartályok átkapcsolásának helyéről is tájékozódjunk. A horgonycsörlő és az orrfordító motor külön biztosítékokkal rendelkeznek, kérdezzünk rá, hol és van-e tartalék. Az akkumulátorok töltöttségét is kövessük figyelemmel az utunk során. Nappal az autopilot, este a kabinvilágítás és az éjjel-nappal működő hűtőszekrény könnyen le tudják meríteni a használati akkumulátort, ha horgonyon töltjük az éjszakát. A világ legnagyobb flottája, a Sunsail kötelez is napi 1-1 óra motorjáratásra reggel és este, hogy az akkumulátorok rendes élettartamát garantálja. A 2005 után gyártott hajókban kötelező fekália tartályt kopogtassuk meg, hogy üres-e. A hajó WC-ket feltétlenül próbáljuk ki! Egy kis mosogatószerrel leellenőrizhetjük a szabad átfolyást. Pár csepp olajjal pedig az esetleges nyikorgást is megszüntethetjük. Már foglaláskor legyünk tudatában, hogy az idősebb hajóval elővigyázatosabban kell majd bánni, hiszen a felszerelése is elhasználtabb. Viszont lehet idős hajónak új vitorlázata, és ez az, ami számít a vitorlázás során. A vitorlákat, ha nem tudjuk kinyitni az erős szél miatt átvételkor, hát bontsuk ki másnap reggel még az indulás előtt! Ne csak a felületét, hanem a behúzó pontokat, a latnizsákok és az UV csík varrását is nézzük meg! Ha már annyit látunk, hogy laza a varrás, jegyeztessük fel, mert lehetséges probléma forrása bőszeles vitorlázás esetén. A charterhajók évi 22-26 hetet futnak, ezért túlzott esztétikai igényeket csak a 0-3 éves hajókkal szemben támaszthatunk.
Minél újabb egy hajó, annál korszerűbb is a felszerelése, de attól még kerülhetett avatatlan kezekbe éppen előttünk.
Sajnos sok „vásárolt” hajóvezetői engedéllyel rendelkező hajós járja Horvátországot, és okoz komoly károkat a kibérelt hajókban. A fedélzeten a korlátlábakat mindig mozgassuk meg, az ablakok és plexik, csuklópántjaik és zárjaik épségét is ellenőrizzük! Sosem a hajótulajdonos akar minket átverni, mivel ő szeretne minket viszontlátni a hajóin törzsutasként. Az előttünk végző, kaucióját féltő hajóbérlő csapat elhallgatott hibáit viszont akinél felfedezik, arra terhelik. Szánjunk hát időt az alapos hajóátvételre, ne éhesen kezdjünk bele! Még öreg rókaként is érhet minket meglepetés. Egyszer, Thaiföld-i vitorlázás alkalmával kiesett a kormánylapátunk, csak az autopilot tartotta a tengelyt, mert arra még mi sem gondoltunk, hogy a fedélzeti anyát valaki előttünk letekerte a tengelyről! A hajóátvételt követően tanítsuk meg utastársainknak is a hajó használatát: a motor, a horgonycsörlő, a navigáció, a vitorlázat, a gáztűzhely, a pumpás WC és a zuhanyzó üzemeltetését. Fontos, hogy a legénység minden tagja tudja, hol vannak a mentő-felszerelések és használatukkal ismerkedjen meg! Jó, ha tudják az adriai hajósok, hogy mióta a horvátok beléptek az Unióba, az új vészhelyzeti mobilszám, amelyen baj esetén a Tengeri Felkutatási és Mentési Koordinációs Központ hívható (MRCC), a 195-ös lett. Egyhetes vitorlás bérlés során nem fogyhat ki az üzemanyagunk, de azért ellenőrizzük le induláskor, valóban tele van-e a tartály.A hajók üzemanyag szintjelzője nem a legjobb konstrukció, gyakran elromlik, illetve pár napig eleve telit mutat. Legyen első gyakorló manőverünk a hajóval, hogy átállunk a kikötői benzinkúthoz. Ha több tíz litert rá tudunk tölteni, értesítsük a hajótulajdonost és kérjünk számlát a hajó nevére. A túra végén mi viszont tankoljuk tele a hajót becsületesen, és úgy adjuk vissza. Nekünk visszajár a különbözet, amelyet nem lesz rest a hajótulajdonos és számlánk alapján az előző bérlőkön számon is fog kérni. A legnagyobb hajóknak már 2 üzemanyag tartálya is van, mindkettőt meg kell tölteni! Kéthetes útnak feltétlenül tele tankkal vágjunk neki!
A hajót átadó személyzettel térképészkedhetünk is: mindig jó a helyiek tanácsait elfogadni, bármerre is hajózzunk világszerte.
Egy alapos "chart briefing" a térség látnivalóiról és kikötési stb. lehetőségeiről legalább annyi idő, mint a hajó átvétele. Tapasztalatunk szerint viszont ami a helyinek tetszik, nem biztos, hogy nekünk is. Amire esetleg azt mondták, hogy nincs ott semmi, arról útleírásainkban ódákat zengünk és oda azóta is visszavágyunk.
Irodánkban vásárolható térképek és pilotkönyvek alapján, saját tapasztalatainkból átadva segítünk hajóbérlőinknek felkészülni az útjukra. Saját útleírásaink publikusak.
A hajóátvételnél a hajó átadója lazáskodhatott, saját érdekünkben viszont nekünk komolyan kellett venni.
Visszaadáskor megfordul a helyzet, a hajótulajdonos nézelődhet tüzetesen. Legyen bennünk azért annyi betyárbecsület, hogy ha valamit elhagytunk vagy elrontottunk, vagy észleltük, hogy nem működik megfelelően, ekkor bevalljuk. Kaucióbiztosítás kötésével nagyrészt amúgy is le vagyunk védve. Becsületességünkkel legalább a következő csapatnak garantáljuk a hibátlan nyaralását, hiszen hajótulajdonosnak így lesz esélye és ideje kijavítani, pótolni, amit szükséges.
Ha panaszunk van, a hajó visszaadásakor jegyzőkönyv készítésével tehetjük meg, utólag itthonról már kisebb az esélyünk a pozitív kárrendezésre.
Panaszkodhatunk, ha valami nem működött már hajóátvételnél, és ezt akkor írásban rögzítettük. De nem jogos a panaszunk, ha utunk során romlott el és azt nem jelentettük be, a javítását nem kértük. A tökéletes nyaralás érdekében javasoljuk a minél újabb hajó bérlését, bár az első szezonos hajóknak is lehetnek "gyerek-betegségei". Ne feledjük, probléma esetén kötelező hívni a hajótulajdonost, hiszen ő tudja, mit kell tenni (pl. havária esetén) és a hajótulajdonos fogja tudni megszervezni a leg idő- és költséghatékonyabb megoldást is a problémánkra!
Természetesen tapasztalatainkkal és nyelvismeretünkkel mi is segítjük itthonról a hajóbérlőinket. Vészhelyzeti mobilszámunk non-stop: +36 20 9190313.
Rutint csak sok éves hajózással lehet szerezni. Mindezt hajózással világszerte, amerre a tengeri vitorlázás lehetséges, hiszen senkiből sem lesz tapasztalt kapitány, ha csak évi egyszer, Horvátországban hajózik.
A
hajók biztosításaival kapcsolatos cikkünket is olvassa el!
Problémamentes hajózást, jó szelet kívánunk a tengeri hajóbérlőinknek!
A 2015. évi egyik Vitorlázás Magazinban volt olvasható cikkünk teljes terjedelmében Charter tanácsok címmel.