Gyártási év | 2013- |
Férőhely | 8+2,8+2+2 fő |
Kabinok száma | 4 db franciaágyas (plusz 2 db egyágyas) |
Belső zuhanyzó/WC-k száma | 4-5 db |
Hosszúság | 15,84m |
Szélesség | 8,6m |
Merülés | 1,5m |
Motor | Yanmar 2x 75LE |
Üzemanyag | 560 liter |
Víztartály | 960 liter |
Vitorla felület |
Gyártási év | 2005-2007 |
Férőhely | 8+2+2 fő |
Kabinok száma | 2 db francia- és 2 db 1ágyas orrkabin |
Belső zuhanyzó/WC-k száma | 4 db |
Hosszúság | 18,28m |
Szélesség | 8,57m |
Merülés | 1,45m |
Motor | 2x 75LE |
Üzemanyag | 1000 liter |
Víztartály | 795 liter |
Vitorla felület | 180 m2 |
Gyártó: CNB
Teljes hossz: 22,96m (76 láb)
Szélesség: 5,93m
Merülés: 2,7m
Motor: 1 x CUMMINS 220HP
Gyártási év: 1992 (felújítás 2019)
Anyaga: Aluminium
Férőhelyek: 6 (max.8 vendég 4 kabinban)
Legénység: 3
Extrák: centrál kokpit, légkondícionálás, Tv/DVD minden kabinban, vízisí, fánk, ABC-szett, SUP, aqua scooter.
Bázis: Horvátországban Split; Karib-tengeren Santa Lucia szigete.
A kabin charter árai átlag heti 1000 euró/fő ártól indulnak (térségtől, időszaktól, a választott kabintól függően), mely tartalmazza a teljes ellátást és a hajózást személyzettel.
Például Kubában vagy Martinique-ről október végén, november elején vagy decemberben 1100 euro/fő/hét a díj kétágyas kabin foglalása esetén, a karácsony-szilveszteri főszezoni időszak pedig 1500 euro/fő/hét lenne a Karibon, de az indiai-óceáni Seychelles-szigeteken is. Vannak háromágyas kabinok is, vagy egyágyas felárral egy fő is kivehet egy hajókabint. Igény esetén kibérelhető akár az egész katamarán is személyzetestül, a komplett szolgáltatásaival. A teljes hajó ára pedig még kedvezőbb, mint kabinonként fizetve. Mindegyik esetben átlag 150 euro/fő úgynevezett cash box díj fizetendő behajózáskor, amely a helyszíni, például kikötési díjakat fedezi. Mint az önálló hajóbérlésnél, a kabinbérlés ára sem tartalmazza a helyszínre utazás költségét. Magyarországról a repülőjegy 700-1000 euro körüli a Karib-térségbe vagy Seychelles-re, de a Föld túl felére (Francia-Polinézia) már akár 2000 euro/fő a repjegy illetékestül. A reptér-marina transzfert a bérbeadó bonyolítja. Az egyhetes vagy 10 napos vitorlás kabin-charterhez kiegészítésül szervezhető szárazföldi program és szállás is.
Konkrét árajánlattal irodánk készséggel áll rendelkezésre.
A kabin charter egy új vitorlázási lehetőség, amely a szállodák és a teljes panziós ellátás kényelmét nyújtja több testű vitorlás hajókon a világ legszebb tengerein. Olyan vitorlás nyaralás, amikor luxus felszereltségű és méretű katamaránokon lehet kabint bérelni. A 60-85 lábas, fiatal kéttestű hajókon 6-8 utaskabin van. A két-háromágyas kabinokhoz saját zuhanyzó/WC tartozik. A hajók alapfelszerelése a légkondicionálás, a fedélzeti 220V generátorról, folyamatos édesvíz-készítés, multimédiás eszközök, műholdas telefon, vízi sport eszközök, barbecue. Személyzet biztosítja a kényelmi szolgáltatásokat. Egy kapitány és egy vagy két szakács-hostess-matróz gondoskodik a gondtalan hajózásról, az utasok kényelméről, a változatos programokról és kulináris élvezetekről. A látnivalók legjavát garantálja a legénység helyismerete. Az ízletes specialitásokat a szakács frissen készíti. A horgászott halak, languszták a napi háromszori étkezés fogásai. Az „open bar” nevéhez méltóan ingyenes italfogyasztással egész nap rendelkezésre áll.
A flotta egyik legújabb hajója a Lagoon 620 katamarán.
A kabin charter lehetséges helyszínei:
A legtöbb hajó üzemeltetője a világ egyik legnagyobb vitorlás-bérbeadó cége a Dream Yacht Charter, melynek magyarországi képviselője cégünk, a Mérföld Yachting Utazási Iroda.
Kiknek ajánlható a kabin charter?
– Amikor egy komplett tengeri vitorláshajó önálló bérléséhez megfogyatkozik a csapat, és csak páran maradnak, akik mindenképpen mennének hajózni egy adott időpontban és desztinációra.
– Netán a hajóbérlőnek nincsen elégséges tapasztalata, avagy hiányzik a rutinja a kapitánysággal járó felelősség vállalásához.
– Amikor kifejezetten szállodai színvonalú kiszolgálást, teljes panziós ellátást szeretnénk egy tengeri vitorlás fedélzetén.
– Az adott vitorlás térség legjavát kívánjuk felfedezni a helyiek vezetésére bízva magunkat.
– Ha a legújabb katamaránokat akarjuk kipróbálni, a legnagyobb vitorlás hajókkal szeretnénk vitorlázni a tengeren.
– Egyes térségekben önállóan bérelhető hajók nem is dolgoznak egyáltalán, mint a Maldív-szigeteken, de kabin-bérléssel itt is vitorlázhatunk.
– Míg Francia-Polinéziában éjszaka tilos az önálló hajózás, helyi személyzettel eljuthatunk az egymástól távolabbi szigetekre is, például Tahiti-i indulással Bora Bora szigetéhez.
A kabin charter árai átlag heti 900 euró/fő ártól indulnak (térségtől, időszaktól, a választott kabintól függően), mely tartalmazza a teljes ellátást.
Például a Karib-térségben (Kubában vagy Martinique-ről) október végén, november elején vagy decemberben 1100 euro/fő/hét a díj kétágyas kabin foglalása esetén, a karácsony-szilveszteri főszezoni időszak pedig 1500 euro/fő/hét lenne a Karibon, de az indiai-óceáni Seychelles-szigeteken is. Vannak háromágyas kabinok is, vagy egyágyas felárral egy fő is kivehet egy hajókabint. Igény esetén kibérelhető akár az egész katamarán is személyzetestül, a komplett szolgáltatásaival. A teljes hajó ára pedig még kedvezőbb, mint kabinonként fizetve. Mindegyik esetben átlag 150 euro/fő úgynevezett cash box díj fizetendő behajózáskor, amely a helyszíni, például kikötési díjakat fedezi. Mint az önálló hajóbérlésnél, a kabinbérlés ára sem tartalmazza a helyszínre utazás költségét. Magyarországról a repülőjegy 700-1000 euro körüli a Karib-térségbe vagy Seychelles-re, de a Föld túl felére (Francia-Polinézia) már akár 2000 euro/fő lenne a repjegy illetékestül. A reptér-marina transzfert a bérbeadó bonyolítja. Az egyhetes vagy 10 napos vitorlás kabin-charterhez kiegészítésül szervezhető szárazföldi program és szállás is.
Konkrét árajánlattal irodánk készséggel áll rendelkezésre.
Videónk Maldív-szigeteki vitorlázásról.
A Maldív-szigetek az Indiai-óceánban találhatók Afrika és Ausztrália között, „legközelebbi” szomszédjai északon Sri Lanka (Ceylon szigete) és délnyugatra a Seychelles-szigetek. A 19 szigetcsoportból álló lánc észak-déli irányban, 800 km hosszan nyúlik el Indiától délre az Egyenlítőig és még azon is túl. Az északi szélesség 8. foka és a déli szélesség 7. foka között, a keleti hosszúság 72. és 73. köre mentén. A 26 maldív atoll 1192 szigetecskéből épül fel, melyek összterülete csupán 298 négyzetkilométer. A legnagyobb sziget területe is csak 13 négyzetkilométernyi. A helyiek által lakott szigetek száma 200 és kb.100 szállodasziget van kizárólag a turistáknak fenntartva. Az egyenlítői szél 2-5 Beaufort közötti, hurrikán veszély egyik atollnál nincs. Decembertől márciusig tart a száraz évszak, az északkeleti monszunszél ideje. Áprilistól november végéig fúj a délnyugati szél, a szörfözőknek is ideálisan. Ez az esős évszak: felhőket és hűsítő esőt hozó. A Maldív-szigetek egész évben látogatható trópusi nyaralóhely. A tengervíz átlagosan 28 °C, ezért is nőnek benne a szépséges korallok. A levegő hőmérséklete este 23 °C, nappal 31 °C körüli. Hétágra süt a nap derékszögben a fejünk felett, így még felhős égboltnál, a hajónk bimini topja alatt is csoki barnára sülhetünk. Magyarországról 9 órányi a repülőút, az időeltolódás szigettől és a téli-nyári időszámítástól függően 4-6 óra. Fővárosa Malé.
Dubai-on, Abu Dhabi-n és Doha-n át érkezik ide a legtöbb utas, több Emirates és Qatar járat is landol a nap folyamán. Repülőjegy Budapestről 150 ezer Ft-tól vásárolható. A Malé-i repülőtéren névre szóló táblával várják vendégeiket a túrahajók és a szálloda-szigetek képviselői. Az esti érkezők Malé-i tranzitszálláson alszanak, mert akár vízi, akár légi transzfer az atollok között csak napközben lehetséges. A hajózni vágyók katamarán vitorlások és motoros jachtok közül választhatnak. A motoros jachtok többsége búvár szafarira indul. Napi 3-4 merülést biztosítanak miközben zátonytól-zátonyig hajóznak, teljes ellátással. Heti árak 1000 eurótól per fő. A charter vitorlások mind katamaránok. Bérelhetjük az egész hajót (egy 40 lábas 8 fős katamarán heti ára 4200 eurótól) vagy csak kabint foglalunk teljes ellátással egy 60 lábas luxus katamaránon (heti árak 1200 eurótól per fő). A bérbeadók önálló hajóbérlés esetén is ragaszkodnak ahhoz, hogy helyi vezetőt vigyünk. Ettől csak akkor hajlandóak eltekinteni, ha atollok közötti hajózási tapasztalatot tudunk igazolni. Jachtkikötők egyáltalán nincsenek, végig horgonyzásra kell számítanunk. Nincsenek telepített bóják sem, tehát a kikötés a hajózás teljes időtartama alatt ingyenes. Minimum egy hétre menjünk hajózni, és bár minden nap új helyet látunk, csak természeti látnivalók vannak: trópusi paradicsom a víz felett, egzotikus korallzátony a víz alatt.
Mint a trópusokon, egész évben reggel 6 és este 6 között van világos, éjszaka tilos is a hajózás. A másnapi beszállóknak már másik szigeten van a csatlakozás. Akiért nem jöttek ki a reptérre, a helyiek segítőkészségében bízhat. Megkeresik, felhívják a transzferünket. Az információs pultnál ingyen hívhatóak a maldív számok. Az egyhetes katamarán vitorlás túra csak délután indul, a transzferért és hogy elteljen a várakozási idő, a „C” csomagra lehet befizetni (130 euro/fő) a Hulhule Hotelben, a reptér szigetén. A szálloda transzfer busza negyedóránként veszi fel az utasokat. Mivel fizettünk érte, ingyenes lesz a reptér-hotel és hotel-hajó transzferünk, a poggyász tárolás, egy ital a 10 órakor nyitó bárban (különben 3 kóla 20 USD lenne), 11 órától 10 perc masszázs, Wi-Fi, egész napos medence és törölköző használat, de tartalmazza Malé városába és vissza a dhoni transzfert is igény esetén. Már megépült a híd is Hulhule és Malé között. A gyülekező reggeltől 14 óráig van a hotelben. Akinek a repülője ezután érkezik, azt 100 eurós késői beszállási felárral hozzák utánunk a hajóra. 14 órakor elindulunk a katamaránunkhoz, kisbusszal és egy dhonival (helyi vízi taxi) fél óra az út. Élénk a vízi forgalom a Hulhule nevű reptérsziget mentén, hajók és repülők (hidroplánok) egyaránt jönnek szembe! A hajón nedves kéztörlővel, welcome koktéllal és ebéddel vár már a személyzet: Ahmed a maldív vezetőnk és egy-egy bangladesi hostess és szakács, Abdul és Anisz. Nyomatékosan felhívják a figyelmünket az erős áramlásokra. A sznorkelezésnél csónakkal fognak majd felügyelni, nehogy elsodródjunk. Naplemente után nem is ajánlatos a fürdőzés. Évente pár ember sajnos nem utazik haza a Maldív-szigetekről, éppen ott létünk előtti héten sodródott el egy pár, a szállodájukban hiába várták őket. Az ismerkedés és hajóátvétel után elfoglaljuk a kabinjainkat, mindenkinek megmutatják a légkondicionálás, a hajós WC és zuhanyzó használatát. A személyzet utánunk hozza a poggyászunkat. Ezután 3 fogásos ebéd következik, majd indulás.
Az Észak-Malé (Észak-Kaafu) atollról áthajózunk a Dél-Malé (Dél-Kaafu) atoll szigetcsoportjába, egy trópusi lakatlan szigethez a sok közül. A főváros mellett haladunk el. Malé nyüzsgő város, több emeletes épületekkel. Majdnem 100 ezren lakják ezt az 1-2 négyzetkilométeres földdarabot. Két óra alatt körbesétálható. Főbb látnivalói mecsetei és a Szultán Park, a Nemzeti Múzeum, a halpiac és a bazár. A hírhedt 2004 évi cunamitól a védművei szerencsére megvédték, de azokat romba is döntötte az árhullám. A többi szigetecskét mérettől függően részben vagy egészben elmosta. Hamar elmarad mögöttünk ez a várossziget. Két és fél órát hajózunk még utána, október lévén a délnyugati széllel szemben. A 60 lábas katamarán könnyedén megbirkózik a feladattal. Helyi vezetőnk szemre navigál, helyismerete nélkül hazárdjáték lenne az atollokon belüli hajózás.
A nagy atollok, a szigetcsoportok 2500-4000 méter mély tengerből kiemelkedő 20-30 mérföld széles platók belül 0-100 méteres vízmélységgel. Ezt a víz alatti fennsíkot mint egy nagy gyűrűt további sok kis korallgyűrű alkotja. A nagy gyűrű szélein ezek a kis gyűrűk elnyújtott formájúak, a közepén szabályosan kerekdedek. A korallképződmények között az átlag vízmélység 40 méteres, a belső lagúnáikban meg legfeljebb 1-2 méternyi. Horgonyozni a 40 méterben kell a korallgyűrűn kívül, a kis atollok szél alatti oldalán. Nem véletlen, hogy a hajóhoz 160 méter horgonylánc és 50 méter kötél tartozik! A zátonysoron belül a hullámzás és a szél szigetet épít a fehér korallhomokból a lagúna egyik felén, amely alig, vagy legfeljebb 2,5 méterre emelkedik a tenger szintje fölé. A Maldív-szigetek létét a globális felmelegedés miatti tengerszint-emelkedés alapjaiban fenyegeti. Pedig ezekből a talpalatnyi szigetecskékből áll a Maldív Köztársaság. A helyiek pár ezer éve már benépesítették a legnagyobbakat. A szálloda-szigeteket viszont úgy építik, mélytengeri homokot hoznak a korallgyűrűbe és abból hozzák létre az 1-2 négyzetkilométeres, 1-2 méter magas szigetet. A 90 ezer négyzetkilométeres (Magyarországnyi) vízterületű országnak csak 0,3% területe a szárazföld. Többségükben lakatlan korallhomok szigetek.
Amikor lehorgonyzunk, kezdődik a strandprogram, jöhet a partraszállás. Bocinkkal, vagy kiúszva elfoglalhatjuk a kék lagúnán belüli homokszigetet, egy talpalatnyi „földdarabot”. De ehhez előbb meg kell találnunk az átjárót a korallgyűrűn, hogy a lagúnába karcolásoktól mentesen tudjunk bejutni. A csónakban felállva könnyebb a víz színe alapján tájékozódni. A lagúna körüli korallgyűrű felett árapály szintváltozástól függ a vízmélység. A felszín is hullámzik, a sekély vízben könnyen odaverhetjük magunkat egy kiálló korallhoz vagy azon lévő tüskés tengeri állathoz. Kár lenne a korallért, hiszen védett, és a bőrünk is begyulladhat. A több tíz méter széles korallgyűrű agancskorallok, agytekervényekre hasonlító gömb alakú agykorallok és lapos, tányérformájú korallok kiterjedt mezeje számtalan színes hallal és élőlénnyel: némók, trombitás íjhalak, vitorlahal, óriás kagyló, muréna, tüskés tengeri csillag … Számtalan faj él itt együtt (több mint 2000 halfajta). A korallgyűrű külső felén a mélység tátong alattunk. Amíg a leszakadás mentén a korallfalban gyönyörködünk, fehér és fekete úszójú szirti cápák kíváncsian méregetnek. A helyiek tudják, hogy mely atollnál látható a legtöbb teknős, ezekkel együtt úszhatunk. Az egyhetes út során mantákat biztosan látunk, a cetcápához nagyobb szerencse kell. A hullámzás és a szél építi és rombolja a korallhomoktól vakítóan fehér homokszigetet. A lagúnán belül változtatja a helyét a homok, változó a vízmélység is. A lakatlan szigetek némelyikére állítólag a bűnözőket száműzik, de a Maldív Köztársaságban nem jellemző a bűncselekmény. A nyaralók pedig épp a lakatlan szigetekért lelkesednek.
Hajóval mi bármelyikhez eljuthatunk. Az „I love you” szigeten sincs más, mint 3 napernyő, amely várja a vendégeit. Vannak persze kókuszpálmával benőtt szigetek, amelyek buja növényzete asztalt, széket rejt. Ezek parti ebédhez vagy esti barbecue party-hoz szolgálnak helyszínül a meleg homokban. Látványosak a hamuval színezett homokszobrok: mantát, cápát, teknőst formáznak a lábainknál. Naplemente után fáklyák és gyertyák emelik a hangulatot. Fölöttünk a Tejút és milliárdnyi csillag fénylik, körülöttünk a nagy sötétség, benne egyedül a hajónk horgonyfénye ég. Az egyik kiránduló szigeten a helyiek élő zenéje varázsolt még különlegesebb hangulatot. Dobszóra énekeltek és táncoltak, amelybe bekapcsolódhattunk. Állandóan lakott szigetből kétféle van: a helyiek települései és a nyaralószigetek, két külön világ. Így nem keveredik össze a két kultúra, nem konfrontálódnak a visszafogott muzulmán lakosok a szabadságukon magukat elengedő turistákkal. A helyiek nem isznak alkoholt, nem dohányoznak, a nők (bár nem kötelező) fejkendőt viselnek. A maldívok kifejezetten barátságosak és segítőkészek. Az ajándék boltban sem sértődnek meg, ha nem vásárolunk. Pedig a helyieknél érdemesebb vásárolni, mert csak pár százalékos az Áfa, a szállodaszigeteken viszont 20 százalék feletti. Ha elkirándulunk, valamelyik szigetükre, partraszálláshoz tilos a fürdőruha (a fedetlen keblek és vállak), elvárt a diszkrét ruházat. A katamarán túránkon a Dél-Malé atollon Guraidu és az Ari atollon Dhageti szigetét látogattuk meg, majd a Baa atollon Kamadhoo-t. A maldívok egyszerű, egyszintes házakban laknak. Az utcákat borító korallhomokot az asszonyok söprik szépre. A főváros kivételével nincs autóközlekedés, csak motor, bicikli vagy gyalogos. A gyerekek vasárnaptól-csütörtökig járnak iskolába, a péntek-szombat az ő hétvégéjük. A férfiak többsége még mindig a halászatból él. A maldív férfiak és nők is dolgozhatnak a szálloda-szigeteken, de a resortokban több az indiai munkás (szakács, masszőr) és európai munkavállaló.
A resort szigeteket üzemeltető szállodaláncok 50-60 évre kibérlik a szigeteiket az országtól, működésüket az állam erősen felügyeli. Ezek a turista paradicsomok elsősorban az európai, ausztrál és ázsiai nyaralók kényelmét szolgálják all inclusive. Saját házi zátonyukon merülhetnek a vendégek és a szállodák rengeteg programot kínálnak szigeten belül. Szabad a bikini viselet és az alkohol fogyasztás, a monokini vagy a drogok viszont itt sem. A mobiltelefon jól működik az összes szigeten, és a vízen is jó a lefedettség. A legszegényebb portákon is okostelefonon lógnak a helyiek. Hajózási szempontból kiváló és szinte kizárólagos tájékozódási pontként szolgálnak a mobil adótornyok. A szigetek beazonosításában segít még, hogy a lapos, helyiek által lakott szigetek előtt a helyi hajók csoportosulnak, míg a szálloda-szigeteket általában a vízi bungalók sora öleli körbe különféle alakzatban. Egy-két laterális bójával is találkozhatunk, bár inkább póznákkal jelölik az elkerülendő zátonyt és a bejáratokat. A GPS és a szemünk segítenek a tájékozódásban, de a legbiztonságosabb a maldív vezető helyismeretére hagyatkozni. A Maldív-szigeteken bérelhető charterhajókhoz kötelező a személyzet a helyismeret miatt. Utolsó előtti hajós napunkon végre láttunk mantát is. Megmutatta magát, úszott velünk, majd párjával a mélybe merült. Nem kell tőle félni, állítólag itt a cápáktól sem, de azért furcsa érzés amikor szembe úszik velünk. Az elektromos rája farkától viszont óvakodjunk, ha véletlenül belénk fúródik, csak a seb túlfelén lehet kihúzni. Persze a teknős is megharaphat, ha páncéljába kapaszkodva vontáznánk vele (szegény még meg is fulladhat emiatt).
A hajóval sok atollt tudunk meglátogatni, ahová az átlag turista nem jut el. Egy hétig, 10 napig vándorlunk szigetről-szigetre: vitorlázunk, búvárkodunk, horgászunk. A kiváló hajószakács felhizlal a teljes panziós ellátással. Angol hagyományként még ötórai tea is van a hajón, helyben készült süteménnyel. A hajózást érdemes meghosszabbítani szárazföldi nyaralással valamelyik szigeten. Malétól 120km-re a Baa atollon lévő Reethi Beach Resorthoz a TMA (Trans Maldivian Airways) hidroplánjai repítenek 200 euróért. Kivételes élmény a 10-20 személyes kisrepülővel az égből gyönyörködni az atollgyűrűkben. Ne gondoljuk, hogy el fogunk lustulni, csak mert egyetlen szigeten töltjük a további napjainkat. A 600 méterszer 200 méteres területen is sok mindenre van lehetőség, csak győzze a pénztárcánk. Az eurót elég rosszul váltják, a szigeteken dollárral tudunk fizetni.
Amit még ajánlunk, hogy hazaúton álljunk meg pár napra Dubai-ban. Nem kerül többe a repjegyünk, ha az Egyesült Arab Emirátusokban megszakítjuk az utunkat. Két és fél nap alatt végig tudunk szaladni Dubai kötelező látnivalóin: hajókázás vacsorával a Creek „folyón”, dzsip szafari a sivatagban, körpanoráma a világ legmagasabb épületének (828 méter magas Burj Khalifa) 125. vagy 148. emeletéről, a zenélő szökőkút a Dubai Mall bevárásló központnál és a legújabb luxusautók, vízi taxival a Marina városrész felhőkarcolói között, arany-, fűszer- és textilpiac látogatás az óvárosban, séta a szállítóhajókkal teli Deira kikötői rakpartján, a Jumeirah mecset kívülről és a Dubai Városi Múzeum belülről (és a föld alatt).
A Maldív-szigeteken teljes a kikapcsolódás, egyedülálló a látnivaló, hajóval tudjuk a legnagyobb részt bejárni belőle. Az állandó szélirány és szélerő kellemes vitorlázást tesz lehetővé. A helyi vezető segít a navigálásban, a legszebb helyekre jutunk el. A szakács pedig gondoskodik a kiváló étkekről és a szállodai kényelemről a víz hátán is. Béreljen a Mérföld Yachtingtól! Mi már bejártuk a Maldív-szigeteket.
Információ önálló hajóbérlőinknek:
Hajótulajdonos partnerünk a Malé-i reptéren (Hulhumale-sziget) várja Önöket érkezésük előre jelzett időpontjában a White Sand vagy a Blue Horizon pultjánál. Mivel a hajók nem kikötve, hanem horgonyon vagy bóján állnak Hulhumale keleti öblében, a vízi transzfer (reptér-hajó transzfer) egy szükséges extra, a bevásároltatás a hajóra pedig egy erősen javasolt opció. A Maldív szigetek az Európában megszokott Iala „A” rendszer szerint bójázottak. A környező atollok annyira kis tengerszint feletti magassággal rendelkeznek, hogy a rajtuk lévő TV/telefon antenna az egyetlen tájékozódási lehetőség (csak a lakott szigeteken van). Az előbbieknek köszönhetően a mobiltelefon és a Wi-Fi jól működik, illetve a VHF is jól használható. A VHF 10-es csatornán Malé, a 16-os csatornán a többi sziget hajózási hatósága érhető el, a maldív parti őrség csatornája a VHF 06. Útjuk során lehet privát sziget, ahova engedélyt kell kérniük a partra szálláshoz. Horgonyzáskor maradjon őrszem mindig a hajón és engedjék le a teljes horgonyláncot. A vízen csak magukra számíthatnak. Segítségkérés (pl. vontatás) előtt feltétlenül hívják a hajótulajdonost, vagy ha nem elérhető, egyezzenek meg annak áráról. Létezik telefonon elérhető angol nyelvű időjárás-előrejelzés a +960 3317171 számon vagy kövesség figyelemmel Interneten a globális időjárás-előrejelzési holnapokon (Passage Weather, Windfinder). Telefonon lekérhető árapály-táblázat a +960 3323302 számon.
Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás
Képgaléria1194Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás
Videónk Kubai vitorlázásról.
Kubát szárazföldről egyre többen ismerik, páratlan a szigetország szépsége. Az 1000km hosszú szigeten egyaránt sok a turista látnivaló és a fantasztikus korallhomokos strand. Havannában is napokig bolyonghatunk, autó matuzsálemekből gyönyörködhetünk az óváros koloniális emlékeiben. Ellátogathatunk Hemingway házába, szivargyárba vagy rummúzeumba. Éjszakára pedig kihagyhatatlan a Tropicana nevű éjszakai mulató izgalmas táncműsora. Kirándulhatunk orchidea kertbe (Soroa), krokodilfarmra (Zapata-félsziget), indiánfaluba (Guama) és a forradalmi szocializmusnak is számos emlékhelye van.
De ha csak szárazföldi turistáskodunk, kimarad a lényeg, a vitorlázás. Egy-egy napos hajós kirándulásra az all inclusive szállodákban be lehet fizetni az északi és a déli szigetoldalon is. Önálló hajóbérlésre, több napos vitorlázásra viszont csak a sziget déli felén üzemeltetett bérhajókból foglalhatunk előre. Egyre több Kubában a charterhajó, és már nem csak 10-15 éves modellek, hanem van közöttük vadonatúj Lagoon 450 vagy Nautitech Open 40 katamaránok is.
Az északi szélesség 22.fok 8.perce és nyugati hosszúság 80.fok 27.perce Kuba jelenleg egyetlen charterhajó kikötőjének koordinátái. Cienfuegos városában várja a hajóbérlőket, Kuba déli felén, Havannától 4 órányi távolságra. 4-5 német, spanyol és francia tulajdonú flotta üzemeltet itt összesen 25 bérhajót. A Marina Cienfuegos, a Punta Gorda félszigeten egy 6 mérföld hosszú és 2 mérföld széles belső öböl közepén található. Tengeri kijárata 2 mérföldre délre fekszik. Bár szárazföld öleli körbe, egy hurrikántól ez az öböl sem véd meg. A nagy öböl egyik szegletében egy folyó torkolata a helyi hurrikán-menedék. Cienfuegosból indulhatunk nyugatra, a Canarreos és keletre (Trinidad irányában) a Jardines de la Reina szigetvilág felé. Az állandó széljárás keleties, csak néha érkezik erős keleti szelet követően hidegfront északi széllel. Tehát nyugat felé hajózva végig jó szélben bízhatunk, visszaúton viszont lehet kellemetlen a szembehajózás. Ezért is javasolt a one-way hajózás Cayo Largo-i vagy Isla de la Juventud-i végállomással. Kelet felé az út első fele lesz szembeszeles Trinidadig, utána már a Jardines de la Reina szigetek felé délkeleti irányban haladva könnyebb a vitorlázás, visszaúton pedig raumban élvezkedhetünk. Mi mindkét irányban hajóztunk egy-egy hetet.
HAJÓZÁS CIENFUEGOSTÓL NYUGATRA
Délutáni hajóátvételt követően Cienfuegosból hajónkkal még aznap éjjel útra kelünk, kikanyargunk a nyílt tengerig. Figyelnünk kell a feltakaró jelek útmutatására, amikor előttünk és hajónk mögött is egy vonalban látjuk a kőkúpokat (éjjel a fényeiket), ez a megfelelő vízmélységű hajózó út. A vízen halászcsónakok, a parton a kivilágított Jagua erőd és helyes, színes kis házak búcsúztatnak. Cienfuegos vízi kijáratát a Punta Los Colorados világítótornya jelzi, 23 mérföldre látszik el a hófehér torony fénye az éjszakában. Kubában a variáció 5 fok alatti, de azért ezt figyelembe véve kell meghatározni az útirányunkat.
Az első héten először 240 fokra indulunk, a Canarreos szigetcsoport legkeletibb tagja, a Cayo Guano del Este szigetig. Kellemes hátszéllel a legrövidebb rottán mindössze 40 mérföld lenne az út, de akkor belemennénk a tiltott hajózási zónába, ezért kerülnünk kell. A híres Disznó-öböltől és a Playa Girón partszakasztól, ahol Fidel Castro nyaralója van, keletre egészen Cienfuegos-ig, délre pedig a Canarreos szigetcsoportig tilos a hajózás, ez a Castro család horgászterülete. A kubaiak amúgy sem szállhatnak hajóra, legfeljebb a hivatásos halászok hajózhatnak. A kubai emberek a szigetországon belül, a szárazföldön sem mehetnek egyik tartományból a másikba, csak engedéllyel.
Délnyugatra hajózva mi fokozatosan eltávolodunk a szárazföldtől. A csillagos égbolt alatt csak a kompasz iránymutatására számíthatunk, amikor már a Cienfuegos-i torony sem látszik. Hamarosan meglátjuk az úti célunkat: a Cayo Guano del Este világítótornya 19 mérföld távolságból hívogat. Ezzel a szigettel kezdődik az a sekély plató Kuba szigetétől 50km-re délre, amelyen a szigetcsoport szigetei és korallzátonyai a környező több ezer méteres vizekből kiemelkedve, 10 méternél sekélyebb vízben, kelet-nyugati irányban sorakoznak. Még sötétben érkeztünk a világítótorony tövébe, napkeltéig lehorgonyoztunk. A nap a piros-fehér sávozású torony felől kel fel, mielőtt izzani kezd, megreggelizünk. A hajó mellett jól esik a csobbanás a meleg tengervízben, majd hamar továbbindulunk a turista-sziget, Cayo Largo felé. 20 mérföldnyi utunkon helyi halászok ajánlkoznak: élelmiszert és pár eurós helyi rumot kérnek, cserébe 2 vödör langusztát kapunk. Ebben a rákfajtában bővelkedik a Canarreos-szigetcsoport. Itt még nem halászták le a langusztákat, mert Kuba partvonalától távol esnek és köztük van a tiltott hajózási övezet. A helyieknek hivatalosan tilos is homárt halászniuk. A halászok nem véletlenül kérték, hogy őket ne fotózzuk. Cayo Largo-ig 20 mérföldet hajóztunk, keleti végén (Punta del Este) a Teknős parton strandoltunk. Pontosabban hullámfürdőztünk, mert ez a sziget szélfelőli csúcsa. Cayo Largo és a többi sziget déli felén kell hajóznunk, északi oldalukon 1 méter alattiak a vízmélységek. A relatíve mélyebb déli oldalon is elkél egy helyi vezető segítsége (napi 50 euróért bérelhető ‘marinero”), mert itt is mindössze 0-8 méter közötti a vízmélység. A korallhomok a vízben és a parton is mozog, helyét változtatja, a térképi adatban teljesen sohasem bízhatunk. A vízben rejtőző korallzátonyok csodálatos merülőhelyek, ha tudjuk, hol vannak, de ha nem, akkor hajónk végzetéül szolgálhatnak. Vagy választhatjuk, hogy a zátonysoron kívül, ezer méteres vízben hajózunk kellő távolságban a szigetek alatt, de óceáni hullámok hátán. Egyetlen előnye ennek csak az, hogy a ragadozó halak itt rabolnak a legjobban. Barracudák sorát foghatjuk ki a mély és a sekély víz határán.
Cayo Largo az elnevezése szerint is egy hosszú sziget, nyugati vége 15 mérföldre fekszik, a Ballenatos zátonysor határolja. A félelmetes zátonysoron a pilotkönyv szerint egy-egy laterális jel vezet át, de a valóságban ezek egyike hiányzott. A Karib-térségben az Iala „B” bójázási rend szerint a hajózóút jobb oldala jel a piros, négyzetes és a bal oldala jel a zöld színű, kúp formájú (a nyílt víz felől nézve). Talán ezen tudás és bója hiánya miatt hiányzik már egy charterflottából az a Catana 43 vitorlás, amelyik félig elsüllyedve pár mérföldre nyugszik egy homokpadon. A karibi nap hamar leesik az égről, este 7-től reggel 7-ig sötét van. Ha nem kelünk fel reggel időben, rövid lesz a nappalunk. Habár éjszakára beköthettünk volna még a sziget fő- és egyetlen városába, nem tettük. A parttól kellő távolságban horgonyon aludtunk, hogy ne érjenek el hajónkig a szúnyogok. A szél estére lecsendesedik, reggelre a tenger is tükör sima a zátonysoron belül, de azon túl is. A Ballenatos korallzátonynál búvárszemüveggel és pipával már kora reggeltől az érintetlen víz alatti természetben gyönyörködhetünk. A kikötést telepített bója segíti. A legyezőkoralltól az agancskorallig, a rájától a kőhalon át a sokféle színű trópusi halakig mindent láthatunk. A víz 28 fokos, legszívesebben egész nap búvárkodnánk.
De továbbhajózunk nyugatnak, 2-3 m mély vízben kell elővigyázatosan navigálni. Nem véletlen, hogy Kubában csak katamaránok bérelhetőek, egytestű vitorlások nem! A zátonysoron belül körülbelül 2 mérföld széles a sekély vízterület. A Cayería los Majaes-nél a kékeszöld tenger közepén két világos türkizkék kört veszünk észre, lehorgonyzunk a közelükben. Kiderül, ezek „természetes úszómedencék”, csak derékig ér bennük a víz! Innét 270 fokra tartunk, 15 mérföld az út a Cayo Rosario szigetig, 20 csomós a keleti passzátszél, éppen a hátunk mögül fúj. A sziget strandja (Playa Rosario) szélfelőli, ezért megint kissé hullámos. A hosszú korallhomokos parton még a felnőttek is várépítésbe fognak, a legénység másik fele fel-alá sétál. A partra sodródott strandpapucsokkal (szerencsére más szemét egyáltalán nem volt) feldíszítettünk egy fát. Rajtunk kívül csak keselyűk voltak a szigeten, talán épp ilyen fehér, jóllakott, kipihent turistákra vártak? Szóval Cayo Largo kivételével valóban lakatlan szigetek mellett hajózunk végig.
Amikor odaérünk a következő szigetre, ott sincs „semmi, csak” pálmafák sokasága és aranyló homok, de ez adja a terület szépségét. Beépítetlen, sőt embertől mentesek a szigetek, mint az utolsó földi Paradicsom. A katamarán rendelkezik elég térrel és komforttal, hogy ne hiányozzon a szárazföldi kikötés. A főzést pedig hagyjuk a helyi szakácsunkra! Kubában nem luxus, hogy a bérhajónkra személyzetet fogadjunk: a napi 50 eurós marinero a navigációs helyismeretén túl a főzésben is jeleskedik. Minden nap többfogásos ételeket főz az egzotikus alapanyagokból. Segít a bevásárlásban, az élelem beszerzésben: az üres kubai boltokban a pult alól vagy éppen szigonnyal és pecával a tengerből. A langusztát 10 féleképpen tudják elkészíteni. Ha megülné a gyomrunkat, erre is van koktél, ó-rumot mixelnek nekünk angosturával. A több kilós barracudákból sem rántott hal lett vagy paprikás, hanem sushitól kezdve a grillezett filéig sokféle haltál. A marinero kérés nélkül mosogat, takarít. Minden reggel arra ébredtünk, hogy begyújtja a gázt, főzi a kávét és süti a kenyeret (a mélyhűtőből kell elővenni). A tenyerén hordoz minket. Este diszkréten elvonul vagy éppen salsa táncot oktat a csapatnak. Éjszaka pedig helyettünk horgonyőrséget tart. Teljes a luxus!
A következő szigeten szolgálatot teljesítő kubaiakhoz szálltunk partra. Cayo Cantiles a majmok rezervátuma és pelikánok is élnek a sziget belső, mocsaras területein. Helyi vezetőnk félelmetesen nézett ki: a 40 fokban is gumicsizmában, kezeslábas ruhában vezetett minket macsetéjével (hosszú bozótvágó kés) a kezében. Le is maradoztak egymás után a csapattagok. Kinek a papucsa nem bírta az élesre csipkézett szilás ösvényeket, ki pedig a moszkitók miatt fordult vissza. Az őserdei környezetben termeszvárat, kígyót (Kubában nem mérges egyik sem), pelikánokat láttunk, de majmokat csak a tükörben. Rosario végre egy megkerülhető sziget. nyugati oldalán a széles Cantiles átjáró sekély, de még járható hajózó út. Északról viszont 10 mérföldes kerülővel tudtunk csak a sziget szél alatti oldalán elhajózni és az Estopa sziget előtt, a laterális bójákkal jelölt Canalizo Estopa csatornán jutottunk vissza a déli szigetoldalra.
Kéthetes vagy one-way hajózás esetén Rosariótól továbbhajózhatunk: 30 mérföldre nyugatra egy óriási, lakott sziget, a Fiatalság szigete vár. Az Isla de la Juventud 20 mérföld hosszú és ugyanennyi széles, van repülőtere is, ahonnét Havannába visszarepülhetünk. De körbe is kerülhető, hajóval az északi felén lévő Nueva Gerona várost tudjuk meglátogatni, 2 mérföld hosszú csatorna vezet be hozzá. Itt már kereskedelmi hajókkal is találkoztunk: rozoga vontatóhajók kamionnal vagy konténerekkel púposra megrakott uszályokat vontattak. A sziget régebbi városa, Santa Fé a sziget közepén található. Van itt kubai börtön komplexum, amiről eszembe jut, hogy felhívjam a hajóbérlők figyelmét: induláskor és érkezéskor minden kikötőben a helyi hatóságnál kötelezően be-, illetve ki kell jelentkezni a hajópapírokkal és útleveleinkkel. Az indulási kikötőben napra lebontott útvonaltervet is kérnek. A Fiatalság szigetét az óra járásával megegyező irányban kerülve az Estopa-csatorna vezet vissza a hajózható déli szigetoldalra, tőlünk jobbra és balra mangrovéval benőtt homokpadok.
Visszatérve Cayo Largo szigetéhez a nyugati végén strandolhatunk: a Playa Sirena kiválóan alkalmas arra, hogy a lefújó szélben a katamaránunk orrát a homokpadra felfuttassuk. Először még furcsa is volt, hogy a horgonyt kézzel kell kivinni és beásni a parti homokba. Naplementéig fürödtünk, mangrovéket ültettünk. Estére kihorgonyoztunk a parttól pár száz méterre. Északnyugatra 5 mérföld Cayo Rico, egy strandsziget bárral. 3 CUC-ért (kb.2,5 euro) keverik a pina colada koktélt minden mennyiségben. A nádtetős kalyibában iguánák (óriás gyíkok) és jutíák (helyes kis patkányok) nyalják fel, ami lecsöppen. Turisták dagonyáznak a vízben. Ahhoz, hogy partra szálljunk, 1 mérföldre tudunk lehorgonyozni a sziget előtt, hogy még megfelelő vízmélységet találjunk a katamaránnak. Vízre tesszük a csónakot és a kajakokat. Estére Cayo Rico elnéptelenedik, a turisták és a személyzet is visszatér Cayo Largo-ra.
Cayo Largo településének van marinája is, a Marina Marlín, 2 mérföld hosszú tengeri bejárat vezet a kikötőjébe. Jobb felől passzáljuk a Defináriumot, amely egy elkerített területe a tengernek idomított delfinekkel. Hajóval épp a medencéjük mellé köthetünk. Negyed-félórás programokra lehet befizetni (50-90 CUC/fő, fotók 10 CUC/db vagy 40 CUC/100 fotó DVD-n), és életre szóló élményben lesz részünk. Nem csak vontatnak és puszilnak a delfinek, vagy átugornak, hanem orrukkal kiemelnek a vízből álló helyzetbe. Cayo Largo városa hamar körbesétálható. Van benne egy bank, egy bolt, egy múzeum, egy orvosi rendelő, egy buszállomás, egy kicsiny reptér, egy teknős nevelde, pár szuvenír árus, sok bungaló és a naplementét követően milliónyi szúnyog. Éjszakára megint kihorgonyzunk a sziget elé.
Reggeli strandolásra a Playa Sirena fövenyével szemben található homokdűnéhez horgonyoztunk. A Playa Mujeres kicsiny sziget túlszaporodott iguanákkal – hordáik alig várták, hogy kenyérrel megetessük. A vízben rája és dobozhal úszkált a hajónk körül. Lassan elindultunk visszafelé, de előbb Cayo Largo délnyugati strandján, a Playa Paraíso homokjára még kifutattuk a katamaránt. Ennél a földnyelvnél a víz hamar mélyül. Szinte teljes a szélcsend, fürdünk és sétálunk a fövenyen. Keletre 20 mérföld után elérjük az Angol-szigetet (Cayo Inglés), mellette víz alatti korallzátony húzódik mindössze fél méterre a felszín alatt. A kiterjedt zátonysor közé behorgonyzunk búvárkodni. Estére 7 mérfölddel tovább Cayo Sal, „Isten egyik szigetéhez” (Cayos de Dios szigetcsoport) húzódunk aludni.
5 mérföldre előttünk tornyosul a már ismert piros-fehér sávos kőoszlop, a környék egyetlen világítótornya. Most nappal érkezve behorgonyzunk Cayo Guano del Este piciny északnyugati strandja elé. Meglátogathatjuk a toronyőröket, örülnek nekünk és élelem ajándékainknak. Az 58 méter magasságba napi háromszor megy fel az őr felkurblizni az ellensúlyt, ami működteti a világítótornyot itt a tenger közepén. Szerinte 24 mérföldre (a térkép szerint kevesebbre) is ellátszik a fénye. 234 lépcsőt másztunk meg a gyönyörű panorámáért. A virágos szigeten még romjaiban ott hever az előző, 30m magas fém torony. A vízben szépen kirajzolódnak a zátonyok. Hajónk pedig arra vár, hogy déli indulással estére Cienfuegosba visszaérjen. Tulajdonképpen sikerült is, mert kivételesen alig fújt a passzátszél (szembe) és így hullámzás sem volt. A naplemente Cienfuegos tengeri bejárata előtt ért minket. Bálnákat is láttunk fújni. Kirajzolódott a horizonton Kuba egyetlen atomerőművének sziluettje, ami urán nélkül szerencsére nem működik. Este a marinai étteremben búcsúvacsorával kubai ritmusokra köszöntünk el a csapatunktól.
HAJÓZÁS CIENFUEGOSTÓL KELETRE
Új hét, új útirányba indultunk. Cienfuegosból Trinidad felé vettük az irányt. Kelet felé a Királynő kertje szigetcsoport (Jardines de la Reina) szépségei vártak. De ez egy következő történet.
Az biztos, hogy kubai nyaralást csak úgy érdemes tervezni, hogy legyen benne vitorlázás és szárazföldi pihenés is. Kolombusz Kristóf is Kubánál kezdte az amerikai kontinens felfedezését. Igyekezzünk, mert Fidel Castro rezsimje nem fog soká tartani, Kuba a szocialista egyszerűségében pedig még nagyon szerethető.
Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás, Kuba vitorlás
Életünk vágya volt, hogy egyszer Francia Polinéziában vitorlázzunk. A neheze a szervezésben az volt, hogy legalább 3 hétre szabaddá tudjuk tenni magunkat. Rövidebb időre nem érdemes a Föld túlfelére utaznunk, 16.523 kilométerre Budapesttől. A repülési idő a Budapest-Párizs-Los Angeles-Papeete útvonalon nettó 22 óra (3+11+8 óra, Air France, visszaúton 1 órával kevesebb), viszont az átszállások várakozási idejével ez is minimum másfél nap. Ne feledjük, Amerikán át USA vízum szükséges! Keletre indulva Tokio vagy Új-Zéland érintésével juthatunk még el Tahitire (Qatar, Tahiti Nui, Lot, Air China). Az időeltolódás 12 óra, nyugatnak repülve ennyit fiatalodunk, amikor Tahitire érkezünk. Szervezetünknek pár nap alatt át kell állnia arra, hogy ami otthon már este, az Polinéziában még csak a nap kezdete. Francia Polinézia fő szigete Tahiti, fővárosa Papeete. A repterén virágfüzérrel várnak a szállodások, ha szállásunkra transzfert kérünk. Mi viszont továbbrepültünk Moorea szigetére, hogy az időátállást és az utazást ott pihenjük ki. A polinéz szigetek között az Air Tahiti üzemeltet propelleres járatokat, amelyekre „bérletet” lehet váltani. A Tahiti-Moorea-Raiatea-Tahiti (Discovery pass) 300 euróba került. Felárért ki lehet egészíteni „egy ugrással” a Tuamotu atollokhoz vagy akár a Marquesas szigetekhez is.
Az év bármely szakában érkezhetünk Francia Polinéziába, mindig trópusi meleg fogad és az óceán is 24-28°C fokos. A fő szélirány egész évben délkeleties. Július és augusztus a legszelesebb hónapok, március-áprilisban nekünk 10-25 csomós, kellemes szelünk volt. Decembertől-februárig csapadékosabb, elszórtan zivatarokkal. Áprilistól-októberig tart a száraz évszak, és július-augusztusban a legenyhébb a hőség. Hurrikán nincs a térségben, de csak azért, mert itt nem annak hívják, hanem ciklonnak. A déli féltekén novembertől-márciusig keletkezhetnek trópusi viharok, de ritkán érintik a szigetcsoportot. Az árapály-szintváltozás elhanyagolható, 20-30cm.
A „Tahiti” szó hallatán képzeletünk egyetlen paradicsomi szigetet jelenít meg a szemünk előtt. Francia Polinézia azonban 118 szigetből és atollból áll. Ha egybeolvasztanánk ezeket, a földterület alig lenne nagyobb Mallorcánál. A valóságban ezek a szigetek egy Európa nagyságú területen fekszenek valahol délen, a Csendes-óceán szívében, 6000 kilométerre a legközelebbi kontinenstől. Francia Polinéziának 5 szigetcsoportja van:
Az önállóan bevitorlázható térség kizárólag a Társaság-szigetek, a világhírű Bora Bora környéke. A charterflották Raiatea szigetén állomásoznak. 1200 euró felár ellenében Tahiti szigetén is átvehető vagy visszaadható a bérhajó. A Tahiti-Raiatea vagy Raiatea-Tahiti one-way hajózást viszont csak tapasztalt hajósok választhatják a szükséges éjszakai, nyílt vízi menet miatt. A Társaság-szigeteken túlra, a Tuamotu-atollokhoz kizárólag helyi kapitánnyal juthatunk, bérhajóval önállóan nem engedik. Létezik egyhetes és 10 napos kabincharter, amikor 2 fős kabinokat lehet foglalni helyi személyzettel üzemelő, teljes ellátást biztosító 60-80 láb közötti luxus katamaránokon. A legtávolabbi Marquesas-szigetekhez 800 tengeri mérföldes út vezet Tahitiről. A szigeteket élelmiszerrel ellátó Aranui nevű teherhajó exkluzív kabinjaiban ide is elutazhatunk. Amíg az ellátmányos hajó pakol, az utasoknak egész napos programokat szerveznek az egyes szigeteken. A Marquesas-szigetekre csak saját vitorlással juthatunk el. A Panama-csatornán átkelve a Galapagos-szigetektől 3000 mérföldes hajózást követően érkezünk meg a Csendes-óceán páratlan szigetvilágába.
A Társaság-szigetek szél felőli, valóban szelesebb tagjai Tahiti és Moorea. A „Csendes-óceán királynőjeként“ is ismert Tahiti a legnagyobb területű és lélekszámú sziget. Tahiti egy nyolcast formáz, két kör alakú szigetrészből áll: Tahiti Nuiból (Nagy Tahitiből) és Tahiti Itiből (Kis Tahitiből). Ezeket a Taravao-szoros köti össze. Kb.120 km hosszú a partvonala. A nagy sziget körbeautózható, a kisebbik zsákutca, végében a hullámszörfösök paradicsoma. A sziget felszíne nagyon változatos. Tahiti Iti hegyei 1300 méter magasak, 600 méter magasban kiépített kilátójához alpesi legelők és tehenek között vezet az út. A panoráma miatt megéri felautózni ide. A Nagy Tahiti legmagasabb hegycsúcsa 2241 méter. A hegyek a tengerből olyan magasra törnek fel, hogy megfogják a felhőket, így azok ott esik ki magukat, a strandokra már nem jut eső. Tahiti felfedezése egy színpompás utazás: a sziget buja növényzettel borított hegyvonulatának zöldje éles kontrasztban áll a partvidék strandjainak homokjával, a környező türkizkék lagúnával és az óceán mélykékjével. Tahiti nyugati felét fehér korallhomok borítja, a szigetvég és a keleti partja vulkánikus fekete homokos. Az északi csúcsán van Cook kapitány első partra szállásának helye, a Vénusz-pont. Endeavour nevű hajójával 1769-ben a Vénusz átvonulását jöttek megfigyelni a Nap előtt. Ma ez a terület Mahina település része. Az 1800-as években emelt világítótornya ma is működik. Itt áll a polinéz szigetcsoportok mindegyikéről hozott kövekből az evangelizáció emlékműve. A keleti partvidék látnivalói a vízesések, 90-100 méter magasból zubog alá a víz az őserdei környezetben. Ugyanitt tengerparti érdekesség az úgynevezett sárkányszáj, a víz alatti üregekbe betörő hullámzás süvítését vagy egy sárkány sóhajtását hallani a sziklanyílásból. Tahiti északnyugati oldalán, Papeete nevű fővárosa alatt van a nemzetközi repülőtér, Fa’a’a. Már a repülőtéren találkozhatunk a hagyományos tahiti vendégszeretettel: az illatozó tiaréval, a tahiti gardénia virággal és a jellegzetes tahiti zenei kísérettel. Papeete központjában van egy-két szép épület, például az elnöki rezidencia. Felkereshetjük a város fedett piacát (Le Marché): első szintjén a trópusi gyümölcsök, zöldségek és a lagúnákban fogott friss halak széles választékával találkozhatunk, a második szinten pedig a tahiti művészet és kézműves termékek kínálata tárul elénk, itt a legnagyobb a színes sarongok választéka. A fővárosnak is van jachtkikötője, illetve 10 km-rel délebbre, Tahiti korallgyűrűjének egyik kijáratával szemben fekszik a Marina Taina. A nyugati szigetoldalon található a Tahiti Múzeum a Punaauia városrészben és itt találtunk egy kiváló hotelt, a Manava Resort Tahitit. Tovább délnek a tengerparti úton marae-k (ősi templomok romjai) és helyi strandok mentén utaztunk. Tahiti Nui délnyugati végéhez kell autóznunk, hogy egy botanikus kerten át a Paul Gaugain múzeumhoz érjünk, mely sajnos ott jártunkkor bizonytalan ideig zárva tartott. Nekünk Tahiti zsúfolt volt és némileg csalódás, de tudtuk, hogy az igazi szépség ezután vár ránk. Elég volt csak nyugat felé pillantani. Varázslatos látványt nyújt Tahitiről a szomszédos Moorea. Charles Darwin is úgy jellemezte, hogy ez már „egy kép keretben”.
Tahitiről repülővel 15 perc Moorea (Papetee-ből komp is jár). Moorea vadregényes, 800-1000 méter magas hegycsúcsain felhők ülnek. A sziget körül türkizkék lagúna terül el. Életre szóló látvány, soha nem láttunk még ilyen szépet. Nem véletlen, hogy itt forgatták a Lázadás a Bountyn című filmet. A szív alakú Moorea alig 9 mérföldre van Tahititől, de mintha egy teljesen más világba csöppennénk. Kis forgalom és rendezett környezet jellemzi a szigetet, kb.60 km körbe. Felfedezésére bérelhetünk elektromos biciklit, robogót (45 euro/nap) vagy autót a duplájáért. Két festői öble északról nyílik, Cook kapitányról nevezték el azt, amelyikben sosem járt és Opunohu-öbölnek, amelyikben háromszor is. A sziget belsejében tornyosuló hegyek egy ősi vulkán kráterének maradványai. A Rotui-hegy névadója a Francia Polinéziában iható dobozos gyümölcsleveknek és likőröknek, a mooreai gyár (juice destillery) pazar kóstolóval vár. A legfinomabb dzsúzok a banán-vanília és az ananász-mangó ízű (van rumos is), alapanyaga mind helyben terem. Moorea a fő ananásztermelő, a távolabbi Tahaa szigete a vanília termeléséről világhírű. Banán mindegyik szigeten terem úton-útfélen. A szigeten kiváló aszfaltút vezet körbe, külön sávval a bicikliseknek. A gépjárműforgalom Tahiti szigetéhez képest gyér, viszont videojátékhoz hasonlóan kell kerülgetnünk az útra szökellő állatokat, elsősorban csirkéket. Az összes szigeten vadon élnek a tyúkok. A kakasok kukorékolástól zengenek a szigetek egész nap, nem csak hajnalban. Fantasztikus panorámában gyönyörködhetünk a Belvedere kilátópontról, mindkét öbölből vezet fel ide út. Soha nem felejtjük el az 1207 méteres hegy látványát. A Cook-öbölből az Ananász-út valóban ananász-ültetvények mellett halad, de elég zötyögős. Az Opunohu-öbölből viszont kiváló minőségű szerpentin vezet az őserdőn keresztül, óriás fikuszfák és bambuszfák mellett. A sziget keleti felén Tahitire nézhetünk vissza. A kilátópont Temae repterénél van, ahol emléket állítottak a 2007-es légi szerencsétlenség áldozatainak is. Rálátunk az egyik exkluzív szállodára. A vízfeletti bungalók tipikus példái a luxusszállásnak, innen terjedtek el világszerte. Mi Mooreán a Manava Beach Resort-ot ajánljuk ár/érték és fekvése alapján. A keleti passzátszél itt 15-25 csomós, behullámozatja a Csendes-óceánt. A 250 km-rel nyugatabbra fekvő szél alatti szigeteknél kisebb, csak 10-17 csomó közötti a szél. Amihez még hozzá kell szoknunk, hogy habár a laterális bóják Iala A bójázási rendszer szerintiek (mint Európában), de a korallzátonyon belül a központi szigetet körben piros, a zátonyt körülötte zöld bójával jelölik, és a kettő közötti folyosó a hajózó út. Ez Moorea körül 25-40m mélységű, a későbbiekben Bora Boránál helyenként másfél méternyi volt. Ja, és a Hold itt C betűként dagad!
Mooreáról tovább kell repülnünk Raiateára (40 perc a repülőút), mert a charterhajók erről a szigetről bérelhetők. Raiatea Tahitit követi méretben és népességét tekintve. Északi felén 3 jachtkikötő működik: északnyugatról a hajógyári marina, utána a Marina Apooiti és északkeletről a főváros jachtkikötője, a Marina de Uturoa. Uturoának városi kikötője is van partfalhoz kötés lehetőségével. A városka Papeete után a 2. legnagyobb település az országban, kiváló bevásárlási lehetőséggel több szupermarketben. 40 euróért bekészítést is kérhetünk a hajónkra, hogy ne vásárlással és cipekedéssel menjen el az értékes nyaralóidőnk. A taxi költséget figyelembe véve megéri az előrendelés. A Marina Apooiti-ben állnak a Sunsail és a Tahiti Yacht Charter hajói. A Dream Yacht hajók indulási bázisa a Marina de Uturoa. One-way hajózás esetén Papeete-ből (Tahitiről) indulva itt adhatjuk le hajónkat. A műszaki átvétel esetünkben egyszerű volt: hajónk fiatal, minden működik. A személyzet 7:30-12:30 és 13:30-17 óra között dolgozik, a hajók már déltől átvehetők. Az első és utolsó marinai éjszaka van az árban, további éjszaka hajóhely díja 50 euróba kerül. Vízért, friss ágyneműért és tiszta törölközőért bármikor visszaállhatunk a bázisra, csak szóljunk oda 24 órával előbb. Az áramkábelt nem adják a hajóhoz, mert a térségben sehol sincs parti áramvételezési lehetőség. A hajóátvételt követő térképészkedés (chart briefing) saját érdekünkben hosszú ideig tart, először ismertetésre kerültek Francia Polinézia veszélyei. Az első kettő életveszély a tengerhez kötődik. A kúpcsiga: gyakran találkozhatunk vele, mérge azonnali halált okoz, a homokból se szedjük fel. A kőhal: szúrásának 1 órán belül van ellenszere, a forró víz is semlegesítheti a mérgét. A harmadik leggyakoribb halálok, hogy a fejünkre esik egy kókuszdió. Pálmafákkal tele van a sziget, ne alattuk sétáljunk (szállodák, strandok területén levágják a terméseit). Áttérve a hajózásra a legfontosabb intelem: a navigálás a zátonysoron belül, a lagúnában 10-15 óra között ideális, mert a víz színe alapján kell hajózni. Sötétkék, zöldeskék, világoskék, barna – ezek a színek váltakoznak a vízmélység függvényében. A bójázás és a térkép segít, a GPS zátonyra vihet. A legérdekesebb mindig a sekélyebb részeknél, ahonnan horgonyzást követően bocinkkal mehetünk tovább. Az öblökben homokos a tengerfenék, korallok tarkítják, vigyázzunk rájuk! A mélyebb vizű öblökbe bójákat telepítettek nekünk: a helyi éttermesek, a gyöngykagyló tenyésztő farmok, vagy maguk a hajóbérbeadó cégek. Persze a bóják minősége nem szavatolt, viszont horgonyőrséggel nyugodtan alhatunk rajtuk. A szigeteket övező lagúnákban a zátonysoron belül nincs hullámzás. Kijárataik az úgynevezett passzázsok, a víz mindegyikben kifelé áramlik. A passzázsok széleinél a hullámtörés miatt porzik a tenger, távolról vízpára fénylik felettük. Maupitinél 9 csomós áramlást is mértek már, ezért ennél a szigetnél csak délelőtt szabad a ki-bemenettel próbálkoznunk, azt is csak 15 csomó alatti szélben, 1,5 méternél kisebb hullámmagasság esetén. Erről tájékoztatják a hajósokat és aláírásunkkal kell igazolni, hogy megkaptuk a megfelelő információt. Helyi telefont bérelve bármikor hívhatjuk a bázist időjárás-előrejelzésért. Az áramlásokra a fürdésnél, sznorkelezésnél is figyelni kell, de uszonnyal úszva nem vészes. A passzázsokat laterális jelek határolják, a partról pedig fehér-piros sávozású feltakaró jelek jelzik az áthaladás lehetséges és ideális irányszögét. A be- és kijárattól jobbra és balra óriás hullámok törnek meg, porzik a víz, helyenként hullámlovaglásra is alkalmas. A bejárat az, ahol nincs fehér hullámtaréj. A sziget gyűrűjét elhagyva óceáni hullámok hátán haladunk a következő szigetig. A variáció értéke 13 fok keletre, azaz a térképi és a mágneses észak közötti eltérés jelentős. Éjszaka tilos a hajózás a bérhajókkal, nappal viszont hegycsúcstól hegycsúcsig hajózva könnyű tájékozódni, 25 mérföld távolságról is látszanak a szigetek. Jöhet persze zivatar, amelyben az orrunkig sem látunk, de ez 5-10 percig tart csak az esős évszakban is. Raiatea-i bázisról indulhatunk egyből a környező szigetekre, vagy csillagtúrázhatunk is.
A déli szélesség 16. és 17. foka között és a nyugati hosszúság 151. és 152. foka között fekszenek a Társaság szigetek szél alatti szigetei, a fő sziget Raiatea körül. A meglátogatható szigetek Raiateáról nyugatra Bora Bora és azon túl Maupiti, keletre pedig Huahine, közöttük 15-25 mérföld a távolság. Raiateától északra, azzal egy korallgyűrűn belül fekszik még Tahaa, Bora Bora irányában. 2 hét alatt kényelmesen ezekre jutott időnk a Raiatea – Taha’a – Bora Bora – Maupiti – Taha’a – Huahine – Raiatea útvonalon. 1-1 nap az átkelés a szigetek között nappal, 1-1 nap hajóval a szigetek belső lagúnáiban és 1-1 nap szigettúra a szárazföld felfedezésére. Hajózásunk elején vagy végén Raiateát is érdemes megismernünk!
Raiatea Tahiti után a legnagyobb sziget, tőle 120 tengeri mérföldre északnyugatra. Állítólag Raiatea volt az első (szamoák által) lakott sziget Polinéziában. Tahaa-val egy korallgyűrűn belül található, attól délre fekszik. Kb.30 mérföld körbehajózni, majdnem végig a korallgyűrűn belül maradva. Csak a nyugati felén kell pár mérföld hosszan kívül menni, mert a sekély víz miatt nem hajózható. Máshol viszont a lagúnán belül 65 méteres vízmélység is előfordul, váltakozik a fél méterig feltörő korallzátonyokkal. Raiatea nagy, 238 négyzetkilométer területű sziget, de legfontosabb látnivalóit szerencsére hajóval is elérjük. Egy-két bója vár a keleti oldal fjordszerű öbleiben. A Fa’aroa-öböl egész Polinézia egyetlen hajózható folyójához vezet be 2 mérföld mélyen a hegyek közé. A sziget fölénk tornyosuló hegyvonulatában 1017m magas csúcs is van. A folyón hagyományos tahiti csónakos kirándulásokat szerveznek. Nekünk marad a sajátunk: kajak, SUP vagy a bocink kiváló a folyami hajózáshoz (átlag 40cm mély vízben). Pár öböllel délebbre Opoá-nál áll a Marae Taputapuatea, a legnagyobb raiateai ősi kultikus templom maradványai, kőhalma. Raiateát „szent szigetként“ is tisztelik miatta. A környező szigetek királyai régen a Taputapuatea templomban gyűltek össze fontos tárgyalásokra és szertartásokra. Manapság a felújított templomban újra megrendezik a királyok találkozását, a turisták így betekintést nyerhetnek a helyi kultúrába. A templom kövei között sétálhatunk. Állítólag mágikus erővel bír a mai napig, a sziget összes többi marae templomába beépítettek egy-egy innét származó követ. Amit csak kirándulással és sok gyaloglással érhetünk el, az a Temehani-hegység hegyláncainak különleges virága, a Tiaré Apetahi, amely kizárólag ezen a hegyen nő. A botanikusok sikertelenül próbálták máshol is meghonosítani ezt a virágot. Raiatea szigetén is van látogatható gyöngyfarm és vanília ültetvény, de a szomszédos Tahaa-n autentikusabb.
Tahaa szigete Raiateával azonos korallgyűrűn belül helyezkedik el, tőle mindössze 2 mérföldre északra. Korallgyűrűjének 2 kijárata van, az egyiken Bora Bora, a másikon Huahine szigete érhető el 20 mérföld távolságban. Tahaa körbe hajóval sem kevés, autóval 67 km. A part menti házacskák takarosak, környezetük rendezett. Kevés a turista, nyugalmas is az élet. Az 5000 helyi lakos nagy része halászatból él. Novemberben minden évben megrendezik a kővel történő halászat versenyét. Ez egy ősi polinéz halászati módszer, amely során a víz felszínét madzagra erősített kövekkel verik, hogy a megriadt halrajok a part felé meneküljenek, ahol könnyedén összegyűjtik őket. Tahaa-t „vanília-szigetnek“ is nevezik a fűszernövény ültetvényei miatt, amelynek illata átjárja a sziget levegőjét. Az ország vanília termésének 80%-a itt terem. A sziget kókuszpálmából álló erdős részeit pedig színpompás szirmú hibiszkusz bokrok tarkítják. Legmagasabb hegye 598m. Idilli környezet. Tahaa fjordszerű öbleiben bójákra köthetünk. Horgonyzáshoz megfelelő vízmélységet a korallgyűrű belső határvonalánál találunk, az itteni szigetecskék korallhomokos stranddal várnak. Partra szálltunk, meglátogattunk egy vanília ültetvényt. Megtudtuk, hogy a hagyományos termesztés a hegyoldalban kézi munkával folyik: a növény indáit kis méretű fákra futtatják, tövüket kókuszdió héj táplálja és védi a kiszáradástól. Júliustól-októberig nyílnak rajta virágok, amelyekből a vaníliabab hüvelye fejlődik. 1 napot él meg a virág, ezért aznap kell megporzódnia. A porzást emberek végzik kézzel és rá fél évre lesz meg a zöld színű vanília termés. Leszedését követően napi két órát szárítják, míg elveszíti a nedvességét és barnás színű lesz. A 15-25 cm-es szálakat exportálják, a rövidebbeket feldolgozzák krémmé, porrá, ízesítővé vagy szépészeti szernek. A vanília farm meglátogatását követően a sziget 2 gyöngykagyló farmjára is betérhetünk. Tahaa fő települése Patio. Még rumtermelés is folyik a szigeten. A legérdekesebb étteremre Haonae település mély fjordjának bejáratában találtunk. A Hibiscus nevű éttermet a francia Léo Moroe és párja, Lolita vezeti. Léo azzal lett világhírű, hogy 30-40 éve az alapítványa pénzéből mindig megvásárolta a halászoktól a hálójukba akadt teknősöket, több ezret, majd szabadon engedte őket. Még Új-Zélandhoz is jutott el megjelölt példány. A megmentett teknősöket a francia haditengerészet segített visszatelepíteni Polinézia-szerte. Sikerült leszoktatnia a helyieket a teknőshús evésről. Neki köszönhetően ma már csak a teknőspopuláció 1%-a kerül terítékre a francia polinéz konyhán. Éttermében helyi ételt tálalt: rákot és csirkét vacsorázhattunk tahiti sörrel (Hinano), avokado salátával és sült banán körítéssel. Az éttermét zászlók díszítik, a sok hajósé, aki arra járt. A telepített bójájáért 1500 francia polinéz frankot fizettünk. Hajnalban kakasok kukorékolására és egy átvonuló záporra ébredtünk. Léo az autóbérlésben is segített (90 euro volt üzemanyaggal egy napra). Tahaa délkeleti felén bóján alhatunk, és ingyenes bemutatóval vár a szomszédos Champion gyöngyfarm. Sokan nem tudják, milyen hosszú, kitartó munka eredménye a tahiti igazgyöngy. Bár adott hozzá a tiszta vizű óceán és a gyöngykagyló, amibe bele kell ültetni egy magot, amely körül a gyöngy kifejlődhet. Másfél évig növekszik, vastagszik a gyöngyház egy Mississipi-i kagylóhéjból készült nukleusz körül. A beültetést követően komoly feladat, hogy a kagylóállatot megvédjék a teknősöktől és a kagylóevő halaktól. Egy-egy gyöngyöt négyszer-ötször tesznek vissza ugyanabba a kagylóba, hogy ugyanazzal a színárnyalatú gyöngyházzal még nagyobbra „hízzon”. A gyöngy színe a kagylóbelsőtől és a tengeri áramlatoktól is függ. A Tahaa-i gyöngy barnás színű. Csoportosítási szempontjaik: hibátlan-e, milyen alakú (kerek, csepp alakú, barokknak nevezik a kicsit amorfot), szín szerint, fényesség szerint, méret szerint. A tengeri tenyésztésű gyöngy jóval drágább, mint a folyami. Egy polinéz gyöngysor ára több ezer euró. A nyers gyöngynél még drágább, ha ezüst vagy arany foglalatba kerül. Vannak érdekes, helyi motívumokkal tetovált gyöngyszemek is.
Tahaa-ról Bora Borához vezet utunk, 20 mérföld hajózással passzázstól-passzázsig. Bora Bora a romantikus álmodozók célpontja, a világ legszebb szigetének tartják, „Polinézia Gyöngyszemének” nevezik. Drága szállásokból és éttermekből bizonyosan itt van a legtöbb. Hajóval mi viszont a kevésbé celeb arcát is felfedezhetjük. Bora Bora korallgyűrűjének egyetlen bejárata a sziget szél alatti, nyugati oldalán kínálkozik. Laterális bóják és feltakaró jelek segítenek a behajózásban. Ezen a nyugati szigetoldalon a belső lagúna mélyvizű, ezért is mélykék a színe. Horgonyzásra túl mély lenne, de telepített bójákon alhatunk a Bora Bora Yacht Club és a Maikai Yacht Club előtt. Vízvételezés erejéig a mólójukhoz is kiköthetünk. Bora Bora impozáns hegye uralja a szigetet. Hajóval majdnem körbejárható a korallgyűrű határolta belső lagúnában. A türkizkék és tengerzöld, sekély vizű lagúna, amiről Bora Bora híres, a sziget keleti felén terül el. Habár ez a sziget szél felöli oldala, a korallgyűrű itt széles szigetek sora trópusi növényzettel, amelyek mérséklik a szélerőt, a hullámzást pedig lefogják. A friss víz viszont beáramlik közöttük. Az egyik ilyen szigeten van Bora Bora reptere, innen csónakkal viszik az embereket a szállodások, vagy komppal is utazhatnak a főszigetre. A keleti lagúnában a vízmélység előbb csak 9 méteres, majd 5 méter, aztán a biztonságos hajózó út közvetlenül a korallgyűrű mentén van 6 mérföld hosszan, 2-3 méteres (!) vízmélységben. A sekély vízben nagy korallfejek között kellett szlalomoznunk! Amikor már csak 20 cm volt a tőkesúlyunk alatt, arra gondoltunk, még jó, hogy homokos a tengerfenék. Valóban csak nappali fény mellett járható a terület! Mindezt háttérben a 727 méter magas heggyel, amelyet őserdei növényzet borít, köztük kókuszpálmák és dividivi fák. Fantasztikus látvány! Mivel a belső szigetet nem lehet megkerülni hajóval, ugyanazon a rottán visszafelé már vitorlázni is mertünk, inkább rá sem néztünk a mélységmérőre, csak a víz színe alapján hajóztunk. A St.Regis Resort vízi bungalói előtt aludtunk horgonyon, vele szemben a főszigetnél (csónakunkkal tudjuk megközelíteni) reggelente mantákkal lehet úszni. A szárazföldi látnivalókhoz motort béreltünk, a Yacht Club elé értünk jöttek autóval a kölcsönzősök. Bora Bora csupán 32 km körben, kiváló minőségű aszfaltúton (a szokásos kutyák és baromfi kerülgetésével) kulturált a közlekedés. Vaitape a fő település, szupermarketjében bevásárolhatunk. Pár kilométerrel tovább elérünk a Bloody Mary étteremhez, amelynek bejáratában 2 tábla van teleírva a hírességek nevével, akik már előttünk jártak itt. Legutóbb Leonardo di Caprio és Britney Spears. Hajóval is megközelíthető, de az elé telepített bóják bérbeadónk szerint nem megbízhatóak. Bora Bora déli végében a Matira strand kellemes megálló egy strandolásra. Majd elszáguldunk a II. Világháborúban az amerikaiak által itt hagyott ágyukhoz, ahonnét pazar kilátás nyílik a kék lagúnára. A terület tulajdonosa 500 francia polinéz frankot kér a kirándulásért. Készségesen útbaigazít, majd miután tikkadtan visszaérünk hozzá, friss kókuszdió lével kínált bennünket. Páratlan élményünk Bora Borán a naplemente: a távolban Maupiti sziluettje látszik a Csendes-óceánba bukó nap korongjában. Bora Bora hírneve a meseszép látvány alapján megalapozott, de mint megtapasztaltuk, Maupiti még gyönyörűbb és ide a vitorlásunkkal mi is eljuthatunk!
Maupiti Bora Borától 25 tengeri mérföld, a Társaság-szigetek legnyugatibb és legkisebb, bérhajóval elérhető tagja. Bora Bora kijáratától végig hátszélként ér a keleti passzátszél. Valójában ez egy szigetcsoport kör alakban elhelyezkedő földdarabokkal (motu-kkal), 1000 fő lakossal. Érintetlen táj és barátságos emberek várnak itt ránk. Talán a világ legszebb szigete, ilyen lehetett Bora Bora a turisták hada előtt! Maupiti korallgyűrűjének egyetlen bejárata elég veszélyes, de ha átjutunk rajta, zöldeskék lagúnájával a Földi Paradicsom fogad. Tőkesúlyos hajóval biztonsággal egy szűk sáv járható a lagúnában, laterális bójákkal jelölt a hajózható út. A lagúna nagy részét bocinkkal, kajakkal, úszva vagy a vízben sétálva fedezhetjük fel. A korallok között lavírozva bárhol lehorgonyozhatunk a lagúnában, vagy bójára köthetünk Vaiae, az egyetlen település előtt. A lakott part fölé 385m magas hegy magasodik, egzotikus növényzet borítja. Az egyszerű, tarka házak között templomok sorakoznak. A sziget lakói láthatóan szegények, de kedvesek, mindenki mindenkinek köszön. Sehol egy szemét a fő utcán (az egyetlen utcán a sziget körül). Kakasok kóricálnak és kukorékolnak mindenfelé. A kicsiny házaknak nincs ablakuk, csak ablaknyílás, minden tárva-nyitva. A berendezés egyszerű, a TV megy mindenhol. Firifiri fánkot és banánt veszünk az utcán. Mivel még biciklibérlést sem találtunk, ezért a 10 km kerületű szigetet végül körbebociztuk. Megérte! A víz színe-látványa csodás, ahogy egyre sekélyebb, és tele van élő korallokkal, trópusi halakkal, teknőssel és rájával, csigákkal és kagylóval. Estére a lagúnában, rajtunk kívül még egy hajó horgonyzott.
Huahine a szél alatti szigetek legkeletibb tagja. A „Paradicsomkert” névvel illetett sziget Tahititól 97 mérföldre északnyugatra fekszik. A sziget valójában két szigetből áll: Nui az északi 60 km körbe, a déli Iti 35 km, melyeket egy híd köt össze. Korallgyűrűjének két fő bejárata a sziget ÉNy-i felén nyílik, Tahaa és Raiatea felől. A helyi 6000 fős lakosság nagyon vendégszerető, a fő település neve is Maeva, ami tahitiül a Welcome! A passzázson át Fare városkához érkezünk, bójára köthetünk elé vagy 10 méteres vízben horgonyozhatunk. Közvetlenül a városi strandnál is korallok nőnek. Rajtuk kőhalakat fotóztunk és szirti cápát filmeztünk, ahogy a sekély víz és a mélyebb határán őrjáratozott. A belső lagúna itt is mély, a 25-35 métert is eléri, de több helyen csodás koralltelepek törekednek a vízfelszín felé. Van, amelyik kardinálisokkal bójázott és van, ami csak egy botocskával jelölt! A lagúna két oldalán 0,5-2 méteres a vízmélység, a gyönyörű világoskék szín kíséri utunkat, míg a lagúna déli végéig hajózunk és vissza. Fare nagy szupermarketjében feltölthetjük készleteinket. Mi sokszor főztünk, mert az éttermi étkezés francia árszínvonalú, vagy választhattuk volna a helyi olcsó gyorskajákat. A sziget 2 bankjában válthattunk helyi pénzt, mert már elfogyott (a francia polinéz frank az euróhoz 119-es fix árfolyamú, ennyi volt a reptéren váltva megérkezésünkkor is). Robogókkal körbejártuk mindkét szigetrészt. Huahine mezőgazdasági sziget. Főleg sárgadinnyét, vaníliát, kávét, kenyérfa-gyümölcsöt, mangót, papaját, banánt és virágokat termesztenek. Vadregényes őserdei út vezet át 15%-os emelkedővel majd 30%-os lejtővel a magas, 669m-es hegyeken, ahonnan gyönyörű a kilátás a fehér homokos tengerpartra és a kék lagúnákra. A tengerparti országúton már pálmasor mellett robogunk. Huahine szigete ritkán lakott, ezért élvezhetjük az érintetlen természet szépségét. Huahine keleti felének korallzátonya egy összefüggő, hosszú sziget, amelyre hídon átmehetünk. Ezen található a sziget reptere. Minden év októberében innen indul a hagyományos csónakok világhírű versenye Bora Boráig (Hawaiki Nui Va’a outrigger canoe race). A szigetekről mindig friss és bőséges információt találunk angol és francia nyelven a www.guidepolynesie.com honlapon.
Eddig tartott útleírásunk 2018. évi saját tapasztalataink alapján. A még távolabbi szigetek, szigetcsoportok most következő bemutatásához a szöveget a prágai Tahiti Tourisme Board-tól kaptuk segítségül útjaink szervezéséhez.
Tahiti gyöngyfűzére
A Tuamotu atollok Tahititól 1700 km-re északkeletre a legnagyobb polinéz szigetcsoport, amely több mint 20.000 négyzetkilométeren elterülve 76 szigetből és atollból áll. Négy szigeten – Rangiroán, Manihin, Tikehaun és Fakaraván – a szállások és izgalmas szórakozási lehetőségek széles választéka vár bennünket, mint pl. a búvárkodás, a lovaglás, a cápaetetés és a nyílt tengeri horgászás. 250 gyöngyfarmon tenyésztik itt a híres fekete tahiti gyöngyöt.
Rangiroa Tahititól egy óra repülőútra található, és a világ második legnagyobb atollja, Polinézia legnagyobb korallszigete, a világ egyik legnagyszerűbb búvárcentruma. A levegőből egy vízre helyezett gyöngynyakláncnak látszik. Rangiroa „Végtelen lagúna” néven is ismert korallgyűrűje sötéttürkiz és azúrkék színeivel a végtelenség látszatát kelti. A víz alatti láthatóság a lagúnában eléri a 40 métert is, a víz hőmérséklete pedig állandóan 28 fok.
Az óceán fele vezető híres Tiputa szorosban nagyon gazdag a víz alatti élet. Az itt búvárkodók a mély vízben számtalan szürkecápával, fehérfarkú- és feketeuszonyú cápával, dajkacápával és citromcápával találkozhatnak. Azok, akik nem búvárkodnak, legalább búvárpipával, búvárszemüvegen keresztül figyelhetik meg az itt tanyázó delfineket.
Manihi egy kicsi, alig ezer lakosú atoll. A „Gyöngyök szigetének” is nevezik, mivel itt jött létre az első gyöngyfarm, amely megalapozta a gyöngytermelést a Tuamotu atollokban. A Pinctada margaritifera nevű gyöngykagyló csak Tahitin él, és értékes fekete gyöngye miatt tenyésztik.
Rangiroától kb. 10 mérföldre található Tikehau szigete. Ezt az ovális formájú atollt „a rózsaszín homok szigetének” is nevezik. Friss halak és kopra (kókusz) szállítója. Tikehau szigetén egzotikus, rózsaszín homokkal borított partokat találunk. A vízalatti élet gazdagsága vonzza a búvárkodás kedvelőit. A Tuheiava szorosban a búvárkodás szerelmesei közelről tanulmányozhatják az ördögrájákat, a barrakudákat, a tonhalakat, az óriásteknősöket, a szürke- és a fehérfarkú cápákat. Sok madárfajjal találkozhatunk, amelyek egy kis szigeten, a „Madarak szigetén” élnek. Ez a védett sziget a piroslábú szulák és a fehérhasú szulák fő lakóhelye.
Fakarava, az „Álmok szigete”, Rangiroa után Tahiti második legnagyobb atollja. Azt tervezik, hogy e védett szigetet hat másik kapcsolódó szigettel együtt felveszik az UNESCO listájára. Itt található az első Tahitin épült katolikus templomok egyike is. Az 1862-ben főleg korallból épített templom a régi Tetaman faluban áll.
A Marquesas szigetek, amelyek „Titokzatos szigetek” néven is ismertek, Tahititól 800 mérföldre északra, Papetee-ből 3 és fél órás repülőútra találhatók. Az úgynevezett „Férfiak országa” a Polinéz-háromszög betelepülésének kiindulópontja 12 szigetből áll. A 6 lakott és 6 lakatlan sziget megrendítően szép látványt és izgalmas élményeket kínál. Vulkáni hegyekből, mély vízmosásokból és meredek, hullám verte sziklafalakból állnak. A szigeteken nem találunk lagúnákat, azonban láthatunk sűrű őserdőket meredek sziklákkal és 300 méter magas vízesésekkel. Papeeteből hetente csak öt repülőjárat érkezik, ezért sokan inkább az Aranui 3 hajót részesítik előnyben, amely 200 utast szállít.
A 6 fő sziget két csoportra oszlik: az északi csoport a nagy Nuku Hiva-szigettel, az Ua Pou hegységgel és a lovak szigetével, az Ua Hukaval; valamint a déli csoportra, ahová a Hiva Oa-, a Tahuata- és a Fatu Hiva-szigetek tartoznak. Minden sziget büszke a különlegességére. A legkedveltebb szigeteken – Nuku Hiván és Hiva Oán – kis szállodákban és panziókban kaphatunk szállást. Hiva Oa-szigetén töltötte életének utolsó szakaszát Pail Gaugain, itt is temették el. Róla nevezték el a szigeten megnyílt kulturális centrumot. A dalbeszéd, a ritmikus énekek, a Haka és a táncok, a művészi tetoválás, a szobrászat és a változatos helyi konyha – a helyi lakosságot nagy büszkeséggel töltik el ezek a tradicionális értékek. Helikopterrel, hajóval, terepjáróval és lovon lehet közlekedni.
Francia Polinézia legdélebbi vége, a legértékesebb gyöngyök hazája a Gambier-szigetek a Baktérítőtől északra, több mint 880 mérföldre délnyugatra fekszenek Tahititől. Klímája hűvösebb, mint Polinézia többi szigetén. A szigetcsoportot 14 kis hegyes sziget alkotja, melyeket három oldalról félkör alakú korallzátony vesz körül.
A legnagyobb és legsűrűbben lakott szigete Mangareva. 28 km hosszú országúton járhatjuk körbe. A katolicizmus bölcsőjében száznál is több kőépítmény maradt fenn. Rikitea nevű fővárosában impozáns katedrális áll 1848-ból. Két fehér korallkő tornya van; a templom legszebb műalkotása a gyöngyökkel és gyöngyházzal díszített oltár. A gyöngykagyló-tenyésztés ma is fontos iparágazat, ezekben a lagúnákban teremnek a legértékesebb gyöngyök. Ezen kívül halászatból és gyümölcstermesztésből ( manioka, mangó) élnek.
Kalandjaik után valamikor itt kerestek nyugalmat a Bounty hajó fellázadt matrózai. Ma a hatalmas bálnák keresik fel évente egyszer. Az Austral-szigetek a Baktérítőnél fekszenek, a klíma itt is hűvösebb és szárazabb, mint Tahitin. A tájképet a 300m-nél alacsonyabb dombok határozzák meg.
Tubuai a szigetcsoport legnagyobb szigete, különleges arculatát két kerek hegycsúcsa határozza meg. A széles part menti síkságon gyümölcsöt termesztenek. Az északkeleti parton van Fort George, a Bounty fellázadt matrózainak partraszállási helye. Raivavae szétszórt kis szigeteivel, melyeken számos tengeri madár fészkel, egyike a legszebb és legvadabb szigetnek a Csendes-óceán déli részén. A borostyánnal benőtt zöld hegyek 400 méteresek. A sziget lakói pasztellszínű házakban élnek stressz-mentesen. Különleges természeti jelenség tanúi lehetünk Rurutu-n júliustól-októberig. Az egyik magaslatról számos bálnát láthatunk, ha szerencsénk van.
A Mérföld Yachtingtól bérelhetnek 34-50 láb közötti vitorlásokat és katamaránokat önálló hajózásra vagy helyi kapitánnyal. Kabincharter is foglalható helyi személyzettel üzemelő katamaránokon. A fő jachtkikötő Raiatea szigetén van, de felárral Tahiti-n is átvehető vagy visszaadható a charterhajó. A Társaság-szigeteken kívülre csak helyi hajóvezetővel vagy saját hajóval hajózhatunk.
A szigetek önálló felfedezéséhez autóbérlés javasolt. Francia Polinéziában a jobb oldali közlekedési rend van érvényben. Legalább 1 évig érvényes nemzetközi (kártya formátumú) jogosítvánnyal lehet vezetni. Lakott területen 50km/h, azon kívül 60km/h a maximálisan megengedett sebesség.
Magyar állampolgároknak 3 hónapnál rövidebb tartózkodáshoz nincs szükségük vízumra. Útlevél kötelező, még fél évig érvényes legyen. Amerikán keresztül utazás esetén szükséges az amerikai vízum!
A közép-európai idő 11-12 órával jár előbbre. Ne feledkezzünk meg utunk tervezésénél, hogy legalább 2-3 nap, mire az időeltolódáshoz sikerül alkalmazkodni.
A korábban megismert hotelszobáktól eltérően itt a hagyományos zsuppfedeles bungalók a lagúnák türkizkék vízén helyezkednek el. Sokban az üvegpadlón keresztül láthatjuk a lagúnák vizeiben a lábunk alatt úszkáló halakat. A bungalók rendelkeznek az ötcsillagos szállodák minden kényelmével, saját teraszunkon élvezhetjük a kenuval hozott reggelit és a naplementét is.
A tahitiak hétköznapi életét a legjobban akkor ismerhetjük meg, ha az egyes szigeteken lévő kis falvakban körutazásokat teszünk. Majdnem minden szigeten van a lagúnákat érintő út, így a szigeteket vagy bérelt autóval, vagy autóbusszal, idegenvezető kíséretében is körbejárhatjuk. A szigetek belterületén összkerékmeghajtású szafari kocsikkal vagy lóháton is mozoghatunk. A lagúnákban motoros kenukkal vagy vitorlásokkal közlekedhetünk, és a szigeteket helikopterről is megcsodálhatjuk.
Tahitin kipróbálhatjuk a búvárkodást és a mélyvízi merülést is. Mind a tapasztalt búvárokat, mind a kezdőket megdöbbenti a víz tisztasága, és az, hogy mennyire meg lehet közelíteni az olyan tengeri élőlényeket, mint pl. az ördögrája. A szigeteken több száz búvárkodásra alkalmas helyet találunk, úgyhogy a búvárok választhatnak a lagúnákban történő lemerülés, a hajóroncsok megtekintése vagy a nyílt óceánban való mélymerülés között.
A világ egyik legjobb szörfölő helyei Tahitin, Mooreán és Huahine szigetén találhatók. A windsurf számára a legideálisabb Tahiti keleti partja, különösen Mahina vidéke.
A cápák etetésével egybekötött kirándulások a legizgalmasabbak és legnépszerűbbek és ezt a legtöbb nagy szigeten kipróbálhatjuk. A lagúnába kajakkal vagy motorcsónakkal jutunk el. Ezután már csónakunk csak lebeg a viszonylag alacsony vízben, mi pedig a biztonsági korlát mögül figyelhetjük, hogy az engedelmes cápák hogyan lakmároznak kísérőnk kezéből. Ezt a látványosságot a csónakból az úszni nem tudók is élvezhetik.
Csak a tahiti lagúnák meleg vízében jönnek létre. A világban fekete gyöngyként ismert tahiti gyöngyök különféle nagyságúak, formájúak, de különösen a színűk nagyon változatos: a legsötétebb feketétől kezdve a zöld, a kék, a bronz, a lila, sőt a rózsaszínű is előfordul.
A Manihi, Rangiroa, Raiatea, Huahine, Taha´a, Tikehau és Fakarava szigetek gyöngy-farmjain kívül számtalan gyöngyüzletet és múzeumot is megtekinthetünk.
Tahiti jelenleg világszínvonalú fürdőhelynek számít, ahol a sokféle szolgáltatás luxuskörülményeket biztosít. Kipróbálhatjuk a virágfürdőt, a gyógynövény-zuhanyt, és Hélène Spa-ban még a banánlevél-pakolást is.
A romantikus szigetekre számos hajó indul. A luxushajók erkélyes kabinokat és világszínvonalú kiszolgálást kínálnak, a tahiti szuperjachtok mélyen behajóznak a csendes lagúnákba, a teherhajók 17 kikötő között szállítják az utasokat, a katamaránok kis csoportoknak vagy családoknak kínálnak tengeri nyaralást. Tehát a világon egyedülálló tengeri körutazások közül mindenki megtalálhatja a neki tetszőt (Paul Gauguin Cruises, Princess Cruises, Nomade Yachting Bora Bora, Aranui 3, Star Clipper, a Star Flyer).
A hagyományos tahiti esküvő – bár jogilag semmire nem kötelez – jelentős szertartás olyan pároknak, akik szeretnének összeházasodni, vagy szeretnék megújítani házassági ígéretüket. A párt világos színű, virágokkal és kagylókkal díszített pareuba öltöztetik. A vőlegényt kajakkal viszik a partra, a menyasszonyt rattan-trónuson hozzák. A zenével és tánccal kísért szertartást tahiti pap vezeti le, és tahiti nevet ad a párnak. A Francia Polinéziában kötött házasság előtt a francia törvényeknek megfelelően 1 hónapig szükséges Francia Polinéziában tartózkodni. 10 nappal a házasságkötés előtt ki kell hirdetni a házasságot. A szükséges dokumentumokat francia nyelvre lefordítva kell benyújtani. Magyarországon egyelőre az itt kötött házasság nem érvényes.
A The Olivier Bréaud golfpálya Tahiti nyugati oldalán a hegyek és a lagúna között található. 18 szakaszból álló pályája gazdag trópusi növénytakaró között helyezkedik el. Ajánlható mind a tapasztalt, mind pedig a kezdő játékosok számára. Egy másik, a Jack Nicklaus terve alapján Moorea szigetén, Temae-ban épült pálya a dombok lankáin, valamint a tavak partján és a strandok mentén szintén18 szakaszból áll.
A helyi zene és a táncok a tahiti nép történeteit mesélik el. A szépség, erő és báj generációk által áthagyományozott táncait szép ruhába öltözött táncosnők mutatják be.
Kajakozás hagyományos tahiti kajakkal, lovaglás, szafari dzsippel, horgászás, úszás, vízisí, tenisz, repülés helikopterrel, múzeumok, ősi marae templomok meglátogatása, naplemente megfigyelése, séták a tengerparton, pihenés a homokban, elsőrangú tahiti konyha, séták az illatozó kertekben és ismerkedés a barátságos és vendégszerető tahitiakkal – mindezek egy Tahitira tett látogatás felejthetetlen élményét adhatják.
Tahitin számos ismert író, festő, énekes élt, pl. Herman Melville, Robert Louis Stevenson, Jack London, Paul Gauguin a Jaques Brel.
A szöveg egy részét a prágai Tahiti Tourisme Boardtól kaptuk útjaink szervezéséhez segítségül.
Jó szelet! Mérföld Yachting.
bp-gy |
jhgj g |
lorem |
Lepje meg szeretteit hajós ajándékkal Karácsonyra! Mi segíthetünk az ajándék-vásárlásban. Akár tárgyat, akár élményt szeretne ajándékozni - a pár ezer forintos ajándéktól a pár ezer eurósig - nálunk megteheti.
Tovább olvasomAz idei egzotikus vitorlás desztinációk Seychelle, a Maldív-szigetek, Thaiföld, Tahiti. Vagy irány a karib! Kuba, Belize, BVI, USVI, St.Martin, Guadeloupe, Martinique, Grenada. Korallhomokos tengerpartok, meleg tenger, korrekt bérhajók a Mérföld Yachtingtól.
Tovább olvasom