Mérföld Yachting Kft.
1012 Budapest, Márvány u. 17.

Hívja irodánkat!

+36 1 225 2260
+36 20 919 0313

Irány a Karib-tenger!

Karib-térség bázisunk

karib

Amikor a balatoni és a mediterrán vitorlás szezon véget ér, télire a vitorlázóknak az egzotikus úti célok kínálkoznak. Igen kedvelt és kedvező áru a karib hajóbérlés, amely ideális feltételeket kínál a tengeri vitorlázáshoz.

A komor őszi és téli hónapokban elmenekülhetünk a napsugaras nyárba, a Karib-térség szigetvilága felejthetetlen nyaralás lehetőségével vár. A verőfényes trópusokon az állandó passzátszéllel vitorlázva a forróság is elviselhető. Nincs is jobb módja a szigetek meglátogatásának, mint vitorlás hajóval. Rutinos hajóbérlőknek önállóan, kevésbé tapasztalt vitorlázóknak skipperrel ajánljuk ezeket az utakat. A bőszeles vitorlázás élménye mellett a meleg tengerben színes korallok és egzotikus halak között búvárkodhatunk, vagy a parti fövenyen a pálmafák árnyékában lustálkodhatunk. Ha úgy tetszik, horgonyt fel, és irány a következő sziget, amely sok esetben aktív kikapcsolódást is kínál: őserdei túrát, vulkán-mászást, fürdőzést a vízeséseknél, hajnali madár-lest, látogatást cukornádültetvényen, kóstolgatást rumlepárlókban, sétát az egzotikus növényekkel teli botanikus kertekben, romantikus naplementét egy erőd romjainál, esti koktélozást a vérpezsdítő karibi élőzenére.

Az Atlanti-óceán és a Karib-tenger találkozásánál, a Karib-tengerből emelkednek ki a vulkáni eredetű karib szigetek. Többségükön máig van vulkáni aktivitás. Grenada északi végénél tiltott hajózási területen vezet át utunk, a Kick’em Jenny vulkán már csak 150 m-re van a víz alatt, folyamatosan közeledik a felszínhez. Monserrat szigetéhez, mióta 15 éve újraéledt a vulkán és a sziget teljes lakosságát kitelepítették, csak különleges engedéllyel hajózhatunk. Legutóbb a Guadeloupe-i vulkán hallatott magáról, amikor füst és hamufelhője miatt napokra törölték a nemzetközi repülő járatokat.

A karib szigetek 4000 km hosszan elnyúló ívet alkotnak az észak-amerikai Floridától a dél-amerikai kontinensig. A karib szigetek már mind önállóak, a gyarmati uralom alól függetlenedtek. Grenada szigete  csak 35 éve szakadt el a brit fennhatóságtól. A francia és a holland Antillák szigetei viszont az utóbbi évtizedben már az anyaországuk tengerentúli tartományaként működnek, jól jön az európai pénz, amikor egy nagyobb természeti csapást követően úgy hozza a szükség. A különböző fennhatóságú szigeteken kötelező elvégeznünk a hivatalos be- és kijelentkezést (clearance). Ha elmulasztjuk, több ezer dolláros büntetést kockáztatunk. Van olyan sziget, ahol az ügyintézéshez több hivatalt kell végigjárnunk (Customs, Inmigration office). Más szigeteken kijönnek a hajónkhoz pecsételni, vagy a helyi kocsmában telepített számítógépen végezhetjük el a kötelező adatszolgáltatást. A hajón lévő pilotkönyvben mindig megtaláljuk a vonatkozó információt. A bejelentkezésért fizetnünk kell a hajónk és a létszámunk alapján, a kijelentkezés mindig ingyenes. Vannak természetvédelmi területek, amelyeken külön díjat kell fizetnünk. Az elutazáskor fizetendő díj tulajdonképpen az adott sziget turista adója. A Brit Virgin-szigeteknél még felkutatási és mentési hozzájárulást is kérnek, ami a hajóbérleti díjjal együtt előre fizetendő.

A francia Antillák (Guadeloupe, Martinique és St.Martin francia fele) mind euró elszámolásúak. A holland Antillák (St.Martin holland fele és az ABC-szigetek) saját forintot használ. Kubában a kubai konvertibilis peso a külföldiek kötelező pénzneme. A Bahamákon, Puerto Rico-ban és az US-Virgin szigeteken az USA dollár a hivatalos fizetőeszköz. A többi karibi szigeten helyi dollár van, az úgynevezett kelet-karibi dollár (EC dollar), amely mellett az USA dollárt előszeretettel fogadják el. Saját, helyi dollárja van Belize, Jamaica, Barbados, illetve Trinidad és Tobago szigeteinek.

Útikönyvünk emlékeztet arra, hogy a teljes karib térségben a chartervitorlázás hagyománya legfeljebb 50 éves, és a létfenntartásukért küzdő helyiek számára az abszolút luxust jelképezi.

Karib tippek:

A bevásároltatás a hajónkra mindenképpen ajánlott, a bázisokon lévő kis boltok elég hiányosak. Szupermarketbe csak taxival juthatunk el. De ne vásárlással töltsük a drága időnket, ha ezt helyettünk más megteszi! A szolgáltatás díja kb. 10% felár. Árazott listából állíthatjuk össze, mit kérünk bekészíttetni a hajónkra. A legtöbb európai élelmiszerfajta kapható a Karib-térségben. Az angol súly és űrmértékekkel kell csak vigyáznunk. Palackozott buborékos víz nem jellemző. Sokféle kenyerük van, (a banán-kenyér például egy édeskés sütemény).

Kóstoljuk meg a helyi ízeket! Homárt, halakat, osztrigát ehetünk krumpli helyett papaya vagy sült banán körítéssel. Ha nem tudjuk, mit eszünk, ízleni fog az iguana pörkölt is és a kukoricalisztből készült lepény. Esténként a bárokban és éttermekben a helyi steelband fémeszközökön előadott hangulatos, ritmusos zenéje fokozza a hangulatot. A trópusok itala a könnyű sör és az egzotikus gyümölcsökből mixelt jeges shake. Vámmentes övezet lévén, vagy mert rumtermelők, az aromás nádcukor-rum igazán olcsó. Túlzott fogyasztása azonban veszélyes lehet az egészségünkre, hisz nem fogunk emlékezni, milyen szép helyeken jártunk! A 70 alkoholfokos grenadai Iron Jack-et is elsősorban koktélokba keverik.

DSCF9619A testünkre leselkedő igazi veszély a napsugárzás: az Egyenlítőtől északra, a 10-20. szélességi fokokon hajózva szinte derékszögben delel felettünk a Nap. A hosszú ujjú fehér ing, fehér pamut sapka, napszemüveg a legpraktikusabb trópusi viselet. A vízben búvárkodva is leéghet a bőrünk!

Az izzadságunknak a szúnyogok örülnek. Mangrove-mocsarak szomszédságában csak az alkonyatra várnak és ránk. A moszkítók és az apró sandflyers jelenléte bizonyul az esős évszak egyetlen hátrányának.

A 220V-os vagy 110V-os csatlakozók használata szigetről-szigetre, de bérhajónként is változik. Érdemes invertert vinnünk a hajóba, a szivargyújtós csatlakozás mindegyik hajóban egyformán rendelkezésre áll.

A korallzátonyokon eddig egyszer sem láttunk ragadozót, a színpompás apró és nagyhalak békésen úszkálnak körülöttünk, az agy- és agancskorallok, a bőr- és legyezőkorallok között.

A karibi szigeteken nincs szükség speciális oltásokra (a kontinensen lenne), a Hepatitis „A” természetesen ajánlott.

A trópusi nyárból hazaérkezve a télbe ha fázunk, vegyük elő a fényképeinket! Azonnal melegség járja át a szívünket és elkezdhetjük tervezni a következő vitorlás nyaralásunkat!

A Karib-térség rendkívül nagy és változatos. Több évre nyújt jószeles téli nyaralási lehetőséget.

 

A chartervitorlázás karib-tengeri helyszínei északról-délre:

Bahamák: Abacos

A Bahamák több mint 500 mérföld hosszan elterülő szigetvilág – a világ legtisztább tengerében. Floridától délkeletre fekszenek az Atlanti-óceánban. Miami-n keresztül juthatunk el a Nagy Bahama-szigeti Nassauba. A fővárosból helyi járat visz tovább Great Abaco szigetére, a Marsh Harbour bázisra. A Bahamákon található a világ harmadik legnagyobb zátonya, melynek egynegyede korall. Belátható vitorlázási távolságok jellemzik, így családi nyaralásra kiválóan alkalmas. A Bahamák sekély vizein katamaránokat és kizárólag rövid tőkesúlyos egytestűeket bérelhetünk.

Belize

Közép-Amerika egyik országa, Belize a Karib-tengerre néz. Partjai előtt korallzátonyok és hófehér homokszigetek sora húzódik a türkizkék vízben. A nyugati félteke leghosszabb zátonysorán belül nem érnek el hozzánk a hullámok, egész évben kényelmesen vitorlázhatunk. A külső atollokat és a híres Kék Lyukat (Blue Hole) viszont csak helyi hajóvezetővel látogathatjuk meg. A számos tengeri nemzeti park és rezervátum érintetlenül őrzi számunkra az egzotikus víz alatti és víz feletti élővilágot. Cserébe pár dolláros belépő díjakat kell fizetnünk. Placencia városa mellől indulhatunk vitorlázni, de előtte vagy utána kiránduljunk el az őserdőben megbúvó maja romokhoz is!

Kuba

Kolombusz Kristóf már 1492-ben azt mondta: “Kuba a legszebb, amit valaha emberi szem láthatott.” Kuba szigetének déli felén, Havannától kb. 300km-re található a charter-hajózási térség. Cienfuegos vagy Trinidad kikötőiből indulhatunk délkeletre a Jardines de la Reina korallszigeteihez vagy hajózhatunk nyugatra a Canarreos-szigetcsoporthoz, melyek vakítóan fehér korall- és homokzátonyok (cays). A legnyugatibb, a Fiatalság-szigetén érdemes leadni a hajónkat, hogy ne kelljen az állandó passzátszéllel és hullámzással szemben visszahajóznunk az indulási kikötőnkig. A one-way charter feláras, de megéri, hogy raumban-hátszélben járjuk végig a szigetek sorát. A hajókhoz napi 50 euróért bérelhető helyi matróz hasznos idegenvezetőként szolgál, segít a vízvételezésben a helyi halászoktól, étkezéseinkhez intézi a friss homárt és halat. A Juventud-szigetről napi többszöri repülőjárat visz vissza Havannába. Kuba szigete szárazföldi látnivalókat is bőségesen kínál. Érdemes az 1 hét-10 napos hajózást ugyanennyi országjáró programmal megtoldani. Látogassuk meg Fidel Castro Kubáját, amíg lehetséges! Kubai részletes útleírásunk hamarosan olvasható lesz az Útleírásainknál.

Brit Virgin-szigetek

A Virgin-szigetek (brit, spanyol és US) a legnépszerűbb karibi vitorlás desztinációja a kezdő vitorlázóknak. Kis távolságon belül elérhetőek a szebbnél-szebb szigetek. Lépten-nyomon horgonyzásra és strandolásra csábítanak a pálmafás öblök. Tortola, Anegada, Virgin Gorda, Jost Van Dyke stb. szigetei 5-10 mérföldre vannak egymástól. Az atlanti óceáni hullámzástól védett vizeken jó széllel vitorlázhatunk. A hajóról egyéb sportoknak is nyugodtan hódolhatunk, úgymint kajakozás, szörfözés, búvárkodás. Nem mellékesen egész nap keverik a koktélt a parti bárokban. Magyarországról sajnos csak több átszállás árán juthatunk el a Marha-szigeti repülőtérre, amely Tortola szigetéhez, híddal kapcsolódik. Itt várnak ránk a bérelhető hajók. Részletes útleírásunk a Brit Virgin, US Virgin és Spanyol Virgin szigeteki hajózásunkról az alábbi linken olvasható.

Francia és Holland Antillák:

Saint Martin, Guadeloupe, Martinique és a környező szigetek

A Leeward- és Windward-szigetek közül St.Martin, Guadeloupe és Martinique érhetőek el számunkra a legkönnyebben és a legkedvezőbb áron, közvetlen transzatlanti járatokkal.

St.Martin a Karib-térség legnagyobb légi közlekedési központja. Az európai hatás érezhető: nem véletlen, hogy a legnagyobb karibi kikötők és charterflották is ezeken a szigeteken üzemelnek, ugyanakkor a vitorlázók többsége délre indul, hogy az elhagyatottabb, szépséges Grenadines-szigetekig lejusson. Pedig van bőséges látnivaló e szigetek belsejében és a partjainál is, öbölről-öbölre is érdekesek. St.Martin kétnyelvű sziget, középtájt elválasztava: az északi rész francia, a déli fele holland, a környező szigetek is e két nemzethez tartoznak. St.Martintól csak 80 mérföld a Brit Virgin-szigetvilág, one-way hajózásban ajánljuk. St.Martin közvetlen környékén Anguilla, St.Barts (St.Barthélémy), Saba, St.Eustatius és St.Kitts kínálkoznak. Közöttük Barbuda és Antigua kakukktojás, mivel brit kézen maradtak, ide Londonból repülhetünk. Antiguán vitorlást is bérelhetünk, de a szintén angol Monserrat-ra aktív vulkánja miatt nem hajózhatunk át. St.Martin, Anguilla, St.Barths részletes útleírásunk az alábbi linken olvasható.

Alatta a pillangó formájú Guadeloupe teljesen francia sziget, a fizetőeszköz is euró. A sziget nyugati szárnya, Basse-Terre 1500m magasba tör, a hegyeket borító érintetlen esőerdőben dzsungeltúrán vehetünk részt.

Van itt minden: egzotikus virágok és fák, trópusi madarak, vad zuhatagok, füstölgő vulkán, bugyogó sártó. Ugyanezek a Guadeloupe és Martinique között megbúvó, független Dominicán is megtalálhatóak. Guadeloupe keleti szárnya a Grande-Terre, lapos síkság strandokkal, északi felén mangrove mocsárral. Ne hagyjuk ki a fővárosból, Point-á-Pitre-től 20 mérföldre délre fekvő idilli Marie-Galante és a szépséges Les Saintes-szigetek meglátogatását sem!

A szegény és vadregényes Dominica mellett gyakran látni bálnát. Fővárosa Roseau előtt Pancho bójáira köthetünk a ki-bejelentkezésben is segít gyors csónakjával. Az 50 dolláros bójaár tartalmazza a félnapos Dominica-látogatást is. Kihagyhatatlan kirándulás! Az északi város, Portsmouth kikötőjébe is Pancho ajánlásával érkezzünk. Itteni vezetőnk reggel 7-kor evezős csónakkirándulásra visz az Indián-folyón. A vízi dzsungeltúra természetvédelmi területen vezet át, trópusi madarak rikoltoznak, ébred az őserdő.

15 mérföldre alatta, Martinique-en újra francia felségvizeken hajózhatunk. Ez már tényleg a Windward-szigetek, ahol a szél erősebben fúj, a szigetközi távolságok jelentősebbek. Martinique felségvizeire legészakibb városánál, St.Pierre-ben tudunk bejelentkezni. A fekete homokos strand fölé baljósan magasodik a Mont Peléé vulkán, 110 évvel ezelőtti kitörését 30.000 emberből csak 1 élte túl, az egyik börtönlakó. Martinique partjai ezután tagoltak, a főváros Fort-de-France alatt korallhomokos nagy strandöblöket találunk. A legszebb a Grand Anse vagy a kisebb Anse Dufour. A fővárost előtte horgonyozva látogathatjuk meg vagy a szemközti Trois Islet félsziget marinájából autót bérelve. A sziget legnagyobb jachtkikötője, amelyben a charterflották is állomásoznak, a sziget déli csücskénél kiépült Le Marin marina, 20 mérföldre van a következő szigettől, Sta.Lucia-tól.

St.Vincent és a Grenadines-szigetek, Grenada

A legtöbb magyar vitorlázó, aki már eljutott a Karib-tengerre, a Santa Lucia és Grenada szigetek közötti St.Vincent és Grenadines szigetvilágot keresi fel. A híres Tobago Cays korallzátonyánál ugyanis teknősökkel úszhatunk együtt, és az egész Karibon itt találhatóak a legszebb pálmafás, fehér homokos partszakaszok, itt készítik a legízletesebb grillezett homárt.

Martinique-ról is elérhető távolság, de a szépséges Grenadines-szigetekig 2 egész napos hajózással és 3 hivatalos ki- és bejelentkezéssel (Martinique, Sta.Lucia, St.Vincent) juthatunk csak el. Nem mellékes, hogy visszaúton kreutzolásra kényszerülünk: a Sta.Lucia és St.Vincent közötti 30 mérföld préselve és meglovagolva az Atlanti-óceán hullámait igazi kihívás lehet.

Sta.Lucia is megér egy misét: minden év decemberében a 2700 mérföldes ARC-Transatlanti vitorlásverseny végállomása, a Rodney-öböl marinája kitűnő, legutóbb a Thomas hurrikánban élveztük a vendégszeretetét. Pár mérfölddel alatta a mangróvék által körbeölelt Marigot-öböl felejthetetlen, a Dr. Dolittle film forgatási színhelye. A két vulkáni kúp, a Pitonok pedig a sziget déli felén várják, hogy felkiránduljunk hozzájuk hajónkat bóján hagyva.

Santa Lucia alatt St.Vincent vezeti be a Grenadines szigeteket. Mi Barbados-i átszállással repültünk ide helyi, propelleres járattal.  A kicsi reptértől taxival 10 percre található St.Vincent vitorláskikötője, a sziget déli felén,

a Blue Lagoon-öbölben. St.Vincent a szomszédaihoz hasonlóan vulkanikus sziget, őserdő borítja, dimbes-dombos útjain helyi taxival érdemes meglátogatnunk a botanikus kertet, reggel vagy alkonyatkor a papagáj rezervátumot, szombatonként a piacot, a főváros Kingstown fölé magasodó Charlotte-erődöt, gyalogtúrázhatunk a vulkáni kráterhez és számos vízeséshez. A nyugati Wallilabou-öbölben forgatták a Karib-tenger kalózai című filmet, melynek eredeti díszletei még megtekinthetőek, a film rajongóit biztosan lázba hozza a hely.

A St.Vincent alatt 10 mérfölddel Bequia-szigete az első. Fővárosa, Port Elizabeth előtt, az Admiralty-öbölben horgonyozhatunk (vagy köthetünk helyi bójára 50 kelet-karibi EC dollárért/éj). A tágas, szélvédett öbölben több, pálmafás, homokos strand közül választhatunk, hogy melyiken szálljunk partra. A nehéz, merev aljú bocinkat magasra kell húzni a parton, hogy a bukóhullámok ne érjék el. A csónakunkra és a külmotorra is különösen vigyáznunk kell, mert a kaucióbiztosítás nem fedezi, ha elvész vagy megsérül, az a kauciónkat terheli. Port Elizabeth csónakkikötőjében hagyhatjuk a bocit, a mólóhoz (jetty) láncolva a csónakot, a csónakhoz láncolva a külmotort, itt így biztonságos. A városka „egyutcás”, az ajánlkozó taxisokkal bejárhatjuk a szigetet, legfőbb turista attrakciója a teknősfarm a sziget ÉK-i felén, ami hajóval nem lenne megközelíthető.

Bequia délnyugati zátonysorán hajóroncsok díszlenek, látványuk elővigyázatra inti a karibi hajóst. A barátságos Barátság-öböl (Friendship-bay) Bequia DK-i felén, illetve az 5 mérföldre keletre fekvő Battowia és Baliceaux szigetek horgonyzó öblei is csak zátonysorok gondos elkerülésével közelíthetőek meg. Aki nem akar kockáztatni, nem veszít semmit, ha egyből a 10 mérföldre fekvő szépséges Mustique szigetéhez navigál. Ez a sziget idilli, a természeti szépségein túl a helyiek is rendben tartják, mindenütt tiszta és rendezett. Még az elfogyasztott trópusi csigákat is egy kupacba hordják, természetes gátat építve a strandok előtt. A csiga-halomból ingyen szuvenírt válogathatunk Az 1 kilométeres korallhomokos-pálmafás partszakaszon bójákat telepítettek, 200 kelet-karibi dollár (75 USD) 3 napra a hajóhely. A víz mélyén védett agykorallok domborodnak, ha már foglalt az összes bója, csak akkor horgonyozhatunk. Ez a Britannia-öböl, amelyben Basil étterme már októbertől nyitva áll egész nap az éhes hajósok előtt. A milliárdosok szigetének is nevezett Mustique-on taxival járhatunk körbe, megmutatják nekünk Mick Jagger, David Bowie és más hírességek házait.

15 mérföldre délre Canouan sziget óriási öblében Charlestown városhoz érkezünk. A helyi Kalóz Bárban naplementétől este 8-ig happy hour van, két rumpuncsot kapunk egy áráért. A sziget óceán felőli oldalán zátonysor húzódik, egy hajózható medencét fog közre (The Pool) a 2 mérföld hosszan elnyúló korallszirt, a sziget tetejéről is látványos.

Canouan után kezdődik –vagy inkább folytatódik- a karibi csoda, megérkezünk a híres Tobago Cays-hez, a patkó és tojás alakú, több mérföld kiterjedésű korallzátonyokhoz. A nemzeti parkként védett területen hajónként (25 EC) és személyenként is (10 EC) fizetni kell, cserébe biztonságos bóját kapunk a szeles vizeken, a korallzátonysornál úszkáláshoz külön boci-bójákat is telepítettek. A helyi csónakosok homár ebédre-vacsorára invitálnak a szomszédos szigetekre. A kialkudott árért (2 homár 80 USD) meglepően ízletes körítéssel kapjuk a grillezett homárt, desszertként egzotikus gyümölcsökkel. Italt és evőeszközöket magunknak kell vinni. Friss kenyeret is hoznak reggelire a hajónkhoz, ha kérjük, de ne felejtsük el előre tisztázni az árát. A szomszédos Union szigetén is tapasztalható, hogy a fehér embert a megtestesült amerikai dollárnak tekintik. Minden „sarkon” ajánlkoznak különböző szolgáltatásokkal (segít bójára kötni, partra visz, kenyeret vesz, jeget hoz stb.), mégha ezeket magunk is egyszerűen meg tudjuk oldani.

A Tobago Cays szépségére visszatérve itt teknősökkel úszhatunk együtt, de hajózásunk során is bőségesen találkozhatunk a vízfelszínen ringatózó óriási példányokkal. A Tobago Cays-nek 2 megközelítése van: Canouan felől, Mayreau felett vezet az északi passzázs, Union keleti felén lévő Clifton-hoz érkezik a déli passzázs. Clifton városa előtt is korallzátonyt kell kerülnünk, a szépséges Pálma-sziget előtt vezetnek az Iala „B” rendszer szerint kitűzött laterális bóják. Cliftonban van bank, bolt, pékség, víz- és üzemanyag-vételezés. Az öbölben a városka előtt horgonyozhatunk,

 vagy az ajánlkozók bójáira köthetünk (50 EC/éj áron vagy félnapi díjért, ha továbbmegyünk). Két csónakkikötő (jetty) van. Az Anchorage Yacht Club mólója van közelebb az Union-i reptérhez, ezért ehhez kössük a bocinkat, a cápatenyésztő medencénél. A kis unioni repülőtéren intézhető a hivatalos ki- és bejelentkezés (minden nap 9-17h és csak megfelelő öltözetben). Charterhajónk kiléptetése ingyenes, 24 órán belül kell elhagynunk a St.Vincent-i felségvizeket. Union nyugati oldalán a Chatam-öbölben tudunk éjszakázni. Napfelkelte után a szokásos jó széllel utunkra indulhatunk, 35 mérföld az út Grenada fővárosáig, St.George’s-ba. A Grenadához tartozó Carriacou megtekintését érdemes a visszaútra hagyni, 10 mérföld megtétele után passzáljuk a szigetet. Carriacou és Grenada között aktív vulkáni tevékenységű vizeken hajózunk át, a környező sziklazátonyok a víz alatti hegység kimagasló ormai. Grenada partjai is elég mélyvizűek, a sziget mentén 15 mérföld hosszan nincs is kikötési lehetőség, biztonságos éjszakázó horgonyzó-öböl, amíg el nem érünk a fővárosig.

A főváros előtti Nagy-öbölben (Grand Anse) 25 EC/éj a bójadíj, ez Grenada legnagyobb strandöble is. St.George’s kikötőjébe laterális bóják sora vezet be. A városi öböl tulajdonképpen egy víz alá süllyedt vulkáni kráter, északi felén a kereskedelmi (Carenage), déli felén (Lagoon) az exkluzív Port Louis jachtkikötővel. Grenada fantasztikus szigetét helyi taxival járhatjuk be (25 USD/óra). A hazaszeretettől fűtött idegenvezetőnk szívből végigkalauzol a brit gyarmati uralom alól mindössze 35 éve felszabadult hazáján,a szerecsendió termelése miatt fűszerszigetként elhíresült Grenadán: járhatunk a 2004-es Iván hurrikán óta újjáépült fővárosban, 700m magasan majmokkal teli őserdőben, vízeséseknél, krátertónál, gyarmati múzeumban, fűszerpiacon, rum- és kakaógyárban. A gyár kifejezés persze túlzás, a kakaó-gyümölcs feldolgozása mai napig kézzel történik. A gyümölcsfa egész évben folyamatosan terem, a nedves fehér színű magokat 5 napig dunsztban erjesztik, majd a napon 5 napig szárítják és forgatják, lábbal végiggyalogolnak a kiszáradt, bebarnult szemeken („walking on the cocoa”). Ezt követően egy nagy üstben tapossák, fényes feketére csiszolják a keserű kakaószemeket („dancing on the cocoa”). A gyarmati időkben így feldolgozatlanul exportálták a kakaószemeket. A függetlenségük óta viszont már gyárat üzemeltetnek, ahol a keserű kakaószemeket megőrlik és tejjel, cukorral készül az édes csokoládé.

St. George’s-ba a jachtkikötőből bocinkkal is átköthetünk. A csónakmólótól 100 éve fúrt alagút vezet át a dombon, amelyre a város erődje (Fort George) épült. A György erőd ágyúi nem a tenger felé néznek, hanem a szárazföld felé, a fehér gyarmatosítók ugyanis a szigetlakóktól jobban féltek, mint európai ellenfeleiktől a tenger felől. A Grenada partjainál zátonyra futott afrikai néger rabszolgák és a helyi arawak és karib indiánok leszármazottai magukat fekete kariboknak nevezik. Az évszázados európai, és elsősorban angol uralom viszont megtette a hatását. Rendezett kőházak, anglikán templomok állnak a dimbes-dombos városkában. A belváros vasárnap néptelen, a többi napon pezseg, és szól a steel band zene.

Grenada felségvizeire a bejelentkezést a Port Louis marinában egész évben reggel 9h-tól megtehetjük, 200 EC az összköltsége. Az országhoz tartozik még Petit Martinique és Carriacou szigete. Ezek közül Carriacou fővárosában, Hillsborough-ban lehet még ki- vagy bejelentkezni a főmólónál lévő Customs és a főutcában lévő Immigration irodában. A kijelentkezés mindenhol ingyenes, a bejelentkezésért kell fizetni. A hajónkra senki sem kíváncsi, de a papírmunka hosszadalmas. Carriacou déli öble, a Tyrell Bay széltől védett, mégis kényelmetlen az óceáni hullámzás miatt. Miután becsónakázunk a pelikánokkal és partra vetett hajókkal teli mangrove mocsarába, még sötétedés előtt átköthetünk a Hillsborough előtti Homokos-szigethez (Sandy Island), bójára. A bójáért nem

 

kér pénzt senki utunk egyik legszebb állomásán. A karibi naplemente nagyon rövid. Változó szín- és fényjátékkal a távoli felhőformákon pár perc után este 6-kor a nap szó szerint beleesik a tengerbe. Egész évben reggel 6-ig tart a sötétség, mindig 12 óra a nappal. Sötétben már veszélyes a kikötés, a navigálás, a hajózás partközelben (nem csak a zátonyok, hanem mint minden tengeren, a halászbóják kötelei miatt), nem is engedélyezi a legtöbb hajótulajdonos chartercég. A korallzátonyok között nappal a szemünkre kell hagyatkoznunk, a víz színe alapján kirajzolódik a passzázs, a térképplotteres GPS a kokpitban persze komoly plusz segítség. A Sandy Island korallhomokos oldalán reggel a partraszálló vitorlázók csónakjai sorakoznak, gazdáik a türkizkék vízben fürdenek, vagy kis koralltornyokat építenek itt jártuk emlékére. A sziget szélfelőli, keleti oldalát korall-halom alkotja. A tenger folyamatosan építi és ostromolja. Pelikánok hullámfürdőznek és keresik itt a halreggelit. Csak egy-két helyi pecás konkurál velük: kezükben kólásüvegre tekert damillal, végén halhús-csalival egy horog, és egymás után fogták ki a hullámokból a szebbnél-szebb ehető halakat.

Carriacou óceáni oldalán található Petit Martinique vulkáni kúp formájú szigete, tele a helyiek tarka házaival. Vele szemben 1 mérföldnél is kisebb távolságra Petit St.Vincent-en, már más országban, egyetlen szállodakomplexum üzemel az egész szigeten. Szabadon horgonyozhatunk előtte, ingyen bója is van, az idilli egzotikus part is mindenkié, de beljebb kérik, már ne menjünk, mert az a szállodavendégeké (mint az Union előtti Pálma-szigeten). A felségjelünket is át kell cserélnünk, a Grenada-i lobogó helyett a St.Vincent és Grenadines lobogót kell felvonnunk.

Az Union-i kötelező bejelentkezés után (70 EC/hajó) pár mérfölddel északabbra, Mayreau nagyobbik öblében horgonyozhatunk (Saline bay, bója ár 60 EC/éj). A meredek, homokos partra óriási hullámok csapnak ki, élvezetes a hullámfürdő a trópusi pálmafák alatt. A parton homárral várnak az éttermek, a sziget dombján egymást érik a szezonban (novembertől májusig) nyitva tartó hajós kocsmák. Még a helyi rumok kóstolása előtt érdemes felkapaszkodni a dombtetőre, a szerény Mayreau-i templom udvaráról nyílik ugyanis a legszebb kilátás a Tobago Cays-re.

Mayreau-tól északra a már megismert szigetek sorakoznak: Carriacou, Mustique és Bequia, kedvünk szerint meg-megállhatunk újra, vagy egész napos hajózással visszaérünk a St.Vincenti báziskikötőhöz. Az éjszakát akkor sem a Blue Lagoon-ban töltsük, hanem 1 mérföldre nyugatra a Young Island horgonyzóhelyén. A szigeten lévő luxus resort strandján fürödhetünk, örömmel látnak az exkluzív étteremben is. Bocinkkal a sziget mögötti Charlotte erődhöz kirándulhatunk, 256 lépcső vezet a szikla tetejére, amely az egyik legszebb panorámájú erőd-rom és világítótorony.

Trinidad és Tobago, Margarita és Los Roques (Venezuela szigetei), a déli Holland Antillák (ABC-szigetek)

Trinidad és Tobagó, Isla Margarita, Tortuga, Los Roques, Bonaire, Curacao és Aruba, Dél-Amerika partjai előtt vízszintesen húzódó szigetsor. Charterhajóval csak 3000 eurós one-way felárért járható be, ha egyáltalán engedélyezi a chartercég. Mi sem bérhajóval, hanem földkerülő barátunkkal, Görög Péterrel  hajóztuk végig. A hátszeles útvonal a világ legkényelmesebb vitorlázását teszi lehetővé: egy vitorla-beállítással haladhatunk egész nap. Sebességünket a kontinens előtt haladó nyugat-északnyugati áramlás tovább fokozza. A kihívást nem a szél vagy a hullámzás, hanem a Venezuela előtti kalózveszély és a térképeken fehér foltként ábrázolt korallterületeken való hajózás jelenti. Előnye, hogy hurrikánmentes övezetként ismert.

Trinidad és Tobago Köztársasága két szigetből áll, a Brit Nemzetközösség tagja. A közlekedés angol örökségként a baloldalon zajlik (mint más karibi szigeteken is, amelyek angol gyarmatok voltak). Trinidad autópálya-minőségű útjaihoz az aszfaltot a természetes aszfalttóból (Pitch-lake) merítik a sziget délnyugati részén. Az árapályszint változása Trinidadon 4 láb, jóval jelentősebb, mint a Karib-tenger más szigetein. Trinidadot nappal kell elhagyni, hogy kikerüljük a hajózást akadályozó úszó olajfúrótornyokat, melyek a sziget gazdagságának alapját hozzák a felszínre és a térképeken jelölve sincsenek, mivel helyük időről-időre változik. A szigetnél tapasztalható barna színű tengervíz tiszta, de mivel Trinidad a bővízű Orinoco-folyó torkolatában fekszik, a folyó sáros hordaléka -néha kajmánokkal is- vegyíti a tengervizet.

A kalózveszélyes Paria-félszigetet elkerülve jutunk el a már biztonságosnak mondott venezuelai Margarita-szigethez. Minden szigeten érdemes eltöltenünk pár napot, változatos programokkal színesítve tengeri utunkat. Trinidadon dzsungelt járhatunk be és mangrove mocsarat, Port of Spain főváros nyüzsgő kavalkádjában viktoriánus és gregoriánus angol épületek, hindu templomok és mohamedán mecsetek, gótikus és barokk templomok, felhőkarcolók ötvözik a múltat a jelennel. A venezuelai Margaritán már egyértelműen latin hangulat övezi a tipikus, sok emeletes luxusszállókat és az alacsony trópusi házakat. Az iránybuszokon hangosan szól a latin-amerikai zene.

Tortuga szigete lakatlan, hajdan kalóztanya volt. Ezt követően Venezuela utolsó szigetei, a Los Roques korall-szigetcsoport közepe feltérképezetlen térség, minthogy a korallok nőnek és pusztulnak, változnak évről-évre. Itt a víz színe szerint kell navigálni több mint 10 mérföldön keresztül, a korallzátonyok között, a Los Roques Nemzeti Parkban. Ahol a korallképződmény 

elérte a vízfelszínt, a pelikánokon kívül azonnal megtelepedik a mangrove fa, a víz közepén is. Sötétben lehetetlen a hajózás a korallok között, a tenger színének felismerhetősége így is függ a napszakok fényviszonyától. A korallzátony lakott része egy sziklacsoport, a Los Roques. Romantikus helynek hagyták meg a hatóságok a vidéket azzal, hogy a szállodaépítést megtiltották.

A Holland Antillákig 100 mérföldes hajózás vezet tovább. A trópusi Hollandia volt karib gyarmatai az ABC szigetek: Bonaire, Curacao és Aruba. A kontyos házak tarkán pompáznak mindegyik főterén. Ezek a szigetek korallmészkőből állnak, az esőt hamar elnyelik. Nem borítja őket őserdő. Nem is él meg más a felszínen, mint a vadpapagájokat tápláló kaktuszok, szárazságtűrő cserjék és a divi-divi fa, melynek vízszintes koronáját az állandó passzátszél formázza.

Bonaire 1979 óta védett tengeri park, a búvárok karib paradicsoma, köszönhetően bőséges halállományának és szépséges koralljainak. A sziget körül ezért is tilos a horgonyzás. Választhatunk, hogy a jachtkikötőbe kötünk, vagy Kralendijk, Bonaire fővárosa elé kihelyezett bóják valamelyikéhez ingyen. Bonaire-en ahány lakos, annyi a vadonélő rózsaszín flamingó a sóhegyek között.

A kék italról híres Curacao egy karib várossziget. Oly nagy kiterjedésű már a fővárosa, Willemstadt, hogy a sziget felét elfoglalja. Hajdani rabszolgapiaca hamar kereskedelmi csomóponttá tette. Jelenkori gazdagságát a világ legnagyobb olajfinomítójának köszönheti, mely a város szívében füstölög, a St.Anna-öbölben. Az óváros két partját 1888 óta köti össze a 170 méter hosszú Emmaburg Königin pontonhíd. Csengőszó, villogó piros lámpa, aláereszkedő sorompó jelzi a híd végein, ha elnyitják, mert a hajóforgalomnak mindenkor elsőbbsége volt itt a közúti- és a gyalogosforgalommal szemben.

Aruba a venezuelai Maracaibo-öböl előtt fekszik, gazdagságát a fekete arany finomításából nyeri. A Holland Antillák legdrágább tagja, amerikai luxushajókat fogad naponta. Aruba bejárására csak terepjáró alkalmas: ezzel eljuthatunk a kaliforniai homokdűnék közé, kalózvárba, az aranybányákhoz, a Természetes Hídhoz, az indiánrajzokkal teli gömbölyű szikladombokhoz, a végeláthatatlan strandokra. Aruba előnye a közvetlen megközelíthetősége Amszterdamon keresztül. Curacao-ra és Bonaire-re csak helyi járatokon juthatunk.

Galéria

Facebook Youtube Hírlevél