Jón-tengeri görög szigetek

Görögország bázisunk

A jón-tengeri görög szigetek (Korfu, Paxos, Lefkas, Ithaka, Kefalonia, Zakinthos) legutóbbi vitorlázásunk helyszíne az Adria folytatásában, melyet melegen ajánlunk!

A Jón-tenger szigetei Görögország nyugati felén, az Adria folytatásában fekszenek. A kellemes szigetközi távolságok, a homokos strandok és a mérsékelt szél májustól októberig kiváló vitorlás desztinációvá emeli. A térségben dolgozó bérhajók Korfu és Lefkas szigetén vehetőek át, vagy a szárazföldi Prevezában (a repülővel még megközelíthető Zakinthos vagy Kefallonia szigetén nem).

Odajutás: Repülővel Korfura érkezhetünk egyszerűbben (Budapestről a Wizzair és a Ryanair repüli), vagy átszállással Athén-on keresztül. Lefkas szigetének nincsen repülőtere, a közeli (15km) Preveza repterére sajnos Magyarországról nincs közvetlen járat. Korfura repüléssel nem ajánljuk a Lefkas-i indulást, mert a két sziget között nincs összeköttetés vagy szervezett transzfer. Mi is inkább Athénbe repültünk és onnét bérautóval jutottunk el Lefkasra (400km majdnem végig autópálya). Autóval Magyarországról 1300 km megtételével, 15 órás utazással érünk a térségbe: Lefkas-ra egyszerűbb átgurulnunk. Míg Korfu csak komppal közelíthető meg (Igumenitsából), Lefkas szigetére nem kell átkompoznunk, ingyenes híd köti össze a görög szárazfölddel.

Időjárás: Tavasztól-őszig, a szélcsendtől a 6-os Beaufort szélerősségig élvezhetjük a vitorlázást az északnyugati széllel kis távolságokon a zöld szigetek között.

Korfu szigete önmagában is tartogat többnapnyi látnivalót, érdemes a hajózás előtt vagy után még pár napot maradni és alaposan körbenézni a szigeten. Látnivalói: a hangulatos óváros szűk utcácskáival és erődítményeivel, 10 km-re az Achilleion Sissi királynő nyári rezidenciája, a vadregényes Paleokastritsa és a közeli Angyalvár, Kassiopi település, a 906 m magas Pantokratoras-hegy, Barbati, Chalikounas és Pelekas strandjai, utóbbi felett a Császárok Trónja kilátó stb. A szigetet hajóval is körbejárhatjuk. ÉK-i felén a tradicionális halászfalu, Kassiopi kikötőjétől Albánia már csak pár mérföld, ne csodálkozzunk, ha a parti őrség árgus szemekkel figyel. (Albániába továbbra is tilos áthajózni a görög bérhajókkal. Az sem mende-monda, hogy 25 éve még albánok előszeretettel tettek magukévá korfui hajókat.) Korfu óriás jachtkikötője, ahol a bérhajók várnak, a Marina Gouvia a sziget keleti oldalának közepén, Korfu városa felett 5 km-re található. Görögország első beléptető kikötője az Adria felől. Ez a marina a Kiriacoulis cégcsoport tulajdona, ahogyan a Lefkas-i is, ezeken kívül pilotköteles jachtkikötő nincs is a szigeteken. Mindenütt máshol mediterrán kikötéssel a települések szívébe horgonyozhatunk a parthoz tolatva, újabban mólókhoz kötve. Viszont a kikötői díjak is mérsékeltek a horvát árszínvonalhoz képest: átlag 15-25 EUR között per éj per hajó. Hajónkkal a Gouvia marinából átköthetünk Korfu óvárosába, az erőd romantikus kikötőjében akadhat hely és így a történelmi látnivalók kéz közelbe kerülnek. A sziget nyugati felén Paleokastritsa szűk öblében is alhatunk egyet, kellemes nyaralóvároska. A többi látnivaló hajónkkal Korfutól délre tárulkozik fel, elsősorban a szigeteken, de a szárazföldön is helyes kisvárosok sorakoznak, amelyeket hajónkkal meglátogathatunk (Preveza, Vonitsa, Vounaki, Mitikas, Astakos).

Korfu jachtkikötőjéből 25 mérföld Paxos és Antipaxos szigete. Mindenképpen ejtsük útba, de korán kell érkeznünk, hogy jusson hely a tavernák elé. Vigyázzunk, hogy hajónk kellő távolságban legyen a partfaltól, a kompok behullámoztatják az öblöt és a rosszul kikötött hajók fara (laza horgonylánc, lehajtott fürdőplatform) odakoccanhat. Korfuról korai indulással és teljes napos hajózással egyből Lefkas szigetére is leérünk (a jellemző északnyugati szél repíti hajónk, mégha 50 mérföld is az út).

Az azonos nevű főváros Lefkas ÉK-i csúcsán van, az óránként (minden egész órakor) nyíló közúti híd után  következik. Lefkas is tele van történelmi emlékekkel, Korfuhoz hasonlóan ezek elsősorban középkoriak (a velencei, a francia, a török uralmak nyomaként). A turista szezonban Lefkas városa nappal és éjszaka is pezseg. Finomakat ehetünk, ihatunk, vásárolhatunk. Van motor és autóbérlés, hogy a szigetet körbejárjuk. A Lefkada Marinában rengeteg a hajó, de mindig van hely is. A VHF 69-es csatornán várják a bejelentkezésünket és csónakkal a helyünkre segítenek. Van marinai benzinkút és áramvételezés (feltöltős kártyával), az autóval érkezőknek ingyenes parkolási lehetőség. Óriás szupermarket a bejáratnál, ingyen kiszállítást vállalnak a hajókhoz. A várostól délnek laterális bóják sora vezet egy szűk csatornában 2,5 mérföld hosszan, mire a sziget elválik a szárazföldtől. A környező partvonal tagolt, apró kavicsos kristálytiszta vizű öblökben horgonyozhatunk. A kék minden árnyalatát láthatjuk a partközelben. Lefkas délkeleti felén Desimi öble egy kemping strandterülete, mi is lehorgonyozhatunk. Majd másfél mérföld hosszan haladunk a tagolt partvonalú Meganisi szigete mellett egy fél mérföld széles csőben. Következő Lefkas-i éjszakára a fővárostól 15 mérföldre eső Sivota öblét ajánljuk, mely minden irányból védett. Bár nyáron tele van angol flottilla hajósokkal, őket egy csokorba gyűjtik a falu közepén, mi a széleken nyugalomban köthetünk ki a helyiek által üzemeltettet mólókhoz elől horgonnyal vagy némelyiknél pilotkötéllel. Áram nincs (járatjuk is este-reggel 1-1 órát a motort), víz viszont korlátlan mennyiségben. A tenger tisztasága kiváló, a hajónk mellett úszkálhatunk a kikötőben. Majd vacsorázzunk valamelyik tavernában a kék, lila, rózsaszín vagy bordó virágokkal teli bokrok lugasai alatt (vagy felett, a teraszaikon).

Lefkas-ról délnek két sziget következik, Ithaka és Kefallonia. 10 mérföld múltán elsőként Odüsszeusz szülőföldjét érjük el. Ithaka ÉK-i öblében Frikesnél csak pár hajóhely van (kb.10-15), horgonyzáshoz pedig mély az öböl. Ezzel szemben bőséges parthoz kötési lehetőséggel vár további 10 mérföldre a sziget fővárosa, Vathi. 15 euró a robogó bérlés, mellyel a hegygerincről a városra, vagy nyugati irányban Kefallonia felé is romantikusan távolba nézhetünk. Gyalogosan is gyönyörű panoráma vár, ha felsétálunk a városka templomához. Rálátunk az egész öbölre és közben ezerrel zengnek a kabócák. Több utalást is találunk Ithaka eposzi hősére: a leleményes Odüsszeusz és kalandjainak megéneklője, Homérosz mellszobrával fotózkodhatunk. Az egyik mellékutcában a Hajózási Múzeum bújik meg a kockásterítős asztalok és egy illatozó pékség mögött.

Ithakáról 30 mérföldön át a legdélebbi jón-tengeri sziget, Zakinthos fővárosa felé hajózunk, mert ez is bővelkedik strandokban, és ezek többsége homokos. Zakinthos turista paradicsom nemzetközi repülőtérrel. Budapestről is közvetlen járat repüli, de hajóátadásra vagy átvételre nincs lehetőség. A sziget északkeleti végében pár hajós (10-15) kikötési lehetőség Agios Nikolaos kikötője, bár eléggé behullámzik. Előnye, hogy rengeteg látnivaló öleli körbe: egy kék barlang, sziklakapuk, és mindössze 5 mérföld tőle a sziget nyugati oldalán a híres “Shipwreck bay“. Ez az Agios Georgios öböl, amely minden görög naptárról visszaköszön, a több száz méter magas sziklák övezte homokos öböl benne 1980. októberétől az 1937-es építésű Panagiotis teherszállító hajó roncsa. Zakinthos nyugati fele végig mély vizű meredek sziklafalakkal, kivéve ezt az egy öblét. Sehol máshol nem tudott volna partra futni ez a 48 méter hosszú fém hajó (megmentve így legalább a rakományát és legénységét, állítólag csempészárut). Mi is csak hajóval érkezhetünk, vagy fentről egy kilátóból kukucskálhatunk le rá. (Pár mérföldre előtte zátonyos, vigyázzunk érkezéskor vagy visszamenet.) Délelőtt, míg a tengeri szél (ÉNy) be nem hullámoztatja, le is tudunk horgonyozni az öbölben és kiúszni a partjára. Persze tömve van a helyi hajók által egy órára idehozott turistákkal. Mi szabadon bármeddig élvezhetjük az öblöt és a különleges látványt. Zakinthos keleti szigetoldala laposabb, és strandokkal teli, mint a déli öble, a híres Laganas. Ide sajnos nyáron nem köthetünk be, mert természetvédelmi terület: a homokos több kilométer hosszú fövenyen költenek a Caretas Caretas teknősök. A fő városa, szintén Zakinthos nevű, nagy öblében sok a kikötőhely és tapasztalatunk szerint ide kevesebben is jönnek “le” a Lefkas-i (pláne a korfui) indulású egyhetes hajóbérlők közül. Motort, quadot vagy autót bérelve bejárhatjuk a szigetet (60 km körbe), melyen 756 méter magas masszívumot kell azért kerülnünk. A hegyi falvakban szőnyegszövők dolgoznak, kedvezőbb áron vásárolhatunk náluk, mint a parti szuvenír boltokban. Zakinthos-tól északra pár mérföld Kefallonia, átlátni rá. Az egész hajózási térségben amúgy is minden látótávolságra van.

Kefallonia méretes szigetének is homokos öblei vannak. Délről nyíló legnagyobb öblében rejtőzik fővárosa, Argostoli és 2 mérföldre átellenben kicsiny párja, Lixuori. 10 euróba kerül az éjszaka a hangulatos parti sétányukra kötve. Argostoliból nyugatról kerülni Kefalloniát az uralkodó széljárással szemben kevésbé ajánljuk. Ahol érdemes megállni, az Assos város kicsiny öble a fellegvárral büszkélkedő félsziget takarásában, de ezt szárazföld felől is megnézhetjük. Kefallonia legszebb strandja is a nyugati oldalán fekszik középtájt: a Myrtos beach. A törökországi Ölüdenizhez hasonlóan a hegy tetejéről tandem ugrással a mélybe vethetjük magunkat és a strand közepén landolhatunk. Lévén a sziget szél felöli oldala, óriás hullámok érik el a partot, a hullámfürdőzést csak vízbiztos embereknek ajánljuk. Argostolitól 30 mérföldre Kefallonia keleti felén Sami város kikötőjében érdemes kikötnünk, mely barlangjairól híres. Ezekhez taxival vagy bérjárművel juthatunk el. Az egyikben csónakázhatunk: Melissani barlang tava sós vizű, 17 km távolságból Argostoliból töltődik, 17 nap alatt ér oda a víz. Délben a legszebb a színe. A Drogarati barlangban duplán hűsölhetünk: gyalogosan a belsejében, majd fürdőruhában a kültéri strandján. Sami tágas öblében, a várostól pár mérföldre átellenben fekszik Agia Nicolaos, kis kikötő sok parti hajóhellyel és horgonyzásra is. Ennél festőibb kisváros Kefallonia ÉK-i végében Fiskardo. Vitorlásokkal teli az öböl, a tavernákban nyüzsög a sok turista és hajós. Panorámás tavernánkból Ithaka szigetét hátulról látjuk. A két sziget közti szűk csőben komoly áramlással is számolnunk kell. De Fiskardo-tól már csak 20 mérföld vissza Lefkas marinája.

A jón szigetekkel szemben nyílik a Patras-i öböl, mely a Korinthos-i csatornához vezet. Saját hajóval vagy one-way hajózásban bérhajóval lehetséges végighajóznunk. Patras előtt “forr” a tengerfelszín, összevissza áramlások csavargatják a hajót, ahogyan összeszűkül a bejárat. A Rio-Antirrio híd 2004 óta majdnem 3 km hosszan köti össze a görög szárazföldet a Peloponeszosz-félszigettel. A modern híd látványa fenséges. Amint áthajózunk alatta, kicsiny középkori városra bukkanhatunk. Mai, görög nevén Navpaktos, középkori nevén Lepanto, egy ékszerdoboz ép várfalakkal és erődítménnyel, jelentős történelmi múltjával. (Az 1577-es lepantói csata a nándorfehérvári diadalhoz hasonlóan a törökök európai terjeszkedését akadályozta meg sikeresen.)

A Korinthos-i csatorna még további 50 mérföld, Korinthos városa is a jón-tengeri oldalon található. Kb.200 euró, hogy hajónkkal áthaladjunk a híres csatornán. Nyugati kapujánál a közúti híd besüllyed a vízbe, hogy a 8 méter mély, 80 méter magas falú csatornába beengedjen. 12 évig épült a földszoros átvágásával, magyar tervezők zsenialitásának köszönhető. A nagyságuknak szentelt emlékhely a csatorna keleti végében áll, ahol az autópálya és a régi út, illetve a vasúti híd is átível felette. A Korinthos-i csatornán át a Jón-tengerről Athén elé, a Szaroniki-öböl szigeteihez jutunk, Görögország további szépségeihez. Erről a hajózási térségről az athéni útleíró cikkünkben olvashatnak.

Görög vitorlázás görög vitorlázás görög vitorlázás görög vitorlázás görög vitorlázás

Európai Utazási Biztosító