Canal du Midi és Camargue

Dél-Franciaország bázisunk

Midi-Camargue, ahol a Csatornahajózás kezdődik

Francia vidéki falvak, középkori várerődök, ezer éves templomok, pezsgő tengerparti városkák, híres borok és sajtok – mindez ránk vár dél-franciaországi csatornahajózásunkon. A lakóhajós nyaralás egy pihentető lelassulás, kiszakadás a mindennapokból, mégis aktív: hajózás és biciklizés, kirándulás és felfedezés, egy utazás a legjavából. Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó

Franciaország belsejét folyó és csatornarendszer szeli keresztül-kasul, összekötve vízi úton Észak-Európát és az Atlanti-óceánt a Földközi-tengerrel. A belvízi hajózásra vezetői engedély nélkül használható lakóhajókat, más néven csatornahajókat hosszúságuk (max.15m), szélességük (max.5,5m), merülésük (max.1,6m) és magasságuk (max.3,3m) válogatja, továbbá legfeljebb 12 fő utasuk lehet. A belvízi hajózási szezon áprilistól-októberig tart, ezen időszakon kívül a zsilipek többsége zárva tart. Bár láttunk már fűtött családi hajókat a tél közepén is használatban! A belvizek használata nem ingyenes. (Napi, 2 hetes, havi vagy éves matrica váltása kötelező a helyi hatóságoknál a 10 lóerős teljesítményt és 5 méter hajóhosszt meghaladó vízi járművek esetében. A díjat a hajó hossz- és szélességi adatainak szorzója alapján számítják.) A csatornahajózáshoz bérbeadott hajók bérleti díjai természetesen már tartalmazzák e vízhasználati díjakat. Hajóvezetői engedély ezekhez a hajókhoz nem szükséges a használatukra kijelölt vízterületeken. A helyszínen hajóátvételkor a bérbeadók rövid betanítást is tartanak, könnyen elsajátítható a hajókezelés. Európa belvizein a belvízi jelzések érvényesek és a távolságok mindig kilométerben vannak megadva.

A csatornahajós dél-francia vidék Magyarországról autóval 1500-1800 kilométer, minimum 15 óra út (ha nincs dugó az autópályákon). Repülővel Toulouse-ig vagy Montpellier-be átszállással juthatunk el, vagy ugyanezen városokig a szupergyors TGV vonattal kombinálhatjuk a menetrendszerinti Budapest-Párizs és a fapados Budapest-Nizza járatokat. Nem mindegy viszont az érkezés napja! A legtöbb lakóhajó csak szombati váltással dolgozik (ritkábban pénteki vagy hétfői átvétellel). Mivel a franciák vasárnap nem dolgoznak, az 1-2 órás hajóátvételnek szombat este 6 óráig meg kell történnie – hát így tervezzük a megérkezésünket!

A Midi-Camargue Franciaország és az európai csatornahajózás leghíresebb és legrégibb térsége. Az Atlanti-óceánt a Földközi-tengerrel összekötő francia belvízi kereskedelmi utat a XVII. (!) században építették ki. A Beziers-i születésű géniusz, Pierre Paul Riquet sókereskedő tervei alapján készült el 1681-re, 15 év alatt a Midi-csatorna és 100 évvel utána a Camargue-i. Eredeti neve „a két tengert összekötő csatorna” (Canal de communication des deux Mers) volt.

 

midi-camargue map Pierre-Paul_Riquet_statue

Az Atlanti-óceántól, Bordeaux városától a Garrone-folyón 600 kilométer hosszan Toulouse városáig felvontatták a szállítmányokat. Ezeket kellett továbbítani az uszályokon (franciául Péniche hajók) a Földközi-térségbe és a csereárut vissza. A Toulouse-tól keletnek tartó 240 kilométer hosszú mesterséges vízi utat kézzel ásták ki, öszvérek hátán zsákokban szállították el a kitermelt földet. Mélysége átlagosan 2,25-2,5 méter lett, partjait több száz éves platánfasor szegélyezi. Bár a platánfákban az utóbbi évtizedben nagy pusztulás állt be, újratelepítésük folyamatban. Az óceántól a Földközi tengerig több száz méter szintkülönbséget hidaltak át 64 darab zsilippel (egynek számolva a több medencéseket is). Ezek tipikusan ovális formájúak, legfeljebb 30 méter hosszú hajó befogadására alkalmasak. A bérelhető csatornahajókból átlag 4 fér el bennük, 2-2 hajó a zsilipmedence jobb és bal oldalán. A zsilipekben a Midi-n átlag 3 és fél métert ereszkedünk vagy éppen emelkedünk hajónkkal, útiránytól függően. A 240 kilométeres Midi-csatorna Toulouse településtől majdnem Sete városkáig tart. Tetőpontja Toulouse-tól 50 kilométerre, kiindulópontjától 60 méterrel magasabban Port Lauragais-nál van (a Naurouze-hágónál), a tengerszint felett 190 méter magasságban. A St.Férreol-víztározót azért építették meg itt (330 méter magasban, a Fekete-hegység patakjainak vizéből), hogy felülről a rendszert vízzel ellássa. A Midi-csatornán található a világ első vízi alagútja a Souterrain de Malpas Colombiers-nél és az első vízi hídja is, a Pont-canal de Répudre Parazánál, amikor maga a vízi út folyókat is áthidal. A csatorna szépsége a korából adódik. Oly régi (pár év híján 350 éves), hogy melléje települtek a falvak és városok, így azok szívén hajózhatunk át, nem a külterületükön. Ennyi idő alatt pedig a természet is magáévá tette, a csatorna partfalát a fák gyökérzete alkotja. A vízi út mentén bárhol kiköthetünk, lecövekelhetjük hajónkat, piknikezhetünk, biciklizhetünk, néhol fürödhetünk is. A környező szőlőbirtokok borával kóstolóra várnak a helyi szőlészek. A zsilipek kicsinyek, a hajók méretétől függően 2-6 hajó fér el bennük. A 3-10 méter szintkülönbség áthidalása érdekében sok a többmedencés zsilip: dupla, tripla medencések, sőt Beziers-nél egy kilences zsilippel 21,5 métert ereszkedik a Midi-csatorna – mindegyik remekmű. Völgymenetben könnyebb és gyorsabb a zsilipelés folyamata, mert köteleinken eresztve csak egy helyben kell tartanunk a hajót, a vizet alólunk engedik ki. Hegymenetben célszerű a legénység egyik tagját partra tenni még a zsilipelés előtt, hogy várjon ránk. Amikor beúszunk a zsilipbe, előkészített köteleinket fel tudjuk neki dobni a magasba és várjuk, míg alánk töltik a vizet, a lazuló köteleket mindig feszesre húzva. A zsilipek előtt és után közvetlenül várakozóhelyeket alakítottak ki, ahol kényelmesen ki- és beszállhatunk, várhatjuk sorunkat és a zöld jelzést. A zsilipőrök egyénisége meghatározza a zsilipek környezetét: van virágdíszes, van bádogszobrokkal teli, van sajtárus és borász, és olyan, amelyre étterem települt helyi kacsasülttel. A zsilipőrök főfoglalkozása a zsilip működtetése a hét minden napján, szezonban 9-12:30 és 13:30-19 óra közti munkaidőben. A „kikötésben” nem segítenek, a zsilipben ez a mi dolgunk, ők a folyamatot vezénylik le és biztosítják. A Midi-csatorna a hajók magasságát is korlátozza. Közútként funkcionáló patinás kőhídjainak belmagassága legfeljebb 3 és fél méter. Leghíresebb a Le Somail-i, de a legkisebb keresztmetszetű Capestang városánál található. A bérelhető lakóhajók üzemeltetői más-más településen alakították ki bázisaikat a csatorna mentén. Ennek előnye, hogy hajózásunk során ennyi helyen vízzel, áramvételezéssel ellátott, zuhanyzó/WC-s kikötési lehetőség vár. De kiköthetünk a települések centrumában, a főtéri kikötőkarikákhoz és bakokhoz rögzítve a hajót, vagy bárhol a csupa zöld vidéken, lecövekelve ahol kedvünk tartja. A vízi út mentén görkorcsolya minőségű út vezet, ahol biciklizhetünk, kocoghatunk. A közbiztonság kiváló.

A Midi-csatorna indulási bázisai Toulouse és Narbonne között, továbbá Beziers környékén vannak, a legnépszerűbbek Carcassone városához közel. A Pénichette és Europa típusok indulási kikötői Négra (Toulouse városánál) és Argens-Minervois (Narbonne magasságában). A Nicols flotta  Port Lauragais kikötőből (a Midi tetőpontjáról) és Le Somailból (Narbonne magasságában) dolgozik. A szerényebb minőségű és áru FPP (Canalous) hajók indulási kikötői: Carcassonne városa (a felső szakaszon), Homps és Colombiers (Narbonne magasságában), illetve Agde városa (az alsó szakaszon). A drágább és annyira nem exkluzív Le Boat bázisok a Midi szakaszán Castelnaudary (a felső szakaszon), Trébes és Homps (Narbonne magasságában), Port Cassafieres (az alsó szakaszon). Egyhetes oda-vissza út lehetősége Argens Minervois vagy Le Somail falvaktól Carcassone-ig és vissza 30 zsilipnél 50 zsilipmedence 120 kilométeren. A lakóhajók 8 km/óra sebességgel haladhatnak és egy-egy zsilipelés (medencénként) körülbelül negyedóra, ha egyből sorra kerülünk. Napi 5-6 óra menetidővel teljesíthetők ezek az utak. Hasonló menetidővel egyhetes one-way hajózást is tudunk ajánlani, amikor az indulási és a visszaadási kikötő eltérő. Kiváló útvonal végig völgymenetben a Port Lauragais és Le Somail közötti 31 zsilippel 115 kilométeren vagy a Carcassone és Agde közötti szakasz 28 zsilippel 125 kilométeren. Autónkat az indulási bázisról felár ellenében utánunk hozzák, vagy visszamehetünk érte magunk a helyi vonatközlekedést kihasználva.

Beziers-től kelet felé a Midiről fokozatosan áthajózunk a Camargue-térségbe, a vízi út Agde városától már a tenger szintjén fut 120 kilométer hosszan a Rhone-deltáig. A Földközi-tenger partvonalától egy-két kilométer távolságban, azzal párhuzamosan vezet a csatorna tó- és lápvidéken át. Leghíresebb része a  15 kilométer hosszú és 5 kilométer széles Thau-tó (ejtsd To-tó), amely Séte városával a Midi-csatorna vége. Meleg, sós tengeri vízében az osztriga és kagylótenyészetekkel együtt fürödhetünk. A tó keleti végében Frontignanban egy közúti híd állja utunkat mindössze napi 2 hídnyitással, ehhez is alkalmazkodnunk kell. Séte városától a Rhone-folyóig tartó Camargue-szakasz „csak” 190-230 éves. 100 kilométer hosszú, zsilipek híján kevésbé izgalmas. Viszont természeti látnivalókban bővelkedik: rózsaszín flamingók és hófehér vadlovak csoportjai, lila levendulamezők szegélyezik. Fénypontja Aigues-Mortes középkori városa és lakóhajós nyaralásunkat élvezetesebbé teszi a sok tengerparti strandolás. Az indulási bázisok Camargue-térségben Lattes városa a Pénichette és Europa lakóhajókkal, Aigues-Mortes és Bellegarde  a Nicols csatornahajókkal, Carnon az FPP (Canalous) flottának, illetve St.Gilles és Beaucaire a Le Boat hajóknak. A legjobb Camargue-i one-way út (mindegy az iránya) Argens és Lattes között a Pénichette és Europa hajókkal, illetve Le Somail és Aigues-Mortes között a Nicols hajókkal lehetséges. A one-way hajózás esetén sem gond a visszajutás, Montpellier vasúti és reptéri csomópont is.

A Midi-csatorna látnivalói és kikötési lehetőségek: Toulouse-tól Séte-ig.

 

Toulouse-t rózsaszín városnak is nevezik a házak építéséhez használt téglák színe miatt. Egyetemi város, Európa egyik legrégebbi egyetemével büszkélkedhet. Másrészről űripari központ, az Airbus székhelye. Az óváros közelében, a Port Sauveur-ben lehet kikötni. Sétálva vagy bicikliről gyönyörködhetünk az óváros házaiban, a városháza épületében. Meglátogathatjuk a Bazilikát vagy több múzeumot. A Garrone-folyótól indul a Midi-csatorna, a város közepén található a nullás kilométerköve. Toulouse-tól felfelé haladunk, 10 km-enként van egy-egy zsilip, ahol a vizet alánk töltik. A 25-ös kilométernél érdemes a zsilipnél megállnunk, hogy Montgiscard faluban sétáljunk. Látnivaló a gótikus temploma, amelynek harangtornya tipikus Toulouse-i. A 33-as kilométernél a piciny Négra régen postaállomás volt. Zsilipénél komoly, zuhanyzó/WC-s kikötőt találunk, mert ez a Locaboat flotta indulási kikötője a Pénichette és Europa hajóknak. Szép a kis kápolnája. Az 50-es kilométernél lévő kikötő, Port Lauragais a Nicols hajók jól felszerelt indulási bázisa. Bolt és szálláslehetőség is van a kikötőben. A legközelebbi település Avignonet-Lauragais 3 kilométer. Az 52-es kilométernél található a Narouze-hágó, a Midi-csatorna tetőpontja a tervező Pierre Paul Riquet obeliszkjével. Elsétálhatunk egy királyi vízimalomhoz. Innét már lefelé ereszkedünk hajónkkal a Földközi-tenger felé, a zsilipekben a vizet kiengedik alólunk.  A 64-65. kilométerek között Castelnaudary városába érkezünk. Kiszélesedő  medencéje (Grand bassin) a legnagyobb medence a Canal du Midi-n. A babból, sertés- és kacsahúsból készült egytál étel (a cassoulet) városa. Le Boat indulási bázis, annak minden infrastruktúrájával. A 80-81. kilométernél Port de Bram, azaz Bram város kikötőjében állhatunk meg. Maga a város 1,5 km-re van a csatornától. Légifotóról látszik a legjobban, hogy óvárosa szabályos kör alaprajzú, érdemes bebolyongani. A szomszédos Buzerens-tó egy horgásztó, nyáron fürdési lehetőséggel. A hajózás leglátványosabb pontja a Midi 105. kilométerénél Carcassone városa. Több kikötője is van a zsilipen innen és túl, az egyik mólókkal, zuhanyzó/WC-vel és mosodával, a másik csak a csatorna partján egy parkban kikötőkarikákhoz kötve. Carcassone középkori városa, várerődje Európa legépebben maradt épületegyüttese. Eredetileg elkerülte a csatorna, mert ez már a XVII. században város volt, de a helyiek felismerve a pénzszerzési lehetőséget, amit a csatorna kínál, összedobták a pénzt, hogy keresztezze csak a csatorna a belvárosukat. Az öreghídról nyílik első szuperpanorámánk a várra. Amint belépünk, a középkori fellegvár hangulata magával ragad. Minimum fél nap a történelmi városnézés, biciklivel érdemes: bazilika, templomok, kastély vár ránk és nyüzsgő sétálóutcák boltokkal, vendéglőkkel. Egyhetes indulással a Narbonne mellőli bázisokról Carcassone szokott lenni a felső pontja utunknak, ahonnét már visszafordulunk. A 117-es kilométernél Trébes település a csatorna partján nőtt ki, két oldalról fogja közre, így kikötőjében egyben a település központjában vagyunk. A két legfontosabbja: van temploma és borospincéje. Lévén Le Boat indulási bázis, a helyi szupermarket vállalja az élelmiszerek hajóra kiszállítását. Trébes három medencés zsilipétől 10 kilométerre, a 127-es kilométernél a szerény Marseillette falucskánál megállhatunk, itt is van vízvételezés. Marseillette a Minervois-borvidék legdélibb települése. A 140-es kilométernél La Redorte a kastélyáról és borospincéiről híres. A helyi szupermarket itt is vállalja a hajóra kiszállítást. Homps település egy másik Le Boat bázis, mindennel felszerelve. A közeli Étang de Jouarre víztározóban fürdési lehetőség is van. A 151-es kilométernél Argens-Minervois festői hely, tágas kikötőjét egy belső öbölben alakították ki minden infrastruktúrával, mert Locaboat bázis, a Pénichette és Europa hajók indulási kikötője. Kissé romos kastélya a falu fölé magasodik. Az Argens-i híd innenső és túlsó felén is kiváló éttermeket találunk. A 158-as kilométernél Paraza felújított kastélya pompázik, majd a Répudre csatorna-hidat fotózhatjuk. Ez volt az első hídja a Midi-csatornának (és talán a világon), amely hídon hajónkkal egy másik vízi út felett hajózhatunk át. A 161-es kilométernél Ventenac-en-Minervois faluban egy templom vagy kastélyszerű épület elé köthetünk, pompás látvány. Egy bormúzeumot rejt, ingyenes borkóstolással a pincéjében. A 166-os kilométernél Le Somail falu virágos hídja vár, nagyon sok fotó készült már róla. A parthoz kötve sorakoznak a hajók, köszönhetően Le Somail hangulatának és éttermeinek. Régen sem volt kisebb forgalma, mivel postaállomás volt. A híres Le Somail-i hídtól nem messze a partra merőlegesen állnak a Nicols flotta hajói vendégeikre várva, akár Carcassone, akár Narbonne, akár Béziers irányában indulnának a fedélzetükön. Ide ugyanis 2 kilométer az a kereszteződés, ahol a három nagyváros irányában a Midi-csatorna szétágazik. Narbonne felé délnek a Miditől 15 kilométeren 10 automata zsilip vezet el. Attól automata, hogy nincsenek zsilipőrök, a zsilipelés folyamatát magunk indítjuk el. Narbonne történelmi belvárosától pedig további 20 kilométer hajózással juthatunk el a tengerig. Port-la-Nouvelle tengerparti kisváros kikötőjén túl már nem mehetünk, a tenger strandolni vár, lakóhajóval tilos rá kihajózni. A hármas kereszteződéstől a Midi vadregényes kanyargásba kezd Capestang városáig. Toulouse-tól már a 189-es kilométernél járunk, Capestang régen fontos kereskedelmi kikötő volt, látszik a település méretén is. A Midi-csatorna legszűkebb átmérőjű közúti hídjával büszkélkedhet. Amennyire kicsi ez, annyira nagy a város katedrálisa. Óvárosában érdemes bicikliznünk. Mindkét csatornaparton egymást érik a hajók, az éttermek is teli, ugyanezt tapasztaltuk Poilhés településnél is a 194-es kilométernél. A csatornát a domboldalban vezették, alattunk terül el a táj, a távolban Béziers városának fellegvára látszik. A 198-199-es kilométerek között épült meg a világ első alagútja hajóknak, a domb egy természetes vájatát mélyítették ki 350 éve, amikor a Souterrain de Malpas elkészült. Érdekessége, hogy alatta egy vasúti alagút is fut, illetve egy szerzetesek által épített 800 éves vízelvezető alagút. Az alagutak fölül, a dombtetőről kivételes a kilátás. A 160 méter hosszú alagútban egyirányú a közlekedés, aki érkezik, dudáljon, hogy ne jöjjenek vele szemben! A 200-as kilométernél Colombiers kikötője FPP (Canalous) indulási bázis. A Malpas dombhoz innét is visszasétálhatunk vagy egy római város maradványait, útjait járhatjuk be a L’Oppidium d’Ensérune régészeti parkban. Mellette borospince is van. A 206-os kilométernél mindenképpen meg kell állnunk, mert elértünk Béziers város kilences zsilipjéhez. Fonserannes zsilipjénél még 40 méterrel vagyunk a tenger szintje felett, látványra Béziers fellegvárával szinte egy magasságban. Március közepétől október közepéig használható ez a páratlan látványosság minden nap reggel és kora délután lefelé menet, minden nap délelőtt és késő délután pedig a hegymenetben. A 9 zsilip 7 medencéjében hajózhatunk, hatszor kell zsilipelnünk lefelé. A hetedik medencéből mi kiúszunk jobbra. Egyenesen tovább a városközpontba vitt régen a csatorna, az Orb-folyóra, amíg 150 éve a kerülő csatornahidat meg nem építették. Béziérs mindenképpen megér egy misét. Az Orb-folyó fölé emelkedő városerődöt meglátogathatjuk akár a zsilip felső, akár az alsó végében kötünk ki a parthoz éjszakára. Látványos bicikliút vezet a csatorna, majd az Orb-folyó mentén, és az Öreg-hídon (Pont Vieux) át tárul elénk a város. Tele van templomokkal köztük a St.Nazaire katedrális, múzeumokkal, éttermekkel. A középkori város pezseg, a sok száz és a pár száz éves építményei között zajlik az élet. Ha nem vigyázunk, el is tévedhetünk! A városi kikötőt a vasúti pályaudvarnál két zsilip között találjuk, a több mint 200 méter hosszú vízi hídon túl. Ezen oda-vissza hajóztunk, mert lehetetlen betelni a látvánnyal, ahogy az Orb-folyó fölött ível át háttérben Béziers óvárosával és további hídjaival. A 210-es kilométernél hagyjuk el Béziers külvárosát, és a 220-as kilométernél már 1-2 kilométeres közelségbe érünk a Földközi-tengerhez. A tájkép is megváltozik, a dimbes-dombos mezővárosi vidékről a sík tengerpartra érünk, a sós víz közelébe. A 223-as kilométernél Port Cassafiéres település mindennel felszerelt kemping területén lévő Le Boat bázis, 1 kilométerre a strandtól (Portiragnes-Plage). Vias-nál egy óriás vidámpark mellett haladunk el, még jó, hogy csak este 8 órakor nyit, különben elcsábulna csapatunk. A 231-es kilométernél egy körzsilip állja utunkat, de nem is baj, az előtte kialakított kikötőben megéjszakázhatunk. Ez az FPP (Canalous) hajók indulási bázisa Agde városánál. A kikötő kissé leharcolt, viszont jópofa, hogy a chartercég irodája egy hajdani uszályban található. A bejárathoz egy zöldséges és egy sajtárus települt, akiknél bevásárolhatunk. A pályaudvar mellett a síneken átkelve 1 kilométer a belváros. Agde Franciaország egyik legrégebbi városa. Óvárosa az Hérault-folyó partján épült. Jellegzetes a vulkáni kőből épült szürkés-fekete temploma. Ha óvárosát bebicikliztük, a folyóparton 4 kilométer múltán leérünk a tengerpartra: Grau-d’Agde vagy Cap-d’Agde strandjainál fürödhetünk a tengerben. Agde városába hajóval csak előzetes bejelentkezéssel érkezhetünk, alapesetben körzsilipjének csak a Midi-csatornára nyíló kapuit működtetik. Ezen átérve 2 zsilip és kevesebb, mint 10 kilométer választ el a tenger szintjétől és az Étang de Thau nevű tótól. A Midi-csatorna a 240. kilométerénél végződik, a tavon át Sete-ig már természetes vízi úton érhettek el az uszályok a tengeri kijáratig, Séte városáig. A tó Les Onglous nevű bejáratánál még megállhatunk, hogy megtudjuk, milyen erős a szél. Ez azért fontos információ, mert a 12-es Beaufort szélskála szerinti legfeljebb 3-as szélerősségig engedik ki a lakóhajókat a tó nyílt vízfelületére. Jól meg kell terveznünk, mikor is tudunk átkelni rajta! A  15 kilométer hosszú és 5 kilométer széles Thau-tavon dobozformájú lakóhajóinkat kis túlzással elfújná az erős szél, értékes osztriga- és kagylótenyészeteikben kárt okozhatnának a sodródó hajók. A lakóhajó bérbeadó cégek ezért egy többnyelvű automata telefonvonalat üzemeltetnek az aktuális időjárási infóval, amely bemondja a szélerőt és hogy éppen szabad vagy sem átkelnünk a tavon. A tavon horgonyozni tilos, a WC használat is tilos, de három fürdővárosában van kikötési és szaniter lehetőség is. Marseillan az első, Méze a középső és Bouzigues település a harmadik, amelyek kikötőjében a kikötőmester fogad és mutatja a helyet, illetve szedi a kikötődíjat. Vendéglők sora öleli körbe a kikötőket, és mindegyiknek van kiépített, homokos strandja. A víz sós tengeri, de annál jóval melegebb, mivel sekély. És tiszta, ahogy azt a kagylók is szeretik. A hajózóút nem végig bójázott (nincs bójasor), hanem csak távoli zöld és piros laterális jelek segítik a tájékozódást. Persze egyértelműen látszódnak a fa építmények, az osztriga telepek, amelyeket kerülni kell. A tó vége Séte nagyvárosánál az Atlanti-óceánt és a Földközi-tengert összekötő vízi útnak is a vége, innét kezdődik kelet felé a Camargue-szakasz.

Camargue-i látnivalók és kikötési lehetőségek: a Séte-Beaucaire szakasz.

 

Séte mediterrán tengeri kikötő, sajnos csatornahajónkkal csak 2 híd felnyitása árán tudnánk a városba bekötni. A 2,5 méter belmagasságú közúti és vasúti hidat reggel és este nyitják, a színes házacskák előtti rakparthoz akkor köthetünk, ha a nyitásra várunk. Így Séte városát csak úgy tudjuk megnézni, hogy máshol kötünk ki. Ez lehet a 98 kilométer hosszú Séte-Rhone csatorna 96. kilométerénél, La Peyrade rakpartjához kötve és innét 3 kilométert biciklizve elérünk Séte-be. Vagy a következő nagyvárosból, Frontignanból vonatozhatunk vissza. Séte város a St.-Clair dombra épült, messziről látszik 182 méteres magaslata. Leghíresebb sétánya a Lemaresquier rakpart, ahol a Midiről érkező hajók elérték a Földközi-tengert. Már 1666-ban a Midi-projekt beindításával beépült, a legszebb paloták mentén sétálhatunk az Étang de Thau-tól a tengerig. A tó keleti végében Frontignanban egy közúti híd állja utunkat mindössze napi 2 hídnyitással (reggel és délután), melyhez alkalmazkodnunk kell. A 92-es kilométernél lévő Frontignan egyszerű kisváros, miután bebicikliztük belvárosát, elugorhatunk strandolni: hajónktól bicikli úton 2 kilométer a tengerpart (Frontignan Plage). A Camargue természetvédelmi területén járunk. A Séte városától a Rhone-folyóig kiépített csatorna a tenger szintjén fut, Frontignan és Aigues-Mortes közötti 30 kilométeren közvetlenül a tengerparton (0,5-2 kilométer távolságban a tengertől). Gyönyörű rózsaszín flamingókat láthatunk a környező állóvízben. Ahol a szárazföld teret tudott nyerni magának, ott lila levendulamezők pompáznak. A 79-es kilométernél egy ezeréves kolostorba látogathatunk el. Az Abbaye de Maguelonne épülete már messziről látszik. Nem fogjuk eltéveszteni, egy úszó híd állja ugyanis utunkat és sok más hajó is a parthoz kötött, hogy a kolostort vagy a szomszédos strandot felkeresse. A gyalogos hidat egész nap nyitják-zárják, egy segédmotorral úsztatja el a hídőr, amikor érkező hajót lát. A 76-os kilométernél a Paul-Riquet kikötőbe állhatunk, ha a tengerparti nyaralóvárosra vagyunk kíváncsiak (Palavas-les-Flots). Vagy elindulhatunk a szárazföld belseje felé a Lez-folyócskán 5 kilométert, Montpellier irányában. Vadregényesen kanyarog a keskeny folyó, zúgója mellett a Troisiéme-nevű zsilip emel fel Lattes városka szintjére. Lattes kikötője a Port Ariane, egy modern kikötőkomplexum minden infrastruktúrával. A Pénichette és Europa hajók indulási bázisa. Lattes városában is érdemes körbebicikliznünk, a kikötőben pedig a sokféle étterem közül az egyikben megvacsoráznunk. Visszatérve a csatornára folytatjuk utunkat keletnek. A 71-es kilométernél Carnon nyolcvanas évekbeli nyaraló-apartmanjai csúfoskodnak, és egy FPP bázis mellett haladunk el. A 62-es kilométernél la Grande-Motte tengerparti üdülő-várost passzáljuk. Az 59-es kilométernél kezd a csatorna eltávolodni a tengertől. Az 51-es kilométerénél viszont egy középkori ékszerdoboz város vára vár. Ez Aigues-Mortes, amelyet mindenképpen látnunk kell nappal és éjszaka is. A várfal mentén terül el a kikötő, amelyben jut hely hajónknak (30 euróért). A Nicols flotta is itt állomásozik. A XII. századi erődváros hajdan a tengerparton állt, mára 4 kilométerrel van beljebb, a folyók ennyire feltöltötték a területet. A szabályos négyzet alaprajzú erődvárost sétálóutcáin napestig járhatjuk, hangulata elvarázsol. A nyüzsgő főtéren megpihenhetünk, az éttermek egész nap kiszolgálnak. Aigues-Mortes újkori tengerparti kapuja le Grau-du-Roi, ahová elhajózhatunk, de halászkikötőjében nem találunk kikötőhelyet. Inkább biciklivel ajánljuk, hogy strandját felkeressék. Sóhegyek mellett vezet az egyenes bicikliút, a sólepárlás-kitermelés a mai napig folyik. Aigues-Mortes városán keresztülhalad az eredeti Camargue-csatorna: egy vasúti hidat nyitnak el miattunk, hogy folytathassuk utunkat a Rhone-delta felé. Épp félúton járunk Séte és a Rhone között. A csatorna mellett látszólag már több a szárazföld, mint a víz, de ezek még mocsaras területek. Élővilágban bővelkednek. A madarakon túl megjelennek a vadlovak és a bikák, mint az argentin pampákon. Ezen a dél-francia területen sok a bika-ünnep: bikaviadalokat tartanak az arénákban vagy éppen bikafuttatást a települések főutcáin. A 39-es kilométernél egy kis szerény falu kedves kikötőt hozott létre, Gallician várja a lakóhajósokat. A 29-es kilométernél már a Kis-Rhone-folyóhoz érünk, amelyre átzsilipelve elérhető Arles. Franciaország kulturális és történelmi városáig 20 kilométer hajózhatunk fel laterális jelek között a Kis-Rhone-on. Ha maradunk a csatornában, a 24-es kilométernél St.Gilles városába érünk, amely Le Boat indulási bázis. Sétánk során meglepő, hogy fém kerítések között gyalogolunk. Az utcai barikádokat a nyáron 4 alkalommal is megrendezett bikafuttatás miatt nem szedik össze. A 14-es kilométernél Bellegarde településhez kapcsolódóan Nicols indulási bázist találunk. Innét már csak 14 kilométer a nagy Rhone-folyó, ahol a Camargue-térség, a Séte-Rhone-csatorna Beaucaire városában végződik. Beaucaire a mai napig fontos kereskedelmi központ, kikötőjébe a Midi-csatornáról és a tengerről is feljöttek-jönnek az áruszállító hajók. A lakóhajóknak is több helyen van kikötési lehetősége. A Rhone egyik oldalán Beaucaire, vele szemben Tarascon városa pompázik. Látnivaló van mindkettőben bőven: várak, apátság, templomok.

Szívből ajánljuk hát a patinás Midi-csatornát és a tengerparti Camargue-térséget a csatornahajós nyaralóknak, ahol a történelem és a természet nyújtotta látnivalókat tavasztól-őszig élvezhetik a kényelmes lakóhajóinkon.

Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó

Európai Utazási Biztosító