Francia vidéki falvak, középkori várerődök, ezer éves templomok, pezsgő tengerparti városkák, híres borok és sajtok – mindez ránk vár dél-franciaországi csatornahajózásunkon. A lakóhajós nyaralás egy pihentető lelassulás, kiszakadás a mindennapokból, mégis aktív: hajózás és biciklizés, kirándulás és felfedezés, egy utazás a legjavából. Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó
Franciaország belsejét folyó és csatornarendszer szeli keresztül-kasul, összekötve vízi úton Észak-Európát és az Atlanti-óceánt a Földközi-tengerrel. A belvízi hajózásra vezetői engedély nélkül használható lakóhajókat, más néven csatornahajókat hosszúságuk (max.15m), szélességük (max.5,5m), merülésük (max.1,6m) és magasságuk (max.3,3m) válogatja, továbbá legfeljebb 12 fő utasuk lehet. A belvízi hajózási szezon áprilistól-októberig tart, ezen időszakon kívül a zsilipek többsége zárva tart. Bár láttunk már fűtött családi hajókat a tél közepén is használatban! A belvizek használata nem ingyenes. (Napi, 2 hetes, havi vagy éves matrica váltása kötelező a helyi hatóságoknál a 10 lóerős teljesítményt és 5 méter hajóhosszt meghaladó vízi járművek esetében. A díjat a hajó hossz- és szélességi adatainak szorzója alapján számítják.) A csatornahajózáshoz bérbeadott hajók bérleti díjai természetesen már tartalmazzák e vízhasználati díjakat. Hajóvezetői engedély ezekhez a hajókhoz nem szükséges a használatukra kijelölt vízterületeken. A helyszínen hajóátvételkor a bérbeadók rövid betanítást is tartanak, könnyen elsajátítható a hajókezelés. Európa belvizein a belvízi jelzések érvényesek és a távolságok mindig kilométerben vannak megadva.
A csatornahajós dél-francia vidék Magyarországról autóval 1500-1800 kilométer, minimum 15 óra út (ha nincs dugó az autópályákon). Repülővel Toulouse-ig vagy Montpellier-be átszállással juthatunk el, vagy ugyanezen városokig a szupergyors TGV vonattal kombinálhatjuk a menetrendszerinti Budapest-Párizs és a fapados Budapest-Nizza járatokat. Nem mindegy viszont az érkezés napja! A legtöbb lakóhajó csak szombati váltással dolgozik (ritkábban pénteki vagy hétfői átvétellel). Mivel a franciák vasárnap nem dolgoznak, az 1-2 órás hajóátvételnek szombat este 6 óráig meg kell történnie – hát így tervezzük a megérkezésünket!
A Midi-Camargue Franciaország és az európai csatornahajózás leghíresebb és legrégibb térsége. Az Atlanti-óceánt a Földközi-tengerrel összekötő francia belvízi kereskedelmi utat a XVII. (!) században építették ki. A Beziers-i születésű géniusz, Pierre Paul Riquet sókereskedő tervei alapján készült el 1681-re, 15 év alatt a Midi-csatorna és 100 évvel utána a Camargue-i. Eredeti neve „a két tengert összekötő csatorna” (Canal de communication des deux Mers) volt.
Az Atlanti-óceántól, Bordeaux városától a Garrone-folyón 600 kilométer hosszan Toulouse városáig felvontatták a szállítmányokat. Ezeket kellett továbbítani az uszályokon (franciául Péniche hajók) a Földközi-térségbe és a csereárut vissza. A Toulouse-tól keletnek tartó 240 kilométer hosszú mesterséges vízi utat kézzel ásták ki, öszvérek hátán zsákokban szállították el a kitermelt földet. Mélysége átlagosan 2,25-2,5 méter lett, partjait több száz éves platánfasor szegélyezi. Bár a platánfákban az utóbbi évtizedben nagy pusztulás állt be, újratelepítésük folyamatban. Az óceántól a Földközi tengerig több száz méter szintkülönbséget hidaltak át 64 darab zsilippel (egynek számolva a több medencéseket is). Ezek tipikusan ovális formájúak, legfeljebb 30 méter hosszú hajó befogadására alkalmasak. A bérelhető csatornahajókból átlag 4 fér el bennük, 2-2 hajó a zsilipmedence jobb és bal oldalán. A zsilipekben a Midi-n átlag 3 és fél métert ereszkedünk vagy éppen emelkedünk hajónkkal, útiránytól függően. A 240 kilométeres Midi-csatorna Toulouse településtől majdnem Sete városkáig tart. Tetőpontja Toulouse-tól 50 kilométerre, kiindulópontjától 60 méterrel magasabban Port Lauragais-nál van (a Naurouze-hágónál), a tengerszint felett 190 méter magasságban. A St.Férreol-víztározót azért építették meg itt (330 méter magasban, a Fekete-hegység patakjainak vizéből), hogy felülről a rendszert vízzel ellássa. A Midi-csatornán található a világ első vízi alagútja a Souterrain de Malpas Colombiers-nél és az első vízi hídja is, a Pont-canal de Répudre Parazánál, amikor maga a vízi út folyókat is áthidal. A csatorna szépsége a korából adódik. Oly régi (pár év híján 350 éves), hogy melléje települtek a falvak és városok, így azok szívén hajózhatunk át, nem a külterületükön. Ennyi idő alatt pedig a természet is magáévá tette, a csatorna partfalát a fák gyökérzete alkotja. A vízi út mentén bárhol kiköthetünk, lecövekelhetjük hajónkat, piknikezhetünk, biciklizhetünk, néhol fürödhetünk is. A környező szőlőbirtokok borával kóstolóra várnak a helyi szőlészek. A zsilipek kicsinyek, a hajók méretétől függően 2-6 hajó fér el bennük. A 3-10 méter szintkülönbség áthidalása érdekében sok a többmedencés zsilip: dupla, tripla medencések, sőt Beziers-nél egy kilences zsilippel 21,5 métert ereszkedik a Midi-csatorna – mindegyik remekmű. Völgymenetben könnyebb és gyorsabb a zsilipelés folyamata, mert köteleinken eresztve csak egy helyben kell tartanunk a hajót, a vizet alólunk engedik ki. Hegymenetben célszerű a legénység egyik tagját partra tenni még a zsilipelés előtt, hogy várjon ránk. Amikor beúszunk a zsilipbe, előkészített köteleinket fel tudjuk neki dobni a magasba és várjuk, míg alánk töltik a vizet, a lazuló köteleket mindig feszesre húzva. A zsilipek előtt és után közvetlenül várakozóhelyeket alakítottak ki, ahol kényelmesen ki- és beszállhatunk, várhatjuk sorunkat és a zöld jelzést. A zsilipőrök egyénisége meghatározza a zsilipek környezetét: van virágdíszes, van bádogszobrokkal teli, van sajtárus és borász, és olyan, amelyre étterem települt helyi kacsasülttel. A zsilipőrök főfoglalkozása a zsilip működtetése a hét minden napján, szezonban 9-12:30 és 13:30-19 óra közti munkaidőben. A „kikötésben” nem segítenek, a zsilipben ez a mi dolgunk, ők a folyamatot vezénylik le és biztosítják. A Midi-csatorna a hajók magasságát is korlátozza. Közútként funkcionáló patinás kőhídjainak belmagassága legfeljebb 3 és fél méter. Leghíresebb a Le Somail-i, de a legkisebb keresztmetszetű Capestang városánál található. A bérelhető lakóhajók üzemeltetői más-más településen alakították ki bázisaikat a csatorna mentén. Ennek előnye, hogy hajózásunk során ennyi helyen vízzel, áramvételezéssel ellátott, zuhanyzó/WC-s kikötési lehetőség vár. De kiköthetünk a települések centrumában, a főtéri kikötőkarikákhoz és bakokhoz rögzítve a hajót, vagy bárhol a csupa zöld vidéken, lecövekelve ahol kedvünk tartja. A vízi út mentén görkorcsolya minőségű út vezet, ahol biciklizhetünk, kocoghatunk. A közbiztonság kiváló.
A Midi-csatorna indulási bázisai Toulouse és Narbonne között, továbbá Beziers környékén vannak, a legnépszerűbbek Carcassone városához közel. A Pénichette és Europa típusok indulási kikötői Négra (Toulouse városánál) és Argens-Minervois (Narbonne magasságában). A Nicols flotta Port Lauragais kikötőből (a Midi tetőpontjáról) és Le Somailból (Narbonne magasságában) dolgozik. A szerényebb minőségű és áru FPP (Canalous) hajók indulási kikötői: Carcassonne városa (a felső szakaszon), Homps és Colombiers (Narbonne magasságában), illetve Agde városa (az alsó szakaszon). A drágább és annyira nem exkluzív Le Boat bázisok a Midi szakaszán Castelnaudary (a felső szakaszon), Trébes és Homps (Narbonne magasságában), Port Cassafieres (az alsó szakaszon). Egyhetes oda-vissza út lehetősége Argens Minervois vagy Le Somail falvaktól Carcassone-ig és vissza 30 zsilipnél 50 zsilipmedence 120 kilométeren. A lakóhajók 8 km/óra sebességgel haladhatnak és egy-egy zsilipelés (medencénként) körülbelül negyedóra, ha egyből sorra kerülünk. Napi 5-6 óra menetidővel teljesíthetők ezek az utak. Hasonló menetidővel egyhetes one-way hajózást is tudunk ajánlani, amikor az indulási és a visszaadási kikötő eltérő. Kiváló útvonal végig völgymenetben a Port Lauragais és Le Somail közötti 31 zsilippel 115 kilométeren vagy a Carcassone és Agde közötti szakasz 28 zsilippel 125 kilométeren. Autónkat az indulási bázisról felár ellenében utánunk hozzák, vagy visszamehetünk érte magunk a helyi vonatközlekedést kihasználva.
Beziers-től kelet felé a Midiről fokozatosan áthajózunk a Camargue-térségbe, a vízi út Agde városától már a tenger szintjén fut 120 kilométer hosszan a Rhone-deltáig. A Földközi-tenger partvonalától egy-két kilométer távolságban, azzal párhuzamosan vezet a csatorna tó- és lápvidéken át. Leghíresebb része a 15 kilométer hosszú és 5 kilométer széles Thau-tó (ejtsd To-tó), amely Séte városával a Midi-csatorna vége. Meleg, sós tengeri vízében az osztriga és kagylótenyészetekkel együtt fürödhetünk. A tó keleti végében Frontignanban egy közúti híd állja utunkat mindössze napi 2 hídnyitással, ehhez is alkalmazkodnunk kell. Séte városától a Rhone-folyóig tartó Camargue-szakasz „csak” 190-230 éves. 100 kilométer hosszú, zsilipek híján kevésbé izgalmas. Viszont természeti látnivalókban bővelkedik: rózsaszín flamingók és hófehér vadlovak csoportjai, lila levendulamezők szegélyezik. Fénypontja Aigues-Mortes középkori városa és lakóhajós nyaralásunkat élvezetesebbé teszi a sok tengerparti strandolás. Az indulási bázisok Camargue-térségben Lattes városa a Pénichette és Europa lakóhajókkal, Aigues-Mortes és Bellegarde a Nicols csatornahajókkal, Carnon az FPP (Canalous) flottának, illetve St.Gilles és Beaucaire a Le Boat hajóknak. A legjobb Camargue-i one-way út (mindegy az iránya) Argens és Lattes között a Pénichette és Europa hajókkal, illetve Le Somail és Aigues-Mortes között a Nicols hajókkal lehetséges. A one-way hajózás esetén sem gond a visszajutás, Montpellier vasúti és reptéri csomópont is.
A Midi-csatorna látnivalói és kikötési lehetőségek: Toulouse-tól Séte-ig.
Toulouse-t rózsaszín városnak is nevezik a házak építéséhez használt téglák színe miatt. Egyetemi város, Európa egyik legrégebbi egyetemével büszkélkedhet. Másrészről űripari központ, az Airbus székhelye. Az óváros közelében, a Port Sauveur-ben lehet kikötni. Sétálva vagy bicikliről gyönyörködhetünk az óváros házaiban, a városháza épületében. Meglátogathatjuk a Bazilikát vagy több múzeumot. A Garrone-folyótól indul a Midi-csatorna, a város közepén található a nullás kilométerköve. Toulouse-tól felfelé haladunk, 10 km-enként van egy-egy zsilip, ahol a vizet alánk töltik. A 25-ös kilométernél érdemes a zsilipnél megállnunk, hogy Montgiscard faluban sétáljunk. Látnivaló a gótikus temploma, amelynek harangtornya tipikus Toulouse-i. A 33-as kilométernél a piciny Négra régen postaállomás volt. Zsilipénél komoly, zuhanyzó/WC-s kikötőt találunk, mert ez a Locaboat flotta indulási kikötője a Pénichette és Europa hajóknak. Szép a kis kápolnája. Az 50-es kilométernél lévő kikötő, Port Lauragais a Nicols hajók jól felszerelt indulási bázisa. Bolt és szálláslehetőség is van a kikötőben. A legközelebbi település Avignonet-Lauragais 3 kilométer. Az 52-es kilométernél található a Narouze-hágó, a Midi-csatorna tetőpontja a tervező Pierre Paul Riquet obeliszkjével. Elsétálhatunk egy királyi vízimalomhoz. Innét már lefelé ereszkedünk hajónkkal a Földközi-tenger felé, a zsilipekben a vizet kiengedik alólunk. A 64-65. kilométerek között Castelnaudary városába érkezünk. Kiszélesedő medencéje (Grand bassin) a legnagyobb medence a Canal du Midi-n. A babból, sertés- és kacsahúsból készült egytál étel (a cassoulet) városa. Le Boat indulási bázis, annak minden infrastruktúrájával. A 80-81. kilométernél Port de Bram, azaz Bram város kikötőjében állhatunk meg. Maga a város 1,5 km-re van a csatornától. Légifotóról látszik a legjobban, hogy óvárosa szabályos kör alaprajzú, érdemes bebolyongani. A szomszédos Buzerens-tó egy horgásztó, nyáron fürdési lehetőséggel. A hajózás leglátványosabb pontja a Midi 105. kilométerénél Carcassone városa. Több kikötője is van a zsilipen innen és túl, az egyik mólókkal, zuhanyzó/WC-vel és mosodával, a másik csak a csatorna partján egy parkban kikötőkarikákhoz kötve. Carcassone középkori városa, várerődje Európa legépebben maradt épületegyüttese. Eredetileg elkerülte a csatorna, mert ez már a XVII. században város volt, de a helyiek felismerve a pénzszerzési lehetőséget, amit a csatorna kínál, összedobták a pénzt, hogy keresztezze csak a csatorna a belvárosukat. Az öreghídról nyílik első szuperpanorámánk a várra. Amint belépünk, a középkori fellegvár hangulata magával ragad. Minimum fél nap a történelmi városnézés, biciklivel érdemes: bazilika, templomok, kastély vár ránk és nyüzsgő sétálóutcák boltokkal, vendéglőkkel. Egyhetes indulással a Narbonne mellőli bázisokról Carcassone szokott lenni a felső pontja utunknak, ahonnét már visszafordulunk. A 117-es kilométernél Trébes település a csatorna partján nőtt ki, két oldalról fogja közre, így kikötőjében egyben a település központjában vagyunk. A két legfontosabbja: van temploma és borospincéje. Lévén Le Boat indulási bázis, a helyi szupermarket vállalja az élelmiszerek hajóra kiszállítását. Trébes három medencés zsilipétől 10 kilométerre, a 127-es kilométernél a szerény Marseillette falucskánál megállhatunk, itt is van vízvételezés. Marseillette a Minervois-borvidék legdélibb települése. A 140-es kilométernél La Redorte a kastélyáról és borospincéiről híres. A helyi szupermarket itt is vállalja a hajóra kiszállítást. Homps település egy másik Le Boat bázis, mindennel felszerelve. A közeli Étang de Jouarre víztározóban fürdési lehetőség is van. A 151-es kilométernél Argens-Minervois festői hely, tágas kikötőjét egy belső öbölben alakították ki minden infrastruktúrával, mert Locaboat bázis, a Pénichette és Europa hajók indulási kikötője. Kissé romos kastélya a falu fölé magasodik. Az Argens-i híd innenső és túlsó felén is kiváló éttermeket találunk. A 158-as kilométernél Paraza felújított kastélya pompázik, majd a Répudre csatorna-hidat fotózhatjuk. Ez volt az első hídja a Midi-csatornának (és talán a világon), amely hídon hajónkkal egy másik vízi út felett hajózhatunk át. A 161-es kilométernél Ventenac-en-Minervois faluban egy templom vagy kastélyszerű épület elé köthetünk, pompás látvány. Egy bormúzeumot rejt, ingyenes borkóstolással a pincéjében. A 166-os kilométernél Le Somail falu virágos hídja vár, nagyon sok fotó készült már róla. A parthoz kötve sorakoznak a hajók, köszönhetően Le Somail hangulatának és éttermeinek. Régen sem volt kisebb forgalma, mivel postaállomás volt. A híres Le Somail-i hídtól nem messze a partra merőlegesen állnak a Nicols flotta hajói vendégeikre várva, akár Carcassone, akár Narbonne, akár Béziers irányában indulnának a fedélzetükön. Ide ugyanis 2 kilométer az a kereszteződés, ahol a három nagyváros irányában a Midi-csatorna szétágazik. Narbonne felé délnek a Miditől 15 kilométeren 10 automata zsilip vezet el. Attól automata, hogy nincsenek zsilipőrök, a zsilipelés folyamatát magunk indítjuk el. Narbonne történelmi belvárosától pedig további 20 kilométer hajózással juthatunk el a tengerig. Port-la-Nouvelle tengerparti kisváros kikötőjén túl már nem mehetünk, a tenger strandolni vár, lakóhajóval tilos rá kihajózni. A hármas kereszteződéstől a Midi vadregényes kanyargásba kezd Capestang városáig. Toulouse-tól már a 189-es kilométernél járunk, Capestang régen fontos kereskedelmi kikötő volt, látszik a település méretén is. A Midi-csatorna legszűkebb átmérőjű közúti hídjával büszkélkedhet. Amennyire kicsi ez, annyira nagy a város katedrálisa. Óvárosában érdemes bicikliznünk. Mindkét csatornaparton egymást érik a hajók, az éttermek is teli, ugyanezt tapasztaltuk Poilhés településnél is a 194-es kilométernél. A csatornát a domboldalban vezették, alattunk terül el a táj, a távolban Béziers városának fellegvára látszik. A 198-199-es kilométerek között épült meg a világ első alagútja hajóknak, a domb egy természetes vájatát mélyítették ki 350 éve, amikor a Souterrain de Malpas elkészült. Érdekessége, hogy alatta egy vasúti alagút is fut, illetve egy szerzetesek által épített 800 éves vízelvezető alagút. Az alagutak fölül, a dombtetőről kivételes a kilátás. A 160 méter hosszú alagútban egyirányú a közlekedés, aki érkezik, dudáljon, hogy ne jöjjenek vele szemben! A 200-as kilométernél Colombiers kikötője FPP (Canalous) indulási bázis. A Malpas dombhoz innét is visszasétálhatunk vagy egy római város maradványait, útjait járhatjuk be a L’Oppidium d’Ensérune régészeti parkban. Mellette borospince is van. A 206-os kilométernél mindenképpen meg kell állnunk, mert elértünk Béziers város kilences zsilipjéhez. Fonserannes zsilipjénél még 40 méterrel vagyunk a tenger szintje felett, látványra Béziers fellegvárával szinte egy magasságban. Március közepétől október közepéig használható ez a páratlan látványosság minden nap reggel és kora délután lefelé menet, minden nap délelőtt és késő délután pedig a hegymenetben. A 9 zsilip 7 medencéjében hajózhatunk, hatszor kell zsilipelnünk lefelé. A hetedik medencéből mi kiúszunk jobbra. Egyenesen tovább a városközpontba vitt régen a csatorna, az Orb-folyóra, amíg 150 éve a kerülő csatornahidat meg nem építették. Béziérs mindenképpen megér egy misét. Az Orb-folyó fölé emelkedő városerődöt meglátogathatjuk akár a zsilip felső, akár az alsó végében kötünk ki a parthoz éjszakára. Látványos bicikliút vezet a csatorna, majd az Orb-folyó mentén, és az Öreg-hídon (Pont Vieux) át tárul elénk a város. Tele van templomokkal köztük a St.Nazaire katedrális, múzeumokkal, éttermekkel. A középkori város pezseg, a sok száz és a pár száz éves építményei között zajlik az élet. Ha nem vigyázunk, el is tévedhetünk! A városi kikötőt a vasúti pályaudvarnál két zsilip között találjuk, a több mint 200 méter hosszú vízi hídon túl. Ezen oda-vissza hajóztunk, mert lehetetlen betelni a látvánnyal, ahogy az Orb-folyó fölött ível át háttérben Béziers óvárosával és további hídjaival. A 210-es kilométernél hagyjuk el Béziers külvárosát, és a 220-as kilométernél már 1-2 kilométeres közelségbe érünk a Földközi-tengerhez. A tájkép is megváltozik, a dimbes-dombos mezővárosi vidékről a sík tengerpartra érünk, a sós víz közelébe. A 223-as kilométernél Port Cassafiéres település mindennel felszerelt kemping területén lévő Le Boat bázis, 1 kilométerre a strandtól (Portiragnes-Plage). Vias-nál egy óriás vidámpark mellett haladunk el, még jó, hogy csak este 8 órakor nyit, különben elcsábulna csapatunk. A 231-es kilométernél egy körzsilip állja utunkat, de nem is baj, az előtte kialakított kikötőben megéjszakázhatunk. Ez az FPP (Canalous) hajók indulási bázisa Agde városánál. A kikötő kissé leharcolt, viszont jópofa, hogy a chartercég irodája egy hajdani uszályban található. A bejárathoz egy zöldséges és egy sajtárus települt, akiknél bevásárolhatunk. A pályaudvar mellett a síneken átkelve 1 kilométer a belváros. Agde Franciaország egyik legrégebbi városa. Óvárosa az Hérault-folyó partján épült. Jellegzetes a vulkáni kőből épült szürkés-fekete temploma. Ha óvárosát bebicikliztük, a folyóparton 4 kilométer múltán leérünk a tengerpartra: Grau-d’Agde vagy Cap-d’Agde strandjainál fürödhetünk a tengerben. Agde városába hajóval csak előzetes bejelentkezéssel érkezhetünk, alapesetben körzsilipjének csak a Midi-csatornára nyíló kapuit működtetik. Ezen átérve 2 zsilip és kevesebb, mint 10 kilométer választ el a tenger szintjétől és az Étang de Thau nevű tótól. A Midi-csatorna a 240. kilométerénél végződik, a tavon át Sete-ig már természetes vízi úton érhettek el az uszályok a tengeri kijáratig, Séte városáig. A tó Les Onglous nevű bejáratánál még megállhatunk, hogy megtudjuk, milyen erős a szél. Ez azért fontos információ, mert a 12-es Beaufort szélskála szerinti legfeljebb 3-as szélerősségig engedik ki a lakóhajókat a tó nyílt vízfelületére. Jól meg kell terveznünk, mikor is tudunk átkelni rajta! A 15 kilométer hosszú és 5 kilométer széles Thau-tavon dobozformájú lakóhajóinkat kis túlzással elfújná az erős szél, értékes osztriga- és kagylótenyészeteikben kárt okozhatnának a sodródó hajók. A lakóhajó bérbeadó cégek ezért egy többnyelvű automata telefonvonalat üzemeltetnek az aktuális időjárási infóval, amely bemondja a szélerőt és hogy éppen szabad vagy sem átkelnünk a tavon. A tavon horgonyozni tilos, a WC használat is tilos, de három fürdővárosában van kikötési és szaniter lehetőség is. Marseillan az első, Méze a középső és Bouzigues település a harmadik, amelyek kikötőjében a kikötőmester fogad és mutatja a helyet, illetve szedi a kikötődíjat. Vendéglők sora öleli körbe a kikötőket, és mindegyiknek van kiépített, homokos strandja. A víz sós tengeri, de annál jóval melegebb, mivel sekély. És tiszta, ahogy azt a kagylók is szeretik. A hajózóút nem végig bójázott (nincs bójasor), hanem csak távoli zöld és piros laterális jelek segítik a tájékozódást. Persze egyértelműen látszódnak a fa építmények, az osztriga telepek, amelyeket kerülni kell. A tó vége Séte nagyvárosánál az Atlanti-óceánt és a Földközi-tengert összekötő vízi útnak is a vége, innét kezdődik kelet felé a Camargue-szakasz.
Camargue-i látnivalók és kikötési lehetőségek: a Séte-Beaucaire szakasz.
Séte mediterrán tengeri kikötő, sajnos csatornahajónkkal csak 2 híd felnyitása árán tudnánk a városba bekötni. A 2,5 méter belmagasságú közúti és vasúti hidat reggel és este nyitják, a színes házacskák előtti rakparthoz akkor köthetünk, ha a nyitásra várunk. Így Séte városát csak úgy tudjuk megnézni, hogy máshol kötünk ki. Ez lehet a 98 kilométer hosszú Séte-Rhone csatorna 96. kilométerénél, La Peyrade rakpartjához kötve és innét 3 kilométert biciklizve elérünk Séte-be. Vagy a következő nagyvárosból, Frontignanból vonatozhatunk vissza. Séte város a St.-Clair dombra épült, messziről látszik 182 méteres magaslata. Leghíresebb sétánya a Lemaresquier rakpart, ahol a Midiről érkező hajók elérték a Földközi-tengert. Már 1666-ban a Midi-projekt beindításával beépült, a legszebb paloták mentén sétálhatunk az Étang de Thau-tól a tengerig. A tó keleti végében Frontignanban egy közúti híd állja utunkat mindössze napi 2 hídnyitással (reggel és délután), melyhez alkalmazkodnunk kell. A 92-es kilométernél lévő Frontignan egyszerű kisváros, miután bebicikliztük belvárosát, elugorhatunk strandolni: hajónktól bicikli úton 2 kilométer a tengerpart (Frontignan Plage). A Camargue természetvédelmi területén járunk. A Séte városától a Rhone-folyóig kiépített csatorna a tenger szintjén fut, Frontignan és Aigues-Mortes közötti 30 kilométeren közvetlenül a tengerparton (0,5-2 kilométer távolságban a tengertől). Gyönyörű rózsaszín flamingókat láthatunk a környező állóvízben. Ahol a szárazföld teret tudott nyerni magának, ott lila levendulamezők pompáznak. A 79-es kilométernél egy ezeréves kolostorba látogathatunk el. Az Abbaye de Maguelonne épülete már messziről látszik. Nem fogjuk eltéveszteni, egy úszó híd állja ugyanis utunkat és sok más hajó is a parthoz kötött, hogy a kolostort vagy a szomszédos strandot felkeresse. A gyalogos hidat egész nap nyitják-zárják, egy segédmotorral úsztatja el a hídőr, amikor érkező hajót lát. A 76-os kilométernél a Paul-Riquet kikötőbe állhatunk, ha a tengerparti nyaralóvárosra vagyunk kíváncsiak (Palavas-les-Flots). Vagy elindulhatunk a szárazföld belseje felé a Lez-folyócskán 5 kilométert, Montpellier irányában. Vadregényesen kanyarog a keskeny folyó, zúgója mellett a Troisiéme-nevű zsilip emel fel Lattes városka szintjére. Lattes kikötője a Port Ariane, egy modern kikötőkomplexum minden infrastruktúrával. A Pénichette és Europa hajók indulási bázisa. Lattes városában is érdemes körbebicikliznünk, a kikötőben pedig a sokféle étterem közül az egyikben megvacsoráznunk. Visszatérve a csatornára folytatjuk utunkat keletnek. A 71-es kilométernél Carnon nyolcvanas évekbeli nyaraló-apartmanjai csúfoskodnak, és egy FPP bázis mellett haladunk el. A 62-es kilométernél la Grande-Motte tengerparti üdülő-várost passzáljuk. Az 59-es kilométernél kezd a csatorna eltávolodni a tengertől. Az 51-es kilométerénél viszont egy középkori ékszerdoboz város vára vár. Ez Aigues-Mortes, amelyet mindenképpen látnunk kell nappal és éjszaka is. A várfal mentén terül el a kikötő, amelyben jut hely hajónknak (30 euróért). A Nicols flotta is itt állomásozik. A XII. századi erődváros hajdan a tengerparton állt, mára 4 kilométerrel van beljebb, a folyók ennyire feltöltötték a területet. A szabályos négyzet alaprajzú erődvárost sétálóutcáin napestig járhatjuk, hangulata elvarázsol. A nyüzsgő főtéren megpihenhetünk, az éttermek egész nap kiszolgálnak. Aigues-Mortes újkori tengerparti kapuja le Grau-du-Roi, ahová elhajózhatunk, de halászkikötőjében nem találunk kikötőhelyet. Inkább biciklivel ajánljuk, hogy strandját felkeressék. Sóhegyek mellett vezet az egyenes bicikliút, a sólepárlás-kitermelés a mai napig folyik. Aigues-Mortes városán keresztülhalad az eredeti Camargue-csatorna: egy vasúti hidat nyitnak el miattunk, hogy folytathassuk utunkat a Rhone-delta felé. Épp félúton járunk Séte és a Rhone között. A csatorna mellett látszólag már több a szárazföld, mint a víz, de ezek még mocsaras területek. Élővilágban bővelkednek. A madarakon túl megjelennek a vadlovak és a bikák, mint az argentin pampákon. Ezen a dél-francia területen sok a bika-ünnep: bikaviadalokat tartanak az arénákban vagy éppen bikafuttatást a települések főutcáin. A 39-es kilométernél egy kis szerény falu kedves kikötőt hozott létre, Gallician várja a lakóhajósokat. A 29-es kilométernél már a Kis-Rhone-folyóhoz érünk, amelyre átzsilipelve elérhető Arles. Franciaország kulturális és történelmi városáig 20 kilométer hajózhatunk fel laterális jelek között a Kis-Rhone-on. Ha maradunk a csatornában, a 24-es kilométernél St.Gilles városába érünk, amely Le Boat indulási bázis. Sétánk során meglepő, hogy fém kerítések között gyalogolunk. Az utcai barikádokat a nyáron 4 alkalommal is megrendezett bikafuttatás miatt nem szedik össze. A 14-es kilométernél Bellegarde településhez kapcsolódóan Nicols indulási bázist találunk. Innét már csak 14 kilométer a nagy Rhone-folyó, ahol a Camargue-térség, a Séte-Rhone-csatorna Beaucaire városában végződik. Beaucaire a mai napig fontos kereskedelmi központ, kikötőjébe a Midi-csatornáról és a tengerről is feljöttek-jönnek az áruszállító hajók. A lakóhajóknak is több helyen van kikötési lehetősége. A Rhone egyik oldalán Beaucaire, vele szemben Tarascon városa pompázik. Látnivaló van mindkettőben bőven: várak, apátság, templomok.
Szívből ajánljuk hát a patinás Midi-csatornát és a tengerparti Camargue-térséget a csatornahajós nyaralóknak, ahol a történelem és a természet nyújtotta látnivalókat tavasztól-őszig élvezhetik a kényelmes lakóhajóinkon.
Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó, Midi hajó
Tengeri tanfolyam és horvát vizsga, B kategóriás jogosítvány CSAK 250 € tudással! Legközelebbi budapesti tanfolyamok: OKT.09.,OKT.16.,NOV.07. 1 alkalom 10-19h. Tartalmas felkészítés budapesti irodánkban. Vizsga Zadarban. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasomHorvát C tanfolyam magyar nyelvű oktatóval, tudásalapú vizsgával Splitben 950 EUR. Rákészülési lehetőség Budapesten 100 EUR. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasom