Vitorlázás Szardínián

Olaszország bázisunk

Videónk vitorlázásról a Bonifacio-szorosban, Szardínia és Korzika között.

Amikor véget ér a vitorlás szezon a Földközi-térségben, Nyugat-Európa szerte elkezdődnek a nemzetközi hajókiállítások, amelyeken már a jövő szezon hajóit, hajózási lehetőségeit mutatják be a hajógyárak és a flottatulajdonosok. Aki előre foglal, duplán nyer. Az előfoglalási kedvezménnyel a hajók bérleti díja jóval kedvezőbb, a repülő-járatokon is még a legolcsóbb osztályokra kaphatóak a jegyek. A tapasztaltabb tengeri vitorlázók már karácsonykor tervezgetik a következő hajós nyaralásukat. Még mindig sokan csak az Adriát ismerik, melyet szépsége és nem utolsósorban a közelsége tesz felkapottá. De már eleink is felfedezőútra indultak, amikor és amerre csak tehették, ha újat, mást, netán olcsóbbat akartak látni. A repülővel és autóval is elérhető olasz felségvizekre szeretnénk navigálni a tengeri vitorlázókat: új vitorlás élmények várnak Olaszországban, azon belül is a Földközi-térség Maldívjának hívott Északkelet-Szardínián.

Szardínia Szicília után a Földközi-tenger második legnagyobb szigete, területe 24 ezer négyzetkilométer. Nyugatról a Földközi-tenger, keletről a Tirrén-tenger határolja. Az olasz csizmától 100 tengeri mérföldre esik legközelebbi pontja, nem is árasztja el annyi turista. A hajós szezon térségtől függően márciustól-novemberig tart, akár 9 hónapig nyaralhatunk, hajózhatunk az olasz felségvizeken. Az észak- és a dél-olasz vizek hőmérséklete között egy időben 3 fok Celsius különbség is lehet a déli javára, ahol nyáron a tenger eléri a 26 Celsius fokot is. Az adriai szigetvilág kisebb hullámaihoz szokott hajósoknak először furcsa lehet, ha nyugatias szelekben Szardínia nyílt tengeri, nyugati felén hajóznak. A nagy kiterjedésű nyílt vízfelület még gyenge szélben megmozdul, akkor is hullámozhat, amikor nem is fúj a szél, a döghullámok a végét vagy éppen a kezdetét jelzik a távol fújó szélnek. A tengerszintet a széljárás és annak erőssége jobban befolyásolja, mint a tényleges árapály-szintváltozás, mely mindenütt maximum fél méteres. Oly nagy és változatos időjárású, illetve vízrajzú területet fed le az olasz felségvizek kifejezés, hogy a VHF 68-as csatornáján olasz és angol nyelven folyamatosan sugárzott, rendkívül leegyszerűsített időjárás-előrejelzés is nehezen ér a végére. Az esetleges viharjelzés és az általános szinaptikus helyzet ismertetése után tájegységenként beszámol a várható szélirányról és erősségéről, a tenger állapotáról, a láthatóságról és a légköri helyzetről. Aktuális időjárás-jelentést Internet elérhetőség esetén a www.yachtingsardinia.com oldalon olvashatunk.

Odajutás:

Szardínia északnyugati felére, Olbia kikötőjébe a narancsfás fürdőhely, az Aranci-öböl érintésével Livorno, Civitavecchia (Róma) és Nápoly kikötőiből érkezik a komp. A sziget déli fővárosába, Cagliariba Civitavecchiából és Nápolyból hajózhatunk hosszabban. A Mobylines, a Tirrenia és a Sardinia Ferry komptársaságok sűrűn közlekedő kompjaira már itthon is válthatunk előre jegyet: kb. 30-60 EUR/fő +kocsi, az árak szezontól, naptól és napszaktól, a foglalás dátumától függenek, létezik gyorskomp és lassú, a menetidő 5-10 óra közötti. Az átkelés idejére kajütöt lehet bérelni vagy több fedélzet kényelmes ülőhelyei közül választhatunk on-line. A legkedvezőbb áru kompozás, ha az olasz szárazföldről csak Korzikára kelünk át. Korzika vadregényes hegyein autóút vezet le délre, Bonifacio-ba, ahonnan Palauba és Santa Teresa di Gallura kikötőjébe fél óra alatt visznek át a kompok. Menetrendszerinti közvetlen repülőjáratok Magyarországról sajnos nem közlekednek Szardíniára. Római, milánói vagy velencei átszállással érhetünk el Olbia, Alghero és Cagliari városokba. A legtakarékosabb ügyfelünk Budapestről Velencébe vonattal ment és onnét repült olcsó olasz belföldi géppel Szardíniára. Direkt járatokat Pozsonyból a Ryanair, Bécsből a Laudaair indít.

olasz (42)Hajósok lévén a legnagyobb „sportértéke” annak van, ha vitorlással érkezünk Szardíniára. Toszkánából bérelt hajóval sok ügyfelünk spórolja meg így a kompköltséget. Toszkán indulási kikötőink Budapesttől 1000 km távolságra vannak, összehasonlításképpen a Budapest-Dubrovnik távolság is körülbelül ennyi. A charterhajóval 15 mérföld Elba, Elbától pedig mindössze 110 mérföld hajózással elérhető a Bonifacio-szoros és Szardínia legszebb, északi térsége. Korzika keleti partjai mellett egy éjszakai menettel teljesíthető a táv.

Mediterrán klíma jellemzi a szigetet, kellemes hőmérséklettel télen-nyáron. Nyugati oldalán nyáron lágy észak-északnyugatias szél jellemző (10-15 csomós misztrál), melynek ereje a Bonifacio-szorosban a csőhatás következtében elérheti a Beaufort skála szerinti 5-6-os erősséget (20-25 csomó). A tirrén térségben, a déli partoknál délkeletről fúj gyakrabban a szél (5-15 csomós).

Szardínia keleti és a déli oldalán kevés kikötőt találunk, a sziget nyugati felén már számos jachtkikötő van, bár a horvát értelemben vett marinai infrastruktúrával és kikötőkkel csak az északi és az északkeleti partvidék rendelkezik. Átlag 60 EUR egy éjszakára a marinai vitorlás hajóhely (12m). Cserébe a kiszolgálás teljes körű. Mielőtt beérünk egy kikötőbe, VHF-en be kell jelentkezni, hogy gumicsónakkal elénk jöhessenek. Felvezetnek a szabad helyre és a manőverezést is segítik. Javasoljuk, hogy telefonon vagy VHF-en foglaljanak helyet már előre, hogy napközben minél tovább élvezhessék a táj és a tenger szépségét. A kikötőkben mooring köteles kikötési lehetőség van, vagy a kikötők előtt telepített bójákon állhatunk féláron. Természetesen a horgonyzás a Maddalena Nemzeti Parkot kivéve ingyenes. A jachtkikötőkben mindenütt van áram, de vigyázat, Szardínián olasz (általános), Korzikán francia szabványú a parti csatlakozó. A charterhajókban átalakítót találunk. Tapasztalatunk, hogy mind az olasz, mind a francia részen előszeretettel csak a saját nyelvükön beszélnek. A hajózás nyelve mindazonáltal az angol, a kikötősök VHF-en megértik, amit angolul mondunk, legfeljebb mi nem értjük meg a válaszukat.

Egy hét alatt csak Szardínia egyes szakaszain portyázgathatunk, legalább két hétbe telik, hogy kényelmesen megkerüljük a szigetet. Lehetséges indulási kikötőnk, a Portisco-i marina, Európa egyik legtisztább és legjobban felszerelt marinája, már 1991-ben elnyerte az Európai Kék Lobogó díjat. Az olbiai reptér közelében, az elegáns Porto Cervo és Porto Rotondo között fekszik a smaragdzöld színben játszó tengerparton, a Costa Smeralda-n, Északkelet-Szardínián. Legtöbb charterhajónk Portisco marinájából vagy annak Cala de Sardi nevű úszómólójáról bérelhető. Kiváló kiindulópont arra, hogy Szardínia szépséges északi partjait, a Maddalena-szigetcsoportot és a Bonifaccio-szorost felfedezzük, megközelítsük az Osorei-öbölben lakozó szerzetes fókák (foca monaca) utolsó populációját, netán átugorjunk a „vad” Korzikára. Jó infrastruktúrájú parti vizeken hajózhatunk; életre szóló élményeket szerezve a csodálatos természeti környezetben. Mindeközben exkluzív hajócsodák hasítják a vizet, a hely páratlan szépsége miatt Európa elitje jár Szardíniára nyaralni.

Szardínia északnyugati partjai előtt található a Maddalena-szigetcsoport nemzeti parkja, amely hét szigetből áll. A szigetek északi csoportját alkotják a rózsaszín strandos Budelli (spiaggia rosa), a Santa Maria és a Razzoli szigetek, a déliek Caprera, San Stefano, Spargi és Maddalena-szigete. Gránit sziklás, zátonyos, sekély vizeken hajózhatunk, ha ezt a Bonifaccio-szoroshoz közeli természetvédelmi területet szeretnénk megcsodálni. Vannak benne áthajózásra vagy horgonyzásra is tiltott partszakaszok (pl. Budelli), a hajónk pilotkönyve (angol Imray vagy helyi olasz) mindezt részletesen leírja. Ahol megállhatunk, a parkőr-hajó belépődíjat fizettet velünk a hajónk mérete alapján (kb. 80 EUR 12m). Karibi színekben pompázik a három sziget, Razzoli-Budelli-Santa Maria közötti nagy öböl. Nappal megtelik a fürdőző hajósokkal. Maddalena, a fő sziget hasonló nevű fővárosa nagyon kedves hely, tele XVIII. századi palotákkal, de behajózáskor itt is vigyáznunk kell a zátonyokkal. 200 éve ezt volt az angol Nelson admirális flottatámaszpontja, a múlt században tengeri erőddé építették. Maddalena-szigetről is indulnak charterhajók. A flotta tulajdonos megszervezi a reptér-marina transzfert is átkeléssel Palauból.

olasz (27)

La Maddaléná-t híd köti össze a nagy olasz szabadsághős Garibaldi lakhelyével, a szomszédos Caprera-szigetével. Caprerán a kristálytiszta vizű, sziklaformációkkal teli homokos öblökbe csónakunkkal kirándulhatunk. Sehol a Földközi-térségben nem használtuk még ki ennyire a külmotort a bocival, mint szardíniai hajózásaink alkalmával. Caprera jachtkikötője a Porto Massimo, az egyetlen, amelyet helydíja miatt nem ajánlunk. A „massimális” kikötői díjat (120 EUR 12m) itt fizettük egész Szardínián. Viszont volt benne úszómedence, magánstrand is. Utólag rájöttünk, miért is állt mindenki más a kikötő előtti bójákon vagy horgonyon. A sziget déli öble Porto Palma már szerény halászfalu.

A Maddalena szigetcsoporttól alig 5 mérföldre vannak a Lavezzi-szigetek. Seychelles-i tájhoz hasonlatos óriás, gömbölyded gránitsziklái között színes, egzotikus halak úszkálnak. Kiváló strandoló hely ez is, a Bonifaccio-szorosban található. Észak-Szardíniáról Korzika legszebb városai is elérhető közelségbe kerülnek: a nyugati oldalon Propriano 25 mérföld, a keleti felén Porto Vecchio 15 mérföld, a festői Bonifacio szemközt mindössze 10 mérföldre van. A fehér mészfalak Szardíniáról is jól látszanak, ezek tetején egyensúlyoznak a házak Bonifacio fjordjában. Ha nem kapunk helyet a városi jachtkikötőben, horgonyozhatunk a környező öblökben vagy visszatérve Szardíniára Santa Teresa di Gallura jachtkikötőjében mindig találunk helyet. Santa Teresa di Gallura és Palau között sekély strandöblök, védett horgonyzóhelyek várnak. Porto Liscia öblében több kilométer hosszú homokdűnék alkotják a tengerpartot.

Szardínia legészakibb pontját, Punta Falcone (Sólyom-fok) meredek szikláját elhagyva folytathatjuk utunkat nyugat felé Szardínia partjai mentén. A szirtfokra épült Castelsardo és Stintino előtt elhajózva az érintetlen (csak vezetéssel látogatható) Asinara-sziget megkerülésével eljuthatunk Alghero-ba. A nevét az algákról kapó nagyváros, Alghero érdekessége, hogy a korallhalászat és korallfeldolgozás központja. A Neptunus-barlang után tovább délre hol vadregényes partvidék mentén haladunk, hol a szárazföldi nyaralók paradicsomaként szolgáló sok-sok kilométer hosszú homokos strandszakaszok mentén vezet vízi utunk. Megállóhelyeink lehetnek a nyugati oldalon Bosa Marina, Oristano, Buggerru.

Szardínia délnyugati csücskénél, Portoscuso városával szemben található a Sulcitano-szigetcsoport, amelyet San Pietro zöld szigete és Isola di San Antioco alkotnak.

San Pietro egyetlen nagyobb lakott települése Carloforte, melynek modern marinájában is dolgoznak charterhajók. Carloforte-ból Tunézia is elérhető, már csak 120 tengeri mérföld. A táj külön érdekessége, hogy rózsaszín flamingók is lakják. Antioco főkikötője Calasetta. San Antioco szigetét már a punok összekötötték a szárazfölddel, 5 km hosszú töltést építettek. Szardínia déli felén Teulada után található a szardíniai Pula, Santa Margherita di Pula néven a szomszédos Nora régészeti lelőhelyéről híres. Majd Cagliari-ig, Szardínia fővárosáig újabb római és főníciai városromok, egzotikus növényzet, türkizkék-vizű lakatlan öblök, barlangok mentén hajózhatunk. Villasimius után, Szardínia meredek keleti oldalán Porto Corallo, Arbatax, Cala Gonone, Porto Ottiolu szolgálhatnak kikötőhelyül. A Tavolara Nemzeti Park, amelyben a Maddalena-szigetekhez hasonlóan vannak horgonyzásra, hajózásra tiltott területek, már Olbiához vezetnek vissza.

Folyamatosan éberen kell navigálni, mert Szardínia partmenti vizei zátonyokban és apró szirtekben bővelkednek. A tengerészeti, Iala „A” rendszer szerinti bóják kis méretűek, nehezebben észrevehetők. Segítségünkre lehetnek viszont Szardínia neolit őslakosainak 3500 éves nuragh-jai, ezek a kör alakú, bástya-szerű építmények a part kiszögellésein (a szigeten 7000 db van belőle).

Kevés magyar hajós ismeri még az olasz felségvizeket, pedig változatosságuk igazán gyönyörködtet! A horvát Adrián megszokott marinai kiszolgálást Szardíniának csak az észak-északkeleti partjainál leljük meg, de a sziget többi pontján is természeti szépségekben és sokszínű látnivalókban bővelkedő vitorlázást biztosíthat komfortos charterhajónk. Elsősorban vitorlás hajók bérelhetők önállóan vagy kapitánnyal, de akadnak motoros bérjachtok is, avagy személyzettel bérelhető luxus vitorlás-csodák, illetve napi bérlésben 6 méteres, külmotoros gumicsónakokkal is találkozhatunk. Az olasz flottákból szombattól-szombatig, a világcégek hajóiból bármely naptól akárhány napra charterezhetők a hajók. Az árakat tekintve az olasz listaárak nem magasabbak a horvát áraknál.

Galéria

Európai Utazási Biztosító