A Nápolyi-öböl szépségei

Olaszország bázisunk

Nápolyi vitorlázás, az Olasz Csizma nyugati oldala

Cikkünket az Aqua Magazin publikálta.

 

A Tirrén-tenger Civitavecchia városától az olasz csizma orráig, a Calabria térségig tart. A Rómát, Nápolyt felsorakoztató partszakaszon kellemes klíma alatt jó széllel kikötőről-kikötőre hajózhatunk. A Tirrén-tengerben a 40. és 41. északi szélességi, illetve a 13. és 15. keleti hosszúsági fokok között találhatóak a Nápolyi-öböl szépségei: Capri, Procida, Ischia, a Pontine-szigetek és a Sorrentói-félsziget gyöngyszemei a híres Vezúv vulkán lábánál. Charterflottái a magyar vitorlázókat is várják! A vitorlás élményen túl akad itt bőven természeti és kulturális látnivaló a szárazföldön és a tengeren egyaránt. Mi is több hetet hajóztunk itt, mire mindezt végiglátogattuk. Nápolyból délnek vitorlázva 2 hét alatt kényelmesen még a Szicília feletti Eoli-szigetek is megjárhatóak Paestum, Agropoli, Palinuro, Camerota, Maratea, Cetraro, Tropea és Vibo Valentia passzálásával.

 

Budapestről Nápolyba autópálya vezet, de érdemesebb ezt az 1600km-t inkább légi úton, a Wizzair vagy Alitalia járataival megtennünk. Korai foglalással a repjegy is olcsó. Kevesebb, mint 2 óra és szenzációs látvány tárul elénk a levegőből: előbukkan a Vezúv, Nápoly városa és a végtelen tenger. A reptérről taxival tudunk eljutni bérhajónk indulási kikötőjébe, vagy választhatjuk az egyirányú autóbérlést. Nápolyban és tőle 40km-re délre Salerno belvárosában van bérautó leadási pont.

 

A Nápolyi-öböl természetes határát délről a 34km hosszú Sorrentoi-félsziget alkotja. Az 1400m magasba nyúló félsziget partvonala mentén a tenger hirtelen, 400m-ig mélyül. Meredek, déli oldalán Amalfi és Positano, laposabb északi felén Sorrento városa, amelyeket feltétlenül látnunk kell. A félsziget csúcsánál pedig Capri szigete vár. Salerno jachtkikötőjéből indulva fel tudjuk fűzni ezeket a gyöngyszemeket: a legközelebbi szépség Amalfi városa a Sorrentói-félsziget délkeleti felén. Amalfi zuhanyzó/WC-s privát marinájában (Pontile Coppola Amalfi) érdemes előre helyet foglalnunk. A város előtti tágas, homokos öbölben sok hajó horgonyoz, a helyiek a saját bójáikhoz kötnek, esetleg találhatunk helyet a magas hullámtörőgáton belül is. Amikor viszont megjön Salerno felől a helyi bóra erejű keleti szél, Amalfi öblében kis túlzással kő kövön nem marad. A csónakmólókat is felbontotta ott jártunkkor, a parti sétányra kicsaptak az óriás hullámok. Megértettük, miért kaptunk 3 mooring kötelet a hajónk orrára a Coppola magánmólón. A hullámtörő gáthoz kötött hajók oldalról kapták a szelet és a hullámzást. Árbocaik 90 fokot kilengtek, félni lehetett a szálingjaik összeakadásától. Az 1700 éves város, Amalfi az 1315m magas Cerreto-hegy lábainál, a Canneto-folyó vájta katlanban fekszik. Házai között már a levél sem rezdült. Pompás dómja, a Szent András Katedrális egy fekete-fehér csíkos épületegyüttes egy másik templommal, kriptával, monumentális lépcsővel, előcsarnokkal, harangtoronnyal és kolostorral. Innét még hosszan vezet a nyüzsgő sétálóutca a papírgyártó műhely-malom múzeumig. Amalfi híres itala a limoncello, azaz a citromlikőr. Két hajós  érdekesség is kapcsolódik a városhoz. Amalfi szülötte, akinek szobrát is láthatjuk, Flavio Gioia az első hajózási kompasz megalkotója. 1320 körül a mágneses lemezke közepét egy függőleges tengely végére erősítette úgy, hogy azon az körbeforoghasson. A tengelyt a lemezkével dobozba foglalta és a dobozt a hajója középvonalában helyezte el. Ezt a középvonalat a dobozkán is bejelölte, ezzel lehetővé tette, hogy a fokbeosztásnak megfelelő pontossággal meghatározhassák, mennyire tér el a hajó iránya a mágneses északtól. Az eszköz hátránya az volt, hogy csak akkor működött, amikor a hajó nyugodt vízen haladt és a fedélzet vízszintes volt: minél jobban dülöngélt a hajó, annál pontatlanabb volt a mérése. A másik érdekesség, hogy Amalfi tapasztalt középkori hajósai alkották meg a világ első hajózási törvénykönyvét, a Tabula Amalphitana-t.

 

Nyugati irányban tovább hajózva a Sorrentói-félsziget alatt Amalfitól csupán 10 mérföld Positano, amelynek sajnos nincs kikötője. Strandja előtt horgonyozni tudunk vagy az Amalfi-i kikötőben hagyva a hajónkat helyi busszal kanyaroghatunk el ide. Positano házai felkúsznak a hegyoldalra, szenzációs látvány a sok színes ház egymás alatt és felett a természetes szurdokban. A hangulatos girbe-gurba utcácskák mind a homokos partra futnak le, az éttermekhez és a plázshoz. Positanótól 12 mérföld, hogy Capri szigetére érjünk, amelyet a félsziget csúcsától (Campanella-fok) mindössze 3 mérföld választ el.

 

Capri a Nápolyi-öblöt délnyugat felől zárja, nem vulkánikus eredetű, a Sorrentói-félsziget vízi folytatása. Kellemes éghajlatának köszönhetően ez a 10 négyzetkilométernyi földdarab már az ókorban népszerű üdülőhely volt, és most is az. A luxus csillogása és a festői környezet elegye jellemzi, 20 mérföldre Nápolytól. Capri szigetén a Marina Grande jachtkikötőben köthetünk ki, miután VHF-en bejelentkeztünk és erre engedélyt kaptunk. A bérhajókat a külső mólókhoz állítják, mely enyhén behullámzik a jelentős kompforgalomtól. Az exkluzív marinában golfkocsival visznek a tranzit helyektől a recepcióhoz. A kikötő felett, a sziget keleti felén fekszik Capri városa és a nyugati magaslatán Anacapri. Egyik sem tengerparti település. A főkikötőből Capri városába a fogaskerekű sikló (Funicolare di Capri) visz fel, de felmehetünk busszal is vagy cabrio limuzinnal a meredek és keskeny szerpentineken. Érdemes csak egy útra szóló jegyet venni, lefelé jöhetünk gyalog. Déli oldalán az évszázados Krupp úton a Marina Piccola-hoz is lesétálhatunk. Capriból a helyi kisbusszal utazhatunk át Anacapri fennsíkjára. A település központjából a sziget csúcsához kétüléses libegő visz fel (Seggovia Monte Solaro). A tengerparti forróság után jólesik az 589m magas csúcson a hűvös. Capri nem vulkanikus eredetű, de két magas hegye a szomszéd vulkánikus Ischiához hasonlóan megfogja a felhőket. A csúcsán többnyire felhő ül, mégha körülötte mindenütt felhőmentes is az ég. Ha szerencsések vagyunk, elénk tárul a Nápolyi-öböl pazar látványa és Capri délkeleti végének sziklaképződményei, a Faraglioni. Ez a három kőtorony 109m magasan áll ki a vízből, vitorlásunkkal megközelíthetőek, az egyik sziklakapuján csónakunkkal áthajózhattunk. Capri tengeri látnivalója még a Kék Barlang (Grotta Azzurra) a sziget északnyugati végén, ahová viszont helyi csónakkal lehet csak bejutni.

 

Capritól újra keletnek, a szárazföld felé Sorrento városa kínálkozik a magasban, az azonos nevű félsziget északi felén. Kicsiny kikötőjében (Marina Piccola) ne nagyon számítsunk helyre, hacsak nem előre foglaltunk a magánmólóján (portomarinapiccola@libero.it). Vagy egy mérfölddel tovább, Marina Cassano kikötőjébe köthetünk. Ha feljutottunk Sorrento óvárosába, a panorámás teraszokról elénk tárul a szépséges Nápolyi-öböl: a nap Ischia szigeténél megy le és visszasüt Procida szigetére, megvilágítja még Nápoly városát, de legtovább a Vezúvot.

 

A Sorrentói-félsziget Nápolytól 30km-re délre Castellammare di Stabia városkánál indul, amelynek kereskedelmi kikötőjén belül charterhajó bázis is üzemel. Kifejezett előnye, hogy taxival 5 perce van Pompei ásatási területétől, amelynek meglátogatása legalább egy fél napos program (a késői hajóátvétel és korai visszaadás napjára kiváló). Pompei, a Sarno-folyó tengeri torkolatának gazdag római városa az időszámításunk szerinti 79. évben lett a Vezúv kitörésének áldozata. Láva és hamu pusztította el és fedte be több, mint 1500 évre. 66 hektáron terül el, melynek eddig háromnegyedét tárták fel a régészek, álló nap sétálhatunk a falai között. Templomok, színházak, stadion és fürdők, lakóházak és villák falfestményekkel és mozaikos padlóval, szökőkutak és szoborcsoportok, ókori pékség, boltok és tavernák, gladiátorokat dicsőítő római falfirkák az épületeken, kövezett utcák gyalogátkelőkkel, oszlopsorok a monumentális épületek helyén romjaikban is sejtetik a történelmi Pompei nagyságát. Ami mozdítható volt, az viszont a nápolyi Nemzeti Régészeti Múzeumban tekinthető meg. Még a porrá lett menekülők tetemének gipszöntvényei is. A távoli (10km) Vezúv vulkáni kúpja pedig békésen szunnyad a háttérben – egyelőre. Mint akik tagadják a történelmet, az egymilliós Nápoly lakosságából négyszázezren lakják a hírhedt Vezúv lankáit és közvetlen környékét! Érdemes ellátogatnunk a szomszédos városka ásatási területére, mert Herculaneumot csak a múlt században fedezték fel. Az ókori város a modern város alatt nyugszik, 16 méter mélyen temetődött el.  Harmadakkora volt, mint Pompei. Jelentőségét az adja, hogy épületeinek még a fa szerkezete is konzerválódott az utókornak, és bennük érintetlenül találtak mindent a modern kor régészei. Herculaneum meglátogatásához Torre del Greco városába kell átkötnünk, vagy hagyjuk hajónkat Castellammare di Stabia kikötőjében, ahonnét a tengerparti Nápoly-Sorrento Circumvesuviana vonattal, esetleg taxival vagy bérautóval kirándulhatunk. Közvetlenül Herculaneum fölé magasodik az 1282m magas Vezúv vulkáni kúpja, amelyre autóút vezet fel a vulkáni tevékenységet mérő obszervatóriumon is túl. Az autóparkolótól negyed órás caplatás a Vezúv Nemzeti Park (Parco Nazionale del Vesuvio) bejárata. Az európai szárazföld egyetlen aktív vulkánja utoljára 1944-ben tört ki, a szunnyadó kráteréhez felgyalogolhatunk. Majdnem körbe tudjuk sétálni a 650m átmérőjű, 230m mély kőteknőt, amelynek egy-egy kis sárgakristályos résén szökik a gáz, több jele egyáltalán nincs a vulkáni tevékenységének. A panoráma a Nápolyi-öbölre viszont pazar fentről, a Vezúvról!

 

Nápolytól 10km-re északra Pozzuoli kikötőjébe azért lesz érdemes kikötnünk, mert innét meg tudjuk látogatni a a Solfatara vulkán aktív kráterét. Az ókori rómaiak szerint ez volt a Pokol kapuja, ma egész évben nyitva, egy kemping foglalja el az egyik felét. Amit a Vezúvra felmászva hiányoltunk, a látványos vulkáni aktivitást ebben a katlanban kézközelben megtaláljuk. Körbejárhatjuk a krátert, amelyben forrásban lévő iszap bugyogások és sziklarepedések kénsárga kigőzölgései (160ºC), széndioxid kitörései között vezet a kitaposott ösvény. Az egyiknél a belépőjegyet is el lehet égetni, ha odatartjuk. Megtekinthető az ókori gőzfürdő, amelyet Purgatórium néven kén inhalálására és szaunaként használtak, a középkori iszapfürdő és a csodatévő ásványvizes kút. Visszaúton a kikötőbe Pozzuoli ókori amfiteátrumát is felkereshetjük.

 

Nápoly látnivalóiról se feledkezzünk meg! A legjobb, ha  Nápoly valamelyik belvárosi jachtkikötőjéből béreljük a charter hajónkat és a hajóátvétel vagy visszaadás napját a város felfedezésével tölthetjük. Az egyik indulási bázis, a Darsena Acton egy katonai kikötő a Castel Nuovo-nál, csupán 200m-re van a főtér alatti alagúttól. A Királyi Palota és a Bazilika előtti főtérhez, Nápoly szívébe lift visz fel. Nápoly teteje egy csillag alakú középkori vár (Castel Sant’Elmo), ahová több fogaskerekű siklóval jutunk fel a nyüzsgő belvároson át. A tenger látványa viszont arra sarkall, hogy induljunk már hajózni, várnak a Nápolyi-öböl szigetei. A katonai kikötőt csak megadott időszakokban (10-12h, 16-18:30h, 19:30-21h között) hagyhatjuk el (VHF14 „Compamare Napoli”), érdemes ezzel számolni. Nápoly másik jachtkikötője a Tojás Erődnél (Castel dell’Ovo) lévő Santa Lucia marina, a belvárostól 1km-re található, állandó szabad ki- és behajózást tesz lehetővé.

 

Mindkét kikötőből egyórás hajózással eljutunk Procida szigetére, Nápolytól nyugat felé ez az első vulkanikus sziget. Északkeleti felén a nagy jachtkikötőjéből (Marina Grande) bérelhetőek a Sunsail hajók, tehát ez is egy lehetséges indulási kikötőnk (Nápoly belvárosából félóránként jár a komp 35-60 perces menetidővel). Procida színpompás házai elvarázsolnak. A kikötő melletti strandon is színes habkövek, vulkáni tufák között strandolhatunk, sétálhatunk. A sziget északnyugati végén viszont kilométer hosszú homokos plázs nyúlik el, a Ciraccio és a Ciracciello. Keskeny, kanyargós utcákon járó kis helyi busszal juthatunk el a 2 mérföld hosszú sziget túlfelére. Gyalogosként, ha jön a busz, be kell lépnünk a boltokba vagy kapualjakba, hogy elférjen és el ne üssön. Paloták, templomok, tornyok és kegyhelyek szegélyezik az utunkat. Hajónkkal is átköthetünk a Procida délnyugati öblében lévő település, Chiaiolella magánmólóihoz. Nyugat felől egy természetvédelmi terület, Vivara zöld szigete védelmezi Procidát, a két olajfákkal és szőlőtőkékkel borított szigetet híd köti össze (amikor épp nincs leomolva).

 

Procidától pár mérföld Ischia szigete, amelyet érdemes körbehajóznunk. 5 mérföld hosszú és 3 mérföld széles, a 787m magas Monte Epomeo nevű, inaktív tűzhányó uralja. A vulkanikus jelent gyógyhatású meleg vízforrásai éreztetik (bagni termali). A sziget homokos strandokkal szegélyezett északi felén két kikötőből választhatunk. A belvárosi öböl (Ischia Porto) egy elárasztott vulkáni kráterből létrejött szabályos kör alakú kikötő szűk kijárattal a nyílt tengerre. Benne a Portosalvo Marina mólóira előre helyet kell foglalnunk. A romantikus kikötőváros tengerparti folytatása az Ischia Ponte, amelynek sétáló utcái elvezetnek a sziget fő látnivalójához. Ez egy csodálatos középkori erőd, az Aragón Kastély (Castello d’Ischia), naplementéig látogatható. Egy 220m hosszú XV. századi gyalogos kőhídon közelíthető meg a félsziget, amelynek tetején 113m magasban pompázik a vár. Ha Casamicciola jachtkikötőjébe kötünk (itt mindig akad hely, még foglalás nélkül is) a több kilométeres séta helyett 3 kerekű motortaxival közelíthetjük meg az óvárost, vissza busz visz. Autót is érdemes bérelni, 18km-nyi út vezet körbe az 50 négyzetkilométer területű szigeten. Nyugati oldalán helyes tengerparti kisváros Forio. A sziget közepén autóval feljuthatunk egészen a hegycsúcs alá, utána felmászhatunk az Epomeo sziklaormát megülő felhők közé. A sziget déli felén a fekete homokos San Angelo-foknál strandolhatunk. Ez az öböl a hajónknak is védett kikötőt nyújt – ingyen.

 

Ischiától a tengeri széllel szemben, 20 mérföldre található a lapos Ventotene, a Pontine-szigetcsoport déli tagja. A nyári időjárás kiszámítható: délelőtt szélcsend, délutánonként 15-20 csomós misztrálban vitorlázhatunk. A Porto Romano Ventotene természetes kikötője még az ókorból, homokkőbe vájt romantikus római kikötő. Szűk öblében orral tudunk csak parthoz kötni a csekély vízmélység miatt. Délután a búvárkompresszorok zajától hangos, a búvárbázisok és az éttermek a partfal mélyedéseiben  ajánlkoznak. A nagykikötő, a Porto Nuovo északkeletről nyílik, ebben bőven van hely a kikötésre – elől mooring kötéllel vagy ezek hiányában horgonyozva és a partfalhoz tolatva. A víz és áramvételezés itt is kiépített. A kikötő belső szegletében magánmólóhoz is köthetünk (Ventotene Yacht Club Porto Nuovo), amely zuhanyzó/WC-t is üzemeltet. A kikötők fölé kirándulhatunk a sziklaplatóra, majd egy másik ösvény levezet a San Stefano sziget előtti homokos strandra.

 

Újabb 20 mérföld a szél felé, hogy elérjük a karib-tengeri színekben pompázó vizeket Palmarola és Ponza szigeténél. A szomszédos, növényekkel borított, buja Zannone szigetéhez képest Palmarola és Ponza csupasz. Szépségüket a sziklaképződményeik adják, a meredek partok, a sárga, szürke és a fehér kövek kontrasztja a tenger ezer kékjével. Ponza körül is sok Faraglioni, kőtorony magasodik ki a vízből. Nagyon sok a kiváló horgonyzóhely olyan öblök előtt, amelyek a part felől megközelíthetetlenek. Ponza a legnagyobb, a sziget 4 mérföld hosszú, alakja a fogyó Holdra emlékeztet. Festői városkája előtt horgonyozni lehet, vagy extra magas áron kiköthetőnk a magánmólók (minimarinák) valamelyikén. A tapasztaltabbak (és akik a pilotkönyvben erről a lehetőségről olvastak) nappal horgonyoznak és strandolnak, este pedig az utolsó komp helyére kötnek be. A rajzás kárvallottjai, akiknek nem jutott hely, éjszaka a városka előtti öbölben horgonyozhatnak. Étterem és szórakozóhely vár mindenkit, reggel az érkező komp türelmetlen kürtjére ébredünk mindannyian. A sziget gerincén cabrio Fiat bérautónkkal hamar végigérünk. A panoráma pazar minden irányban, csak a strand van messze, mélyen lenn, sok száz lépcsőnyire. Járjuk inkább körbe a szigetet hajóval (is), minden öblét csónakunkkal felfedezve.

 

Ponzától 45 mérföld hajózás visz vissza Ischia szigetéig. A délben érkező misztrál 8 csomós átlagsebességgel repíti hajónkat. Nem látszik a horizonton Ischia, csak a felhősapkája, amely messziről mutatja, hogy a szigetet merre találjuk. Ischiától pedig a Vezúv már az útmutatónk. Az olasz hajókkal péntek koraeste vissza kell kötni az indulási kikötőkbe. Jellemzően a hajóár csak az első és az utolsó éjszaka helydíját tartalmazza, az ágyneműért pedig (egész Olaszországban) fizetni kell. A kikötői díjak 60 eurótól indultak a 40 lábas hajónkra, Capriban és a privát mólókon 120 euróba került a mooring és a zuhanyozó/WC használat lehetősége egy éjszakára. Nápolytól délre szerencsére jelentősen csökken az árszínvonal.

 

A magyar tengeri vitorlázók közül sokan még mindig csak az Adriát ismerik, pedig Nápoly környékén új vitorlás élmények várnak mindenkit – öblében és szigetein bőséges természeti és kulturális látnivalókkal. A hajós szezon hosszú, Dél-Olaszországban márciustól-novemberig nyaralhatunk, vitorlázhatunk. Fedezzék fel Önök is!

Nápolyi vitorlázás ajánlott útvonalai egy hétre, két hétre:

Nápoly – Procida (12M) – Ventotene (26M) – Ponza (22M) – Palmarola (5M) – Zannone (5M) – Ischia (45M) – Capri (16M) – Amalfi (22M) – Positano (10M) – Sorrento (13M)- Castellammare di Stabia (5M) – Ischia S.Angelo (25M) – Procida Chiaiolella (7M) – Pozzuoli (8M) – Nápoly (8M).

cimkék: nápolyi vitorlázás cikk – nápolyi vitorlázás útleírás – nápolyi vitorlázás hajóbérlés – nápolyi vitorlázás Olaszország – nápolyi vitorlázás fotógaléria – nápolyi vitorlázás Tirrén-tenger – nápolyi vitorlázás tengernyi élmény – nápolyi vitorlázás úticéljai – nápolyi vitorlázás hajózási ismeretek

Európai Utazási Biztosító