Hollandiában az élet természetes része a hajózás, váljunk hát hollandokká egy kis időre! Itt mindenkinek van valamilyen vízi járműve. Talán ezért is feltételezik, hogy 21 év felett bárki tud hajót vezetni. Nem is kérnek hajóvezetői jogosítványt a csatonahajó-bérlőktől sem. Hajóvezetői engedély nem szükséges tehát ahhoz, hogy lakóhajós nyaralásunkat Hollandiában töltsük. A csatornahajóink bérelhetők hétvégére, hétfőtől-péntekig tartó minihétre, vagy egész hétre is.
Áthajózhatunk Amszterdamon, megannyi élményt szerezve a holland fővárosban. Utrecht-től Alkmaar-ig, Gouda-tól Edam-ig, Rotterdamtól-Frieslandig szélmalmok szegélyezik utunkat a sajtok és a tulipánok földjén. Biciklizés, vízi sportok, nyáron fürdőzés teszi változatossá a hajózást a zsilipektől szinte mentes holland tájon. Hol történelmi városok szívébe érünk, hol művelt mezőket szelünk át gázló madarakkal teli vidéken, ahol törpe pónik legelésznek.
Se hossza, se vége a vízi úthálózatnak. Csak a felnyíló hidak és egy-két zsilip állják az utunkat. A zsilip- és hídkezelők fix nyitvatartás szerint dolgoznak. A zsilipek személyzete állandó, a zsilipelésért 5 euró körüli áthaladási díjat kérnek el. A hidakat leggyakrabban a helyi lakosok kezelik, a környező házakból hívhatjuk elő az illetékes hídnyitót. Háromszor kell a hajókürtöt hosszan megszólaltatnunk. Hajódudánk hallatán gyalog vagy biciklin érkezik a segítség: megállítják nekünk a közúti forgalmat és felnyitják előttünk a hidat. A legforgalmasabb hidaknál kameráról figyelik az érkezőket. A hídnyitásnak nincsen hivatalos díja. Amikor áthaladunk a felnyitott híd alatt, a híd kezelője egy horgászbot végén belendít felénk egy fapapucsot, némi borravalót remélve tőlünk. 50 eurocentet, 1 vagy 2 eurót szokás adni. Ügyeskedni kell, hogy a menetben lévő hajónkról a belendülő fapapucsba bele tudjuk tenni a baksist. Ez a tradicionális holland fapapucs modern felhasználása. Egy hídkezelőhöz több híd is tartozhat. A hidak előtt ezért várakozó helyeket alakítottak ki, ahol a legtöbb esetben a szárazföldre léphetünk, amíg a nyitásra várnunk kell.
A holland vízi közutakon 6.500 kereskedelmi célú, 750 személyszállító hajó és 520.000 (!) kedvtelési célú vízi jármű osztozik. A belvízi autópályákon átlag 110-135 méter hosszú uszályok bonyolítják a teherszállítást, a legkisebb 40m hosszú, a legnagyobb 190m hosszú is lehet. Ezek uszályonként 20-500 db kamion és teherautó szállító-kapacitását helyettesítik jóval kedvezőbb költségekkel és kisebb környezet-szennyezéssel. A kedvtelési célú vízi járművek másfél millió holland tulajdonában vannak, akik minden napsütötte hétvégén kirajzanak: 100.000 evezős csónak, kajak, kenu, 80.000 vitorlás és motoros, kabin nélküli kishajó, 150.000 kabinnal rendelkező motoros és 190.000 vitorlás hajó van regisztrálva az országban. Elférnek, hiszen 10.000km a hajózható holland belvízi úthálózat hossza. Folyók és mesterséges folyóvizek, azaz a szállításra, öntözésre épült csatornák alkotják. A természetes keletkezésű tavak és mesterséges tározók a fürdőzést is lehetővé teszik. 4400km-nyi vízi úthálózatot kifejezetten rekreációs céllal tartanak fenn a hajós turisták, a vízi sportokat kedvelő nyaralók örömére.
A nyaralásra használt vízi úthálózat üzemeltetését Hollandiában április 1-jével kezdik, április 15-étől minden szakasza hajózható november 1-jéig. A kereskedelmi forgalmú útszakaszok természetesen egész évben működnek. A nyitvatartási időket hidanként és zsilipenként jelzi a hajózási kézikönyv, mindegyiknél ugyanis más és más, és ebédszünetet és délutáni teaszünetet is tartanak. Nagyon fontos ezért, hogy az útvonalunkat, a napi menetet a lehetséges áthajózási időszakok figyelembe vételével előre megtervezzük. A navigációs gondosság elkél a hajózási térképek olvasásánál is. A hidak magassága ugyanis deciméterben van megadva a térképeken. A külső kormányállással is rendelkező lakóhajónk átlag 2,8m magasságával a 28 deciméteres híd alatt még esetleg átfér, de a 28 deciméternél alacsonyabb hidaknál várnunk kell a hídnyitásra, az áthaladást engedő zöld jelzésre. A zöld és piros együtt a Készülj! jelzés. A piros jelzés csak akkor vonatkozik ránk, ha amúgy nem férnénk át a híd alatt. Amennyiben a híd alatt annak nyitása nélkül is elférünk, a piros jelzés nem ránk vonatkozik, így megállás nélkül folytathatjuk az utunkat. A hajózási térkép azt is írja, hogy egyáltalán nyitható-e az adott híd, milyen magas nyitás nélkül és milyen maximális magasságot enged nyitott állapotában. A hidakat felnyitják, elnyitják, kinyitják, szétnyitják, emelik vagy billentik, kézzel vagy hidraulikával. Két egyforma híddal nem találkoztunk az utunk során!
Hollandiában Amszterdam megtekintéséhez az ideális indulási bázisok Loosdrecht és Utrechtnél Nieuwegein, a fővárostól mindössze 30-50km-re fekszenek déli irányban. A távolabbi kikötőkből (pl. Strand Horst, Woudsend) bérelhető csatornahajókkal Hollandia északi részét, a természeti szépségekben gazdag Frieslandot tudjuk kényelmesen bejárni. A Friesland-i tóvidék a vízi sportok és a horgászás közpotja. Hollandia egésze Európa szerte az egyik legkedveltebb csatornahajózási helyszín, mivel az indulási kikötőkből körutat lehet tenni, és mindezt több irányban. Loosdrecht-i vagy Nieuwegein-i indulással Amszterdamtól északra és délre is hajózhatunk úgy, hogy utunkon végig újat látunk.
Budapestről Amszterdamba autóval, vonattal vagy repülővel utazhatunk. Autóval 1450km az indulási bázis. Repülővel mindössze 2 óra, a Shiphol reptérről taxival további fél óra a kikötő. Közvetlen járatok járnak a hét minden napján.
A Loosdrecht-i csatornahajók Loosdrecht település mellett, a Mijnden kemping partján sorakoznak. A kemping nevéhez hűen a helyi boltban minden kapható. A délutáni átvételt követően már kifuthatunk a hajóval, a Loosdrecht-tó felé szabad az út. A Fertő-tóhoz hasonlatos tavon a vízből kiálló póznák szolgálnak útjelzőül. Rendezett nyaralók és vízi sport-központok veszik körbe, a partnál és a lakatlan szigeteken romantikus megállóhelyek várnak. Kacsák és hattyúk fészkelnek békésen a nádasban. A tóban fürödni is lehet. A Loosdrecht-i tóvidéken több tóra is behajthatunk. A kikötés mindenütt ingyenes, három napban maximált ugyanazon helyen. A tavakról zsilipeléssel jutunk ki a Vecht-folyóra, amely kisvárosokon keresztül délnek Utrecht felé, északra Amszterdamba vezet. A felnyíló hidak sorát követően Weesp városánál zsilipeléssel keresztezzük a vízi autópályát, amelyen élénk kereskedelmi forgalom zajlik. Természetesen elengedtük a 110m hosszú ukrán uszályt, amelynek hullámaitól a hajónk orrában lévő biciklik ide-oda csapódtak a tartójukban. A vízi autópályát mi is használhatnánk utunk lerövidítéséül, de kényelmesebb és sokkal szebb a városokon átfutó keskeny vízi út. Érdekes élmény, ahogy a csendes vidékről behajózunk egy világváros toronyházai közé. Amszterdam 800 éve még halászfalu volt, az évszázadok során lett egyre jelentősebb kereskedelmi kikötő, egy ország fővárosa. Külvárosában egyre több állóhajó foglalja el a rakpartot. Ezeken állandóan laknak. A függőny nélküli lakásokba szabad a belátás. Irigyelni való a kilátásuk is, hiszen ringó házukkal bármikor helyet változtathatnak. Csatornahajónkkal legfeljebb 6-10 km/h sebességgel szabad hajóznunk, az állóhajók mellett viszont 4,5km/h a megengedett maximális sebesség. A vízirendőrség radaroz és bűnteti a vízi gyorshajtást. Amszterdam hídjai alatt sorra átférünk. Velencei behajózáshoz hasonlatos, ahogy hajónkkal a város szívébe érünk. Amszterdamnak 3 nagykörútja van, amelyek széles, félkör alakú csatornák kétoldalt pompás konytos házakkal. A nagyváros 90 szigetre épült és 1280 hídja van. Észak Velencéjének is nevezik, bár ezért a címért a belgiumi Brugges várossal vetélkedik. A történelmi óváros fix hídjai alatt csak a lapos, üvegtetejű turistahajók férnek el. A belvároson a lakóhajónkkal is átjutunk. Minthogy a partot az állóhajók foglalják, hajónkkal a két jachtkikötő egyikében tudunk kikötni. A külvárosi, déli kikötő helyett a Six Haven nevű belvárosi jachtkikötőt ajánljuk, a Főpályaudvar patinás épületével szemben. Azontúl, hogy panorámás, 10 percenként járó ingyenes komp köti össze a város központjával. A híres, 24km hosszú Északi-tengeri Csatorna érkezik itt Amszterdamba, rajta óceánjárókkal és tankerekkel. Ezen is átkelve csendes vidékre zsilipelünk. Olyan csatornákat érünk el a Zaandam vidéken, amelyek keskenyek és sekélyek, szélmalmok tükröződnek a vizükben. A parti nyaralóházak között saját tákolású köteles kompokkal közlekednek a tulajdonosok. Várjuk meg, míg a kábel visszafekszik a vízfenékre, mielőtt keresztezzük! Utunk során a hajózási térkép jelöli a kikötési lehetőségeket. A legtöbbnél automatákból 1 euróért áramvételezésre is mód van. Vizet a zsilipeknél és a jachtkikötőkben tölthetünk. Amszterdamtól 10km-re északra Monnickendam-ban a Waterland jachtkikötő vár. A város Hollandia óriási, mesterségesen létrehozott beltengerének partján áll. Holandia területének több mint negyede ugyanis a tenger vízszintje alatti, ezért északról óriási gátrendszerrel védik, így jött létre az Ijsselmeer. Az árvízi védekezésen túl a hollandok a víztől elhódított területekkel a beépíthető szárazföldet növelik. A Monnickendam-i kikötőben persze elsősorban vitorláshajók állnak, de tranzit hely is jut, 1,65 euro/méter díjért éjszakázhatunk plusz 1,15 euro/fő turista adó. A belváros sétatávolságra van, de holland módra kerékpárral is bejárhatjuk. Innét kompok indulnak Marken szigetre, amely a hollandok Szentendréje. A tradicionális ruhákat viselő helyiektől finomságokat és kézműves termékeket vásárolhatunk a szigeten. Mi a csatornahajónkkal látogattunk át, laterális jelek között vezetett az utunk. Utólag tudtuk meg, hogy ezt nem lett volna szabad, biztonsági okokból a Beltengeren nem közlekedhettünk volna. A visszaúton megértettük miért: amikor szél korbácsolta a nyílt vízfelületet, éreztük, hogy a magas, doboz testű lakóhajónkat valóban nem erre tervezték. Edam felé tovább hajózva megérkeztünk a sajtok városába. A főtéren sajtpiac vár és sajtmúzeum, ahol a sajtkészítést is bemutatják. Edamtól feltétlenül érdemes átbiciklizni Volendamba. Mindkettő öreg halászkikötő, tipikus faházaikban évszázadok tengerészei laktak. Kikötőikben ma is szépséges fahajókat csodálhatunk. Míg Edam-i megállónk 5 percre esik a centrumtól, addig a másik világhírű sajtváros, Gouda kikötője az óváros szívében található. Edamtól Purmerendig még hidak állját utunkat, viszont azt követően szabad az út a híres Alkmaar-ig. Látnivalói a sajtmúzeum, a holland sörmúzeum, a katedrális, a pénteki sajtpiac. Az alacsonyabb hajókkal a szépséges óvárost körbe is tudjuk hajózni. A fly bridge-es, azaz a külső kormányállással is rendelkező, felülről is vezethető hajóink azonban nem férnek át az Alkmaar-i belvárosi hidak alatt. Ha indulási bázisunkról, Loosdrechtből délre, Utrecht felé indulunk, ugyanez a helyzet. A város központjában lévő fix hidak alacsonyak. Pedig Utrecht vízi főutcája, az Oudegracht rendkívül látványos. Hajdan ide érkeztek élelemmel és áruval a kereskedők hajói. Ehhez a rakparthoz, éppen a katedrálissal szemben lehet kikötni. A külső kormányállásos hajóknak viszont a Rijn-csatornát kell használniuk. Alkmaarból visszafelé bezárul a kör Amszterdamnál. Körutunk során a híres holland söröket is érdemes eredetiben megízlelnünk. A vízi úton nem csak csatornahajókkal és lakóhajókkal, hanem sok lefektetett árbocú vitorlással is találkoztunk, akik hajójukkal az Északi-tengerről igyekeznek a Földközi-térség felé az Európát átszelő csatornahálózaton. Külön érdekesség, hogy 1500km-nyi út fix árboccal is megtehető (30 méter magasságig).
Egész évben várja Hollandia, hogy csatornahajónkkal vízről felfedezzük. Szélmalmok, konytos házak, fapapucs és sajt, finom sör és tulipánok, ez Hollandia. Viszont a tulipánok csak tavasszal nyílnak. Életre szóló élmény Amszterdam közelében a Keukenhof-i park több mint 7 millió tulipánnal, jácinttal és nárcisszal. Március végétől áprlilis közepéig gyönyörködhetünk a hagymás virágok színpompás sokféleségében. A parkon túl pedig végtelen tulipánmezők látványa fogad azonos színű tulipánokból. Nézze meg Ön is a holland csodát csatornahajóinkról!
2024 ÁRLISTÁK FELTÖLTVE! Olvasgasson útleírásainkból, nézze meg videóinkat, válassza ki nyári vagy téli vitorlázásának helyszínét tapasztalataink, információink alapján. KÉRJEN AJÁNLATOT!
Tovább olvasom2024 ÁRLISTÁK FELTÖLTVE. Olvasgasson útleírásainkból, nézze meg videóinkat, válassza ki lakóhajós nyaralásának színhelyét tapasztalataink, tanácsaink alapján. KÉRJEN AJÁNLATOT!
Tovább olvasom