Vitorlázás Montenegróban

Montenegro bázisunk

vitorlázás Montenegro – vitorlázás Montenegro – vitorlázás Montenegro – vitorlázás Montenegro

Montenegrói indulással

Nekünk magyaroknak az Adriai-tenger fekszik a legközelebb, ha tengeri vitorlázásra vágyunk és autóval fél nap alatt elérhető bármely szeglete: hajózhatunk északon a kicsiny Szlovéniában, Horvátország páratlan szigetvilágában az Isztriától Dubrovnikig, vagy választhatjuk úti célul Montenegrót. Montenegró az Adria kevésbé felkapott területe. Ennek előnyei, hogy a turizmust még nem iparszerűen űzik, az emberek barátságosak, a szolgáltatások Horvátországhoz képest féláron vannak és mégis kevesebb a turista.

Montenegró -mint neve is mondja- a fekete hegyek országa. A Jugoszláviából önállósodott ország mindössze 14.000 négyzetkilométer területű, a tengerpartja 294 kilométer hosszú, ebből 70 kilométer homokos strand. Északról Horvátországgal közös a vízi határa, délről a következő tengeri szomszéd már Albánia. A kettő között szinte az égig emelkednek a fekete hegyek közvetlenül a vízpartról.

ODAJUTÁS SZÁRAZON ÉS LEVEGŐBEN:

Habár Montenegróban több mint 15 éve az euró a hivatalos fizetőeszköz, az ország még nem nyert felvételt az Unióba és a schengeni övezetnek sem része. Az államközi egyezményeknek köszönhetően mégis vízummentesen és személyi igazolvánnyal is utazhatunk, nem szükséges az útlevél. Magyarországról autóval „toronyiránt” Szarajevón (Bosznia-Hercegovina) vagy Belgrádon (Szerbia) keresztül csak 800 kilométer a montenegrói tengerpart, de az út minősége miatt inkább a horvát autópályákat ajánljuk (1000 kilométer). Budapestről és Bécsből Montenegró nemzetközi repülőterei, Podgorica és Tivat érhetőek el „békeidőben”, továbbá repülhetünk Budapestről és Zágrábból Dubrovnikba. A repülőterektől transzfert szerveznek a bérhajókhoz vagy menetrendszerinti busszal érhetjük el az indulási kikötőket.

ODAJUTÁS VÍZEN:

Hajósként érkezhetünk a tengeren is! A Dubrovnikban bérelhető hajókkal szabad az áthajózás, csak jelentkezzünk ki hivatalosan a legutolsó horvát kiléptető kikötőben, Cavtatban. Montenegró területére a víz felől egész évben Zelenikában (Hercegnovi mellett a Kotori-öböl szájában) vagy Barban lehet hivatalosan bejelentkezni. Szezonálisan Kotor városában és Budvában is van beléptetés (policija és carina), de ha mégsincs, akkor nem szabad kikötni addig, amíg Zelenikában a formaságokat el nem intéztük. Legyen velünk montenegrói felségvíz lobogó és a „Q” kódlobogó annak jelzésére, hogy a „Hajónk járványmentes. Szabad be/kihajózást kérünk.” A bejelentkezés fél órás: a montenegrói parthajózási engedélyt kell kiváltanunk és új személyzeti jegyzékünk lesz. A matrica ára 12 métertől ugrik, mérettől függően 50-200 euró közötti az ára. A piros vignetta egy részét a crew listre ragasztják, a másik felét a hajó fedélzetén jól látható helyen kell elhelyezni. A kijelentkezés ugyanott lesz visszafelé, de ingyenes. Azok a charterhajók, amelyekkel a montenegrói határátlépés legálisan lehetséges, természetesen Görögországba vagy Olaszországba is áthajózhatnak, Albániába azonban nem. Minden chartercég csak a saját felségvizén felmerülő problémák esetén vállalja az esetleges hibaelhárítást, tehát ha biztosra akarunk menni, inkább béreljünk vitorlást eleve Montenegróból!

IDŐJÁRÁS:

Montenegróban áprilistól-októberig kedvező az időjárás a hajós nyaralásra. A Horvátországból ismert szelek jellemzőek ősztől-tavaszig: a jugó és a bóra fújnak váltakozva, vagy a misztrál. Vigyázni kell, a magas hegyek lábánál a bóra igen erős, a jugó a tagolatlan partvonal előtt nagy hullámokat gerjeszt. Nyár derekán viszont napokon-heteken át van stabil szélcsend, amelybe délutánonként a tengeri szél, éjszaka a parti szél hoz frissülést. A mediterrán nyár forró és száraz, 30ºC-os kánikulát ígér a tengerparton. A kristálytiszta tenger hőmérséklete sokáig 24ºC feletti, pedig Montenegró előtt található az Adria legmélyebb pontja 1200 méteres vízmélységgel. Bármilyen szél is fúj éppen, a Kotori-öbölben leginkább motorozni kényszerülünk, mert a környező magas hegyek miatt a szél változó erősségű és irányú, hol innét, hol onnan érkezik és a mi útvonalunk is kanyargós. Időjárás előrejelzést a VHF 24-es csatornáján hallhatunk. A helyi időjárás előrejelzési honlap címe http://www.meteo.co.me/

BÁRHAJÓ FLOTTÁINK:

A kisszeles térséghez kis távolságok járulnak. Napközben homokos öblökben horgonyozhatunk, strandolhatunk, estére beköthetünk a hangulatos középkori városkák szívébe: jachtkikötőbe vagy városi mólóhoz, amelynél szintén van kiépített áramcsatlakozási- és vízvételezési lehetőség. Mindez a horvát árak feléért – a kikötőkben és az éttermekben is. A hajóbérleti díjakról ez nem mondható el: a legújabb egytestű és katamarán vitorlások közül válogathatunk, motorosok is bérelhetőek, az orosz nagyközönségnek köszönhetően még helikopter is. Egyes hajókat személyzettel adnak ki és kabinonként is. 3 különböző marinából indulhatunk a francia tulajdonú, orosz érdekeltségű, avagy helyi charterflották hajóin. Bármelyik jachtkikötőből is indulunk, a 160 mérföldnyi partvonalat egy hét alatt kényelmesen bejárhatjuk. A montenegrói charterhajók előnye, hogy a bérleti díjuk a horvát parthajózási engedélyt is tartalmazza, így ha jut időnk, a ki-bejelentkezést követően átkalandozhatunk a horvát felségvizekre. Dubrovniki indulás esetén a Montenegróba átlépő horvát hajókra viszont fizetnünk kell a montenegrói matricáért.

LÁTNIVALÓK:

A montenegrói tengerpart leghíresebb városához, a fellegvár által védett Kotorba egy 15 mérföld hosszú fjord vezet, a világ egyik legszebbike. Ez a Kotori-öböl, amely mélyen és kanyarogva nyúlik a szárazföldbe, partján 1000-1700 méter magas hegyek ölelte történelmi városokkal, illetve katonai tengeralattjáró-bunkerekkel és kiszuperált hadi felszereléssel, hadihajókkal. Az erődítmények sorát a Kotori-öböl bejáratában Mamula sziget nyitja, a 80%-át elfoglaló erőd szolgált védelmül és börtönként is. Tőle fél mérföldre tudunk lehorgonyozni Mirista vagy Zanjic strandöblében.

3 mérföld ide Hercegnovi, egy középkori várerőd az öböl bejáratával szemben, az északi felén. Figyelmünket hamar elvonja a várfalak és a citadella látványa az Orjen hegy alatt, pedig vigyázni kell a kikötő előtti sziklazátonnyal. A várost a XIV. században alapították, sok hódítást éltek meg lakói. Hercegnovi jelképe a tavasz előhírnöke, a mimóza virág, amely a klímának köszönhetően itt már februárban virágzik, amikor Európa más részeit még hó borítja. Tiszteletére fesztivált tartanak, koncerteket, felvonulást és maszkabált, ünnepelnek a halászok, majd mimózát szednek a város partjainál. A történelmi nevezetességein túl nyáron a strandjai és éjszakai szórakozóhelyei miatt nyüzsög a kisváros. A kikötői mólón alakították ki a pilotköteles tranzithelyeket áram- és vízvételezéssel, megfelelő vízmélységgel minden méretű hajónak. A Kotori-öblöt körbejárva következő állomásunk legyen az egykori tengerészváros, Perast. Mólóján nincs szolgáltatás, a vízmélységgel is vigyáznunk kell, de egy séta erejéig megéri kikötni. Perast előtt fekszenek a látványos „templomos” szigetek, Gospa od Skrpjela és Sveti Dorde, amelyek kápolnái a mai napig zarándokhelyként szolgálnak.

Az öböl legmélye rejti az UNESCO világörökségi helyszínt, Kotor városát. Természetes kikötője hozzájárult ahhoz, hogy a görögök, a rómaiak, a Bizánci Birodalom és a Velencei Köztársaság idején is folyamatosan jelentős kereskedelmi szereppel bírt. Kulturális fejlődésében, szépülésében csak az előforduló földrengések vetették vissza időről-időre. Lenyűgöző panoráma tárul elénk a hajónkról a középkori városra és az azt övező 5 kilométer hosszú várfalra, 250 méter magasságban megkoronázva a Szt.János fellegvárral, és még felette magasodik a Lovcen hegy. Ennél csak az lesz lélegzetelállítóbb (szó szerint), amikor a fellegvárból nézünk le a történelmi óvárosra és az öbölre, benne apró hajónkkal. Mindenképpen másszuk meg a hegyet, megéri a sok lépcsőzést, a kifulladást! Amikor visszaérünk az óvárosba, középkori templomok és paloták között girbe-gurba sikátorok hűvösében sétálhatunk, és a legszebb tereken korrekt árú éttermek várnak. Naplemente után az óváros tovább pezseg a mediterrán éjszakában, a várost körülölelő várfal pedig meg van világítva a hegyen – gyönyörű. A Marina Kotor a város szívében van a parti várfal mentén, ahol a piac is. Pilotkötéllel, áram- és vízvételezéssel várja a hajókat: északi felén a megajachtokat, déli végében a vitorlásokat és kisebb motorosokat. Viszont zuhanyzó/WC jóval arrébb került csak kialakításra. Tranzit helyre hétközben számíthatunk, hétvégén a charterhajók turnusváltásakor kevésbé.

Kotorból kifelé, az öböl déli felén épült meg Montenegró legmodernebb jachtkikötője a legnagyobb magánhajóknak Porto Montenegro néven, Tivat városánál. Ez egy luxusmarina luxus szolgáltatásokkal a méretes, gyakran orosz tulajdonú vízi járműveknek, de a tranzit helyeiken a bérhajósokat is örömmel látják vendégül. Tivat maga hangulatos, pálma-fasoros parti sétánnyal rendelkező nyaralóváros a régi katonai támaszpont mellett. A kotori történelmi nevezetességektől telítődve itt csak élvezni kell a nyarat. Tivat strandjai és klímája, fagyizói és éttermei sok látogatót vonzanak.

Elhagyva a Kotori-öblöt még maradtak természeti szépségek (Kék-barlang), felfedezésre váró kikötők és városkák. Déli irányban a szárazfölddel párhuzamosan akár az albán határig elhajózhatunk, de azon túl nem. Kihagyhatatlan Budva, egy újabb középkori városka, amelynek megközelítése különös óvatosságot igényel. Laterális bóják sora vezet fel a kikötőjéhez, a bójasoron kívül sekély a tenger és zátonyokkal teli! Közvetlenül a városhoz 560 hajóhelyes jachtkikötő csatlakozik, a Dukley Marina, amelybe beköthetünk. Budva hangulatos utcáin az Adria 2500 éves települését járhatjuk be, a várfalon óvárosa majdnem körbejárható. Múzeumában 3. századi mozaikokat csodálhatunk meg. A város határában kezdődik a Budvai Riviéra, strandok sora 21 kilométer hosszan. De Budvát először ugyanazon a bójasoron kell elhagynunk, amely bevezetett hozzá és még Sveti Nikola szigetét is meg kell kerülnünk a nyílt tenger felől a vízalatti zátonysora és hajóroncsai miatt, csak utána térhetünk vissza partközelbe. Látnunk kell Budva alatt 5 mérföldre Sveti Stefan félsziget XV. századi festői épület-együttesét! A magas várfalak exkluzív villákat és palotákat, szállodát és éttermet rejtenek, celebekkel a világ minden tájáról. Hajósként sajnos 30 éve csak kívülről gyönyörködhetünk benne.

Budva alatt 10 mérföldre fekszik Petrovac egy homokos öbölben, horgonyozzunk le előtte, élvezzük a strandolást! Éjszakára Montenegró legnagyobb kereskedelmi kikötőjének északi szegletébe köthetünk, ha kiváncsiak vagyunk a Bar nevű nagyvárosra. A montenegrói tengeri mentési és felkutatási központ (MRCC) flottája is Baról indul szükség esetén, ingyenes hívószámuk: +382 30 313088. Az Öreg Bar 10 kilométerrel beljebb fekszik, csak taxival tudjuk elérni. De ha nem akarjuk meglátogatni, a parti újváros templomai és kolostorai is elégséges látnivalók, köszönhetően az évszázados velencei és oszmán uralomnak. Még mindig nincs vége a középkori városok sorának a montenegrói tengerparton. Ulcinj óvárosa is egy erődváros. Marinai infrastruktúrával helyszűke miatt nem rendelkezik. Horgonyozhatunk a városi Kis Strand öbölben, vagy 1 mérföldre délre a Nagy Strand öböl homokos sávja előtt, a sólepárló csatorna torkolatában. 10 kilométer homokos partszakaszt követően pedig már Albánia kezdődik.

Montenegróban kis távolságok, horgonyzó öblök és jól felszerelt marinák, történelmi helyek és lenyűgöző táj várja, hogy felfedezzék hajóról is! Mi is várjuk, hogy indulhassunk.

Pár szó Albániáról

Albánia területe Montenegró kétszerese. 362 km hosszú partvonalát az Adriai-tenger és a Jón-tenger mossa. Míg a tengerpartja 20-50km széles mocsaras síkság, az ország 70%-át 2000 méternél is magasabb hegyek borítják. A katonai bunkerekkel tűzdelt homokos albán tengerparton mindössze három kikötési lehetőség nyílik a szomszédos országok legutolsó be- és kiléptető kikötőitől és egymástól is 40 mérföldre. A montenegrói Bar városától délre, Durres városánál van Albánia legnagyobb kereskedelmi kikötője. További 40 mérföld Vlora (olasz nevén Valona) városa, de ez is csak kőolaj-kereskedelmi és halászati kikötőmólóval rendelkezik, a görögországi Korfutól kb. 40 mérföldre északra. Az első és egyelőre egyetlen albán turisztikai jachtkikötő az olasz érdekeltségű Marina Orikum Vlora alatt, a Vlora-öbölben épült meg 2010-re. Otrantóból és Ravennából induló olasz vitorlásversenyek befutója az albán-olasz barátság nevében. Charterflotta nem dolgozik Albániában, az Orikum kikötőben is csak egy bérhajót hirdetnek. Az albán határhoz Korfu 2 kilométeres közelsége odaúton az embercsempészeknek, visszaúton a hajót eltulajdonítóknak kedvez, nem véletlen cirkál állandóan a görög parti őrség Korfutól északkeletre. A biztosítók bizalma sem épült még vissza Albánia irányában. Sajnos az Adriára szóló hajóbiztosítások nem érvényesek az albán felségvizekre, így sem olasz, sem horvát, sem görög, sem montenegrói bérhajóval nem hajózhatunk Albánia felségvizein és magán hajóval is csak a saját felelősségünkre. A 30 évvel ezelőtti aknazárat persze már akkor sem találtuk. Reméljük, a közeljövőben újra kiköthetünk és Albánia is megnyílik a hajós turizmus előtt.

Montenegro dubrovniki indulással

Ha Horvátországot Pulától-Splitig már bejárták a hajóinkon, az Adrián túlra viszont még nem merészkednének, szívből ajánljuk a hajózást Montenegróban.

ODAJUTÁS:

1.) Budapest – Letenye – Zágráb – Split után Ravca-ig végig autópályán, majd onnét tovább a tengerparti országúton Dubrovnikig. A dubrovniki hídon átmenve egyből balra kanyarodjanak, kb. 5km a fjordban a marina bejárata. Az autópálya díjak oda-vissza kb. 50 EUR/szgk., az út hossza kb. 950km (ebből 800km autópálya).

2.) Bosznián keresztül 800 km az út (ebből csak 150km autópálya), minősége rossz, a táj viszont fantasztikus.

3.) Dubrovnik repülővel is megközelíthető napi 4 horvát menetrendszerinti járattal Zágrábból (menetidő 55 perc, kb.100 EUR/fő), vagy Bécsből, Pozsonyból, főszezonban esetleg Budapestről is chartergéppel. A reptérről 35 EUR a taxi díja a marinába (kb.30 perc, 30km), de hajótulaj partnerünktől minibuszos reptér-marina transzfer is rendelhető. Mi ezt javasoljuk.

Indulási kikötők: Dubrovnik város ACI marinája az újváros ÉK-i, Komolac negyedében, Komolac 20 000 Dubrovnik címen vagy Slano új marinája Dubrovniktól 10 mérföldre északra.

DUBROVNIKI TIPPEK:

  • Bevásárlási lehetőség a dubrovniki ACI marina bejáratában jobb kézre lévő nagy Konzum boltban lehetséges, nyitvatartása szombaton 20h-ig, vasárnap 13h-ig, de vasárnap délelőtt zsúfolt. Érdemes a készleteket előre megrendelni és bekészíttetni a hajóba.
  • Dubrovnik óvárosába az ACI marina recepciójától 100 kuna a taxi, vagy a marinai bejárat elől a főúton 20 percenként jár az 1A és 1B jelű busz, melyek végállomása az óváros főbejáratánál van, ára csak 10 kuna/fő.
  • Dubrovnik repülővel is megközelíthető napi 4 horvát menetrendszerinti járattal Zágrábból (menetidő 55 perc, kb.100 EUR/fő), vagy Bécsből, Pozsonyból, főszezonban esetleg Budapestről is. A reptérről 35 EUR a taxi díja a marinába (kb.30 perc, 30km), de hajótulaj partnerünktől minibuszos reptér-marina transzfer is rendelhető.
  • Üzemanyagot tankolni szezonban a dubrovniki ACI marinai kútnál, szezonon kívül csak Dubrovnik Gruz városrészében lehet (az öböl jobb oldalán a parti INA kút kis nyúlványánál, csupán 1 hajónak van hely, 2,5m vízmélység). vit

Határátlépés hajóval

A horvát felségvizek elhagyása hivatalosan horvát „B” kategóriás papírral nem lehetséges. Magyar tengeri jogsi (rádiós engedéllyel) vagy egy horvát C jogsi megléte szükséges hajónként. A gyakorlatban Montenegró felé legtöbbször engedik az átlépést (mert parti vizeken hajózás) 2 db horvát B papírral is. Horvátországból Montenegróba áthajózáshoz montenegrói lobogót és a ki-bejelentkezésekhez Q lobogót a bázismenedzsertől kérhetünk becsekkoláskor, különben menet közben kell vásárolnunk.

Horvátországból egész évben Dubrovnik Gruz városrészében, ápr.01-szept.30. között kötelezően (mert az fizikailag a legutolsó port of entry) Dubrovniktól kb. 10 mérföldre délre, Cavtatban lehet kijelentkezni. A sárga Q lobogó felhúzásával kell kikötni az elkerített részen. A rendőrség az útleveleket ellenőrzi, a kikötői kapitányság az aktuális crew list-en pecséttel rögzíti a kijelentkezés dátumát, helyét és az úticélt. Mindez díjmentes. Kijelentkezés után 15 percen belül el kell indulni a hajóval, és kikötés nélkül el kell hagyni a felségvizeket. Molunat öblében tehát sem Montenegróba menet, sem jövet nem lehet megállni, mintahogyan gruzi ki- vagy bejelentkezés esetén Cavtatban sem. Tengerjog szerint kötelező az első kikötőben bejelentkezni és a lehető legrövidebb úton és idő alatt elhagyni a felségvizeket a hivatalos kijelentkezést követően!

Visszajelentkezéskor (Cavtatban vagy Gruzban) a rendőrség útlevél ellenőrzése után a kikötői kapitányságon új crew list-et kell készíteni vagy a kijelentkezéskori crew listre rávezetik, hogy mikor és hol, illetve honnét történt a visszaérkezés. Ennek másolatát kéri a rendőrség, és már kész is a horvát bejelentkezés. Ez is díjmentes, kb. fél óra.

Gruzban az öböl bal oldalán, az elkerített résznél kell kikötni, a kikötői kapitányság a közút túloldalán van. Cavtatban a városi partfal bal oldalán van a piros-fehér kordonos rész, ahol a csapatnak várakoznia kell, míg a hajóvezető az útlevelekkel a ki- vagy bejelentkezést elintézi. Cavtatban a rendőr vagy a hajóhoz jön, vagy a park túlfelén lévő jelöletlen irodában kell felkeresni, a kikötői kapitányság pedig tőle jobbra 200m-re van a parti sétányon. Cavtatban éjszakázni is érdemes, hangulatos városka, a félsziget körbesétálható.

Montenegró területére a víz felől egész évben Zelenikában vagy Barban lehet bejelentkezni. Szezonálisan (máj.01-től) Budvában és Kotorban is van bejelentkezés (policija és carina), de ha mégsincs, akkor nem köthetnek ki addig, amíg Zelenikában a formaságokat el nem intézték. A horvát kilépési dátumból nyilvánvaló, hogy mikor jöttek el onnét, tehát ha nem történik meg aznap a belépés, komoly pénzbüntetést szabhat ki a határőr rendőr! Zelenika a Kotori-öbölben, Hercegnovitól 1 mérföldre DK-re van. A betonmólóval párhuzamosan is ki lehet kötni, az elkerített részhez. Először a rendőr elkéri az útleveleket, majd a hajópapírokkal elküld a parton a kikötői kapitányságra, hogy a montenegrói hajózási engedélyt kiváltsuk. A matrica ára 12 méterig 40 EUR/hét +Áfa (össz. 47 EUR), 12 métertől 120 EUR +Áfa volt írásunk idején. 2017-ben egy 50 lábasra akár 350 EUR is lehet. Ezen a linken kiszámolható a montenegrói vignette pontos díja hajómérettől függően: http://www.vinjete.kapetanija.com/

A matrica egy részét az itt kitöltött crew listre ragasztják, a másik felét a hajó fedélzetén jól látható helyen kell elhelyezni. A vignyettás crew listtel a sarki épületben a vámosoknál kell még megjelenni, ahol azt lefénymásolják, pecsételik, és ekkor végeztünk. Kijelentkezéskor ugyanebben a sorrendben kell eljárni. A kijelentkezés már ingyenes és minden ellenkező híreszteléssel szemben kb. fél órás procedúra.

vitorlázás Montenegro – vitorlázás Montenegro – vitorlázás Montenegro – vitorlázás Montenegroitorlás Montenegro – orlázásMontenegro, vitorlázás Montenegro, vitorlázás Montenegro

Galéria

Európai Utazási Biztosító