Hajóbérlés Malajzia felségvizein

Malajzia bázisunk

Malajzia fővárosába, Kuala Lumpurba Qatar, Turkish, Emirates légitársaságokkal 13 óra a menetidő Budapestről egy átszállással. Amíg várakozunk a belső csatlakozásra, váltsunk maláj ringgit-et (1€ = 4.17MYR) és vehetünk turista Internetet: 45 ringgitért 2 hétig max.8Gb és 60 perc helyi hívásra érvényes. A felhőkarcolókkal teli Kuala Lumpurból a Malindo vagy a Malaysian Airlines napi többszöri helyi járata Langkawi szigetére 1 órát repül.

Langkawi repterén a gépből kilépve megcsap a párás meleg és a lágy szél, ezért is jöttünk ide a magyar télből! 16km-t visz a jobb kormányos taxi transzferünk a baloldali közlekedésű szigeten a Royal Langkawi Yacht Club-ba Kuah városához, ahonnét a Dream Yacht hajók bérelhetők. Minthogy Kuala Lumpur-i gépünk késett, késő este érkeztünk. A helyi Dream stáb telefonos instrukciói alapján a marinai úszómedencénél nyíló „C” mólóra a #1234# kóddal jutottunk be.

Dream Yacht Malaysia

A kikötő hangulatos teraszán éjszaka is reggelizhetünk, ebédelhetünk, vacsorázhatunk -ki melyik időzóna szerint lesz éhes. Specialitásuk a krokodil húsos pizza. Hozzá maláj Tigris sört iszunk, a kiskorúak mangó turmixot. 7 órával járunk előbbre, mint Magyarországon. A nap reggel 7-kor kel és 12 órán át uralja az eget. Az Egyenlítőtől mindössze 360 mérföldre vagyunk északra (Északi szélesség 6°-7°), és Greenwichtől keletre a 99. hosszúsági körön. A bázismenedzser részletes térképészkedéssel (chart briefing) beavat a helyi hajózás rejtelmeibe: 2 és fél méteres árapályszint változás, erős áramlás, de félévig állandó szélirány, 0-6 Beaufort közötti szélerő, kis távolságok, horgonyozható mélység, zátonymentes vizek – könnyű hajózást ígérnek. Veszélyes állatnak a szárazföldön csak a kígyót, a vízben a barna medúzát nevezte meg. A medúzák az Indiai-óceán felől fújó széljárásnál, a délnyugati monszun idején (májustól-októberig) jelenhetnek meg nagyobb számban. Az északkeleti monszun során (novembertől-áprilisig) visszafújja a szél őket, mi is csak egyet-egyet láttunk az Andamán-tengerben a 2 hét során. Csípése esetén legyen velünk citrom a bőr felületi kezelésére és bankkártya (azzal simítsuk el a kiütést). Cápa egyáltalán nem jellemző vagy csak egy veszélytelen fajtája, a szirti cápa. Krokodilok is vannak a szigeten, egy krokodilfarmon, ahonnét az anekdota szerint egy monszunesőt követő áradáskor szöktek már el példányok. A majmokkal kell igazából vigyáznunk a partraszálláskor, mert a környező szigetek a természetes élőhelyeik, az embertől pedig már nem félnek, ami kezük ügyébe kerül, ellopják, hogy megkóstolják.

Langkawi, Malajzia legészakabbi szigeteivel 10-20 mérföld távolságban fekszik a maláj szárazföldtől, legfeljebb 10-20 méteres sekély vízben, amely zöld színű, mint a Balaton, és nem látni le benne. Az árapály folyamatosan hordja a homokszemcséket a vízben, másfél (!) csomós áramlással. A víz tiszta, mert ugyanúgy burjánzanak mélyén a korallok, de a kristálytiszta tengerért, hogy gyönyörködhessünk a korallokban, el kell hagynunk Langkawit déli irányban, a Pulau Payar Tengeri Nemzeti Parkig kb. 15 mérföld a táv. A Payar szigetnél is vannak bóják, napközben tele a kiránduló hajókkal, éjszakára szabadon. Sajnos kissé hullámos éjszaka mindkét évszakban, de ez Langkawi legközelebbi áttetsző vizű sznorkelező helye. Még délebbre, 40 mérföldre, a szárazföld mentén látványos nagyváros kínálkozik, George Town a Penang-szigeten. Két ultramodern híd köti össze a szárazfölddel: az egyik 13,5 km-es (Penang Bridge), a másik Délkelet-Ázsia leghosszabbja, 24 kilométeres (Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge).

Vagy az átlátszó vízért és korallcsodákért el kell hagynunk az országot is: Thaiföld csupán pár mérföld északra Langkawitól, és hogy áthajózhassunk oda, előbb ki kell jelentkeznünk Malajziából Langkawi-n. A hajófelszerelés boltos Sheila készséggel intézi helyettünk oda-vissza: 150 ringgitért alkalmanként. A malájok amúgy kedves és segítőkész emberek kiváló angoltudással, csak a kiejtésük érthetetlen. Sokáig hallgattuk a taxisunkat is, mire rájöttünk, hogy ő tulajdonképpen folyamatosan angolul beszél hozzánk. Salam a napi köszönés. Terima kasih a maláj köszönöm. A thai köszönöm pedig a Kophunka. Amíg Sheila az útleveleinkkel és a hajópapírokkal a közeli komp terminálon az inmigration office-ban képvisel minket, el tudunk menni bevásárolni a 600m-re lévő Billion Mall bevásárlóközpontba. A nehezét már előre berendeltük a hajónkra: sok liter víz és más (nem alkoholos) innivalók, zöldség, gyümölcs, főzési alapanyagok, kenyér, rágcsa stb. a 15% bevásároltatási felárral sem volt nagy összeg. A szupermarketben húsfélét vettünk (csak mélyhűtött van), felvágottat kerestünk (nem létezik, csak halból, kivéve a Sailors Made termékcsalád vagy mélyhűtött van) és alkoholt vettünk. Szeszes italt (legyen az csak sör) a muszlim többségű országban csak a külföldiek isznak, ezért kizárólag a reptéren, a Billion Mall bevásárlóközpontban és Pantai Cenang Duty Free Shop-jában kapható. Langkawi 1987 óta vámmentes sziget, a legmárkásabb tömények is olcsók. Miután bevásároltunk, 10 ringgitért vitt vissza szatyrainkkal a marinába Proton típusú autójával a női taxis, egy fejkendős hölgy. A hivatalos kijelentkezés ujjlenyomataink levételével zárult, 72 óránk volt arra, hogy elhagyjuk Malajziát.

Épp elég, hogy a Langkawi körüli látnivalókból is csemegézzünk. Indulási kikötőnkből15 mérföld délről megkerülni a Dayang Bunting Geopark szigeteit. Éjszakára horgonyozhatunk az egyik homokos strand előtt, vagy egy vadregényes őserdei szorosban (Pulau Gubang Darat), avagy a Viselős Hercegnő édesvizű tavánál a jetty közelében, végig 3-7m-es mélységben. Naplementekor sípoló madarak koncerteznek az őserdőben, majmokat is hallani veszekedni. Az északkeleti szél este 10-kor indul be, 20-25 csomós befújásokkal eltart reggelig. De horgonyunk is jól tart a kis vízben. A csillagfényes éjszakát a horizonton felgyúló zöld fények tarkítják: a maláj halászcsónakok gázlámpai, amelyek a vizet megvilágítva várják a halfogást. A mellettünk bójázó halász generátorról üzemeltette a zöld fényszórót reggelig, de olyan fáradtak voltunk, hogy nem zavart a zaj.

A termékenységet ígérő tóhoz mi is partra szálltunk. Vigyünk magunkkal mentőmellényt, mert anélkül nem engednek fürdeni a tóban, vagy 5 ringgitért bérelnünk kell. A majmok vakaróznak a mólón és a lépcsők mentén, amelyek egy őserdei növényzettel borított dombon át a híres tóhoz vezetnek. A Vigyázat, monkey attack! táblakat komolyan kell venni. A nyakamból az egyik makákó el akarta venni a vízhatlan pénztárcát. A szél délelőtt is kitart, vitorlával indultunk északnyugatnak. Singa Besar strandján is sok a majom reggel-este, napközben mi csak kutyákkal találkoztunk. Langkawi DNy-i csücskénél kezdődik a híres Csenang-part (Pantai Cenang), 3 mérföld hosszú fehérhomokos strand. A parton  pezseg az élet, a fürdőzők mellett sok a jetski és a paplanernyős motoros. A part menti főúton éttermek és boltok sorakoznak. A Vízi Világ Akváriumnál horgonyozva a sziget legnagyobb Duty free áruházához tudunk partra szállni. A partot védelmező (sok helyen beomlott) gátrendszeren nem megyünk keresztül, ahol bejöttünk, ott távozunk. Rebak sziget marinájába kötöttünk be (62 MYR/éj/hajó díjért), hogy meglátogassuk földkerülő barátainkat. A meglepetés kétszeresen sikerült: Géza (Rotorman) és Éva nem is tudták, hogy érkezünk, egyszer csak szembesétáltunk velük. Mi pedig örömmel láttuk, hogy a Szabó család pár hónapja Új-Zélandon a kis Johannával bővült. Izgalmas lesz babával járniuk az óceánokat az új (16 éves) katamaránjukon! Vízvételezés csak a marinákban lehetséges.

Telaga Marina Langkawi

Langkawit olcsóság, közbiztonság és Ázsiához képest tisztaság jellemzi. Grandiózus és exkluzív épületeket, építményeket találunk, némileg lepukkanva. Szárazföldi szállásul is minél több csillagos hotelt válasszunk, ha megnyújtanánk a hajós nyaralást. Sok magánhajó (kínai, ausztrál, újzélandi, maláj és magyar) telel Malajziában, készül fel a követező szezonra, mert a kikötőhely is olcsó és ciklonok sem fenyegetik. Langkawi nyugati oldalán a Telaga Marinában is kiköthetünk (92 MYR/éj/hajó), melytől 10 perc taxival a tengerszintről 708 méter magasságába felvivő kabinos felvonó (Langkawi Cable Car) alsó állomása. Hétvégén zsúfolt, de expressz felárral elkerülhetjük a sorban állást. A maláj hétvége a péntek és a szombati napok. Délkelet-Ázsia legmeredekebb kötélpályája (42°) 2,2 kilométer hosszú, 15 percig utazunk a kabinokban. Fenn páratlan panoráma tárul elénk: a süveg formájú, őserdővel borított zöld hegyek (a legmagasabb csúcs 890 méteres) és a szigetet körülölelő tenger találkozik az ég kékjével, néha fehér felhőbe burkolózva. A Langkawi Skybridge egy híd két csúcs között, amely az égben enged sétálni. Üveg alján merész, aki lenéz. Északra előttünk thai szigetek fekszenek, a Butang-szigetcsoport, újabb természetvédelmi terület. A felvonó aljában érdekes piac az Oriental Village, iguanákkal sétálhatunk. Toalett és imahelyiség nőknek és férfiaknak van külön minden látnivalónál. Aki még bírja tovább a gyaloglást, a Seven wells zuhatagához és forrásaihoz pár száz méter és pár száz lépcső vezet. Sárga, durum gyümölcsből készült jégkrém kapható mindenütt. Ez egy érdekes egzotikus gyümölcs, amely a bérautókban tiltólistán szerepel, annyira erőteljes a szaga.

Másnap megcéloztuk Thaiföldet Ko Lipe irányában. Az északkeleti szél oldalszélként repített. Figyelni kell a közös halászati műveletet folytató halászhajókra még a maláj határon innen. Együtt vontatják óriási hálóikat 3 irányban vagy egyedül halásznak zöld fényárral. A thai halászok kettecskén járnak, éjszaka pedig fehér fénnyel világítják meg a vizet hajójuk két oldalára kinyúló lámpasorral. Telepített hálókkal is találkoztunk a tenger közepén: bambusz rudak merednek az ég felé, azok jelzik. Lipe szigete (Ko Lipe thai nyelven) csupán 20 mérföld Langkawitól, a thai szárazföldtől kb.40 mérföld. A tenger végre kék színű és mélyre lelátni, korallokkal teli a parti sáv. A Butang szigetek gránitból vannak és 20 méteres vízmélységek jellemzik a part mentén. Vagy csak 20 centi, ahol a korallok nőnek! Szerencsére a thai kormány bójákat telepített sok helyen: sötét narancs színűek kék csíkkal és ingyenesek. Meg sem próbálkoztunk Ko Lipe déli öblében a horgonyzással, az északi Sunset Bay egyik bójájára kötöttünk. Mindig az utolsó szabad bójára. A szigetet nyugatról kerültük, keleti vége kis vízmélységű, korallzátonyokat rejt. Apálykor a Sunset beach-en is nehéz volt a partraszállás: csónakunk az élő korallokban párszor fennakadt, míg megtaláltuk a köztük kivezető utat. A parton jó magasra felcipeltük a csónakot (ennek sajnos nem voltak kerekei, mint legutóbbi thai hajózásunkkor), és meg is kötöttük, hogy majd a dagály el ne vigye.

Ko Lipén váltottunk thai pénzt és a sziget déli oldalán az Inmigration office-ban (a keleti végében az öbölnek) 200 Baht-ba (kb.7€) került a bejelentkezésünk. 5 papírt kellett cserébe kitöltenünk. A skipper (crew) nem kap belépési pecsétet az útlevelébe (sem kilépéskor), csak az utasok (passengers). Korruptabb thai hivatalnokok 3000 Baht-ot is kértek már el ugyanezért, de ők állítólag épp börtönben csücsülnek. Számlát nem kaptunk és kilépéskor visszaúton a tarifánk egy másik tisztviselőnél már 400 Baht-ra emelkedett. A nyüzsgő strandon és a sétáló utcában karácsonyra készülődtek, minden fényben fürdött és tele volt. Sokan töltik az ünnepeket a trópusokon. A naplementével igyekeztünk vissza a hajónkhoz, ezért igénybe vettük (50 Baht/fő) a one-way fuvart egy oldalkocsis motoros tákolmányon.

Sötétben a fedélzeti karácsonyfánkra navigáltuk a bocit, dagály lévén a külmotort is használhattuk a korallerdő felett. Nem véletlen, hogy a thai motorosok kiemelhető propellerrel hajtják egyben kormányozzák a csónakjaikat. Kicsit hangos, de praktikus a korallfejekkel és korallfalakkal teli vízben. Este megjött az északkeleti szél, a csatornában hullámzott is, de a thai bója jól tartott. Ko Lipe háromszög alakú, pár mérföldnyi oldalakkal, a keleti partvonala a legszebb, egy egzotikus strand, érdemes bocinkkal meglátogatni. A thai vizek veszélyesebbek a malájnál: sok a csillag a térképen. Ez ugye az apálykor kilátszó, dagályban víz alatti zátonyok jele.

Lipe északi szomszédjaként Ko Adang szigete magasodik, nyugati felén bójákkal a korallos strandok előtt. Keleti oldalán Ko Bitsinél javasolt a sznorkelezés. A Rawi szigetnél nemzeti parkőrök állomásoznak (rangers). Hajónkat bójához rögzítettük (hátul, elől horgony) és 45 perces sétával a dzsungelben (csak a vízcsövet kövessük) elértük a helyi látványosságot: egy szerény vízesést pár természetes medencével. A nemzeti park belépő 5 napra 500 Baht/fő, de sehol sem kérték. Nappali horgonyzóhelyek adódnak egy-egy bójával a Ko Sawang szigeteknél is. Kiváló merülő hely van a Tanga szigetek között és Ko Chukunál (mély a víz a horgonyzáshoz, de akad bója itt is). Hogy ne kelljen visszamennünk, előre kijelentkeztünk Lipén és úgy indultunk széllel szemben Tanga érintésével Tarutao szigetéhez. A 72 órában még benne voltunk, így még szabadon kiköthettünk a thai szigetnél, amely Langkawitól mindössze 4 mérföldre fekszik. Ez is natúrpark, Thaiföld első természetvédelmi parkja, miután megszűnt börtönsziget lenni. Tarutao északnyugati végében laknak páran. 3 vadonatúj bója közül is választhattunk a folyó torkolatában. Bebociztunk a belső vízi útra (creek), mangrovék határolják és majmok ugráltak a partjain. Az apály miatt sekély volt, nem juthattunk el az állítólag barlangban végződő végébe. A tengerpart mint Normandiában szélessé vált, ahogy a víz visszahúzódott róla és csodás csigákat hagyott maga után a fövenyen. Volt, amelyiket rákbarát lakta, és volt, amelyik üresen várta, hogy hazavigyük.

Tarutaoval szemben, Langkawi észak-északnyugati csücskében nyílik Langkawi legszebb öble, a Datai bay. DNy-i szélben tökéletes, északkeleti monszunnál is jó horgonyzóhely középen 5-15 méteres vízmélységgel, ami a partnál körben hamar félméteres lesz! Talán ez a sziget egyetlen strandöble, ahol átlátszó a víz és korallokat is láthatunk. A parton trópusi csigák, majmok és iguana látható. Habár a szigeten minden öböl public beach, a szárazföld felől a Datai csak trükkel közelíthető meg (helyfoglalással parti éttermébe), mert közúti lejárata a 2 ötcsillagos luxusszállodának van (az Andaman és a Datai), a kapuőrök könyörtelenül elhajtanak. Langkawi északi felén kuriózum még a fekete homokos strand (black sand beach) a cementgyár utáni partszakaszon, ahol gumifaültetvények sorakoznak az út mentén. A Kilim Geopark egy természetvédelmi terület az északkeleti és keleti szigetvégen. Mangrove mocsaras vidéke, fantasztikus mészkő-sziklákkal, köztük csatornákkal, amelyeken helyi motorosok (180 MYR/óra/3fő) vagy mi a csónakunkkal közlekedhetünk. A hajónkkal a mocsár tengeri bejáratában 5 méteres vízben horgonyozhatunk. Kalandozásra a mangrove mocsárban a boci motort lássuk el bőven üzemanyaggal! A halfarm úszó házainál szívélyesen fogadnak: ráját fogdoshatunk, megismerkedünk egy soha nem látott páncélos rák-rája keverékkel, a helyi hal (pl. sea bass) az éttermi árakhoz képest tizedéért vásárolható, el is készítik. Az egyik csatornaágban a beetetett maláj sasok felettünk repkednek. Egy másik csatornaág egy denevéres cseppkőbarlanghoz vezet, ahol sokmillió éves fosszíliák rejtőznek és több száz denevér lóg a falakon. A bejáratnál majmok kergetőznek. A geopark híres még 32 fajta mocsári mangrove fájáról, 480 fajta pillangójáról. Langkawit így az óra járásával megegyező irányban megkerültük, kb. 50 mérföld volt körbehajózni. Autóval kb. 70 kilométer körbe kirándulni a szigeten. A helyiek lassan vezetnek, senki sem kapkod, max.60 km/h sebességgel vezetnek.

Mielőtt visszaállunk az indulási kikötőnkbe, meg kell tankolnunk a hajót. A marinai kútnál lehet kártyával fizetni, de 3 MYR egy liter dízel és épp elromlott. A kikötő előtt viszont áll egy Shell és egy Petronas jelzésű hajó is, amelyeken 2.20 MYR-ért tankolhatunk dízelt (170 Ft/liter!!!) készpénzért. Benzint nem árulnak, bérautónk tankolásakor kiderült, az a dízelnél is olcsóbb volt (2.02 MYR/l). A visszajelentkezésünket Sheila nélkülünk (és ujjlenyomataink nélkül is) megoldotta. A kikötő mellett a kompterminálnál fényképészkedjünk még az óriási, 12 méter magas sas szoborral, sétálhatunk a Legendák parkjában. A főváros Kuah látnivalói még a buddhista és muszlim templomok. A szigeten van színvonalas krokodilfarm (helyi krokodilokkal) és külön állatpark, ugyanez víz alatti is. Egyéb szórakozási lehetőségek a gokart, mászó park, helikopterezés, vízi sporteszközök bérlése a Cenang strandon stb.

Langkawiról Thaiföldre vagy Phuketről Langkawira mi előszeretettel ajánljuk a one-way hajózást. Langkawi – Datai bay – Ko Lipe – Ko Tarutao vagy Ko Bulon – Ko Mook – Ko Lanta Yai – Ko Phi Phi – Railey Beach – Ko Pan Yi – Phuket vagy visszafelé. Az északkeleti szél időszaka a good time a vitorlázásra, amikor szél van, de hullámzás alig, eső sem sok (novembertől-áprilisig). A délnyugati monszunnál óceáni hullámok és szél, és sok csapadék érkezik (májustól-októberig). Április és október hónapok az intervallum ideje, a két, féléves szélirány felcserélődésének hónapjai, amikor vagy egyik, vagy másik, vagy inkább semelyik irányból sem fúj a szél. Az Andamán tengeren egymást érik a szigetek, korallokkal és kristálytiszta vízzel a szárazföldtől távol. Thaiföldi útleíró cikkünkben részletezzük ezeket, mert Phuket-i indulással már bejártuk, csak a mostani (dél-thai) szigetek maradtak ki akkor. Amúgy a maláj és a thai konyha egymást übereli. Mindenkinek bátran ajánljuk!

hajóbérlés Malajzia – hajóbérlés Malajzia – hajóbérlés Malajzia – hajóbérlés Malajzia

Európai Utazási Biztosító