Télire a vitorlázni, nyaralni vágyók egzotikus úti célok közül válogathatnak.
A kevésbé rutinos hajósoknak első tapasztalat szerzésre a Seychelles-szigeteket ajánljuk.
Videónk Seychelles-szigeteki vitorlázásról.
Könnyű hajózási feltételek mellett egymástól kis távolságokra lévő szigetek egzotikus öblei, korallhomokos partjai, pálmafás strandjai várnak óriásteknősökkel, trópusi madarakkal, pálmaőserdővel a Seychelles-szigeteken. A világ egyik legdrágább nyaralóhelyén a csillagászati szálloda-árakhoz képest a vitorlás bérlés megfizethető. Hajónkkal megoldódik a szállásunk és a szigetek közti közlekedés is. Öbölről-öbölre bebarangolhatjuk a lakott és a lakatlan szigeteket, élvezhetjük ezt a földi Paradicsomot.
A Seychelles-szigetek az Egyenlítőtől délre, a 4. és a 10. szélességi fokok között fekszenek kb. 600 tengeri mérföldre Afrika keleti partjaitól. Legismertebb szigetcsoportja az úgynevezett Belső-szigetek. A fősziget, Mahé körül 30 mérföldes távolságban található 43 sziget alkotja. Ezek között vitorlázhatunk kedvünkre. Az Indiai-óceán kerekre gömbölyítette a szigetek óriási gránit szikláit, fehér korallhomokkal terítette öbleiket. Mahé-tól 50 mérföldre, a Belső-szigetek északi határán igazi korall atollokat is láthatunk: a Denis-atoll és a Bird-sziget a charterhajóval önállóan bejárható terület határa. A még távolabbi Külső-szigetekhez több hetes úton helyi hajóvezetővel tudunk eljutni vagy saját hajóval Föld kerülő utunkon. A Külső-szigetek legközelebbi korallszigetei az Amirantes csoport, Vasco da Gama második földkerülő útján fedezte fel őket 500 éve. Mahétól délnyugatra, 100-200 mérföld távolságban húzódik a szigetsor, észak-déli irányban. Belső repülőjárattal napi összeköttetésben vannak a főszigettel. Csak hajóval megközelíthető atollok a Mahétól 400 mérföldre található Farquhar-szigetcsoport és a 600 mérföldre eső Aldabra-korallzátony, a világ legnagyobb atollja. A hivatalosan 115 szigetből álló Seychelles-szigeteki Köztársaságnek ezek a legtávolabbi tagjai.
A Seychelles-szigeteken a vitorlás szezon egész évben tart, a Belső-szigetek térsége hurrikán-mentes. Az Egyenlítőhöz való közelségüknek köszönhetően a ciklonövezettől védettek, a széljárás kiegyensúlyozott, a szélerősség ritkán éri el egyáltalán a Beaufort 5-6-os fokozatot. A 7-es erősséget (átlag 30-35 csomó) pedig még sohasem haladta meg! Májustól-októberig a passzátszél DK-i, míg decembertől-márciusig a monszun ÉNy-ról fúj, 5-25 csomóval. A szelek által generált tengeráramlás 1-1,5 csomós, de a szigetközi átjárókban akát 4 csomós is lehet. Október és április az átmeneti hónapok, amelyekben gyakori a szélcsend, a változó szélirány. A száraz évszakot az esős évszak követi, decembertől februárig ezért csapadékosabb az időjárás. Nem kell tőle tartani, a trópusi eső kifejezetten frissítő égi áldás az egyenlítői melegben. Hajózásunk során időjárás előrejelzést a VHF 16-os és 26-os csatornákon kérhetünk. Mint mindenütt a trópusokon, a víz és a levegő hőmérséklete majdnem megegyezik, a tenger 27-28 fokra melegszik, a páratartalom átlag 80%-os. Az árapály-szintváltozás másfél méter körüli (1,4m-1,8m), egy 3,5 méteres thaiföldi értékhez képest nem mondható jelentősnek. De ha nem számolunk vele, ahhoz éppen elég, hogy az étterem mólójához kötött csónakunk vacsora végeztével a falon lógjon, mert a víz elvonult alóla.
A Seychelles-szigetek mindössze 250 éve lakottak, a francia kereskedőktől felszabadult rabszolgák népesítették be Afrikából és Indiából. 95 ezer lakosuk van. 1976-ban függetlenedtek Nagy Britanniától, előtte francia gyarmat is volt. A szigeteken beszélt nyelvek így a francia, az angol és a helyi kreol. (2001-ben még azt tapasztaltuk, hogy az emberek nagyon közvetlenek és kedvesek. Előre köszöntek az utcán nekünk. 2017-ben már csak turisták voltunk a sok közül.) A nap egész évben minden reggel 6 körül kel és este 6 körül nyugszik, tehát korán és gyorsan sötétedik. (2001-ben megkérdeztük a helyi magyar tiszteletbeli konzult a közbiztonságról. Este nagyon rossz, mondta, de az is kiderült, hogy a világ egyik legbiztonságosabb országában ő ezt csak arra értette, hogy ha lemegy a nap, a gyalogos közlekedéssel kell vigyáznunk, mert a keskeny, kevéssé megvilágított utakon száguldanak az autósok. 2017-ben sem találtunk járdát, inkább taxival vagy busszal barangoltunk.) Baloldali a közlekedés. Mahé-n és Praslin-on rengeteg a taxi, mindent 200 rúpiáért ajánlanak. (Ha többért, akkor ennyire kell lealkudni.). A többi szigeten út is alig. La Digue szigetén is csak biciklivel vagy 2001-ben még ökrösfogattal, 2017-ben már golfkocsival járnak. Mahé és a tőle 24 mérföldre található második legnagyobb sziget, Praslin között repülőjáratok üzemelnek. Mahéról Praslinra és La Digue-re komp is jár (Cat Cocos a gyorsjáratú). A többi szigetre kizárólag helikopterrel vagy privát csónakkal, légi vagy vízi magántranszferrel juthat el hoteljébe a turista, közösségi összeköttetés nincs. Ennek oka, hogy a szigetek nagy része magánkézben van. Itt nem a vízműveket vagy a gázműveket privatizálták, hanem a szigeteiket adták el vagy adták bérbe. A Seychelles Köztársaság gazdasága kizárólag az idegenforgalomra és az óceáni halászatra épül. Luxus resortok kaptak helyet Silhouette, Cousine, Frégate, Soeur, Bird és Denis stb. szigeteken. Hajónkkal mi szigetről szigetre járhatunk, szinte bárhol horgonyozhatunk, de hogy melyik szigeten mikor lehet partraszállni és hogy lehet-e egyáltalán, arról a pilotkönyv ad tájékoztatást és induláskor a bázisszemélyzet. A partraszállásnak a privát vagy természetvédett szigeteken személyenkénti díja van (landing fee, 200-650 SCR/fő, 1 SCR kb.20 Ft), ha engedik az éjszakázást, akkor a horgonyzásért is fizetni kell (250 SCR/hajó).
A Seychelles-szigetek a világ legkisebb olyan állama, amely saját fizetőeszközt bocsát ki. Egy Seychelles-i rúpia jelenleg kb. 20 forint értékű (2001-ben 50 Ft volt). A váltóhelyeken 15-16 rúpiát ér 1 euró, de az indulási bázis SPAR szupermarketjében a pénztárban fizetéskor csak 13,7-tel váltják. Megérkezéskor a repülőtéren is lehet már rúpiát váltani. Míg 2001-ben kizárólag rúpiában lehetett fizetni a boltokban és a partraszállásokért, csak valutával az éttermekben és a kölcsönzőkben, 2017-ben már eurót és rúpiát egyaránt elfogadnak mindenütt. Meg is szűnt a csencselés lehetősége. Sokat mégsem érdemes váltani, nehogy a nyakunkon maradjon. A dollárt némileg jobban váltják, mint az eurót. 6 dollárra azt mondják, 5 euró és ugyanannyiba váltják! Praslin és La Digue szigetein a helyi vásárlási lehetőség még hagy maga után kívánnivalót, és mint máshol is a trópusokon, felvágottat és húst csak mélyhűtve árulnak. Viszont a főszigeten, az Eden Island marinában egy Pláza mellől indulunk. A bevásárlóközpont földszintjén a hosszú nyitvatartású SPAR üzletben kiválóan bevásárolhatunk vagy rendelésünk alapján bevásárolnak hajónkra a helyiek (www.oquayshopseychelles.com). A szállodák és felkapottabb öblök éttermeiben a konyha nemzetközi, egy tál étel 250-450 rúpia közötti, a sör 55 rúpia, egy koktél 100-150 rúpia. Seychelles lobogója 5 színből áll: a tenger kékje, a homokos partok és a napsütés sárga színe, illetve a magyar piros, fehér, zöld színekből áll. Talán lesz is rokonság: a trónörököst magyar származású fiú vette el. A Köztársaság adóparadicsom. Sok hajót lajstromoznak, sok vállalatot jegyeznek be a szigeteken.
Charterhajóból évről-évre egyre több van, de számuk még így is 100 alatti. 2001-ben Mahén csak a főváros, Port Victoria halászkikötőjéből lehetett indulni, ma már 3 jachtkikötőben (Marina Eden Island, La Cascade, Angel Fish) várnak a bérhajók Mahé-n, továbbá St.Anne-öböl mólójáról Praslin-on. 2001 óta a fő települések szívében mesterséges szigeteket alakítottak ki (ipari területnek, luxus resortoknak, szélgenerátoroknak), a kikötők elé védőmóló épült (La Digue-on is). 60-80 láb méretű katamaránokkal is találkozhatunk a szigetek közt. Vagy napi bérlésben dolgoznak szállodai vendégekkel a fedélzetükön, vagy kabin-charteres hajók. Utóbbi esetben ezeken kétágyas légkondicionált, saját fürdős kabinokat foglalhatunk teljes panziós ellátással, kiszolgáló helyi személyzettel (hostess, szakács, hajóvezető), egy fix útvonalra. Saját hajóval, önálló bérlésben viszont arra megyünk, amerre és amikor a kedvünk tartja. Az említett vitorláskikötőkben úszómólóhoz állhatunk, far- és/vagy oldalkikötéssel. Ezeken kívül csak horgonyozni lehet vagy bójára kötni, mindkettő biztonságos és romantikus. Előírás, hogy ahol rendelkezésre áll bója, ott ahhoz kell kötni, így véletenül sem rongáljuk meg horgonyunkkal a vízalatti élővilágot. A jó tengerész kötelező gondosságával a bóját mindig ellenőrizzük le, a hajóvezető felelőssége, hogy mibe köt. A homokos tengerfenék jól tartja a horgonyt, a parti vizek is sekélyek, 5-8 méterben a feltételek ideálisak a horgonyzáshoz. A gránitszigetek előtt homokos a tengerfenék, parti vizeik nem szikla-, hanem korallzátonyosak. A térképen csillaggal jelölik azt a néhány sziklazátonyt, amelyek dagálykor víz alatt, apálykor a víz felett vannak. Hullámzásban kevésbé észrevehetőek, mert nincsenek kibójázva. Figyeljük a térképet, majd a tengerfelszínt, látunk-e megtörő hullámokat. Éjszaka nem véletlenül tilos a navigáció, legkésőbb sötétedésig hajózhatunk. Kevés a világító torony vagy bója, de a bójázás a Földközi-térségben megszokott Iala „A” rendszer szerinti. Ha kétségünk van, segít a pilotkönyv és a víz színe, nem beszélve a hajónk térképplotteres GPS-éről kellő nagyítással.
A jellemző félévenkénti széljáráshoz igazodva a szigeteknek vagy a délkeleti, vagy az északnyugati oldalán horgonyozhatunk kényelmesen. A kis távolságoknak és a nem túl erős szélnek köszönhetően körutunkat bármerre kezdhetjük. A navigációnál figyelembe kell venni a variációs értéket, amely 5 foknyi. A karibi 15 fokhoz képest nem nagy nagy kihívás. Azért sem jelenthet gondot, mert mindig látszik, ahová megyünk. A vízvételezés korlátozott, csak Mahé, Praslin és La Digue kikötőiben lehetséges, 250 rúpiáért. Az állandó szél és a rövid menetek miatt az üzemanyag-fogyasztás mérsékelt, bár az akksik karbantartása, az áramellátás és melegvíz-készítés miatt a motort naponta kétszer egy-egy órát járatni kell. Tankolni Mahé-n tudunk Port Victoria belső öblében vagy újabban az Eden Island Marina alatt közvetlenül. A kis távolságok előnye az is, hogy probléma esetén 4 órán belül bárhová utánunk jön a segítség. Munkaidőben 4 órán belüli cselekvés-garanciát biztosítanak a bérbeadók. Az időeltolódás Magyarországhoz képest 2 óra nyáron, 3 óra a téli időszámítás alatt, annyival előbbre jár már Seychelles-en az idő.
Budapestről a repülőút Mahé-ra mindössze 2x 5 és fél óra Doha-i átszállással (Qatar Airways, 7000km), vagy Európa főbb városain keresztül repülhetünk a Seychelles-szigetekre. A járatok száma éves szinten limitált (repjegyárak 250.000 Ft-tól), így szabályozzák a szigeteket elérő turista-mennyiséget és minőséget. Nincs szükség vízumra, sem speciális oltásokra, bár a hepatitis “A” oltás ajánlott. Sárgaság ellen akkor kötelező oltással rendelkezni, ha afrikai országból érkezik az utas (például Kenyából, mert előzőleg ott is éjszakázott). Mahé nemzetközi repülőteréről taxival vagy rendelt transzferünkkel negyedóra alatt eljutunk az indulási kikötőbe Mahé-szigetén. Praslin szigetére belső járattal vagy komppal kelhetünk át.
A fősziget Mahé a legnagyobb, mégis mindössze 25km hosszú és 8km széles. Itt él a népesség 90%-a. Mielőtt Mahé szigetét körbehajóznánk, fedezzük fel a világ legkisebb fővárosát, neve Port Victoria. (Az Eden Island kikötőből 200 rúpiáért visznek be taxival. Hajóval nem érdemes behajózni a fővárosi kikötő-öblökbe.) Fő utcájában összpontosul Seychelles minden intézménye: Történeti Múzeum, Természettudományi Múzeum, Városháza, Parlament, Katedrális, a hagyományos kreol építészet XIX. századi remekei. Mellettük már modern üvegépületek emelkednek. A kicsinyített londoni Big Ben, a Lorloz óratorony viszont 100 éve változatlan. A központi körforgalom közepén áll az angol királynő, Viktória emlékére. Érdemes még meglátogatnunk a városi piacot, a 170 éves épület szombat reggelente pezseg az árusoktól. Ha van időnk, kocsikázzunk Mahé-n: látogassuk meg az illatos fűszernövényekkel teli fűvészkertet, az orchideákat a botanikus kertben, az 50 éves tea gyárat. A szigetet bejárhatjuk taxival, busszal vagy bérautóval. Tengerpartján körbemenni szinte gyorsabb, mint magaslatain keresztben átautózni, bár ez utóbbinál a panoráma pazar. A sziget hegyei megakasztják a felhőket. Amikor a déli felén és közepén esik, az északi Szép-völgy öblében (Beau Vallon) hétágra süt a nap. Autóval ez a strand a legközelebbi a fővároshoz (Eden Island marinából taxival 300 rúpia). Hajónkkal útrakelve is hamar fürödhetünk. A főváros előtti korallzátonyok között óvatosan navigálva csupán 2 mérföld a Sainte Anne Tengeri Vízalatti Nemzeti Park, a Sainte Anne-szigetnél. A Sainte Anne-sziget és a szomszédos szigetcsoport (Cerf, Moyenne, Round és a börtönsziget, Long Island) között horgonyozhatunk. Egyből Seychelles egyik legszebb partszakaszán találjuk magunkat. Ez a csodálatos horgonyzóhely a víz alatt is látványos: színpompás halak, rája, kis cápa, korallok láthatóak kézközelben búvárszemüveggel. Seychelles legelső természetvédelmi területén személyenként és naponta 200 rúpiát kérnek el tőlünk. Az éjszakázás ára további 250 rúpia per hajó lenne. Mi továbbindulunk, a széljárástól függően kerüljük északról vagy délről a szigetet. Mahé 44 mérföld körbehajózva, 65 öblét tartják számon. Nappali hajózásnál is vigyáznunk kell a partmenti halászbójákkal. Port Victoriából északra kezdve a kört a legismertebb öböl a hosszú Beau Vallon-öböl északnyugatról nyitott, de délkeleti szélben kiváló éjszakára, ingyen horgonyzásra. Több kilométer hosszú strandján bocinkkal partra szállhatunk. A helyi La Plage étteremben ebéd és vacsora is vár, teraszáról 10 mérföldre Silhouette-sziget sziluettje látszik, a távolban Nord Island. (Silhouette magánszigetének meglátogatása engedélyköteles. Az indulási bázisunk készséggel intézi 24 órával a tervezett látogatásunk előtt. Látványos, mint minden trópusi tengerpart, zátonysor határolja a strandját, de különösebb kuriózuma nincs a helynek. Személyenként 350 rúpiáért partra szállhatunk bocinkkal a Hilton szálloda kikötőjében.) A Beau Vallon-öbölben Bel Ombre városka jellegzetes temploma irányában hajózva eljutunk Mahé északnyugati csücskére. Az itt megbúvó Port Ternay és pár mérföldre tőle délre a Port Launay-öböl a Lépcsős-fokkal a Morne Seychellois természetvédelmi terület része, melyekben szokásos a díj: 200 rúpia személyenként és naponta, az éjszakázásé 250 rúpia per hajó. Port Launay bőven megér ennyit, egzotikus szépségű öböl, éjszakázásra kiváló. Ezt követo az Ile Therese érintetlen, lakatlan szigete, ahol feltétlenül álljunk meg strandolni, fényképézkedni! Széljárástól függően további kiváló horgonyzó- és éjszakázóhelyek a Grande Anse és a Petite Anse, az Anse a la Mouche, a Lazare-öböl, a Takamaka creek, melyek Mahé nyugati felén sorakoznak. Mahé déli strandja a Police-öböl. A sziget délkeleti és keleti fele kevésbé tagolt, a repülőtér után rendkívül sekély vizek mellett hajózunk. Északi irányban visszaérünk az Eden Island marinába, ahol újra feltölthetjük a víz- és élelmiszer-készleteinket. Kelet-északkelet felé pedig vár Praslin és környező szigetei.
Praslin, a második legnagyobb sziget 12km hosszú és 5km széles, 25 mérföld távolságban fekszik Mahétól északkeleti irányban. A két szigetet zátonysor köti össze. Kérik is, hogy ne közöttük szlalomozva vitorlázzunk át egyikről a másikig. Az átkelésünk úti célja lehet Praslin fővárosa a sziget déli felén. Falunyi településről beszélünk a sekély Sainte Anne-öbölben. Kiköthetünk a Dream mólóra (50-70 €/éj) vagy horgonyozhatunk a jachtkikötő előtt. A mólón áram- és vízvételezés is lehetséges, 100 méter a mindenes bolt. A kikötő elől indul a helyi busz és sok a taxi. Praslin szigetén is érdemes túrázni, bérelhetünk autót vagy mehetünk taxival is (Vallée de Mai-ig 200 rúpia). Seychelles nevezetessége a női idomokat formázó kókuszdió. Praslin szigetén terem a világon egyedül a dupla Coco de Mer, melyet természetes környezetében láthatunk. Az Unesco világörökségének részét képező Május-völgy (Vallée de Mai) natúrparkban trópusi pálma-őserdőben sétálhatunk 350 rúpia belépőért. A tengeri pálma gyümölcsét formája alapján szerelem-gyümölcsnek is hívják. A világ legnagyobb kókuszdiója akár 17kg-os. A különleges formájú kókuszokat sorszámozzák, csak vásárolt példánya vihető ki az országból (kb.100 ezer Ft darabja). A parkban minimum 1,5 órát gyalogolhatunk különböző hosszúságú (és nehézségű) ösvényeken, völgyből fel a kilátóig. Érdemes még meglátogatni Praslin nyugati partján, az óriási Grand Anse-öböl partján lévő feketekagyló tenyészethez kapcsolódó múzeumot. A sziget körbe 18 mérföld, nyugati és keleti felén több mérföld szélesen a hajózáshoz túl sekély vízzel. Keleti oldalán azért próbálkozhatunk: a hosszú Anse Volbert Arany-partjához van bejárat a katamaránoknak, vagy az északabbi Anse Petite Cour, Anse Takamaka és Anse Boudin előtt horgonyozhatunk. A parton helyi éttermek várnak ebéddel, vacsora csak a szállodák éttermében lehetséges. Feltétlenül éjszakázzunk az északkeleti Anse Lazio (Baie Chevalier) öblében is. Kedvenc öblünkben a partraszállásnál vigyázni kell. A gyorsan sekélyülő vízben hirtelen nagy bukóhullámok keletkezhetnek. Ha lassan érkezünk és bizonytalankodunk, a csónak befordul és oldalba kapja egy hullám, beterítheti a csónakban ülőket. Várjuk ki a megfelelő alkalmat és lendületből, merőlegesen fussunk ki a partra. Visszaúton pedig várjuk ki a legkisebb szembehullámot! Az öböl előnye, hogy a horgonyzás ingyenes, vízmélység bőven van. Kiváló kiindulópont a Praslin közvetlen közelében (pár mérföldön belül) sorakozó szigetekhez, amelyeket még feltétlenül látnunk kell!
Az ikerszigetek, Cousin és Cousine (Nagybácsi és Nagynéni) Praslin előtt nyugatra, Mahé irányában fekszenek. Cousine magánsziget, ahol egyáltalán nem szállhatunk partra. Cousin-on csak hétköznap délelőttönként lehet, de akkor várnak is. A helyiek 10 órától csónakjaikkal összeszedik a horgonyzó hajók utasait. A csónakjukat a homokra felfuttatva juttatnak partra. Saját bocival nem is tudnánk a komoly bukóhullámok miatt, de nem is szabad, kiúszni is tilos. A személyenkénti 500 rúpia díjfizetés után vitorlásruhát osztanak az égi guanó-áldás ellen, majd körbevezetnek a szigeten, amely egy különleges madárrezervátum. Teknősök, gyíkok is élnek itt természetes környezetükben, bár a 16 évvel ezelőttti állapotokhoz képest már jóval gyérebben. A 800 méter átmérőjű szigetecske több ezer trópusi madár élő- és költőhelye. Kérik, hogy ne érintsük meg a madarakat, azok ugyanis rólunk tudomást sem véve élik életüket kézközelben. Mindkét széljárás idején van horgonyzó- és partraszálló-hely Cousin szigetén.
Aride az a „madaras” sziget, Praslintól 5 mérföldre északra, amelyet még hajónkkal felkereshetünk (az igazi, távoli Bird Islandra bérhajót nem engednek el). Sokkal bőségesebb az élővilága, mint az előbbi Cousin-é. Hétköznap 10 órakor szed össze a helyi csónak a sziget déli felén. Tehát csak novembertől-áprilisig, az intervallum időszakában és az északnyugati monszun idején látogatható természetvédelmi terület. A bejelentkezés telefonszáma: +248 2719778. Mentőmellényt is adnak ránk, vízhatlan zsákba kerül a holmink. Partot érve 2 és fél órás vezetéssel mutatják be a florát és faunát, személyenként 650 rúpiáért. De megéri! 12 őshonos madárfajt tartanak nyílván a Seychelles-szigeteken, Aride-on vigyázzák őket. Trópusi madarak fészkelnek a földön, fregattmadarak borítják be az eget, a fákon gyűrűs százlábúak, a gerincre ananász bokrok mentén mászhatunk, ahonnét ellátni a távoli Denis atollig is. A parti homok tele trópusi csigákkal és kagylókkal, a tenger mély, a felszíne viszont meleg. A szezonban szoktak bójákat kihelyezni a sziget elé, amikor nincs, 10-15 méterben horgonyozhatunk.
A Praslin-tól 1 mérföldre északkeletre lévő Curieuse szigetén óriásteknős kolóniát látogathatunk. A pár hetes, pár centis példánytól különböző korú és méretű teknősök élnek szabadon. A több mint 100 kilós, 1 méternél magasabb, akár 100 éves példányok körülöttünk járnak, a kezünkből esznek. Legnagyobb populációjuk Mahétól 600 mérföldre az Aldabra-szigetcsoportnál még természetes környezetében él és szaporodik, itt Curieuse-ön felügyelet alatt. A világon csak Galapagos-on találhatóak még ekkora példányok. Curieuse-sziget délkeleti felén, a La Raie-öbölben horgonyozhatunk a kolónia előtt vagy a sziget délnyugati oldalán, az Anse St. José mentén, egy híres lepraorvos gyarmatkori házánál (ma múzeum). Egy-egy bója is akad az öblökben, éjszakára a szokásos 250 rúpiáért. Partra szállás minden nap 10h és 17h között, saját csónakunkkal. Személyenként 200 rúpiáért léphetünk partra. A két horgonyzó öblöt mangrove-mocsáron keresztül vezető vadregényes (kiépített) sétaút köti össze. Apálykor nagy lukakat látunk a földben, amelyek az óriás rákok lakhelyei.
A Curieuse-sziget és St.Pierre természetvédelmi területként összetartoznak, ugyanaz a jegy érvényes minkét helyszínre. A szépséges Praslin-i Volbert-öböl előtt, Praslin északkeleti felén található St.Pierre szigete. Ez a kicsiny sziget függőlegesen szabdalt gránitszikláival, fehér homokjával és pálmafáival minden utazási magazin fotóján szerepel. Búvárszemüveggel víz alól is gyönyörködhetünk benne és a környező élővilágban. Bójákkal körbe telepítették, amelyhez kötve lehet megállnunk sznorkelezni.
St.Pierre-hez hasonló bójás megállóhely a Kókusz-szigeti (Ile Cocos) Tengeri Nemzeti Park, Praslin-tól 3 mérföldre keletre, Felicité felett. A 200 rúpiás belépődíjat a csónakosnak megfizetve hajónkat bóján hagyhatjuk, és alámerülhetünk gyönyörködni vízalatti szépségeiben, kiúszhatunk az érintetlen szigetcsoporthoz. Éjszakára minden irányból nyitott, de 250 rúpiáért természetesen maradhatunk, ha akarunk. A víz alatt kiterjedt korallhalom van, mely a 2016 májusában elpusztult korallok maradványai. Ekkor állítólag extrém 32,5 C fokosra felmelegedett az Indiai-óceán, nagy pusztulást hozva a világhírű Maldiv-szigetki és Seychelles-i és korallokra.
A környező szigetek, Praslintól keletre Petite Soeur és Grande Soeur (a Nővérek), Félicité, Marianne és messzebb délre a hajdani kalózfészek, Frégate zárt magánszigetek. A Grande Soeur fogad még napközbeni látogatókat nyugati strandján személyenkénti 500 rúpiás partraszállási díjért.
Hajózásunk fénypontja lesz még La Digue szigete. Praslin-tól pár mérföld délkeletre, Mahétól 28 mérföldre fekszik. A harmadik legnagyobb Seychelles-i sziget mindössze 5km hosszú és 3,5km széles, 9 mérföld körbehajózni. A sziget nyugati felén La Digue „marina” előtt és tőle északra horgonyozhatunk ingyen, vagy kissé erőszakosan és helyi segítséggel beköthetünk a kikötőbe. Csupán 60 rúpiába kerül az éjszaka és vizet is tudnak adni. A kikötői öblöt 2 hullámtörő gát védi, körülötte minden zátonyos és sekély. Az öbölben 3-5 méteres mélységre horgonyt eresztünk, majd két kikötőkötelet összekötve a parti fákhoz, kövekhez rögzítjük hajónk farát (egy ajánlkozó segítségével). Egy harmadik kötelet az előbbiek toldásába kötve (Y) a hajófart minkét oldalról feszíti a kötél. Bocival tudunk partra jutni, a bocikikötőben senki sem bántja. Amint megérkezünk, bérelhetünk biciklit (150-200 rúpia/nap/bicikli). A kicsiny sziget aktív pihenést kínál. A sziget délkeleti, Grand Anse öble még hullámlovaglásra is alkalmas. La Digue-on nincsenek autók: csak gyalogos vagy bicikli-közlekedés, és míg 16 éve öszvérek, ma golfautók hozzák-viszik a szállodásokat. Sok látnivalót nyújt a majdnem körbebiciklizhető sziget. Bárhol megállunk, strandolhatunk a pálmafás korallhomokos plázsokon, egy-egy óriásteknős társaságában. A délnyugati szigetoldalon található a L’Union Estate Farm, egy szabadtéri múzeumpark. Napi belépődíja (akár többszöri belépésre) 100 rúpia személyenként. Skanzenjében kókuszolaj-feldolgozó kopraüzem, hajóépítő műhely, fahéj és vanília ültetvény, az Union család régi temetője látható. Az Emmanuelle filmbeli kreol ház is itt áll, látogatható. Óriásteknősöket is mutogatnak. A terület legvége az Anse Source d’Argent partszakasz szépséges strandjaival: a szokványos Seychelles-i gömbölyded gránitsziklák korallfehér homokkal, pálmafás háttérrel, meleg, sekély ezerféle-kék óceánparttal.
A Belső-szigetek légtávolabbi szigetei Denis és Bird, korall- és homokzátonyok, Mahétól 50 mérföldre északra fekvő magánszigetek. Bérhajóval már nem engedik, hogy elhajózzunk hozzájuk, és elméletileg a partraszállás is tilos. Denis-en a szállodától azért mi engedélyt kaptunk.
Könnyű és biztonságos hajózás, kis távolságok és kis szelek, egzotikus látnivalók víz felett és víz alatt, egy életre szóló élmény várja a magyar vitorlázókat a trópusi Seychelles-szigeteken. Reméljük, egyre több magyar hajós indul el hajóinkon Seychelles felfedezésére. Jó szelet kívánunk!
vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles
vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles
vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles, vitorlázás Seychelles
Tengeri tanfolyam és horvát vizsga, B kategóriás jogosítvány CSAK 250 € tudással! Legközelebbi budapesti tanfolyamok: OKT.09.,OKT.16.,NOV.07. 1 alkalom 10-19h. Tartalmas felkészítés budapesti irodánkban. Vizsga Zadarban. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasomHorvát C tanfolyam magyar nyelvű oktatóval, tudásalapú vizsgával Splitben 950 EUR. Rákészülési lehetőség Budapesten 100 EUR. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasom