Bretagne vízen és szárazon

ÉNy-Franciaország bázisunk

Lakóhajózás Bretagne folyóin és csatornáin

250 éve kigondolták, 170 éve megvalósult ÉNy-Franciaország belvizeinek teljes szabályozása. Csatornák és zsilipek építésével kereszt irányban összekötötték a legnagyobb városait: Brest-et Pontivy-n át a Loire torkolatában fekvő Nantes-tal, a La Manche csatornától St.Malo városát Rennes-en keresztül az előbbiekkel és Lorient-tel az Atlanti-óceánnál.

Bretagne

Ehhez persze kellettek a Bretagne-i folyók, délről a Vilaine és az Erdre, északról a Rance, középen az Oust és nyugatról az Aulne, amelyek többé a településeket sem veszélyeztették árvízzel. Az egyik előny így a szabályozottság lett, idővel több vízi erőmű is épült, de a fő hasznot Bretagne belvízi kereskedelmének 150 éves virágzása jelentette. Több mint 640 km-nyi vízi út, feleannyi zsilippel! Bár a közúti és vasúti áruszállítással idővel itt is leáldozott a teherszállító uszályok csillaga.

Azután 60 éve megindult a kedvtelési célú úgynevezett csatornahajózás, és a régi zsilipek szó szerint kivirágoztak. Mintha versenyben lennének, melyik a szebb, a virágosabb. Mi Josselin es Nantes között hajóztunk a Nantes-Brest csatorna 320 folyamkilométeréből 160 kilométeren. Ez egy könnyű szakasz, mindössze 35 zsilippel, félúton völgymenetben, Redontól Nantes-ig hegy- és völgymenetben. A zsilipőrök mindenütt köszönnek és segítenek. A Josselin-Redon szakaszon telepített kötelek várnak, nem kell a sajátjainkat használni a zsilipben. Elég keskenyek a zsilipek, már a behajózás is óvatosságot igényel. Alapjárat mellett az orrfordítóval tudjuk irányban tartani a lapos fenekű, kis kormánylapátú hajónkat. Ha hozzáérünk a zsilip falához, kis sebesség mellett nem gond, a hajótest körbe van pufferozva és ezek megvédik, vezetnek előre a zsilipben. A csatornát átszelő gyalogos, közúti és vasúti hidak nyílásai sem túl szélesek és még a fejünkre is vigyázni kell, hogy be ne verjük!

A horgászok és a vízi úttal párhuzamosan futó biciklizők, gyaloglók, sétálók is mind mosolyognak, integetnek, “bonzsúroznak”, amikor meglátnak. A táj részei a bérelhető lakóhajók. A folyókat, csatornákat övező fenyők, tölgyek, platánok sora és kora mutatja, milyen múltja van ezeknek a vízi utaknak. A csatornák és a folyók mentén helyes kisvárosokat találunk, mindegyik temploma mint egy katedrális. Centrumukban 500 éves fagerendás házacskák: ma turista irodák, palacsintázók, szuvenír boltok. A környező kastélyokról se feledkezzünk meg! Franciaország tele van velük. A legtöbb magántulajdonú és lakják, de idegenvezetéssel látogathatók. Ilyen Josselin és Blain kastélya, a többi szépséget utunk során csak körbesétálhattuk.

A középkori Josselin-ben keressük a helyünket, míg fel-alá hajózunk virágokkal teli alacsony hídja alatt, háttérben a fantasztikus kastéllyal. Lábainál kikötve áram és vízvételezés is elérhető a partfalon. 15 km-rel és 6 zsilippel alatta le Roc-St-André, 10 km-rel és 3 zsilippel tovább a még szebb Malestroit városát érjük el. Bolyongjunk a belvárosában! Újabb 15 km hajózás 3  zsilippel St-Martin-sur-Oust, amely a Pénichette (jelentése kis uszály) hajók indulási bázisa. A kikötésért nem kérnek pénzt, az áram- és vízvételezés díja 5-5 euro. Ez a csatornaszakasz az Oust-folyó kanalizációja. Mint minden csatornán, 8 km/h sebesség a megengedett. Az Aff folyócska torkolatánál található Glénac, a Nicols hajók indulási bázisa. Az Aff folyó olyan szűk, hogy alig tudjuk egymást elkerülni a szembejövővel. Max. 6 km/h sebességgel engednek rajta. Hajózható szakasza 9 km, a kedves La Gacilly településig. A virágos falu nyüzsög a turistáktól. Yves Rocher háza, múzeuma, gyára van itt és botanikus kertjébe látogathatunk el. További 10 folyamkilométer Redon. Zuhanyzó /wc-s marinájába zsilipelve jutunk be egy felnyíló híd alatt. A marinai szolgáltatás vízzel és árammal 27 euroba került. Bárka múzeumában a Nantes-Brest csatorna múltját és jelenét mutatják be plasztikusan. Redon kolostorát 1300 éve alapították a bencések. Mára nagyváros lett, ahol az Oust torkollik az északról érkező még nagyobb Vilaine folyóba. 5 km-t a Vilaine-folyón haladunk, a sebesség 10 km/h-ban van maximálva. Ennyivel talán nem is úszik a lakóhajónk. Josselin-nél a 35-ös zsilippel kezdtünk a 158as folyamkilométernél, itt a 17-es sorszámúnál térünk újra rá a Brest-Nantes csatornára, 88 km-re Nantes-tól. Érdemes megállnunk Guenrouet kikötőpontonjainál. Szép időben hívogat a városka strandja a domboldalban. A fiúkat csak fecskében engedik fürdeni, de adnak kölcsön ingyen. További 20 km 5 zsilippel Blain városkáig, ahol Groulaie vára var. Mi 1 km-rel előtte megakadtunk egy zsilipnél: a 9-19 órás nyitva tartással számoltunk benne a zsilipőrök 1 órás ebédideje 12:30-tól, mint utunk elején. De kiderült sajnos, hogy itt később kezdhetnek (9:15), korábban zárhatnak (18:30) és még az ebédidejük is hosszabb (másfel órás). A zsilipőr nem vár meg, ha letelt a munkaideje, hazamegy. Annyira nem is bántuk. Eddig is kacérkodtunk már a gondolattal, hogy kikötők helyett egyszer a természetben aludjunk. Jutalmul még a Tejutat is láttuk éjszaka a hajónk felett. A zsilip előtti várakozó stégre kötöttünk, bicajra pattantunk és így indultunk Blain városka kulturális és gasztronómiai felfedezésére, majd sötétedéskor visszakerekeztünk a hajónkhoz. Szúnyog sehol sincs Franciaországban, a hajókon este is élvezhető a kint lét – különösen borozgatva. Blain-től már csak 10 zsilip és 50 km Nantes városa. Félúton kiérünk a csatornából az Erdre-folyóra, ahol már 15 km/h-val száguldozhatnánk, ha tudnánk, de nem is lenne érdemes: 18 pompás kastély szegélyezi a tóvá szélesedő Erdre folyót. A hajónk fedélzetéről csodálhatjuk őket és fürödhetünk is a vízben, ha kedvünk tartja. A lakóhajók horgonya csak vész esetén használandó, hát vitetjük magunkat a vízzel. Az Erdre általunk hajózható szakasza mindössze 25 km, Nort-sur-Erdre városkától Sucé-sur-Erdre-n és Chapelle-sur-Erdre-n át Nantes belvárosáig tart, ahol az 1-es számú zsilippel beletorkollik a Loire-folyóba. A Loire-folyó (mely Nantes-ban már olyan széles, mint Budapestnél a Duna) 55 km-rel arrébb St.Nazaires 3356 méter hosszú hídjánál el is éri az Atlanti-óceánt. Nantes főbb látnivalói a hercegi vár, a botanikus kert, a Jules Verne múzeum, egy hadinaszád a Loire partján, a csatorna-zsilip. Hajónkat 25 euróért az Ile de Versailles kikötőjében hagyhatjuk, amely egy kis sziget japán kerttel még az Erdre-folyóban. A kapitányság pontonján van víz és áram, az épületben kóddal nyitható mellékhelyiségek. A belváros negyedóra gyalog, 5 perc biciklivel, villamossal is megközelíthető. Éjszakára a szigethez kulcsot kapunk, mert bezárják. Vagy keresztül hajózva egy 900 m-es egyirányú alagúton kiköthetünk St.Félix marinájában is a Loire zsilipnél, a Nantes-Brest csatorna nullás folyamkilométerénél.

A Nantes szívébe vezető vízi alagút alapesetben zöld jelzéssel vár. Visszaúton előbb meg kell húznunk egy, a rakpartról befüggesztett kötelet, és megvárni, hogy szabad jelzést kapjunk az áthaladáshoz. Lakóhajónktól és a folyóvizektől megválva lakóautóra váltottunk. Így jutottunk meg el Bretagne és a szomszédos Normandia további, kihagyhatatlan látványosságaihoz, ha már ilyen messzire elutaztunk Magyarországról. Ezek a breton Rennes városa középen, a világhírű Mont St. Michel apátsága (apálykor szárazon megközelíthető, dagályban sziget) és St.Malo városa az északi partvonalon, a La Manche felől. Nyugatról az atlanti-óceáni Brest, Concarneau és a Carnac-i menhirek, illetve a Noirmoutier-félsziget kínálkoznak látnivalóul. A szomszédos normandiai partraszállás véres helyszínei, az Omaha beach és az Utah beach sincs messze (tele német bunkerekkel és megmaradt világháborús felszereléssel, friss rózsaszálakkal a homokban). Amint a reggeli ködpára felszáll, akár ellátni Angliáig, ahol a lakóhajózás még télen is divat. Mi mindenhol és mindenkor ajánljuk, különösen nyáron Bretagne-ban!

lakóhajózás Bretagne, lakóhajózás Bretagne

Európai Utazási Biztosító