Lakóhajóval Csehországban

Csehország bázisunk

Videónk csehországi lakóhajózásunkról.

A legfontosabb tudnivaló, hogy hajóvezetői engedély nélkül is hajózhatunk Csehország belvizein, legjelentősebb folyamain. A bérelhető lakóhajókkal a Morva, a Moldva és az Elba folyók legszebb városain, köztük Prága óvárosán is áthajózhatunk. A 300 km hosszú vízi úton a lomha folyók és mellék-csatornáik vadregényes tájakon vezetnek át, kevés zsilippel, annál több kulturális látnivalóval. És ami még mindenhol folyik, az a kiváló és olcsó cseh sör.

P1110428

A magyar nyaralók számára a csatornahajózás legközelebbi helyszíne Csehország. Könnyen elérhető autóval, repülővel vagy vonattal is. Mindössze 500 km-re Budapesttől több indulási bázis közül is válogathatunk. A legkeresettebb bázisunk a cseh fővárostól 30 km-re észak felé található Kralupy nad Vltavou, azaz a Moldva menti Kralupy városa. A hajókat bérelhetjük hétvégére, hétfőtől-péntekig tartó minihétre, vagy szombattól-szombatig tartó egész hétre is. Kralupy-ból már egy nap hajózással, folyásiránnyal szemben a Moldva folyón elérhetjük Prága városát. Prága városától délre a Slapy-tóig hajózhatunk. A flotta legkisebb tagja, a 8 méteres Viking lakóhajó az egyetlen, amely a Slapy víztározón túl fekvő bázisig, Tyn nad Vltavou-ig is eljuthat. Észak-Európa legnagyobb szintkülönbségű gátjánál ezt a hajót traktorra pakolják és közúton kerül vissza a Moldva-folyóra. A kereskedelmi hajóknak hajólift áll rendelkezésére. Prágából vissza északra, a Moldva-folyó torkolatában, a híres Melnik városánál lévő nullás folyamkilométerig elérve két úti cél közül választhatunk: az Elba-folyón folyásiránnyal szemben keletre Tynec nad Labem, a folyásiránnyal megegyező irányban nyugatra Pistany városkánál adhatjuk le a hajónkat. A csatornahajókkal behajózható szakasz vége a német határtól már csak 40 folyamkilométerre fekszik, Usti nad Labem zsilipje a Plavebni komora Strekov, amelybe a 9,2 méteres szintkülönbség miatt már nem engedik a nyaraló hajóbérlőt.

A Moldva-folyó (csehül Vltava) 22. folyamkilométerénél fekvő Kralupy városa szerény kishajó-kikötővel rendelkezik. Teraszos étterme alatt a folyóparton parkolhatunk, áram- és vízvételezést biztosítanak. Alig 10 méteres hajónk az egyik legnagyobb motoros a kikötőben. A lakóhajókra jellemzően kényelmes kabinokat, tágas étkezőt, panorámás konyhát, zuhanyzó/WC-ket rejt a klasszikus hajótest. Fedélzetén napozószékeknek és biciklik tárolására is jut hely. Két kormányállásának köszönhetően kívülről és belülről egyaránt vezethető. A hajó átlagsebessége a Moldván „felfelé” 8 km/óra, mivel Prágáig folyásiránnyal szemben vezet az utunk. A folyó körülbelül 2 km/óra sebességgel folyik és nagyjából 10 kilométerenként szakítják meg a zsilipek és a zúgók. Zsilipelésenként 4-5 méteres szintkülönbségeket küzdünk le, míg fél nap alatt elérünk Prága belvárosához. A zsilipeket személyzet vezérli, minden nap 7-17h között dolgoznak. Felfelé, amikor a vizet alánk töltik, tovább tart a zsilipelés és nagy segítség, ha van kinek feldobnunk a hajóköteleket. Lefelé csak kieresztik a vizet a hajó alól, mi meg a köteleinket engedjük utána. A folyamkilométereket a parton végig jól látható táblák jelzik. A vidék dimbes-dombos, a táj rendezett, a folyót bicikliút kíséri rajta görkorcsolyázó anyukák babakocsival. Prága óvárosa és a híres Károly-híd az 53. kilométernél vár. Páratlan élmény a cseh fővárost vízről élvezni, a magunk által vezetett hajóról. Az is biztos, hogy mindenki minket fog fotózni, amikor az 1402 óta álló Károly-híd alatt áthajózunk. Míg a Moldván Prága alatt és fölött alig találkozunk hajóval, addig az óvárosi hajóforgalom jelentős. A belvárosi zsilipnél az is kiderült, hogy a városnéző hajók előnyt élveznek a többi hajóval szemben: egy órát kellett várakoznunk, míg sorra kerültünk, de a

P1110207fantasztikus panoráma kárpótolt. A több napos tartózkodásra is javasolt jachtkikötő az 56. folyamkilométernél, a Vysehrad városrészben található Yacht Club Tatran. A hajóhely árát napi 1 euro/méter módon számolják, az áramfogyasztásért 1 kW/5 Kč a díj, helyet előre foglalni tudtunk. A hajót biztonságosan kiköthetjük és innét csak 5 villamosmegálló a belváros, napi bérletet automatából vásárolhatunk (110 Kč). A híres Károly-híd túloldalán bejárhatjuk a prágai várnegyedet (Hradzsin) a Szent-Vitus Székesegyháztól az Arany utcácskáig (kombinált belépőjeggyel). A szomszédos dombon lévő kis Eiffel-toronyhoz sikló visz fel. A kb. 300 lépcső megmászását követően ráláthatunk egész Prágára. A Károly-hídon visszasétálva a Moldva jobb partján a Vencel-tértől a Főtérig még látnivalók sora vár. A városháza tornyából gyönyörködhetünk az óvárosban. Minden harangozáskor tömegek fényképezik az óratornyon megjelenő apostolokat. Prágából a Moldván „lefelé” már 12 km/óra sebességgel halad a hajónk, a már megismert úton pár óra alatt visszaérünk Kralupy-hoz. Minthogy nem csak egy hétvégére, hanem az egész hétre béreltük a hajót, továbbmegyünk Nelahozeves és Veltrusy reneszánsz kastélyai mentén Melnikig, a 0.-dik folyamkilométerig, ahol a Moldva az Elbába torkollik. A Moldváról 8,8m-es szintkülönbséggel enged le a 108 éves zsilip az Elbára, a víztükörben a melniki Lobkowicz-kastély templomtornya tükröződik látványosan. Itt is érdemes biciklivel felfedeznünk a városkát, a főtér és nevezetes épületei mindenütt igényesen renováltak. A domboldal és a környék szőlői különlegesen finom bort adnak, borkóstolásra több pincében is lehetőség nyílik.

Az Elba (csehül Labe) vadregényesebb, mint a Moldva, szélesebb és lustább folyású, és kevésbé beépített tájakon, erdőkön-mezőkön kanyarog. Ludmilla hercegnő városából, Melnikből (amely az Elbán a 837. folyamkilométer) 14 zsilipen át 95 kilométernyi hajózással érhető el kelet felé Tynec nad Labem. A Tynec-i bázis és jachtkikötő egy kellemes kempingben kapott helyet. Menet közben áthaladunk a Stara Boleslav zarándoktemplomát rejtő Brandys nad Labem-en és a cseh történelem egyik legjelentősebb városán, Podebrady-n. A zsilipelésekkel mindössze 2 méteres szintkülönbségeket kell áthidalnunk. A zsilipek viszont ipari méretűek, nemegyszer kereskedelmi uszállyal közösen zsilipelünk. Minden nap 8 és 18h között dolgoznak. Tapasztalatunk szerint ha előbb haza is mentek a P1110711zsilipőrök, telefonhívásunkra készségesen visszajöttek a munkaidő utolsó percéig. Melniktől nyugatra 53 kilométer hosszan csupán 5 zsilipen át jutunk el Pistany-ig, ahol a lakóhajónk leadható. Pistany-ba menet feltétlenül meg kell állnunk Roudnicében, Melniktől 27 km-re, hogy óvárosát bebiciklizzük. Utunk során a gasztronómiai élvezetekről se feledkezzünk meg: a cseh konyha ízletes és olcsó, az éttermek és kocsmák ebédidőben és vacsoraidőben is várnak. Melniktől 44 km-re kiváló alvóhely Litomerice jacht klubja, ahol a szokásos 10 euroba kerül az éjszakázás. Áram és vízvételezési lehetőség is van a pontonon, zuhanyzó/WC az épületben. Litomerice városa is tele van templomokkal és kastéllyal, amit látni kell. Hajónktól biciklivel minden pár perc alatt elérhető. A folyónak ezen a szakaszán több kikötési lehetőség is van, itt már számolnak némi hajós turizmussal. Pistanynál egy tó csatlakozik a folyóba, amely nyáron kedvelt strandfürdő különféle vízi sportolási lehetőségekkel. Ezen a tavon található a Marina Labe, az Elba nevű színvonalas jachtkikötő. A folyó minden szakasza amúgy egész évben horgász-paradicsom. Pistanytól még hajózzunk el Csehország legépebben megmaradt várához, a Strekov várhoz, amely az azonos nevű zsilip és Usti nad Labem városa fölé magasodik. Ha belvízi hajóvezetői engedéllyel rendelkezünk, akár Németországba is áthajózhatunk. A további 800km-es vízi út az Elba-folyón Drezdán és Potsdamon keresztül, Berlinen át elvezet az északi-tengerig, de ezt már csak az teheti meg, aki saját hajójával közlekedik. Bérhajóval a csehországi csatornahajózás Pistany-ban végződik. Csehország felfedezését lakóhajóval tavasztól-őszig, minden korosztálynak szívből ajánljuk. A hajózást áradás esetén a hatóságok korlátozhatják. Április-májusban a hóolvadás, júniusban az esők emelhetik meg a folyók szintjét. Az eddigi legmagasabb vízszinteket sok helyen emlékoszlopokon jelölik. Reméljük, az idei vízszint nem haladja meg a 2013. évi csúcsot.

További tudnivalók:

Menetközben a part mentén bárhol kiköthetünk, ahol tudunk, legfeljebb 24 óra időtartamra. A maximális sebesség 25 km/h lehet. Vízisíelésre kijelölt szakaszok vannak a folyókon. A behajózott szakaszon a Moldva 20m, az Elba átlag 60m széles. A legtöbb zsilipben 2 medence is várja a hajókat: 100 méter hosszú a kisebb, 200m hosszú a nagyobb hajóknak. A behaladást a szokásos fényjelzések kísérik: a piros a Behajtani tilos!, a piros és zöld együtt a Készülj! jelzés, a zöld fény, ami beenged. A zsilipek kapukkal záródnak. Amelyik zsilipnek nem kétszárnyú a kapuja, hanem a víz alól emelkedik ki, azokból a zsilipekből kihajtáskor is lámpák vezérelnek, csak a zöld fényjelzés esetén hagyhatjuk el a zsilipet. A 8-9 méter mély zsilipben kikötőbakról kikötőbakra tehetjük át a kötelünket. A kikötési lehetőségeket az útvonaltérképünkön P betű jelöli. Ha pontonhoz kötünk, minden esetben győződjünk meg arról, hogy meg fogja tartani a hajónkat. A hajót le is cövekelhetjük. A horgony csak vésztartaléknak van a hajón. Mindig folyásiránnyal szemben álljon a hajóorr. 10+2 fős a legnagyobb bérhajónk. Az útvonalat mi választják meg. Arra megyünk, amerre szeretnének. Célszerű minél kevesebbet a folyásiránnyal szemben. Nekünk 1 hétbe belefért: Kralupy – Prága (ott 2 éjszaka, egész napos városnézés) – Kralupy – Melnik – Brandis nad Labem – Melnik – Roudnice – Litomerice – Pistany – Usti nad Labem – Pistany volt a hajózási útvonalunk. Kralupy-ban 3 szupermarket is van: a bázistól 500m egy mindennel felszerelt Penny Market, 1500m a Tesco vagy Lidl. A nagyobb városokban tudnak vásárolni, de amit lehet, érdemes még az indulási kikötőben beszerezni a szupermarketekben, hogy utána csak pótolni kelljen a kisebb boltokból vagy helyi termelői piacokról. A városok a folyók partjára települtek. Az óvárosi részek séta-távolságra vannak. A biciklizés csak plusz élvezet.

Galéria

Térkép

Európai Utazási Biztosító