Videónk csehországi lakóhajózásunkról.
A legfontosabb tudnivaló, hogy hajóvezetői engedély nélkül is hajózhatunk Csehország belvizein, legjelentősebb folyamain. A bérelhető lakóhajókkal a Morva, a Moldva és az Elba folyók legszebb városain, köztük Prága óvárosán is áthajózhatunk. A 300 km hosszú vízi úton a lomha folyók és mellék-csatornáik vadregényes tájakon vezetnek át, kevés zsilippel, annál több kulturális látnivalóval. És ami még mindenhol folyik, az a kiváló és olcsó cseh sör.
A magyar nyaralók számára a csatornahajózás legközelebbi helyszíne Csehország. Könnyen elérhető autóval, repülővel vagy vonattal is. Mindössze 500 km-re Budapesttől több indulási bázis közül is válogathatunk. A legkeresettebb bázisunk a cseh fővárostól 30 km-re észak felé található Kralupy nad Vltavou, azaz a Moldva menti Kralupy városa. A hajókat bérelhetjük hétvégére, hétfőtől-péntekig tartó minihétre, vagy szombattól-szombatig tartó egész hétre is. Kralupy-ból már egy nap hajózással, folyásiránnyal szemben a Moldva folyón elérhetjük Prága városát. Prága városától délre a Slapy-tóig hajózhatunk. A flotta legkisebb tagja, a 8 méteres Viking lakóhajó az egyetlen, amely a Slapy víztározón túl fekvő bázisig, Tyn nad Vltavou-ig is eljuthat. Észak-Európa legnagyobb szintkülönbségű gátjánál ezt a hajót traktorra pakolják és közúton kerül vissza a Moldva-folyóra. A kereskedelmi hajóknak hajólift áll rendelkezésére. Prágából vissza északra, a Moldva-folyó torkolatában, a híres Melnik városánál lévő nullás folyamkilométerig elérve két úti cél közül választhatunk: az Elba-folyón folyásiránnyal szemben keletre Tynec nad Labem, a folyásiránnyal megegyező irányban nyugatra Pistany városkánál adhatjuk le a hajónkat. A csatornahajókkal behajózható szakasz vége a német határtól már csak 40 folyamkilométerre fekszik, Usti nad Labem zsilipje a Plavebni komora Strekov, amelybe a 9,2 méteres szintkülönbség miatt már nem engedik a nyaraló hajóbérlőt.
A Moldva-folyó (csehül Vltava) 22. folyamkilométerénél fekvő Kralupy városa szerény kishajó-kikötővel rendelkezik. Teraszos étterme alatt a folyóparton parkolhatunk, áram- és vízvételezést biztosítanak. Alig 10 méteres hajónk az egyik legnagyobb motoros a kikötőben. A lakóhajókra jellemzően kényelmes kabinokat, tágas étkezőt, panorámás konyhát, zuhanyzó/WC-ket rejt a klasszikus hajótest. Fedélzetén napozószékeknek és biciklik tárolására is jut hely. Két kormányállásának köszönhetően kívülről és belülről egyaránt vezethető. A hajó átlagsebessége a Moldván „felfelé” 8 km/óra, mivel Prágáig folyásiránnyal szemben vezet az utunk. A folyó körülbelül 2 km/óra sebességgel folyik és nagyjából 10 kilométerenként szakítják meg a zsilipek és a zúgók. Zsilipelésenként 4-5 méteres szintkülönbségeket küzdünk le, míg fél nap alatt elérünk Prága belvárosához. A zsilipeket személyzet vezérli, minden nap 7-17h között dolgoznak. Felfelé, amikor a vizet alánk töltik, tovább tart a zsilipelés és nagy segítség, ha van kinek feldobnunk a hajóköteleket. Lefelé csak kieresztik a vizet a hajó alól, mi meg a köteleinket engedjük utána. A folyamkilométereket a parton végig jól látható táblák jelzik. A vidék dimbes-dombos, a táj rendezett, a folyót bicikliút kíséri rajta görkorcsolyázó anyukák babakocsival. Prága óvárosa és a híres Károly-híd az 53. kilométernél vár. Páratlan élmény a cseh fővárost vízről élvezni, a magunk által vezetett hajóról. Az is biztos, hogy mindenki minket fog fotózni, amikor az 1402 óta álló Károly-híd alatt áthajózunk. Míg a Moldván Prága alatt és fölött alig találkozunk hajóval, addig az óvárosi hajóforgalom jelentős. A belvárosi zsilipnél az is kiderült, hogy a városnéző hajók előnyt élveznek a többi hajóval szemben: egy órát kellett várakoznunk, míg sorra kerültünk, de a
fantasztikus panoráma kárpótolt. A több napos tartózkodásra is javasolt jachtkikötő az 56. folyamkilométernél, a Vysehrad városrészben található Yacht Club Tatran. A hajóhely árát napi 1 euro/méter módon számolják, az áramfogyasztásért 1 kW/5 Kč a díj, helyet előre foglalni tudtunk. A hajót biztonságosan kiköthetjük és innét csak 5 villamosmegálló a belváros, napi bérletet automatából vásárolhatunk (110 Kč). A híres Károly-híd túloldalán bejárhatjuk a prágai várnegyedet (Hradzsin) a Szent-Vitus Székesegyháztól az Arany utcácskáig (kombinált belépőjeggyel). A szomszédos dombon lévő kis Eiffel-toronyhoz sikló visz fel. A kb. 300 lépcső megmászását követően ráláthatunk egész Prágára. A Károly-hídon visszasétálva a Moldva jobb partján a Vencel-tértől a Főtérig még látnivalók sora vár. A városháza tornyából gyönyörködhetünk az óvárosban. Minden harangozáskor tömegek fényképezik az óratornyon megjelenő apostolokat. Prágából a Moldván „lefelé” már 12 km/óra sebességgel halad a hajónk, a már megismert úton pár óra alatt visszaérünk Kralupy-hoz. Minthogy nem csak egy hétvégére, hanem az egész hétre béreltük a hajót, továbbmegyünk Nelahozeves és Veltrusy reneszánsz kastélyai mentén Melnikig, a 0.-dik folyamkilométerig, ahol a Moldva az Elbába torkollik. A Moldváról 8,8m-es szintkülönbséggel enged le a 108 éves zsilip az Elbára, a víztükörben a melniki Lobkowicz-kastély templomtornya tükröződik látványosan. Itt is érdemes biciklivel felfedeznünk a városkát, a főtér és nevezetes épületei mindenütt igényesen renováltak. A domboldal és a környék szőlői különlegesen finom bort adnak, borkóstolásra több pincében is lehetőség nyílik.
Az Elba (csehül Labe) vadregényesebb, mint a Moldva, szélesebb és lustább folyású, és kevésbé beépített tájakon, erdőkön-mezőkön kanyarog. Ludmilla hercegnő városából, Melnikből (amely az Elbán a 837. folyamkilométer) 14 zsilipen át 95 kilométernyi hajózással érhető el kelet felé Tynec nad Labem. A Tynec-i bázis és jachtkikötő egy kellemes kempingben kapott helyet. Menet közben áthaladunk a Stara Boleslav zarándoktemplomát rejtő Brandys nad Labem-en és a cseh történelem egyik legjelentősebb városán, Podebrady-n. A zsilipelésekkel mindössze 2 méteres szintkülönbségeket kell áthidalnunk. A zsilipek viszont ipari méretűek, nemegyszer kereskedelmi uszállyal közösen zsilipelünk. Minden nap 8 és 18h között dolgoznak. Tapasztalatunk szerint ha előbb haza is mentek a zsilipőrök, telefonhívásunkra készségesen visszajöttek a munkaidő utolsó percéig. Melniktől nyugatra 53 kilométer hosszan csupán 5 zsilipen át jutunk el Pistany-ig, ahol a lakóhajónk leadható. Pistany-ba menet feltétlenül meg kell állnunk Roudnicében, Melniktől 27 km-re, hogy óvárosát bebiciklizzük. Utunk során a gasztronómiai élvezetekről se feledkezzünk meg: a cseh konyha ízletes és olcsó, az éttermek és kocsmák ebédidőben és vacsoraidőben is várnak. Melniktől 44 km-re kiváló alvóhely Litomerice jacht klubja, ahol a szokásos 10 euroba kerül az éjszakázás. Áram és vízvételezési lehetőség is van a pontonon, zuhanyzó/WC az épületben. Litomerice városa is tele van templomokkal és kastéllyal, amit látni kell. Hajónktól biciklivel minden pár perc alatt elérhető. A folyónak ezen a szakaszán több kikötési lehetőség is van, itt már számolnak némi hajós turizmussal. Pistanynál egy tó csatlakozik a folyóba, amely nyáron kedvelt strandfürdő különféle vízi sportolási lehetőségekkel. Ezen a tavon található a Marina Labe, az Elba nevű színvonalas jachtkikötő. A folyó minden szakasza amúgy egész évben horgász-paradicsom. Pistanytól még hajózzunk el Csehország legépebben megmaradt várához, a Strekov várhoz, amely az azonos nevű zsilip és Usti nad Labem városa fölé magasodik. Ha belvízi hajóvezetői engedéllyel rendelkezünk, akár Németországba is áthajózhatunk. A további 800km-es vízi út az Elba-folyón Drezdán és Potsdamon keresztül, Berlinen át elvezet az északi-tengerig, de ezt már csak az teheti meg, aki saját hajójával közlekedik. Bérhajóval a csehországi csatornahajózás Pistany-ban végződik. Csehország felfedezését lakóhajóval tavasztól-őszig, minden korosztálynak szívből ajánljuk. A hajózást áradás esetén a hatóságok korlátozhatják. Április-májusban a hóolvadás, júniusban az esők emelhetik meg a folyók szintjét. Az eddigi legmagasabb vízszinteket sok helyen emlékoszlopokon jelölik. Reméljük, az idei vízszint nem haladja meg a 2013. évi csúcsot.
Menetközben a part mentén bárhol kiköthetünk, ahol tudunk, legfeljebb 24 óra időtartamra. A maximális sebesség 25 km/h lehet. Vízisíelésre kijelölt szakaszok vannak a folyókon. A behajózott szakaszon a Moldva 20m, az Elba átlag 60m széles. A legtöbb zsilipben 2 medence is várja a hajókat: 100 méter hosszú a kisebb, 200m hosszú a nagyobb hajóknak. A behaladást a szokásos fényjelzések kísérik: a piros a Behajtani tilos!, a piros és zöld együtt a Készülj! jelzés, a zöld fény, ami beenged. A zsilipek kapukkal záródnak. Amelyik zsilipnek nem kétszárnyú a kapuja, hanem a víz alól emelkedik ki, azokból a zsilipekből kihajtáskor is lámpák vezérelnek, csak a zöld fényjelzés esetén hagyhatjuk el a zsilipet. A 8-9 méter mély zsilipben kikötőbakról kikötőbakra tehetjük át a kötelünket. A kikötési lehetőségeket az útvonaltérképünkön P betű jelöli. Ha pontonhoz kötünk, minden esetben győződjünk meg arról, hogy meg fogja tartani a hajónkat. A hajót le is cövekelhetjük. A horgony csak vésztartaléknak van a hajón. Mindig folyásiránnyal szemben álljon a hajóorr. 10+2 fős a legnagyobb bérhajónk. Az útvonalat mi választják meg. Arra megyünk, amerre szeretnének. Célszerű minél kevesebbet a folyásiránnyal szemben. Nekünk 1 hétbe belefért: Kralupy – Prága (ott 2 éjszaka, egész napos városnézés) – Kralupy – Melnik – Brandis nad Labem – Melnik – Roudnice – Litomerice – Pistany – Usti nad Labem – Pistany volt a hajózási útvonalunk. Kralupy-ban 3 szupermarket is van: a bázistól 500m egy mindennel felszerelt Penny Market, 1500m a Tesco vagy Lidl. A nagyobb városokban tudnak vásárolni, de amit lehet, érdemes még az indulási kikötőben beszerezni a szupermarketekben, hogy utána csak pótolni kelljen a kisebb boltokból vagy helyi termelői piacokról. A városok a folyók partjára települtek. Az óvárosi részek séta-távolságra vannak. A biciklizés csak plusz élvezet.
2024 ÁRLISTÁK FELTÖLTVE! Olvasgasson útleírásainkból, nézze meg videóinkat, válassza ki nyári vagy téli vitorlázásának helyszínét tapasztalataink, információink alapján. KÉRJEN AJÁNLATOT!
Tovább olvasom2024 ÁRLISTÁK FELTÖLTVE. Olvasgasson útleírásainkból, nézze meg videóinkat, válassza ki lakóhajós nyaralásának színhelyét tapasztalataink, tanácsaink alapján. KÉRJEN AJÁNLATOT!
Tovább olvasom