Tobago Cays és a Grenadines

Karib-térség bázisunk
St.Vincent és a Grenadines-szigetek, Grenada

Videónk karib-tengeri vitorlázásról St.Vincent és Grenada.

A legtöbb magyar vitorlázó, aki már eljutott a Karib-tengerre, a Santa Lucia és Grenada szigetek közötti St.Vincent és Grenadines szigetvilágot keresi fel.

A híres Tobago Cays korallzátonyánál ugyanis teknősökkel úszhatunk együtt, és az egész Karibon itt találhatóak a legszebb pálmafás, fehér homokos partszakaszok, itt készítik a legízletesebb grillezett homárt.

Martinique-ról is elérhető távolság, de a szépséges Grenadines-szigetekig 2 egész napos hajózással és 3 hivatalos ki- és bejelentkezéssel (Martinique, Sta.Lucia, St.Vincent) juthatunk csak el. Nem mellékes, hogy visszaúton kreutzolásra kényszerülünk: a Sta.Lucia és St.Vincent közötti 30 mérföld préselve és meglovagolva az Atlanti-óceán hullámait igazi kihívás lehet.

Sta.Lucia is megér egy misét: minden év decemberében a 2700 mérföldes ARC-Transatlanti vitorlásverseny végállomása, a Rodney-öböl marinája kitűnő, legutóbb a Thomas hurrikánban élveztük a vendégszeretetét. Pár mérfölddel alatta a mangróvék által körbeölelt Marigot-öböl felejthetetlen, a Dr. Dolittle film forgatási színhelye. A két vulkáni kúp, a Pitonok pedig a sziget déli felén várják, hogy felkiránduljunk hozzájuk hajónkat bóján hagyva.

Santa Lucia alatt St.Vincent vezeti be a Grenadines szigeteket. Mi Barbados-i átszállással repültünk ide helyi, propelleres járattal.  A kicsi reptértől taxival 10 percre található St.Vincent vitorláskikötője, a sziget déli felén,

a Blue Lagoon-öbölben. St.Vincent a szomszédaihoz hasonlóan vulkanikus sziget, őserdő borítja, dimbes-dombos útjain helyi taxival érdemes meglátogatnunk a botanikus kertet, reggel vagy alkonyatkor a papagáj rezervátumot, szombatonként a piacot, a főváros Kingstown fölé magasodó Charlotte-erődöt, gyalogtúrázhatunk a vulkáni kráterhez és számos vízeséshez. A nyugati Wallilabou-öbölben forgatták a Karib-tenger kalózai című filmet, melynek eredeti díszletei még megtekinthetőek, a film rajongóit biztosan lázba hozza a hely.

A St.Vincent alatt 10 mérfölddel Bequia-szigete az első. Fővárosa, Port Elizabeth előtt, az Admiralty-öbölben horgonyozhatunk (vagy köthetünk helyi bójára 50 kelet-karibi EC dollárért/éj). A tágas, szélvédett öbölben több, pálmafás, homokos strand közül választhatunk, hogy melyiken szálljunk partra. A nehéz, merev aljú bocinkat magasra kell húzni a parton, hogy a bukóhullámok ne érjék el. A csónakunkra és a külmotorra is különösen vigyáznunk kell, mert a kaucióbiztosítás nem fedezi, ha elvész vagy megsérül, az a kauciónkat terheli. Port Elizabeth csónakkikötőjében hagyhatjuk a bocit, a mólóhoz (jetty) láncolva a csónakot, a csónakhoz láncolva a külmotort, itt így biztonságos. A városka „egyutcás”, az ajánlkozó taxisokkal bejárhatjuk a szigetet, legfőbb turista attrakciója a teknősfarm a sziget ÉK-i felén, ami hajóval nem lenne megközelíthető.

Bequia délnyugati zátonysorán hajóroncsok díszlenek, látványuk elővigyázatra inti a karibi hajóst. A barátságos Barátság-öböl (Friendship-bay) Bequia DK-i felén, illetve az 5 mérföldre keletre fekvő Battowia és Baliceaux szigetek horgonyzó öblei is csak zátonysorok gondos elkerülésével közelíthetőek meg. Aki nem akar kockáztatni, nem veszít semmit, ha egyből a 10 mérföldre fekvő szépséges Mustique szigetéhez navigál. Ez a sziget idilli, a természeti szépségein túl a helyiek is rendben tartják, mindenütt tiszta és rendezett. Még az elfogyasztott trópusi csigákat is egy kupacba hordják, természetes gátat építve a strandok előtt. A csiga-halomból ingyen szuvenírt válogathatunk Az 1 kilométeres korallhomokos-pálmafás partszakaszon bójákat telepítettek, 200 kelet-karibi dollár (75 USD) 3 napra a hajóhely. A víz mélyén védett agykorallok domborodnak, ha már foglalt az összes bója, csak akkor horgonyozhatunk. Ez a Britannia-öböl, amelyben Basil étterme már októbertől nyitva áll egész nap az éhes hajósok előtt. A milliárdosok szigetének is nevezett Mustique-on taxival járhatunk körbe, megmutatják nekünk Mick Jagger, David Bowie és más hírességek házait.

15 mérföldre délre Canouan sziget óriási öblében Charlestown városhoz érkezünk. A helyi Kalóz Bárban naplementétől este 8-ig happy hour van, két rumpuncsot kapunk egy áráért. A sziget óceán felőli oldalán zátonysor húzódik, egy hajózható medencét fog közre (The Pool) a 2 mérföld hosszan elnyúló korallszirt, a sziget tetejéről is látványos.

Canouan után kezdődik –vagy inkább folytatódik- a karibi csoda, megérkezünk a híres Tobago Cays-hez, a patkó és tojás alakú, több mérföld kiterjedésű korallzátonyokhoz. A nemzeti parkként védett területen hajónként (25 EC) és személyenként is (10 EC) fizetni kell, cserébe biztonságos bóját kapunk a szeles vizeken, a korallzátonysornál úszkáláshoz külön boci-bójákat is telepítettek. A helyi csónakosok homár ebédre-vacsorára invitálnak a szomszédos szigetekre. A kialkudott árért (2 homár 80 USD) meglepően ízletes körítéssel kapjuk a grillezett homárt, desszertként egzotikus gyümölcsökkel. Italt és evőeszközöket magunknak kell vinni. Friss kenyeret is hoznak reggelire a hajónkhoz, ha kérjük, de ne felejtsük el előre tisztázni az árát. A szomszédos Union szigetén is tapasztalható, hogy a fehér embert a megtestesült amerikai dollárnak tekintik. Minden „sarkon” ajánlkoznak különböző szolgáltatásokkal (segít bójára kötni, partra visz, kenyeret vesz, jeget hoz stb.), mégha ezeket magunk is egyszerűen meg tudjuk oldani.

A Tobago Cays szépségére visszatérve itt teknősökkel úszhatunk együtt, de hajózásunk során is bőségesen találkozhatunk a vízfelszínen ringatózó óriási példányokkal. A Tobago Cays-nek 2 megközelítése van: Canouan felől, Mayreau felett vezet az északi passzázs, Union keleti felén lévő Clifton-hoz érkezik a déli passzázs. Clifton városa előtt is korallzátonyt kell kerülnünk, a szépséges Pálma-sziget előtt vezetnek az Iala „B” rendszer szerint kitűzött laterális bóják. Cliftonban van bank, bolt, pékség, víz- és üzemanyag-vételezés. Az öbölben a városka előtt horgonyozhatunk,

vagy az ajánlkozók bójáira köthetünk (50 EC/éj áron vagy félnapi díjért, ha továbbmegyünk). Két csónakkikötő (jetty) van. Az Anchorage Yacht Club mólója van közelebb az Union-i reptérhez, ezért ehhez kössük a bocinkat, a cápatenyésztő medencénél. A kis unioni repülőtéren intézhető a hivatalos ki- és bejelentkezés (minden nap 9-17h és csak megfelelő öltözetben). Charterhajónk kiléptetése ingyenes, 24 órán belül kell elhagynunk a St.Vincent-i felségvizeket. Union nyugati oldalán a Chatam-öbölben tudunk éjszakázni. Napfelkelte után a szokásos jó széllel utunkra indulhatunk, 35 mérföld az út Grenada fővárosáig, St.George’s-ba. A Grenadához tartozó Carriacou megtekintését érdemes a visszaútra hagyni, 10 mérföld megtétele után passzáljuk a szigetet. Carriacou és Grenada között aktív vulkáni tevékenységű vizeken hajózunk át, a környező sziklazátonyok a víz alatti hegység kimagasló ormai. Grenada partjai is elég mélyvizűek, a sziget mentén 15 mérföld hosszan nincs is kikötési lehetőség, biztonságos éjszakázó horgonyzó-öböl, amíg el nem érünk a fővárosig.

A főváros előtti Nagy-öbölben (Grand Anse) 25 EC/éj a bójadíj, ez Grenada legnagyobb strandöble is. St.George’s kikötőjébe laterális bóják sora vezet be. A városi öböl tulajdonképpen egy víz alá süllyedt vulkáni kráter, északi felén a kereskedelmi (Carenage), déli felén (Lagoon) az exkluzív Port Louis jachtkikötővel. Grenada fantasztikus szigetét helyi taxival járhatjuk be (25 USD/óra). A hazaszeretettől fűtött idegenvezetőnk szívből végigkalauzol a brit gyarmati uralom alól mindössze 35 éve felszabadult hazáján,a szerecsendió termelése miatt fűszerszigetként elhíresült Grenadán: járhatunk a 2004-es Iván hurrikán óta újjáépült fővárosban, 700m magasan majmokkal teli őserdőben, vízeséseknél, krátertónál, gyarmati múzeumban, fűszerpiacon, rum- és kakaógyárban. A gyár kifejezés persze túlzás, a kakaó-gyümölcs feldolgozása mai napig kézzel történik. A gyümölcsfa egész évben folyamatosan terem, a nedves fehér színű magokat 5 napig dunsztban erjesztik, majd a napon 5 napig szárítják és forgatják, lábbal végiggyalogolnak a kiszáradt, bebarnult szemeken („walking on the cocoa”). Ezt követően egy nagy üstben tapossák, fényes feketére csiszolják a keserű kakaószemeket („dancing on the cocoa”). A gyarmati időkben így feldolgozatlanul exportálták a kakaószemeket. A függetlenségük óta viszont már gyárat üzemeltetnek, ahol a keserű kakaószemeket megőrlik és tejjel, cukorral készül az édes csokoládé.

St. George’s-ba a jachtkikötőből bocinkkal is átköthetünk. A csónakmólótól 100 éve fúrt alagút vezet át a dombon, amelyre a város erődje (Fort George) épült. A György erőd ágyúi nem a tenger felé néznek, hanem a szárazföld felé, a fehér gyarmatosítók ugyanis a szigetlakóktól jobban féltek, mint európai ellenfeleiktől a tenger felől. A Grenada partjainál zátonyra futott afrikai néger rabszolgák és a helyi arawak és karib indiánok leszármazottai magukat fekete kariboknak nevezik. Az évszázados európai, és elsősorban angol uralom viszont megtette a hatását. Rendezett kőházak, anglikán templomok állnak a dimbes-dombos városkában. A belváros vasárnap néptelen, a többi napon pezseg, és szól a steel band zene.

Grenada felségvizeire a bejelentkezést a Port Louis marinában egész évben reggel 9h-tól megtehetjük, 200 EC az összköltsége. Az országhoz tartozik még Petit Martinique és Carriacou szigete. Ezek közül Carriacou fővárosában, Hillsborough-ban lehet még ki- vagy bejelentkezni a főmólónál lévő Customs és a főutcában lévő Immigration irodában. A kijelentkezés mindenhol ingyenes, a bejelentkezésért kell fizetni. A hajónkra senki sem kíváncsi, de a papírmunka hosszadalmas. Carriacou déli öble, a Tyrell Bay széltől védett, mégis kényelmetlen az óceáni hullámzás miatt. Miután becsónakázunk a pelikánokkal és partra vetett hajókkal teli mangrove mocsarába, még sötétedés előtt átköthetünk a Hillsborough előtti Homokos-szigethez (Sandy Island), bójára. A bójáért nem

kér pénzt senki utunk egyik legszebb állomásán. A karibi naplemente nagyon rövid. Változó szín- és fényjátékkal a távoli felhőformákon pár perc után este 6-kor a nap szó szerint beleesik a tengerbe. Egész évben reggel 6-ig tart a sötétség, mindig 12 óra a nappal. Sötétben már veszélyes a kikötés, a navigálás, a hajózás partközelben (nem csak a zátonyok, hanem mint minden tengeren, a halászbóják kötelei miatt), nem is engedélyezi a legtöbb hajótulajdonos chartercég. A korallzátonyok között nappal a szemünkre kell hagyatkoznunk, a víz színe alapján kirajzolódik a passzázs, a térképplotteres GPS a kokpitban persze komoly plusz segítség. A Sandy Island korallhomokos oldalán reggel a partraszálló vitorlázók csónakjai sorakoznak, gazdáik a türkizkék vízben fürdenek, vagy kis koralltornyokat építenek itt jártuk emlékére. A sziget szélfelőli, keleti oldalát korall-halom alkotja. A tenger folyamatosan építi és ostromolja. Pelikánok hullámfürdőznek és keresik itt a halreggelit. Csak egy-két helyi pecás konkurál velük: kezükben kólásüvegre tekert damillal, végén halhús-csalival egy horog, és egymás után fogták ki a hullámokból a szebbnél-szebb ehető halakat.

Carriacou óceáni oldalán található Petit Martinique vulkáni kúp formájú szigete, tele a helyiek tarka házaival. Vele szemben 1 mérföldnél is kisebb távolságra Petit St.Vincent-en, már más országban, egyetlen szállodakomplexum üzemel az egész szigeten. Szabadon horgonyozhatunk előtte, ingyen bója is van, az idilli egzotikus part is mindenkié, de beljebb kérik, már ne menjünk, mert az a szállodavendégeké (mint az Union előtti Pálma-szigeten). A felségjelünket is át kell cserélnünk, a Grenada-i lobogó helyett a St.Vincent és Grenadines lobogót kell felvonnunk.

Az Union-i kötelező bejelentkezés után (70 EC/hajó) pár mérfölddel északabbra, Mayreau nagyobbik öblében horgonyozhatunk (Saline bay, bója ár 60 EC/éj). A meredek, homokos partra óriási hullámok csapnak ki, élvezetes a hullámfürdő a trópusi pálmafák alatt. A parton homárral várnak az éttermek, a sziget dombján egymást érik a szezonban (novembertől májusig) nyitva tartó hajós kocsmák. Még a helyi rumok kóstolása előtt érdemes felkapaszkodni a dombtetőre, a szerény Mayreau-i templom udvaráról nyílik ugyanis a legszebb kilátás a Tobago Cays-re.

Mayreau-tól északra a már megismert szigetek sorakoznak: Canouan, Mustique és Bequia, kedvünk szerint meg-megállhatunk újra, vagy egész napos hajózással visszaérünk a St.Vincenti báziskikötőhöz. Az éjszakát akkor sem a Blue Lagoon-ban töltsük, hanem 1 mérföldre nyugatra a Young Island horgonyzóhelyén. A szigeten lévő luxus resort strandján fürödhetünk, örömmel látnak az exkluzív étteremben is. Bocinkkal a sziget mögötti Charlotte erődhöz kirándulhatunk, 256 lépcső vezet a szikla tetejére, amely az egyik legszebb panorámájú erőd-rom és világítótorony.

Hajóbérlés Karib-tenger, hajóbérlés Karib-tenger, hajóbérlés Karib-tenger, hajóbérlés Karib-tenger, hajóbérlés Karib-tenger = Mérföld Yachting.