Videónk korzikai vitorlázásról.
Vízről minden szebb és hajóval olyan helyekre juthatunk el, amelyekről szárazföldi turista még álmodni sem mer. Mi a vadregényes Korzika partjait jártuk be vitorlással. Egyik augusztusi utunkról szól ez a hajónapló. Korzikának nincsen párja, nyugati és déli partvidéke Szardínia északi felével a Földközi-térség egyik legszebb vidéke. Miért ne lehetne a magyar tengeri vitorlázóknak is a következő úti célja?
Korzika a Földközi-tenger negyedik legnagyobb szigete – Szicília, Szardínia és Ciprus után. Franciaország 26 régiójának egyike. Területe Magyarország területének egytizede, amelyet viszont csak 300 ezren laknak. A ritka népesség fele Ajaccio-ban és Bastiában él, Korzika két legnagyobb városában.
A francia anyaország felől, északról a Ligúr-tenger határolja, keletről a Tirrén-tenger, nyugatról a Földközi-tenger ostromolja Korzika partjait. A sziget 190km hosszú, 90km széles, a tagolt korzikai partvonal közel 600 tengeri mérföldnyi. A türkizkék és mélykék vizű, homokos öblökben bővelkedő szépséges szigetnek vadságot kölcsönöznek a 2000 méter magas hegyei, amelyek északról-délre vonulnak végig a szigeten.
Hajósok lévén a legnagyobb „sportértéke” annak van, ha vitorlással érkezünk Korzikára. Toszkánából, a Francia Riviéráról vagy Szardíniáról bérelt hajóval sok ügyfelünk spórolja meg a korzikai kompköltséget. Hajóval 100-150 mérföld a Cote d’Azure-ről és a Francia Riviéráról, mindössze 50-120 mérföld az olasz csizmától, Elbától már csak 30 mérföld a vízi út Korzikáig. Autóval érkezve az olasz szárazföldről Genovából, Livornóból, Piombinóból és Róma mellől indulnak kompok a Korzika keleti felén lévő Bastiába és Porto Vecchio-ba. Franciaországból Korzika északi (Calvi, Ile Rousse) és nyugati (Ajaccio, Propriano) kikötőit érhetjük el. Nemzetközi repülőtere Ajaccionak és Bastiának van. Menetrendszerinti közvetlen repülőjáratok Magyarországról sajnos nem közlekednek, Korzikára Budapestről átszállással juthatunk el, közvetlenül Bécsből repülhetünk kényelmesen.
Korzika felségvizeit hajóval többféle módon is felfedezhetjük. A 36-55 láb közötti charter vitorlásokkal önállóan kalandozhatunk. A szombattól-szombatig tartó röpke egy hét alatt csak Korzika egyes szakaszain engedi a portyázást. Legalább 10 napba, biztonsági ráhagyással két hétbe telik, hogy kényelmesen megkerüljük a szigetet. Egyhetes hajóbérlésre Macinaggio-ban és Ajaccio-ban van lehetőség, vagy érkezhetünk Kiriacoulis hajókon Toszkánából és Szardínia felől. A hajóbérleti árak az olasz szárazföldről a kedvezőbbek.
Ajaccio-ból 20 méteres luxus katamaránokon is hajózhatunk. A katamaránt személyzet üzemelteti, 6-10 db légkondicionált kétágyas kabin saját zuhanykabinnal várja nemzetközi vendégeit. A kabinár a hajóköltségeket és a teljes panziós ellátást is tartalmazza kötött útvonalon.
A harmadik lehetőség a napi bérlés, 5-6 méteres, külmotoros gumi csónakokkal a környező lakatlan öblökbe a szárazföldi turista is eljuthat -hajóvezetői engedély nélkül.
Korzika keleti oldalán kevés kikötőt találunk. A sziget izgalmasabb, északi és nyugati felén már számos jachtkikötő szolgáltat, egymástól kb. 20 tengeri mérföldre. Átlag 70 EUR egy éjszakára a marinai vitorlás hajóhely (12m/2013). A korzikai marinák színvonala a horvátországihoz hasonló. Infrastrukturális szempontból teljes körű az itt nyújtott kikötői szolgáltatás: a víz- és üzemanyag-vételezés, az elektromos csatlakozás lehetséges mindenütt, ahogyan friss, napi időjárás-jelentés is elérhető, hajós boltok, éttermek sora áll rendelkezésre, csak jussunk helyhez a kívánt marinában.
Júliusban és augusztusban, amikor a franciák és az olaszok szabadságra mennek, a kikötőhelyek betelnek, pedig a magánhajók számához képest elenyésző a charterhajók száma. A kikötőmesterek mindent megtesznek azért, hogy helyet adjanak, de ha nem tudnak, elküldenek. Valahol akkor is meg tudjuk húzni magunkat. Éjszakára horgonyzóhely főszezonban is biztosan marad, mert a helyiek visszatérnek saját helyeikre a marinákba. Ugyanezek a horgonyzóhelyek viszont a főszezonban nappalra megtelnek.
Az öblökben a sárga bóják (az Iala „különleges veszély jelei”) jelölik a horgonyzás és hajózás határát, azon belül a strandolóké a vízterület, illetve ilyen jelek között vezet ki az útja a jetskizőknek stb. A pilot könyvünk alapján ügyelni kell arra is, hogy hol tilos a horgonyzás vagy/és a partraszállás, különben drága büntetéssel is számolnunk kell. Természetesen a horgonyzás mindenütt, ahol nem tiltott, ingyenes.
A marinákban a pilotköteles, farral a parthoz tolatásos kikötésmód a szokásos vagy a kikötők előtt telepített bójákon állhatunk féláron. Mielőtt beérünk egy kikötőbe, be kell jelentkeznünk rádión a kikötői hatóságnál („Capitainerie”). A VHF 9-es csatornán lehet velük forgalmazni, esetenként a 10-es, 12-es vagy bármikor a 16-os csatornákon. Ők mondják meg, hogy van-e szabad hely. A marinai stáb motorcsónakja ezután elénk jön és felvezet, a manőverezést is segítik. Javasoljuk, hogy telefonon vagy VHF-en foglaljanak helyet már előre, hogy napközben minél tovább élvezhessék a táj és a tenger szépségét. A pilotkönyvben telefonszámok és e-mail címek is szerepelnek, hogy azokon előre foglalni lehessen. Bár 20 méteres hajóhossz alatt nem fogadták a telefonos helyfoglalást, mégis, amikor megérkeztünk, minden kikötőben megkérdezték, foglaltunk-e. Főszezonban így elég trükkösen juthattunk csak helyhez a kikötőkben: átlagos időjárású napokon napközben üresek a kikötők, 9-10h körül elhagyják helyeiket a tulajdonosaik, valamelyik öbölben élvezkednek, és csak 17-18h között állnak vissza a foglalt helyükre, így tudunk pár órát kikötve eltölteni és várost nézni. Estére az is kiderül, maradhatunk-e. A csónakos marinás fiúkkal lejattolva pedig még a betelt Bonifacio-ban is jutott éjszakára helyünk.
A kikötősökkel Korzikán francia és olasz nyelven lehet boldogulni. A hajózás nyelve mindazonáltal az angol. A VHF-en általában megértik, amit angolul mondunk, legfeljebb mi nem értjük meg a válaszukat.
A jachtkikötőkben francia szabványú a 220V-os parti csatlakozó és a vizes slagvég. A charterhajókban átalakítót találunk vagy letét ellenében kölcsönöznek nekünk a kikötőben. A kikötőkben nem kérnek utaslistát, nem is kötelező a hajónkon. Az Unión (és Schengenen) belül nincs ki-és bejelentkezés sem, csak az adott felségterület lobogóját ne felejtsük el felhúzni. Korzikának saját lobogója van, a fehér alapon fekete fej szemkötővel a homlokán nemzeti jelkép. Ezt és ne a francia trikolórt használjuk!
Mediterrán klíma jellemzi a szigetet, kellemes hőmérséklettel télen-nyáron. A nyár forró és száraz, a tél pedig enyhe és esős, a magas hegyeket hó borítja. Korzikára nyáron mindenből sok jut: 25-35 Celsius fokos hőmérséklet és napi 10-12 óra napsütés, ideális a nyaralásra. A vízhőmérséklet elérheti a 24 fokot, de kitartóan erős szélben a tengerfelszín pár fokot ettől lehűlhet.
Általában elmondható, hogy Korzika nyugati oldala szelesebb, mint a keleti. Domborzatából fakad érdekessége: a nyugati partok mentén fújó nyugatias szélre a keleti oldalon keleties szelet tapasztalhatunk, melyek találkozása a sziget északi és déli csücskének szélviszonyait kiszámíthatatlanná teszi. A magas hegyek nagyrészt felfogják a szelet, de az erős misztral és a libreccio átfúj felettük, sőt a sziget túlfelén alázúdulnak és erejük fokozódik.
Korzika széljárását nyáron a „tengeri szél” uralkodása jellemzi. Erőssége Beaufort 3-6 közötti. Napközben éled, a nyugati partvidéken iránya nyugatias, a sziget alsó felén délnyugatról, északi felén északnyugatról fúj, míg a keleti partok mentén délkeleties ez a vízi szél, és naplementével elül. A nyári főszezonban sok a szélcsendes nap is.Ősztől tavaszig viszont erősebb szelek is elérik Korzikát, pár napra nyáron is előfordulnak: nyugat-északnyugatról érkezhet a hideg misztrál, északról a hűvös tramontana, északkeletről a veszélyes gregál, délnyugatról a nedves és meleg libreccio, Afrika felől fújhat a sirokkó.
A sziget északi és déli csúcsa extrém időjárással bírnak. A Bonifacio-szorosban tölcsérhatással találkozunk, a Korzika és Szardínia közötti átjáróban a szél akár két Beaufort fokozattal is erősebb tud lenni, mint előtte. Akkor is fújhat benne a szél, amikor 30 mérfölddel tőle északra vagy délre szélcsend van. A sziget északi végén, a Korzika csúcsnál is felerősödnek a szelek, kikötők vagy védett öblök híján ez a veszélyesebb vidék.
A hullámzás a nyugati irányból fújó szelek esetén jelentős, mert ekkor „bemozdul” az egész Földközi-tenger. A nyugati partvonalon gondos navigáció szükséges, mert sok a felszín közeli zátony, vagy az épphogy kilátszó sziklaszirt, amelyet a hullámzás könnyen rejtve hagy az őrszem előtt. Az árapály szintváltozás elenyésző, legfeljebb fél méteres. Az általános áramlás is gyenge, a sziget nyugati és keleti oldalán délies, azaz északról délre óránként fél mérfölddel segíti hajónk haladását.
Időjárás-jelentést a VHF rádión Korzika körül a 79-es csatornán foghatunk a nap bizonyos szakában (a pilotkönyv tájékoztat ezek időpontjáról, illetve a VHF 16-os csatornán figyelmeztetnek, hogy most következik), de az olasz felségvizek szomszédságában a VHF 68-as csatornán folyamatosan, olaszul és angolul sugárzott olasz időjárás-előrejelzés is áthallatszik. A legtöbb marinában az Internetről készséggel kinyomtatták nekünk az aktuális és a pár napos időjárás-előrejelzést.
Korzika kétszer olyan messze van Franciaországtól, mint Olaszországtól és történelmében is több az olasz hatás. A korz nyelv is olasz eredetű. A sziget Bonaparte Napóleon császár szülőhelyeként vált ismertté. A legnagyobb francia tehát korzikaiként inkább olasz volt.
A sziget látnivalóinak megértéséhez csak annyit kell ismerni a történelméből, hogy évezredeken át idegenek uralták, fosztogatták, lakóit rabszolgának hurcolták el. Nem véletlen hát, hogy a korzikai falvak a sziget belsejében, magasan a hegyoldalban rejlenek, a népesebb városokban pedig erődítmények magasodnak. A legszebbek a genovaiak XIII-XVII. sz. közötti uralma alatt épültek: Ajaccio, Bastia, Bonifacio, Calvi, Girolata, Porto Vecchio, St.Florent fellegvárai az óvárosaikat védik.
További jellegzetességei a szigetnek az őrtornyok, 700 éves építmények szintén a genovai uralom korából. A korzikai partok mentén körbe, minden nagyobb kiemelkedésen áll egy-egy ilyen szögletes vagy kerek, általában 2 emeletes kőtorony. A mintegy 150 torony egymástól látótávolságban riasztórendszerként szolgált. Füst és fáklyaláng-jelekkel kommunikáltak és állítólag a figyelmeztetésük, hogy ellenséges hajót látnak, mindössze 2 óra alatt körbeért a szigeten. Ezek közül 60 őrtorony még ma is áll, szilárdan dacol az elemekkel.
Szardíniáról indulva Korzika felfedezésére az első korz terület a lakatlan Lavezzi-szigetek, tengeri természetvédelmi terület, amelyet nem szabad kihagyni. A szigetcsoport csak hajóval látogatható, a Bonifacio-szorosban fekszik, Korzikához közelebb és ahhoz tartozóan. Kerekded gránitszikláit mintha óriások dobálták volna halomba. Öbleiben karibi színvilággal találkozunk: homokos strandok, türkizkék tenger, színes halak. Az idillt a piknikező strandolók sem tudják lerontani, akiket a szomszédos Bonifacio-ból hoznak a turistahajók. Napközbeni megállóhelynek ajánljuk a Lavezzi-szigeteket, csak ügyeljünk arra, hogy olyan mélységbe horgonyozzunk, amelyből még ki tudjuk akasztani a gránitsziklák közé esetleg beakadó horgonyunkat.
Az 5 mérföldre fekvő festői Bonifacio egész Korzika legszebb városa. Keskeny, fjord szerű bejárata az évszázadok során nem csak a széltől, hanem az ellenségtől is védelmet nyújtott. Fellegvárát, amely a fehér mészkő sziklákon magasodik, sohasem sikerült bevenni. A turisták modernkori áradatát viszont a genovai bástya már tárt kapukkal fogadja, Bonifacio óvárosában állandó a nyüzsgés. A fellegvárba „kisvonattal” mehetünk fel a kikötőből a legkényelmesebben, a
kikötői kapitányság épülete mellől indul vagy választhatjuk a hegyoldalban futó sok száz lépcsőt -ingyen. Legalább fél napi látnivaló, hogy végigsétáljuk Bonifacio városát, a félsziget csúcsától vissza az öböl belsejéig. Az egyik oldalon kilátásunk nyílik a kikötőre és a kikötőbe be nem fért horgonyzó hajókra a fjord oldalöbleiben. A déli panoráma pedig a hófehér sziklák ormán egyensúlyozó város, és vele szemben 10 mérföldnyi távolságra Szardínia szigete. Vacsorázzunk az egyik erkélyen a tenger felett, hogy másnap reggel alulról, az alámosott homokkő és mészkősziklák tövéből csodálhassuk az építtetők merészségét! Bonifacio egyszerűen lenyűgöző. 75 euróba került a marinai éjszaka és további 40 euróért jutottunk a belvárosi helyhez. Bonifacio városától -a bőséges kulturális látnivalók után- 1 mérföldre északra és azt követően 20 mérföldön keresztül szebbnél-szebb strandöblök kínálkoznak, szélvédett benyúlások, éjszakázásra is kiváló horgonyzóhelyek. A leghíresebb és leglátványosabb a Roccapina-i öböl, nevéből következően zátonyokkal teli a bejárata, vakítóan fehér homokos standot rejt türkizkék vízzel. 5 mérföldre Caldarello öble éjszakára jachtkikötővel vár 60 euróért. Az öböl egyik fele hajótemető, a folyótorkolat feltöltötte, homokpadokon fekszenek a már kiszolgált hajók. Körülöttük delfinek bohóckodtak koraeste.
Ha szardíniai indulással béreljük hajónkat, az egyhetes hajózásba még éppen belefér, hogy a Bonifacio-szoros szépségein és a környező öblökön túl Korzikába Propriano meglátogatásával is belekóstoljunk. Korzika nyugati felét négy óriási öböl tagolja. Ezek átlag 10 mérföldes szája akkora, amekkora maga a Bonifacio-szoros, Szardínia és Korzika köze. A nyugati partvidék nagyvárosai az öblök belsejében alakultak ki. Propriano a legdélebbi városka, hosszú homokos strandjaival Korzika leglátogatottabb fürdőhelye.
Akinek nem jut hely Propriano marinájában, nem fog csalódni, ha a várostól 5 mérföldre található Porto Pollo-ban éjszakázik, egy természetes földnyelv mögött. Porto Pollo hangulatos strandfalu, öblében telepített bójákkal várnak. Ha nem jut bója, jól fog a horgony a homokos tengerfenékben.
Mindössze 20 mérföld északra és a következő nagy öböl északi végében befutunk Korzika legnagyobb városába. A belvárosi kikötőt a Citadella védi, a Port Tino Rossi jachtkikötőből nyílik Ajaccio főtere, melynek dísze a Napóleon szobor. Mi a külvárosi, Charles Ornano jachtkikötőbe tudtuk belopni magunkat, mert amúgy egyikben sem akartak fogadni. A helyi kikötőfiúkkal viszont sikerült megállapodnunk a kikötőgáton kívüli egyik hajóhelyre, 60 euróba került, így lehetőségünk nyílt arra, hogy Ajaccio-t gyalogosan is felfedezzük. Fő nevezetességei, a Bonaparte-család háza egy sikátorban lévő múzeum, az óváros, ami a Fellegvár Mólónál végződik és a 600 éves genovai Citadella, amely ma is katonai célokat szolgál. Azt követően a homokos partszakaszon az újvárosi rész terjeszkedik. A sétálóutcák ajándékboltjaiban Napoleonnal kapcsolatos szuveníreket kapni. A késekkel teli shop-ok a korzikaiak ősi szokására, a vendettára emlékeztetnek. A ruhabutikok olcsó kínálata egy szezonnal jár a magyar divat előtt.
Sajnos francia módra az éttermekben este 7 előtt nincsen konyha, minden nap ebédre főznünk kellett a hajón vagy snack bárban ehettünk. Az éttermek választéka az olasz és a francia konyha étkeit ötvözte. Választhattunk friss halat (a kagyló importcikk), esetleg vaddisznó-ragut a hegyi vadmalacokból, bárány- vagy marhasültet. A franciáknál desszertként kerültek elő a legízletesebb helyi juh- és kecskesajtok. Üdítő volt a korzikai gesztenyesör, a helyi citrusokból készített limonádé és a frissen facsart narancslé, ízletesek a helyi borok is. A gasztronómiai kitérőt követően Ajaccio városával szemben 3 mérföld távolságra Porticcio elé horgonyozhatunk egy kis strandolásra. Porticcio pezsgő nyaralóhely, amely élményfürdőjéről híres. Megint csak 20 mérföldnyi hajózás és elérünk a harmadik nagy öbölbe, amelyben nem találunk nagyvárost. A Sagone-i öböl bejáratában kis falu fekszik, Cargese. Barátságos kikötője egy nagy szikla védelmét élvezi az általános nyugati szelektől és hullámzástól. Pár száz éve görög bevándorlók számára alapították, ennek köszönhető a görögös arculata fehérre meszelt házaival és ortodox templomaival.
A tényleg vörös sziklatömböt, a Vörös-fokot elhagyva a negyedik nagy öböl mélye Porto városát rejti. Előlünk az időjárás valóban elrejtette, mert a beindult nyugati hullámzásban a Porto kikötőjét védő genovai őrtorony mögé már tőkesúlyos hajóval a pilotköny szerint nem lehet bejutni biztonságosan (a 2,5 méteres vízmélység hullámzásban nem elég), hát nem is próbáltuk. Helyette az öböl északi végében a védett Girolata festői öblét kerestük fel.
Girolata természetvédelmi terület, a hajókat telepített bója várja. Több párhuzamos sort alakítottak ki, helyi csónakos irányítja és segíti a kikötésünket, bójákhoz kell rögzítenünk a hajó farát is. A védett öböl csak a víz felöl közelíthető meg, strandja kiváló. Csónakkal tudunk partra szállni a három famóló egyikén. A homokos öböl közepén egy kis fabódé a kikötői kapitányság, ahol 50 eurót fizettünk az éjszakáért és kérésünkre az időjárás-jelentést is kinyomtatták. Az öböl fölé magasodó impozáns erődítménybe sajnos nem vezet út, az enyészet uralja a várat. Mégsem csalódtunk, mert minden zsákutca egy-egy étteremben végződött, panorámával az öbölre, hajónkra és fel az erődre. Mindent virágok díszítenek, az étkek is igényesek, a kiszolgálás is pazar volt.
Még Calvi-ba szerettünk volna eljutni mindenképpen, ezért vállaltuk Girolata-tól az újabb 20 mérföldet északra, bár az időjárás-előrejelzés bejött, megérkezett a misztrál, nyugati irányból fújt 30, de inkább átlag 40 csomóval. Most megtudtuk, milyen az, amikor az egész Földközi-térség nyugati medencéje hullámzásba kezd és ezek a több méteres hullámok Korzikát ostromolják. Nagy erőfeszítésbe tellett, hogy elszakadjunk a partközelből, bármely havária esetén a szél ereje sem lett volna elég, hogy az óriás hullámokkal szemben a meredek sziklás partot elkerüljük. Ekkor fogalmazódott meg bennünk, hogy utasaink kényelme és hajónk biztonsága érdekében nem biztos, hogy széllel szemben kellene hajóznunk visszafelé, a több napig tartó és éppen ezért fokozódó hullámzásban a nyugati oldalon. Mi lenne, ha kihasználnánk a szél és a hullámok tolóerejét, röpítsenek csak át Korzika keleti felére.
A kemény időjárási feltételek miatt Calvi 400 hajó-helyes kikötője tele volt, hívásunkat se fogadták, bójára tudunk kötni a nagy strandöbölben. Az 50 bóját üzemeltető csónakos
sajnos személyszállítást nem vállalt, beszedte a pénzt, 30 eurót és mi eldönthettük a már 40 csomós befújásokban bocinkkal vállaljuk-e a fél mérföldes csónakázást a kikötőig. Calvi arculatát a nagy gránittömbön magasodó fellegvár határozza meg, függőhídon közelíthető meg, idegenlégiósok laktanyájának is helyet ad. A várnegyedet a több kilométeres homokos stranddal a kikötői sétány köti össze. A pálmafás sétálóutcákon pezseg az élet, mert Calvi felkapott nyaralóhely. A helyiek szeretnék hinni, hogy Kolombusz Kristóf szülővárosa. A döntésünk is itt született meg, hogy Korzikát megkerüljük. Minek dacoljunk széllel, a hullámzással? Viharvitorlázás helyett kényelmes nyaralótúrát szeretnénk. Előnyünkre fordítva az időjárást, Calviból egy génuával hasítottunk a hullámok hátán keletnek, Korzika északi csúcsa felé. Végig homokos partok mellett hajóztunk el a bő széllel, és néha láttuk, hogy ezüstös kígyó kísér a parton. Ez az északi parti nyaralóhelyeket összekötő, keskeny nyomtávú korzikai vasút híres mellékvonala. A fővonal Bestia és Ajaccio között fut. Az ezüst vonat velünk együtt Calviból indult és áthaladt az Ile Rousse nevű városkán, amelynek szabályos utcái fiatal, 250 éves múltjának köszönhetőek. Felkapott nyaralóhely, mivel közvetlen komp-összeköttetése van a francia anyaországgal. Több komp útját is kereszteztük, amint elhaladtunk előtte. Kikötésre csak horgonyzással nyílt volna lehetőség.
A Korzika-fok egy 20 mérföld hosszú 5 mérföld széles félsziget, Korzika kicsinyített mása. A nyugati tövében megbújó St.Florent városka 700 éves múlttal rendelkezik, fellegvára csak a maláriától nem tudta megvédeni lakóit, amiért is a XVIII. századra elnéptelenedett. A turizmus viszont felvirágoztatta és jachtkikötője akkora, amelyre még a pilotkönyvben is le merték írni, hogy ott mindig van szabad hajóhely a vándorló charterhajóknak. 800 férőhelyből 270 a tranzithely.
A Korzika csúcsa meredek sziklás, kicsiny strandjai csak hajóval közelíthetőek meg. A Korzika-fok nagy időjárás választó-vonal, átérve a keleti partra alig maradt szelünk és majdnem tükörsima lett az addig háborgó tenger.
Macinaggio horvát színvonalú jachtkikötője a Korzika-fok keleti végén vár, a toszkán Capraia-sziget magasságában. Tranzit helyek is vannak benne bőven, a parti éttermei is fantasztikusak. Az éjszakáért 65 eurót fizettünk. Aki nem akar fizetni a kikötésért, horgonyozhat a marina előtti öbölben.
Toszkán indulással az olasz szigetek, Elba és Capraia felkeresése mellett belefér az egyhetes hajózásba, hogy Korzikán Macinaggio-t és a tőle 15 mérföldre délre fekvő Bastiát is felkeressük. Elbától mindössze 30 tengeri mérföld, az olasz szárazföldtől 50 mérföldre van Bastia. Mi most Korzika megkerülésével jutottunk el ide.
Bastia a sziget második legnagyobb városa, óvárosa két részből áll: ezek a terra vecchia a régi kikötővel, amelyet a Sárkány-móló véd, körülötte girbe-gurba sikátorokkal, és a XIV. századi terra nova, a citadella és várnegyed, benne a katedrális a művészettörténeti különlegességgel, a fekete Jézussal. Az öreg kikötőben, a Porto Vieux-ban napközben még akad szabad helyünk, a kikötői kapitányság 12 és 16h között sziesztázik, hát magunk oldjuk meg a kikötést, és fizetnünk sem kell érte. Az újvárosban tágas terek és utcák futnak a nagy kereskedelmi kikötő mentén, ahová a kompok is érkeznek Franciaország és Olaszország felől. A kereskedelmi kikötőtől északra fekvő Port Toga jachtkikötő 360 hajóhelyének egyhatoda tranzit hely, ez Korzikát tekintve nagyon jó arány, éjszakára biztosan lenne itt helye a charterhajónak, de mi továbbindulunk délnek. Korzika keleti oldalán a hegyek előtt alföld terül el, rengeteg a strand, Bastiától Solenzaráig üdülőfalvak és nyaralótelepek szegélyezik a hosszan elnyúló homokos partot. A sekély vízben horgonyozhatunk a part mentén, de ez már kevésbé izgalmas a vadregényes nyugati öblök után. Bastia alatt 20 mérföldre Port de Taverna, újabb 30 mérföldre Solenzara nyújtanak kikötési lehetőséget, mi egyhuzamban, éjszakai menetben tettük meg ezt azutat. A Bastia-Bonifacio szakasz 12 órás hajózás volt.
Még a Bonifacio-szoros előtt ne hagyjuk ki Porto Vecchio-t, Solenzara és Bonifacio között félúton. A több mérföld mély öböl belsejében található Porto Vecchio, Korzika harmadik legnagyobb városa. A kikötőjéhez laterális jelek vezetnek a sekély és zátonyos víz közepette. A jachtkikötőt boltok és éttermek ölelik körbe, de maga az óváros a dombon magasodik, látványos erődrendszer oltalmában. Porto Vecchio-t azoknak a hajósoknak is ajánljuk, akik Toszkánából bérelt hajójukkal a Bonifacio-szoros és Észak-Szardínia szépségeihez igyekeznek, kiváló megállóhely, hogy a 100 mérföldes út fáradalmát kipihenjék.
Porto Vecchio alatt újra tagolt a partvidék, homokos öblök sora várja, hogy lehorgonyozzunk. A magánsziget, Ile Cavallo megkerülésével pedig visszaérkeztünk a Bonifacio-szorosba, a Lavezzi-szigetek szépségeit élvezhetjük még egyszer. A kör bezárult: 12 nap alatt végigjártuk Korzika partjait, mintegy 250 tengeri mérföldet hajóztunk.
Folyamatosan éberen kellett navigálni, mert Korzika part menti vizei zátonyokban és apró szirtekben bővelkednek. A tájékozódásban segítségünkre vannak Korzika őrtornyai, a bástya-szerű építmények a csodálatos part kiszögellésein.
Kevés magyar hajós ismeri még a korzikai felségvizeket, pedig ez a változatos sziget igazán gyönyörködtet! A horvát Adrián megszokott marinai kiszolgálást Korzika nyugati felén is megkapjuk. A tagolt partvidék szépséges horgonyzóöblei és komfortos charterhajónk a főszezonban is feledhetetlenné teszik a korzikai vitorlás nyaralást.
„Korzika legyen a korzikaiaké”, ez a Korzika autonómiájáért küzdők egyik jelszava. Mi úgy jöttünk haza telve korzikai vitorlás élményeinkkel, hogy azóta minden vitorlás társunknak azt hirdetjük: Korzika legyen a magyar hajósoké!
Vitorlással Korzika körül, Vitorlással Korzika körül, Vitorlással Korzika körül, Vitorlással Korzika körül, Vitorlással Korzika körül,
Vitorlással Korzika körül, Vitorlással Korzika körül, Vitorlással Korzika körül, Vitorlással Korzika körül, Vitorlással Korzika körül,
Tengeri tanfolyam és horvát vizsga, B kategóriás jogosítvány CSAK 250 € tudással! Legközelebbi budapesti tanfolyamok: FEBR.01., MÁRC.01. vagy igény szerint 1 alkalom 10-19h. Tartalmas felkészítés budapesti irodánkban. Vizsga Zadarban. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasomHorvát C tanfolyam magyar nyelvű oktatóval, tudásalapú vizsgával Splitben 950 EUR. Rákészülési lehetőség Budapesten 100 EUR. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasom