Német belvizeken: Berlin és Potsdam lakóhajóval

Németország bázisunk

Kedvünk szerint választhatunk, hogy lakóhajóval, vitorlással, úszó faházzal, nyaraló tutajjal vagy kompra állított lakókocsival szeretnénk felfedezni Kelet-Németország belvizeit. Egyikhez sem kell hajóvezetői engedély, ha a Müritz-i tóvidéken hajózunk, ahol a lassú folyású Havel-folyó köti össze a rengeteg tavat. Belvízi hajóvezetői engedélyre a Berlin-Potsdam térségben van csak szükség, amikor a Spree-folyón Berlin történelmi belvárosát is lakóhajóval fedezzük fel vagy meglátogatjuk az UNESCO örökség részének nyilvánított Potsdam városát.

Németország északkeleti felén fekszik a Mecklenburg és a Brandenburg térség, tavakkal és erdőkkel teli táj. Élővilágban gazdag, sík vidék dűnékkel, amelyet 15 ezer hektár erdő borít. A 33 tóból álló rendszer együttesen 54 négyzetkilométer vízterületet alkot, útvonaltól függően csak 10-20 zsilippel. A Müritz-tó a Müritz Nemzeti Park részeként Németország legnagyobb tava, a vízi sportok tekintetében a „német Velencei-tó”, bár kétszer akkora. A legnagyobb vízmélysége eléri a 31 métert. A többi tavacskával együtt a Havel-folyó táplálja. Nyáron 20-21°C hőmérséklete fürdésre is alkalmassá teszi a tórendszert. A víz minősége és tisztasága messzeföldön híres, de ezért tesznek is a németek! Halakban is gazdag vizek, ezért a horgászat szerelmesei komplett horgász-felszerelést bérelhetnek a hajókhoz.

Hajózási információ:

A németországi nyaraló-hajózás lakóhajóval speciális jellemzőkkel bír, amelyekben a többi, európai országbeli belvízi hajózástól nagyban különbözik. Például a zsilipekben le kell állítani a motort a mellénk vezérelt nagy számú kajakos és csónakos miatt. Őket engedik be utoljára, de elsőként hagyhatják el a zsilipet. A németországi hajózó úton a zsilipek száma kevés, a szintkülönbség is csak 2-3 méter, de a zsilipelés jóval tovább tart. Német precizitással állítják be a vízi járműveket egymás mellé és után, mire elindul a zsilipelési folyamat. 1-2 órás várakozásra is volt példa az előbbiek miatt és mert a kereskedelmi és személyszállító hajóknak mindig előnye van. A zsilipeket zsilipőrök felügyelik, személyesen vagy az automata zsilipek esetében távolról, kamerákon keresztül. A segítőkész zsilipőrök még a hajókötelekkel is foglalatoskodnak. Az automata vezérlésűeknél az információs táblán olvasható az instrukció, vagy hangosbemondón szólíthatnak meg. A 2 zöld fényjelzés láttán, a szabad kapun beúszva jobbratartás van. A zsilipkapuk zárásához és a folyamat elindításához egy zöld színű rudat kell negyed fordulattal el- és visszafordítani. Mellette a piros rúd a vészleállítást tenné lehetővé. Váltakozva német és angol nyelvű felirat tájékoztat a balparti kijelzőn a folyamat stádiumáról. Kiúszni egyetlen zöld jelzés enged és az erre vonatkozó felhívás. Különbség az is, hogy a németországi lakóhajók többsége elektromos öblítésű WC-vel szerelt. Továbbá minden víze-szennye (a mosogatóvíz, a zuhanyzóvíz, a mosdóvíz, a WC-ből a fekália) az összes hajónak kötelezően egy tartályba kerül, amely nem a vízbe ürül, hanem ki kell szivattyúztatni. A kedvtelési és a kereskedelmi célú hajók is ilyen zárt rendszerűek. Ennek köszönhetően tiszta vízűek ezek a tavak és folyók, biztonságban strandolhatunk. Bárcsak elmondhatnánk ugyanezt a Velencei-tóról vagy a Balatonról is! Nem minden hajón van a fekália tartálynak szintjelzője is, csak vízszint mutató, amelyen a víztartály telítettségét követhetjük nyomon. 2-3 naponta a marinákban tudunk vizet tölteni, a fekália tartályt pedig üríttethetjük. A sok fürdőzős programhoz a német lakóhajókon fürdőplatform, hátsó és oldalsó fürdőlétra, illetve hajóhorgony is van. Bárhol lehorgonyozhatunk a lakóhajóval, ahol a térképünk nem tiltja, az 5 méteres átlag vízmélységhez 15 méter hosszú a lánc. A legtisztább vízű tavak a Müritz-i tóvilágban 30 méter vízmélységűek pl. utunk során a lakóhajóval érintettük a Zechliner-tavat. Aktív vitorlás élet folyik a tavakon, ezek között a csatornákon és folyókon vándorolnak a vitorlások is (és a lakóhajóval mi is).

Odajutás:

Budapestről Berlinbe autóval, vonattal vagy repülővel utazhatunk. Autóval a német főváros 900 km. Repülővel mindössze 2 óra, könnyen elérhető (ráadásul az Easyjet és az Air Berlin társaságokkal olcsón). Közvetlen járatok repülnek a hét minden napján. A reptérről a 100-200 km-en belüli csatornahajós indulási kikötőkbe taxi-transzferrel juthatunk 1-2 óra alatt, vagy a repülésnél is hosszabb menetidővel a városi dugók miatt.

Indulási bázisunk Fürstenberg városka volt, egy 4000 lakosú keletnémet kisváros. Nyáron svájciak és más nyugat-európai turisták pihenőhelye. A Röblin-tó partján fekszik az a kikötő, ahol a Locaboat csatornahajós flotta klasszikus Pénichette és modern Európa lakóhajó típusai, a piros Riverboat motorosok, az 5-10 lóerős külmotorral szerelt tutajok és úszó nyaralóházak is bérelhetők. A városka központja 2 kilométerre fekszik, sétálva, biciklivel vagy helyi idegenvezető-taxival tudjuk meglátogatni. A főtéren látnivaló a templom, a szomszédos városi parkban kellemes a séta, míg a csapat a bevásárlást intézheti a két nagy szupermarketben. Vagy élhetünk bérbeadónk bevásároltatási szolgáltatásával, amit eleve a hajóhoz hoznak nekünk ingyen. A városi jachtkikötő, a Marina Fürstenberg már egy másik tó partján fekszik, ez a Schwedt-tó, amelyre egy harmadik tavon, a Baalen nevűn keresztül érhetünk el hajóval. Ebből a kikötőből vitorlásokat is lehet bérelni. Autóval csak pár kilométer a szomszéd falú, Ravensbrück. II.Világháborús emlékhely, mert határában koncentrációs tábor üzemelt. Napközben megtekinthető a komplexum, múzeummal a főépületben. A víz felől is látható az a szoborcsoport, amely a tábort lakó nőknek és gyerekeknek állít örök emléket. A lakóhajóval meg is közelítettük. Gyalogosan a fürstenbergi főúton vacsorázóhelyek között sétálva válogatunk: a kelet-német kisvárosban van döner, pizzéria, és 2 helyi ízeket kínáló hangulatos étterem. Mi a patakparti Linden nevű fogadó elégedett vendégei lettünk. A hajónkhoz visszaérve jól esett fűtést kapcsolnunk, a radiátorok a szalont és a kabinokat hamar befűtötték. A csatornahajók fűtéséhez nem szükséges a parti áramcsatlakozás, hajónk üzemanyagából működik a fűtés/fűtőkazán. A hűvöskés augusztusi éjszakában pára úszik a víz felett, amely reggelre eloszlik, ahogy a Nap velünk együtt felkel.

18a

Fürstenbergből nyugatra a természeti szépségek irányába, Rheinsberg és a Müritz-tó felé tudunk indulni, délre pedig a német kulturális látnivalók csúcsa, Berlin és Potsdam vár. A természeti látnivalók közepette a Havel-folyón folyásiránnyal szemben kanyargunk. Amikor helyenként tóvá szélesül, a következő kijáratot a fehér, rombusz formájú tábla már messziről mutatja. Rheinsberg felé 3 zsilip, 5 óra út vezet a Röbling, Menow, Ziern, Ellenbogen, Palitz, Prebelow, Tietzow, Sahlaborn, Bikow, Rheinsberger, Grienerick tavakon át. Félúton Lübzernél, közvetlenül a zsilip után sörözhetünk és ebédelhetünk az Oroszlánhoz Étteremben. Az esti kikötéshez Rheinsberg előtt marina is kínálkozik. A világító torony bejáratú Hafendorf egy kikötőfalu, azaz egy olyan nyaralótelep, ahol mindenki a saját háza elé köti a hajóját. A vízi falu központi öble biztosít vendéghelyeket.

Piros-fehér tornyát északról kerüljük és a híd alatt átbújunk. A kikötőmester irodáját kell telefonon felhívnunk, ha helyet szeretnénk. Körbenéztünk, majd továbbhajóztunk 2 kilométert Rheinsberg belvárosáig.

A városka 10-20 vendéghelyének egyikére kötöttünk, a 10 méteres hajónknak 6,5 euró/éj volt a helydíja. Áramot 50 eurocent/éj áron vételezhettünk a parti csatlakozó kábelünkön keresztül, így hálózati 220V lett a hajónkban. A móló elején lévő WC/zuhanyzó ház használata 1 euró, a kulcsot 10 eurós letétért kapjuk meg a kikötővezetőtől. 500 méter a parti sétányon a szépséges Rheinsberg Kastély. A XVI. században építették, az 1700-as években nyerte el mai formáját. A víz felől hajónkról is megcsodálghattuk. Poroszország egyik királyának rezidenciája volt. Kedélyes éttermek sora vezet a parton hozzá. A kikötőből a szupermarket is csak könnyű séta, mellette van a város 250 éves porcelángyára és annak bemutatóüzlete. Rheinsbergtől nyugat-északnyugati irányban a Müritz-tó felé hajózhatnánk tovább, a vadregényes Havel-folyón felfelé, tóról-tóra.

P1190268

Mi viszont visszahajózunk az indulási kikötőnkig Fürstenbergbe a lakóhajóval és azon is túl, mivel one-way hajózásunk úti céljai, Berlin és Potsdam arra várnak. A zsilipeknél fél órákat várakoztunk, a tavakon kétszer utol is ért a nyári zivatar. 5-ös Beaufort szélerősség felett nem is lehetne hajóznunk, hanem le kellene horgonyozni vagy be lehet húzódni a partmenti nádasba. Minket hátulról ért a szélerősödés és az eső, így nem álltunk meg, üresbe tettük a gázkart és a külső kormányállásból hamar a belső kormányállásra váltottunk. A Fürstenberg városi zsilip automata és önkiszolgáló, a folyamatot tehát mi indítjuk el. Szezonban (május 1-től szeptember 30-ig) reggel 8h-tól este 9h-ig működtethetőek az ilyen zsilipek, a kézi nyitásúak kicsit korábban zárnak. Elhajózunk a városi park és jachtkikötő előtt, majd sok kilométer hosszan a girbe-gurba Havel-folyón haladunk folyásiránnyal már megegyező irányban. A folyómeder keskeny, oldalát cölöpök tartják, gondozott vízi út. Míg a tórendszeren át nem láttunk kilométer táblát, addig ezen a szakaszán az egész és fél folyamkilométereket is jelölik. A Havel lomhán folyik, érintetlen tájon át kanyarog. Csak kajakosok és vízi liliomok szegélyezik utunkat. 4 automata zsilip következett 20 kilométeren. Bredereiche falu jó megállóhely, étteremmel. Itt vesztegelni kényszerültünk, mert az orrunk előtt becsukták a zsilipet. Egy menetrendszerinti hajóra kellett várnunk. Ez a zsilipkapu nem szétnyílik, hanem pallosként emelkedik ki a vízből. Érdekes volt látni: ahhoz, hogy alatta átférjen, a turistahajó kapitányi fülkéjét süllyeszthetőre tervezték. A pár házas szakasz után újra erdős részre jutottunk. A környező erdőket pedig néhol mező váltotta fel. A vidéki levegő nehéz, páradús. Kora estére a köd leszállt a mezőkre, a tejfehér párában körvonalaiban őzike sejlett fel. A telihold vezette hajónkat a Templin felé vezető út zsilipjéig, amelyet ekkorra már lekéstünk. A zsilip várkozóhelyén töltöttük az éjszakát. Ez a kézi nyitású zsilip reggel 7h-tól üzemelt, ahogy a térképünk is írta. Kannenburg a neve, 1907-es építésű és eredeti állapotában tartják fenn. Nem véletlen, hogy igen izmos szépfiú volt a zsilipőr. Mindenegyes kapuszárny (4 db) és a vízbeengedő lamellák nyitását-zárását is kézzel végzi egész nap, közben párszor körbe kell sétálnia a zsilipet. Templin felé 10 kilométeren át az eddigieknél is szűkebb és kanyargósabb, vadregényesebb a vízi út. Ahol 30 méter mély tóvá szélesedik, meg is álltunk fürödni benne. A partmentén hajók bújnak a nádasban, azokról is vagy fürödnek, vagy horgásznak.

Templin kisváros kikötőjébe automata zsilip enged, lakóhajóval mi előtte álltunk meg egy városnézés erejéig. Körbeszaladtunk az 1,7 kilométer hosszú középkori várfalon. 3 kaputorony, 2 körtorony, 52 Wieck-ház, helyes utcácskák, a főtéren templom és szépséges városháza alkotja a felújított óvárost. Az újváros bevásárló központja pár száz méter volt csak a hajónktól. Megvettük a reggelinek és az ebédre valót, majd visszahajóztunk a régi zsilipig és újra a Havel-folyóra értünk. 32 kilométert kelett megtennünk a Felső-Havel-folyó torkolatáig. A folyómeder egyre szélesedett, az erdők közül kikanyarogtunk a már művelt földterületekre. A jobb és balparton egymást követték az éjszakázásra is jó marinák, mindenféle szolgáltatással. Egy-egy automata zsilipen jutottunk túl Zehdenick és Liebenwalde városoknál. A nullás kilométerkőnél egy igazi vízi autópályába torkolltunk: a Felső-Havel-folyót a lengyel határfolyóval, az Oderával összekötő csatornát (Havel-Odera wasserstrasse) kereszteztük. Berlin irányában a széles csatornában haladunk, az Alsó-Havel-folyó pár száz méterrel arrébb kanyarog. 15 folyamkilométert követően értünk Oranienburg elé. A Lehnitz-zsilipnél teljesült, amire az indulási bázison figyelmeztettek, hogy ennél a a sporthajóknak akár 1-2 órát is várakozniuk kell a Lengyelországba igyekvő vagy onnét jövő teherhajók miatt. Kikötöttünk a várakozó helyre és kártyáztunk, míg zöld nem lett a nekünk szóló lámpa. Egy uszály mögé sorakoztunk többen is, a zsilipben az is leállította a motorját. Amikor elindult, erősen tartanunk kellett a köteleket, hogy hátra ne vigyen a sodrása.

P1190498

Koraeste hajóztunk be Oranienburgba a lakóhajóval. Habár ez egy nagyváros, a tiszta vízű csatornában mindenfelől strandolók fürdőztek. Beköthettünk volna a parti nádasba romantikázni, de inkább a belvároshoz legközelebbi városi kikötők egyikében kerestünk helyet. Újra a Havel-folyón kanyarogtunk, amely a belváros szívén halad át. Az elágazástól 1-2 km-re lévő Oranienburg Havel klubkikötőben hajónk túl szélesnek bizonyult a cölöpök közé, így csak a sólyahelyre tudtunk állni. Ez egy zárt terület, zuhanyzó/WC, víz és áramvételezési szolgáltatással. 500 méterrel tovább már a mi méretünkre szabott 82 vendéghelyes Schlosshafen Oranienburg is rendelkezésre állt, ahol 8 euróért még a fekáliatartály leszivattyúztatását is megoldottuk. Ehhez a kikötőhöz Oranienburg legfőbb nevezetessége mellett haladtunk el. A fehér várkastély egy gyönyörű barokk rezidencia. Mellette a városi park nyílik, előtte a főtér és a forgalmas főutca. Oranienburgból zsilipmentesen hajózunk Berlin külvárosa felé. 25 kilométer Spandau, ahol több marinai éjszakai kikötési lehetőséget is ír az útvonaltérkép. Mi kockáztattunk, és inkább behajóztunk a Havel-ről a Spree-folyóra Berlin centruma (Berlin Mitte) felé.

 

A Spree-folyó Spandau-i torkolatától Berlin központjába 1 zsilipen át és 26 (!) híd alatt vezet vízi utunk folyásiránnyal szemben, 16 kilométer hosszan a lakóhajóval. Hőerőmű, Neoplan gyár, Állatkert, háború előtti és ultramodern épületek követik egymást, és a különböző hidak sora (nincs két egyforma). Ezeket számolhatjuk is, de a hídfőn elhelyezett névtáblák alapján is be tudjuk azonosítani a térképünkön.

A Spree-folyón 24 órás ingyenes megállóhelyeket jelölő tP1190597áblák vannak 4 kilométerenként. A Charlottenburg-inál megállva Berlin ezen városrésznek híres templomát érhetjük el sétával vagy a hajóhoz kapott biciklivel. A Lessing hídi megállótól pár hídra és utcányira a Presidentalm található, majd utána a szobrokkal díszített kör alakú tér közepén a Győzelmi oszlop. Sok lépcsőjén érdemes a toronyba felcaplatni, hogy a Brandenburgi Kapuig a sugárúton ellássunk. A Lessing hídnál lévő Sportboote parkolóhely egyben várakozóhely is, ugyanis ennél beljebb 10:30 és 19:00 óra között nem hajózhattunk. Csak azokat a hajókat engedik tovább és nem büntetik meg a vízi rendőrök, amelyek VHF rádióval felszereltek. Ez az időszakos tiltás a napközben sűrű helyi turistahajó forgalom miatt van életben. Minket is visszafordítottak, de a büntetést külföldiként megúsztuk. A hajóvezetői engedély meglétét természetesen ellenőrizték. Este 19:00 órakor viszont újabb 4 km-rel beljebb álltunk, a Reichstag tövében találtuk a következő lehetséges parkolóhelyet. A többi hajós még tovább ment, mi viszont innét meglátogathattuk a Reichstag előtti parkot, közel volt elsétálnunk a Brandenburgi Kapuhoz. Kelet és Nyugat történelmi határán megálltunk és mi másról, mint a szabadságról beszélgettünk. Kelet felé tekintve a 368 méter magas TV torony látszódik. Nyugati irányban a Győzelmi oszlop aranylik a naplementében, a sugárút végén. A híres berlini fal „leomlott”, maradványaiért a Potsdamer-térig kellett gyalogolnunk. A többi nevezetességhez pár eurós taxival vitettük el magunkat. Az 1969-ben épült TV toronyban 203 méter magasba gyorslift visz fel. 3 hétre előre on-line asztalfoglalással vagy kis szerencsével és némi várakozással ennél 4 méterrel magasabbra is feljuthatunk: a TV toronyban a kilátó felett panoráma-étterem működik (8-24h). Különlegessége, hogy a kör szélén elhelyezkedő asztalaink, azaz az étterem maga körbe forog a torony körül. Egyhelyben ülve fél óra alatt körpanoráma tárul elénk, megcsodálhatjuk a német fővárost a levegőből, minden irányban. Ezért az egyedülálló élményért és a vacsoráért a 89 eurós éttermi számla hármunknak nem is olyan sok. Minthogy messze kerültünk, taxival vitetjük magunkat vissza a hajónkhoz a Reichstag mögé. Reggel, a 10:30-as határidőig még beljebb hajózunk Berlin szívében. Az utolsó, a 26. hídnál lévő zsilipig múzeumok sora mellett haladunk el.

P1190660

A szigeten lévő Múzeum-negyed klasszicista épületei között tulajdonképpen a TV-toronyig jutunk és előtte a Vörös Városházáig. Alvóhelyül szolgáló 24 órás megállóhely nem is lett volna ezen a szakaszon, csak ha átzsilipeltünk volna (az éjfélig nyitva tartó zsilipen). Ekkor egy kis belmagasságú hidakkal és egy további zsilippel szabdalt, de egyenes mellékágon (Landwehrkanal) Berlin belvárosának másik arca is megismerhető. Mi inkább maradtunk a zsilipmentes és kanyargós Spree-folyón. Igyekeztünk időben elhagyni és a már ismert szakaszon a folyásiránnyal megegyező irányban hamar elértük a torkolatát.

A lakóhajóvak a Havel-folyón délre, Potsdam felé indultunk. Berlin alatt (ahogyan felette is) tavak sora tárulkozik fel. Élénk kishajós, vitorlás élettel találkoztunk. Géphajónkkal kerülgettük is őket, miközben a laterális jelekkel határolt vízi úton délnyugatnak tartottunk. 20 kilométer múltán megérkeztünk Potsdam városához. A Tiefer-tó bal és jobb oldalán is kastélyt látunk, de a belváros is feltárulkozik a víz felől. Kikötőhelyet keresve amúgy is körbehajóztuk. Bőséges kikötési lehetőséget találtunk a külvárosban, délre, a Yachthafen Potsdamban. A legszimpatikusabb végül a Marina am Tiefersee lett a város ÉK-i felén, széles helyeivel, hangulatos parti éttermével és szolgáltatásaival.

A zsetonnal működő zuhanyzót is nyitó kapukulcs kauciója 20 euro volt. Nem kaptuk vissza másnap, mert épp ennyire számolták ki a hajónk helydíját. Reggelire zsömle-szolgáltatást ajánlottak, de a folyóparti étteremben is lehetett reggeltől-estig étkezni. A belvárosi látnivalókhoz, mivel sok van, hosszú a séta. Vagy mehetünk biciklivel, villamossal, taxival is. Először a holland negyed 1700-as évek végi vörös téglás kontyos házai között kószálunk. P1190722

Majd egy tornyos várkapun kisétálva vezet utunk a híres Sansouci kastélypark egyik bejáratáig. Ezen belül több kilométer, hogy a park rokokó építészeti csodáit végigjárjuk. Csecse paloták és nyári lakok, több száz szobor, virágok egyvelege között sétálnak, futnak, bicikliznek a látogatók. Belépti díj nincs, csak önkéntes alapon. A park északi végében lenyűgöző épületegyüttesek hívogatnak. A hosszú séta után a városközpontba busszal vagy taxival tudunk visszajutni. A főtér látnivalói a Nikolas-templom, a Városháza és a helyi múzeum klasszicista épületei. A folyóparton, a régi vízi úton csak a helyi turistahajók mehetnek, a sporthajók (köztük lakóhajónk) nem. Amúgy közönséges lakóépületek sorakoznak a partján, előtte pedig egy sziget, szép parkkal. Este megpihenünk, Berlin és Potsdam 1-1 nap alatt sok volt.

A hajónkat Keztin  falunál kell visszaadnunk. Ha még tovább időznénk Potsdamban, a Potsdam-Ketzin szakaszt másfél óra alatt egy csatornán végigszáguldhatnánk a lakóhajóval. Mi inkább maradunk a Havel-folyón és óriás tavain. A Templiner-tónál még délre, majd a Schwielow-tónál és a Zern-tavon át már északra kanyarodunk. 3 óra alatt így is megérkezünk és bekötünk Ketzin falu kikötőjébe. Az 1 óra megállás ingyenes, így a parti étteremben épp sikerül jól lakunk. Majd átálltunk 500 méterrel arrébb a városi strand mellé, bérbeadónk saját kikötőjébe. A Fürstenberrg-Ketzin one-way hajózásunk itt véget ért.

Meglepetésként ért minket a táj szépsége, a vizek tisztasága, a sok fürdési lehetőség. Mindezt a kulturális látnivalókkal vegyíthettük. Mindenkinek ajánljuk a németországi lakóhajózást! Vagy béreljenek vitorlást, és élvezzék azon a túravitorlázás lehetőségét! És mi még csak egy kis szakaszát hajóztuk be a lehetséges vízi utaknak, a fantasztikus keletnémet tó-rendszernek.

Útvonal ajánlatunk lakóhajóval: Fürstenberg – Rheinsberg – Templin – Oranienburg – Berlin óváros – Potsdam – Ketzin.

Koknrét ajánlattal irodánkban készséggel állunk rendelkezésre.

 

Európai Utazási Biztosító