Videónk Thaiföldi vitorlázásról.
Télire a vitorlázni, nyaralni vágyóknak az egzotikus úti célok kínálkoznak: ezek közül is a legolcsóbb Thaiföld.
Phuket szigetére Budapestről 5+10 óra utazást követően érkeztünk meg, Qatarból közvetlen járattal. A híres Bangkok így kimaradt utunkból, de nem is bántuk, mert hol áradások, hol zavargások sújtják, Phuket viszont 1000 km-re Bangkoktól nyugodt turistaparadicsom. Az 5 órás időeltolódás kelet felé könnyebben megszokható, az éjszakai repülést is végigaludtuk. A reptéri taxi transzfer már várt, hogy az indulási kikötőnkbe vigyen 600 Bath (=15 euro) árért egy minibusszal.
A Yacht Haven Phuket sziget északi jachtkikötője, a charterhajók egyik lehetséges indulási bázisa. Az irodában 17h-ig dolgoznak, 18h-kor már sötétedik, így délutáni érkezés esetén a hajó hivatalos átadás-átvétele másnap reggelre marad. Van időnk viszont bevásárolni, a taxis elvisz a sziget hipermarketjébe, a Tesco Lotus áruházba 1600 Bath-ért (=40 euro) oda-vissza és benne 2 órás várakozás. Habár lista alapján hajónkra előre bevásároltathattunk volna a helyiekkel, Thaiföld az az ország, ahol
jobb, ha magunk választjuk ki, mit veszünk és eszünk. Az elképzeléseink és a valóság a kulturális és kulináris különbségek miatt nem nagyon találkoznak. Jó példa erre, hogy mélyhűtött hús (mint Seychelles-en) vagy a megszokott kolbász, szalámi, szalonna, felvágott, paradicsom, paprika, sehol nem volt. Húsfélének kizárólag parizer (chilivel a legjobb) és virsli (az is halas), esetleg sonkakonzerv, amit találtunk és rizst rizzsel. Minden más a thai konyha alapanyaga volt vagy egzotikus készételek, kiváló annak, akik ismerik és szeretik. Az élelem, és mint később tapasztaltuk az éttermi étkezés is rendkívül olcsó Thaiföldön, még a magyar pénztárcának is! Nagyon üdítő a helyi sör (Chang vagy Shing). A bor importált. Gyomorfertőtlenítőnek és megelőzésképpen a finom helyi Hong Thong konyakot ajánljuk. Érdemes feltöltenünk a hajót, mert utunk során alig akad más bevásárlási lehetőség.
A reggel 8 órai hivatalos hajóátvétel kicsit korai nekünk (Magyarországon ez még csak hajnali 3 óra volt), de szerencsére praktikusan egyszerű. A hajón minden működik. Ami más, mint eddigi hajózásainkon, arra rákérdezünk. Miért csak 3 puffer, 3 kötél van és vizes slag egyáltalán nincs? A válasz egyszerű. Az egész térségben összesen 3 marina van, ezekben oldalkikötéssel U alakú dokkokba kell állni. Vizet csak a marinákban vagy Phi Phi szigetén találunk, slagot ott adnak. Nincs a hajókon sprayhood, olyan erős szél vagy hullámzás itt úgy sincs. Van viszont napelem a hűtőszekrény folyamatos üzemeltetéséhez, inverter 220V-hoz, boci kiemelő szerkezet (davit), 4 ütemű 6 LE külmotor. Ezekért is szeretjük Thaiföld-et! A bocit vízre tesszük úgy kipróbáljuk ki. Már megszoktuk, a korallos vizeken merevaljú a dinghy, és végre a teljes legénység belefér egyszerre. Ilyen nehéz csónakhoz öröm a kiemelő szerkezet. A hely kisszeles adottságai miatt a vitorlázat normál grószos és high tech. Jóval nagyobb felületű, mint a charterben szokásos alap vitorlázat, viszont a sekély vizek miatt a tőkesúly tavi méret (1,6m). Az útmutató térképészkedés (area briefing) után „windfinder-es” időjárás előrejelzést és helyi árapály-táblázatot kapunk kézhez hasznos útravalóul. Elindulásunkhoz kötelező bejelentkezni a VHF 68-as csatornán és igénybe venni a marinások parti és vízi segítségét (déltől-13h-ig ebédszünet), mert mintha folyóban állnánk, a kikötő vize egész nap 2 csomós sebességgel sodor a folyamatos, 2-3 méteres árapály-szintváltozás miatt.
Phukettől északkeletre a Phang Nga-öböl tenger vize smaragdzöld színű, mert rendkívül sekély és folyamatosan áramlik, dagálykor északnak, apálykor délnek, az uralkodó (nyugati vagy keleti) széliránytól függetlenül! Indulási kikötőnktől 10 tengeri mérföld Ko Phanak, nyugat felén csak apálykor látogatható barlangot találtunk. Még ha nem is átlátszó a víz, bizonyosan tiszta, apálykor színes korallok kerülnek felszínre a barlangbejáratnál, felettünk cseppkő. Pár mérföldre északabbra Ko Hong nagy sziklái gyűrűként ölelnek körbe egy belső öblöt. Ez a kis trópusi lagúna keletről nyitott, a titkos déli „boci-bejárata” csak apálykor hajózható. A sziklák árnyékában nyugodt az éjszaka. Horgonyozni az apály-dagály áramlás irányának figyelembe vételével kell és továbbra sem a szél szerint: maradjon elég víz alattunk a legalacsonyabb vízálláskor akár egyik, akár a másik irányba áll be hajónk a horgonyunk mögött az aktuális apály- vagy dagály-áramlás szerint.
A Phang Nga-öböl rendkívül látványos, Délkelet-Ázsia csodája, mészkőszirt-tömbök százai vannak benne szétdobálva, melyeket az idő vasfoga kívül-belül emészt. A sziklahegyek így töredeztek szét évmilliók alatt és tornyosulnak magukban, lábaiknál elvékonyodva, rejtekükben barlangokkal. Ezek egyike a híres James Bond-szikla (az 1974-es Roger Moore film zárójelenetéből). A 2-3 méteres dagály segítségével biztos az átjutásunk az öböl 0,9-1,6m-es vizeket felölelő térképrészletein is. A szél és a víz is sodor, más-más irányba, 0,1-1,4m-es vízmélységeket is mutatott a műszerünk. Általános, hogy itt a mélységmérőt úgy állítják be, hogy a tőkesúly alatti mélységet jelezze. Az öböl legmélyebb pontja az a 6-9m-es vájat, amelyet akkor találunk meg, ha a Ko Nom Sao Noi világítótornyot és az úszó falut, Ko Pan Yi házait egy vonalban látjuk. A helyes útirány eredményeképpen elérjük a muszlim cölöpfalut. Helytelen útirány esetén megdőlve várhatjuk a dagályt. Sea Gipsy Village-nek is nevezik ezt a nagy sziklaszirt mellé cölöpökre épült viskók, üzletek, éttermek hangulatos egyvelegét. Horgonyzóhely a faluval szemben 6-7 méteres vízben van, bocinkat az étteremhez kiköthetjük. A bazársoron alkudni kötelező, döntsük el, nekünk mennyit ér meg a csecsebecse és ajánljunk csak annyit! Egész utunk során az üzletekben, éttermekben, benzinkútnál, marinában mindenütt kizárólag thai pénzben történik az elszámolás, érdemes már a reptéren előre nagyobb összeget beváltanunk (eurot vagy dollárt). Thaiföld pénzneme, a Bath kb. 7 forint, 1 euro kb. 42 Bath (pár éves adat).
Hajózásunk északi pontjáról sietünk, hogy elérjük az átlátszó tengert. Keresztülvágva a Phang Nga-öblöt (Ao Phang Nga) magunk mögött hagyjuk a túlságosan sekély vizeket. Az úszó falutól 10 mérföldre DK-re elsőként kínálkozik a középső szigetek északi tagja, Ko Yao Noi homokos strandöblével, de még balatoni színű vízzel. Nem maradunk, további 15 mérföld vezet át a James Bond sziklákhoz hasonló alakzatok között, hogy elérjük Krabi tartomány már kristálytiszta vizeit, amely a Hang Nak-foknál (Laem Hang Nak) kezdődik. A nagy, 3 mérföldes öböl keleti vége homokos strand, sötétben érkezve is könnyen megtalálható a kivilágított part alapján (Rai Lei Beach). A horgonyzóhelyünk vízmélységét itt is az aktuális árapályszint figyelembe vételével határozzuk meg!
Korán keltenek Thaiföld tipikus, helyi hosszú farkú facsónakjai és a modernebb speedboat-ok. Viszik a szárazföldi turistákat a szigetekre. A tradicionális csónakok traktormotorja szabadon berreg, a több méteres tengely végén a propeller kiemelhető és kormányként is funkcionál. A hosszú Rai Lei part és a Nang-fok közötti strandszakasz több kisebb öblöt rejt, szerencsére csak a falmászók körében felkapottak, akik itt kiváló terepet találnak, nekünk meg itt kezdődik az thai paradicsom. Annyi egzotikus csigát, kagylót még a parton sehol sem találtunk, amennyit a hullámok itt a homokban görgetnek. Örültünk a látványnak, hogy ezek szerint még van élet az Andamán-tengerben. A leszakadó monszuneső ellen kiváló menedéket nyújtottak a sziklamélyedések, melyeket a tenger alulról vájt ki. Távolban már Phi Phi szigetét látjuk.
Az öböltől délre 3 mérföld a Ko Dam szigetcsoport, amelyhez snorkelezni viszik a turistákat. Legfőbb attrakciója a szigetek között apálykor megnyíló átjáró, egy vékony homoksáv, amelyen át lehet gyalogolni egyik szigetről a másikra. Innét már csak 10 mérföld déli irányban a világ 3. legszebb helyeként nyilván tartott Phi Phi-szigetek. A nagy Phi Phi és a legtöbb andamán sziget jellemzője, hogy partjainál mindkét monszun évszakban találunk szélvédett horgonyzóhelyet, akár a délnyugati, akár az északkeleti monszun dominál. Az Egyenlítő közelében (a 7-8. szélességi fokon hajózunk) amúgy sem jellemzőek erős szelek. Utunk során 22 csomós volt a legnagyobb, de általában 10 csomó körüli, vagy inkább szélcsend uralkodott.
Phi Phi fő, déli öble rendkívül nyüzsgő, rajzik a turistákat szállító motorosok hada. Az Istenhozta Phi Phi-n felirat kapu ebbe a Thaiföld-i turista paradicsomba. Horgonyzóhelyünk kb. 10 méteres vízben van a Ton Sai-öböl belsejében, a sok helyi hajó között, amelyek bójái hosszú köteleikkel a sötétben veszélyesek. Éjszaka érkezve a laterális jelek jelölik ki az utunkat és csak a legvégén kell letérnünk horgonyozni. A parti fények és hangos zenék körbeölelnek, hajónkról élvezhetjük, ahogy az éttermek strandjain tűzdobáló mutatványosok fokozzák a hangulatot. A verőfényes reggeli napsütésben sem marad el a látvány: a nagy homokos öböl szélein szállodák, közepét árusok, éttermek, masszázs-helyek, búvárcentrumok, resort-ok sokasága alkotja. Van pékség, korrekt bolt a „7 eleven”-hálózat. Vízvételezés a kórház előtti úszómólónál van, bocival előre szólni kell, és akkor melléköthetünk a hajónak, amelyről a vizet adják. Strandolásra a kevésbé zsúfolt északi öblöt (Lohdalum Bay) ajánljuk, amelybe sekélysége miatt a helyi hajók sem járnak, legfeljebb a vízi sportok miatt (paplanernyőzhetünk motorcsónakról). Phi Phi több partszakaszán vigyázni kell a vadmajmokkal, amelyek szabadon portyáznak a homokban és elragadhatják értékeinket. Mivel a szigeten borzalmas pusztítást végzett a 2004. karácsonyi cunami, 20 méterenként táblák mutatják a menekülési útvonalat.
Csak délután érdemes átállni Phi Phi Le szigetére, azaz „kis Pipi” híres öblébe (Maya Bay), ahol Leonardo di Caprio-val a Part című filmet forgatták. Ez tényleg a világ egyik legcsodálatosabb öble. Magas hegyszirtek ölelik körbe a korallhomokos partot és a sekély, élő korallokban és színes halakban bővelkedő lagúnát. Az öböl fele apálykor derékig ér. A bejárat felől viszont mély vízben találunk bójákat, amelyek biztonságosak (lehetnek, csak ellenőrizzük le). A „Part” futó monszunzápor hatására még a látványos naplemente előtt elnéptelenedik, az élmény, hogy csak mi vagyunk ott, felejthetetlen.
Ko Phi Phi Le-től délkeletre 15 mérföld Ko Ha Yai, ahol élő, emeletes korall formációk felett úszkálhatunk, apálykor a homokos strand is előbukkan a két Floating Island sziklaszirtjei között. Horgonyozni túl mély, a bóják közül a nyílt víz felőlit kell választani, mert a belsőket konkrétan a korallsziklákhoz rögzítették, a vízmélység a közelükben kétséges. Ide 10 mérföldre -széllel szemben- elérjük a Krabi tartomány előtti hosszú szigetet, Ko Lanta Yai-t. Éjszakára válasszuk délnyugati végének öbleit, a legnagyobb a Pimalai Resort fövenye. Szívesen látják a hajósokat, strandolhatunk a partjukon. Az öböl másik hoteljénél van bolt, Internet, utazási iroda, motorbicikli kölcsönzés, étterem, bár. Este 10-től éjfélig hangos „beach party”. A benyúló móló (jetty) végén kérhetünk vizet, csónakunkra vigyáz az őr. Ez egy biztos horgonyzóhely az ÉK-i monszunban, korallmentes, és jól tart a homokos tengerfenék, sötétben is könnyen megtalálható az öböl (Hat Kan Tiang). 10 percre ide elefánt szafarira nevezhetünk be. Az 1 órás őserdei elefántséta személyenként 800 Bath (20 euro), a 2 órás kirándulás a dzsungelben elefántháton egy vízeséshez 900 Bath. Csak húzzunk le a fejünket, amikor az áramkábelek alatt haladunk át az elefánttal! A Lanta Yai sziget északkeleti végében pedig az árbocunk tud beakadni dagályban a nagyfeszültségbe, jobb, ha nem is járunk arrafelé.
Thaiföld-i hajózásunk legkeletibb útvonala Greenwich-től 99 fok 19 percre vezetett el. A háromszögben elhelyezkedő szigetek északi tagja Ko Ngai, koralltelepektől körülvett buja sziget. Nyugati oldalán mi voltunk veszélyesek a tengerfenék szépségeire, ezért nem is horgonyoztunk le, déli oldalán mint víz alatti elkülönült veszély-jelek úgy magasodtak ki a 10 méteres vízmélységből a koralltelepek, ez a fele meg ezért nem volt látogatható, csak ha valamelyikünk távolabb kőröz a hajóval. Az itteni bóják sajnos mind a koralltömbökhöz voltak rögzítve, kizárólag a helyi motorosoknak feleltek meg, számunkra mindegyik bója „kaucióveszélyes” lett volna. A legdélebbi sziget viszont kárpótolt. Ko Kradan déli, pálmafás öblében a bóják a helyükön vannak. Biztonságban hagyva hajónkat a koralltelepek és a színpompás élőviláguk felfedezésére indulhatunk a pálmafás lakatlan öbölben. Kradan-sziget keleti fele több kilométeres homokos strand, de előtte a „danger line” a veszélyes korall kinövéseket jelöli, csak ezen kívül horgonyozhatunk.
A legkeletibb sziget a legérdekesebb és a legszebb az egész utunk során. Ko Muk vagy Ko Mook nyugati közepe rejti a Smaragd Barlangot (Morakot Cave), kalózok egykori rejtekét, amely apálykor megnyíló, 80 méter hosszúságú, denevérek lakta alagúton közelíthető meg. A sötét alagút egy belső öbölben végződik. A tengerszemet buja dzsungel és óriás sziklák ölelik körbe. A barlang bejárata előtt bójához köthetjük hajónkat. Bemehetünk csónakunkkal és úszva is. Majd 1 mérföldre délre találtuk meg utunk legegzotikusabb helyszínét, mely a Charlie Beach Resort homokos öble. A csendes, pálmafás idillt jól kiegészítette, hogy parti éttermében délben és este előttünk készülnek a finomságok, halak, rákok, homárok. Mindez harmad-negyedáron, mint a Földközi-térség bármely országában, pedig luxusétteremben, luxuskörülmények között eszünk 1200 Bath-ért (30 euro/4 fő).
Leghosszabb távunk a térségben, amikor keresztülhajózunk az Andamán-tengeren, 45 tengeri mérföld. Korai indulással és az északkeleti monszunszéllel raumban repültünk. A tenger legmélyebb pontja 45 méteres. Csak a tenger középén nem volt térerő (mindenütt másutt működött a mobil telefonunk). Koradélután elérkeztünk Thaiföld nyugati határára, ahol már az Indiai-óceán az úr. Ko Racha Yai a Racha-szigetek északi tagja, a Big Game Fishing horgászok paradicsoma. Sporthorgászok raja cirkál motorosaikon a szigetek körül, hogy a víz alatti temérdek nagy halból kifogjanak egy-egy díszpéldányt. Ők voltak a thai tengeri közlekedés egyedüli szereplői, akik útjogot adtak nekünk, ugyanis féltették tőlünk a hajóik mögött húzott horgászzsinórok sokaságát. Racha Yai „alvó-öble” a vakítóan fehér, korallhomokos Raya Resort strandöble, találunk bójákat vagy kb. 6-10 méteres vízben horgonyozhatunk. Hajónk alját ellepik az egzotikus halak, míg esznek, tisztogatják. Az öböl két oldalán a korallszirteknél tömegével rajzanak, nem zavartatják magukat, közöttük úszhatunk.
Racha Yai szigetétől északra már Phuket nyugati partvonalának híres öbleiben strandolhatunk: Nai Harn, Kata Noi, Kata Yai, Karon, Patong Bay sorakoznak a hegycsúcson ülő fehér szobor-Buddha háta mögött. Az eddig felfedezett paradicsomi, kevésbé frekventált, halban, kagylóban és korallokban gazdag thai szigetvilághoz képest ez a partszakasz nyüzsgő plázs, számunkra Siófokhoz hasonlít. Aki csak Phuketen járt, nem sokat látott a vitorlással bejárható csodás thai szigetvilágból! A monszuneső is a szárazföldi részeknél kapott el minket utunk során, a szigeteknél egyáltalán. A strandok napernyői az októberig tartó esős évszakban gyakran esernyőként is szolgálnak, de ez a turistákat nem zavarja, a tenger meleg, az eső is, a napsütéses napok után felüdít a felhős idő. Az eső délután-estefelé érkezi, nem jár vele szélerősödés, hamar elvonul. A novembertől kezdődő főszezon a száraz évszak, már egész nap szikrázó napsütéssel.
A legdélebbi Nai Harn-öböl a legkisebb és a legkevésbé zsúfolt, a lomha óceáni hullámok partot érve meglovagolható méterűek. ÉK-i monszunban éjszakára horgonyozni kiváló hely. A hangulatos parton éttermek és taxik sora várja, hogy kirándulni vigyenek a Buddha szoborhoz vagy a közeli Koh Chang elefánttáborba.
A Phuket déli csúcsánál lévő sziget kegyhely, Ko Kaeo pálmafái között arany Buddha szobrok láthatók, zarándokút kanyarog. Ennél a foknál kezdődik a Chalong-öböl, amely még átlátszó vizű, kilométeres homokos strandjai előtt pezseg a vitorlás élet. Ao Chalong-ból indulnak a kiránduló hajók is a szigetekre. ÉNy-i végében lehet ki- és bejelentkezni, ha valaki a hajójával más felségvizekről érkezik (például one-way hajózásban a malajziai Langkawi-ból). Phuket déli és keleti partjai megint az a sekély vizű terület, ahol az árapály-mozgás hatásaival erősen találkozunk. Az apály-dagály áramlás sebessége 2 csomós is lehet, a szintváltozás 6 óra alatt akár 3 méter! Phuket városát hajónkkal nem tudjuk megnézni, a legközelebbi jachtkikötők a Royal Phuket Marina és a Boat Lagoon. Egymás szomszédságában fekszenek, de a szárazföld belsejében, így megközelítésük tőkesúlyos hajóval csak dagály idején lehetséges, akkor is javasolt a marináktól rádión helyi felvezetést kérni (VHF 71, 79). A limitált ki-behajózás miatt a Sunsail hajók is elköltöztek innét az új, ÉK-i jacht kikötőbe, az Ao Po Marinába. Minden vízállásnál használható, telefonon vagy a VHF 69-en kell bejelentkezni a kikötéshez (17h-ig). Egytestű hajónknak 20 euro-ba került, korlátlan vízvételezéssel, parti árammal. A benzinkút reggel 8-tól nyitva (Bath-tal vagy a recepción hitelkártyával fizethető). A marina egyetlen hátránya, hogy a szomszédos mangrovemocsárnak köszönhetően szúnyogos az éjszaka.
Taxival Phuket városa kb. 20 km, oda-vissza 1400 Bath (35 euro) és a taxi meg is vár ennyiért. A szabályos kaucsuk ültetvények között széles autóutak hálózzák be a szigetet. A bal oldali vezetésnél is szokatlanabb a sok tuktuk (3-kerekű járgány) és motoros rajzása, némelyik motoron ott ül az egész család. Phuket belsejének természeti és kulturális látnivalóit (templomok, nemzeti parkok, állatrezervátumok, kilátók, vízesések) az útikönyvek 100 oldalon sorolják. Thaiföldön, legalább is Phuketen „shoppingolni” este 11-ig lehet. Híres az éjszakai élete is (Phuket Fantasea vagy a night club-ok helyi lányokkal, fiúkkal vagy vegyes neműekkel).
Phuket keleti partjai előtt a marináktól 5 mérföldre szigetsor húzódik. A Boat Lagoon bejáratával szemben a Ko Rang Yai magánsziget, homokos strandja idilli. Étterem, napjában kétszer gyöngytenyésztési bemutató, és gyöngyshop is várja az ideruccanókat. Ao Po előtt a Ko Naka Yai és Noi pálmafás strandszigetein élvezkedhetünk, csak a zátonyokkal legyünk óvatosak. Innen már csak további 10 mérföld ÉNy-i irányban Phuket sziget északi jachtkikötője, a Yacht Haven, ahonnét hajónkkal elindultunk 12 napos egzotikus vitorlás nyaralásunkra.
Béreljen tőlünk Ön is hajót Thaiföld-i nyaralásához. Irodánkban megvásárolható a vonatkozó Thaiföld pilotkönyv és Admiratly Thaiföld térkép. Jó szelet!
Marosi Miléna és Varga Tamás
Mérföld Yachting
Útvonalajánlat útleírásunk alapján: Yacht Haven (Phuket) – Ko Phanak – Ko Hong – Jame Bond-szikla – Ko Pan Yi – Ko Yao Noi – Railey Beach (Ao Nang és Laem Nang) – Ko Dam – Ko Phi Phi Don (Nagy Pipi) VÍZVÉTELEZÉS – Ko Phraya Nak (Kis Pipi) – Ko Ha Yai – Ko Lanta Yai – Ko Ngai – Ko Muk – Ko Kradan – Ko Rok – Ko Lanta Yai – Ko Racha Yai – Ao Patong (Phuket) – Ao Karon (Phuket) – Laem Phra Chao (Phuket) – Ko Rang Yai – Ao Po Marina (Phuket) BENZINKÚT – Yacht Haven (Phuket).
Tengeri tanfolyam és horvát vizsga, B kategóriás jogosítvány CSAK 250 € tudással! Legközelebbi budapesti tanfolyamok: OKT.09.,OKT.16.,NOV.07. 1 alkalom 10-19h. Tartalmas felkészítés budapesti irodánkban. Vizsga Zadarban. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasomHorvát C tanfolyam magyar nyelvű oktatóval, tudásalapú vizsgával Splitben 950 EUR. Rákészülési lehetőség Budapesten 100 EUR. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasom