Irány a Francia Riviéra!

La aquí eréctil. Entre las disfunciones sexuales masculinas, la más frecuente es la disfunción eréctil que es la dificultad de conseguir y mantener una erección durante una relación sexual, que afecta a entre 2 y 5 de cada diez hombres mayores de 40 años, según los estudios, y aumenta con la edad. Por eso es importante que tanto ...

Francia Riviéra bázisunk

Elegáns tengerparti városkák, modern marinák, szépséges táj, kellemes klíma, finom homokos plázsok, híres borok és sajtok, friss tengeri ételek és közepesen erős szél – ez Dél-Franciaország, ahol a természeti szépség keveredik az evilági csillogással. Híres művészek, színészek, előkelőségek sora nyaral itt minden országból – akkor mi miért hiányoznánk a Földközi-tenger francia vidékéről?

A tökéletes vitorlázás feltételei adottak: a kiegyensúlyozott szélviszonyok között zátonymentes part mentén hajózhatunk, éjszakára jachtkikötők vagy védett öblök horgonyzóhelyei várnak. Hajóról minden más: szebb és érdekesebb a parti város, elérhetőek a rejtett öblök és a természetvédelmi területek. Dél-Franciaország szárazföldi szállásáraihoz képest pedig kifejezetten olcsó a vitorlásbérlés, és ringó szállásunkon a Riviéra legjava meglátogatható. Itt a vitorlás szezon 6 hónapig, májustól-szeptemberig tart.

DSCF0933A francia felségvizek természetesen nem csak a mediterrán tengerpartra korlátozódnak. Franciaország hajózható vizei a La Manche-csatorna vidéke északon, nyugaton az Atlanti-óceáni partvidék, melyet viharos időjárása miatt a Karibikra átkelés legnehezebb szakaszának tartanak (Vizcayai-öböl) és délen, a Földközi-medencében a mediterrán francia vizek. Ezt a földközi-tengeri partszakaszt tovább tagolhatjuk a spanyol határtól a Rhone-folyóig tartó szakaszra (Lioni-öböl), a Rhone deltájától keletre Marseille környékéig tart a Provence vidék, Toulon-tól Cannes-ig terül el a Cote d’Azure, melyet Saint-Tropez oszt nyugati és keleti Cote d’Azur-re, és Nizzától az olasz határig húzódik a Francia Riviéra (habár sokan tévesen már Marseille-től annak gondolják). A Cote d’Azure és a Riviéra homokos strandjait a Ligur-tenger mossa, ahogyan Korzika szigetének partjait is.

Ne feledkezzünk meg a hajózható belvizekről sem. Franciaország belsejét folyó és csatornarendszer szeli keresztül-kasul, összekötve vízi úton Észak-Európát és az Atlanti-óceánt a Földközi tengerrel. Ezeket a területeket az Európa szerte népszerű csatornahajókkal fedezhetjük fel vagy vitorlásunkon döntött árboccal. A szezon itt áprilistól-októberig tart, ezen időszakon kívül némely szakaszok zárva tartanak. Bár láttunk már fűtött családi hajókat a tél közepén is használatban. A belvizek használata nem ingyenes, napi, 2 hetes, havi vagy éves matrica váltása kötelező a helyi hatóságoknál a 10 LE teljesítményt és 5 m hajóhosszt meghaladó vízi járművek esetében. A díjat a hajó hossz- és szélességi adatainak szorzója alapján számítják. A lakóhajók bérleti díjai természetesen már tartalmazzák e díjakat. A helyszínen hajóátvételkor elsajátítható a zsilipelés technikája. Ne feledjük azonban, hogy ezen vizek belvizek, tehát a belvízi hajóvezetői engedély, a belvízre tanult jelzések érvényesek. A távolságok mindig km-ben vannak megadva.

Kikötési lehetőségek:

De térjünk csak vissza a dél-francia parti tengeri hajózásra, a kiváló vitorlás nyaralótúrák színhelyére! Franciaország földközi-tengeri partvonala mindössze 350-400 tengeri mérföld (tmf.) hosszú, a teljes francia parthossz 20%-a. De ezen a relatíve rövid partszakaszon is több marina és kikötő koncentrálódik, mint bárhol a Földközi térségben.A Cote d’Azure-ön átlag 5 mérföldenként sorakoznak a jachtkikötők. Van olyan szakasza is, ahol 5 mérföldön belül 4 marina és további városi kikötők és halászkikötők követik egymást, 6000 kikötőhellyel egy helyen. Ám ne higgyük, hogy ez a rengeteg marina üresen áll, a francia vitorlások és motorosok megtöltik. Franciaország a világ legnagyobb kedvtelési célú hajógyártója, gondoljunk csak a Jeanneau, Beneteau, Dufour, Lagoon, Nautitech,  Fountaine Pajot márkákra. A megnövekedett hajópark miatt a franciák szabadságolása során és a nyári hétvégéken a spanyol partoktól az olaszig nyüzsögnek a hajósok a francia vizeken, de elférnek.

A francia marinák színvonala a horvátországihoz hasonló vagy meghaladja azt.  Infrastrukturális szempontból maximális az itt nyújtott kikötői szolgáltatás: a víz- és üzemanyag-vételezés, az elektromos csatlakozás lehetséges mindenütt, ahogyan friss, napi időjárásjelentés is elérhető, hajós boltok, éttermek, minden rendelkezésre áll, csak jussunk helyhez a kívánt marinában! A megnövekedett hajópark miatt a franciák szabadságolása során (július-augusztusban) és a nyári hétvégéken a spanyol partoktól az olaszig a helyi francia hajósok nyüzsgése a jellemző, a marinai hajóhelyekért verseny folyik. A kikötőmesterek mindent megtesznek azért, hogy helyet adjanak, de ha nem tudnak, tényleg elküldenek. Valahol akkor is meg tudjuk húzni magunkat. Lesz egy másik marina a közelben, max. 5 tmf-en belül. Éjszakára horgonyzóhely pedig főszezonban is biztosan marad, mert a helyiek visszatérnek helyeikre a marinákba.

A főszezoni zsúfoltság miatt a horgonyzásnál szokás a parthoz is rögzíteni a hajót, mert esetleg nincs helye a hajónknak körbefordulnia. Az öblökben a sárga bóják (az Iala „különleges jelei”) jelölik a horgonyzás és hajózás határát, azon belül a strandolóké a vízterület, illetve ilyen jelek között vezet ki az útja a jet-skizőknek. Figyelni kell arra, hogy hol tilos a horgonyzás vagy/és a partraszállás, a pilotkönyvből mindig tájékozódjunk, különben drága büntetéssel is számolnunk kell.

A marinákban a pilotköteles, farral a parthoz tolatásos kikötésmód a szokásos. Orral csak akkor szoktak kikötni a hajók, ha túl erős a szél, és másként kockázatos lenne. De előfordul az oszlophoz vagy bójához kötés is. A kikötőkön belül megengedett maximális sebesség mindenütt 3 csomó. A marinai díjak egy 12m-es hajóra 50-80 EUR/éj között változnak kikötőnként.

Mindenegyes kikötőben, annak vízi bejáratához közel áll egy irányítótorony, a kikötői kapitányság székhelye („Capitainerie”). Amikor megérkezünk a tengerről, a fogadó mólóhoz (quai d’accueil) lehet kötni ideiglenesen, hogy innét bejelentkezzünk a kikötői hatóságnál. A VHF 9 és 10-es csatornákon lehet velük forgalmazni, esetenként a 12-es vagy a 16-os csatornákon. Ők mondják meg, hogy hol van szabad hely és hová lehet állni. Vannak marinák, melyekben ezeken a tranzit mólókon tölthetjük az éjszakát is. Nyáron a marinai stáb innét egyből a szabad helyre vezet fel. A tranzit mólóra kikötés kötelezettsége mindazokra vonatkozik, akik az adott marinában saját hajóhellyel nem rendelkeznek. 15m feletti hajóhossz esetén minden időszakban ajánlatos előre helyet foglalni, a főszezonban pedig minden hajóméretre. A jó pilotkönyv tartalmazza az aktuális telefonszámokat. Szezonon kívül  bízhatunk abban, hogy bárhol helyet találunk elsőre, Korzikán pedig akár magányosan is hajózhatunk.

Infrastrukturális szempontból is más világ a francia partoktól 100 tmf-re fekvő Korzika. Elkülönülését eltérő lobogója is jelzi. Korzikán is vannak marinák, de egymástól jóval messzebb. Sokukban kikötődíjat is elfelejtenek kérni. Viszont a nyújtott szolgáltatás és az üzemanyag-vételezés lehetősége is szórtabb.

Időjárás:

FR2008augSzardinia 290

A Földközi-tenger francia vidékén jellemző széljárások az ÉNy-i és a DK-i. A nyári hónapokban, májustól-szeptemberig 2-6 Bft. erősségű a szél. A téli hónapokban az időjárást az Atlanti-térség felől érkező alacsony légnyomás befolyásolja: 6 Bft. feletti szelek lephetnek meg DNy-ÉNy közötti irányokból. Toulon-tól nyugatra leggyakrabban ÉNy-i irányból fúj a szél. Jöhet még az É-ÉK-i tramontana is vagy a Rhone deltájából lecsapó hideg, száraz, erős misztrál (É-ÉNy), amely a Baleári-szigetekig és Korzikáig is érezhető. Amikor nyáron nem az általános ÉNy-i szélirány érvényesül, akkor a tengeri szél kap teret D-DK-i irányból. Toulontól keletre ugyanezen szélirányokkal lehet számolni, csak ezek kisebb erősséggel fújnak, illetve több a szélcsendes időszak. A nappal erős szél is éjszakára elül, a horgonyzóhelyeken nyugodt éjszakát tölthetünk. Toulon városánál található az Hyeres-félsziget, 5 mérföld mélyen nyúlik be a Földközi-tengerbe. Szélfogóként működik, tőle keletre 2 Beauforttal is kisebb a misztrál ereje, ha fúj, mint Marseille irányában. A misztrál megkerüli Hyeres-t és a Riviérán gyengébb, délnyugati szélként jelentkezik. A nyári főszezonban anticikloni hatásra ha „papíron” 1-2-es szelek fújdogálnak, tapasztalatunk szerint olajos a víz, olyan tükörsima. Délután legfeljebb 3-as szélerővel fúj némi délies vízi szél. Kisszeles, hullámmentes a Riviéra vízterülete, nem véletlen, hogy tele van motoros jachtokkal. A Cote d’Azure azúrkék vizein tehát rengeteg a luxusjacht. Antibes félszigete a másik kiszögellés, utána kevésbé tagolt a partvonal, egymást érik az óriás homokos öblök a francia-olasz határig. Földrajzi adottságainak köszönhetően a tengeri víz alatti és víz feletti élővilága is már gyér Franciaország földközi partvidékén. Ennek konkrét okai között szerepel, hogy nincs árapályszint-változás, a térségben túl nagy múltra tekint vissza a halászat, és természetesen az elvárosiasodott tengerpart miatt. 120 millió ember él a Földközi-medence tengerpartjain, és ezt a számot növeli meg nyáron a turisták hada. A francia felségvizek az Iala „A” bójázási rendszerbe tartoznak. Világítótornyokkal mindenfelé jól ellátott és tegyük hozzá, hogy ezeket megfelelően karban is tartják. Időjárás-jelentést a VHF rádión a Rhone-folyótól Ny-ra és Korzika körül a 79-es csatornán, a Rhone deltájától keletre St. Raphäel-ig a 80-as csatornán foghatunk a nap bizonyos szakában (a pilotkönyv tájékoztat ezek időpontjáról). A Monaco Rádió a VHF 23-as csatornáján folyamatosan sugározza francia és angol nyelven az időjárás előrejelzést, Toulontól keletre lefedi a Kelet-Cote d’Azure-t és a teljes Riviérát. Szinte az egész francia részre és Korzikára áthallatszik a 68-as csatornán az olasz és angol nyelvű adás is.

A vízhőmérséklet nyáron 23-24 fok, a kitartóan erős szélben hamar kihűl. A levegő hőmérséklete április és október között 18-29 fok Celsius a dél-francia tengerparton, a napsütéses órák száma 6-12. Korzikára mindenből több jut: 19-30 fokos hőmérséklet és 10-12 óra napsütés. Korzika szigeténél nyáron a Ny-DNy-i, télen a keleties szelek (DK-K-ÉK irányokból) a jellemzőek. A sziget nyugati oldala szelesebb, mint az olasz csizmához közeli keleti fele. A nyugati partok mentén fújó nyugatias szélre a keleti oldalon délkeleti szelet tapasztalhatunk, mely a sziget északi és déli csücskének szélviszonyait teszi kiszámíthatatlanná, a vitorlázást pedig kényelmetlenné. A Bonifaccio-szorosban, Korzika déli vége és Szardínia-szigete között kialakuló földrajzi csőhatás csak felerősíti ezt a változó irányú légmozgást. A hullámzás csak a déli irányokból fújó szél esetén jelentős, mert ekkor „bemozdul” az egész Földközi-tenger. Áramlással télen kell számolnunk a part mentén (Ny-DNy-i irányú), nyáron viszont egyáltalán nem jellemző, legfeljebb a több nap óta azonos irányból fújó szél kelthet némi egyirányú felszíni vízmozgást.

Korzika szigeténél nyáron a Ny-DNy-i, télen a keleties szelek (DK-K-ÉK irányokból) a jellemzőek. A sziget nyugati oldala szelesebb, mint az olasz csizmához közeli keleti fele. A nyugati partok mentén fújó nyugatias szélre a keleti oldalon délkeleti szelet tapasztalhatunk, mely a sziget északi és déli csücskének szélviszonyait teszi kiszámíthatatlanná, a vitorlázást pedig kényelmetlenné. A Bonifaccio-szorosban, Korzika déli vége és Szardínia-szigete között kialakuló földrajzi csőhatás csak felerősíti ezt a változó irányú légmozgást.

A hullámzás csak a déli irányokból fújó szél esetén jelentős, mert ekkor „bemozdul” az egész Földközi-tenger. Áramlással télen kell számolnunk a part mentén (Ny-DNy-i irányú), nyáron viszont egyáltalán nem jellemző, legfeljebb a több nap óta azonos irányból fújó szél kelthet némi egyirányú felszíni vízmozgást.

Földrajzi adottságainak köszönhetően a tenger víz alatti és víz feletti élővilága is kiábrándítóan gyér Franciaország földközi partvidékén, ha azt az Atlanti-óceáni területeihez hasonlítjuk. Ennek konkrét okai között szerepel, hogy nincs árapályszint-változás, a térségben túl nagy múltra tekint vissza a halászat, és természetesen az elvárosiasodott tengerpart vízszennyezése miatt. 120 millió ember él a Földközi-medence tengerpartjain, és ezt a számot növeli meg nyáron a turisták hada. Delfineket is inkább csak Korzika környékén láthatunk.

A francia felségvizek az Iala „A” bójázási rendszerbe tartoznak. Világítótornyokkal mindenfelé jól ellátott és tegyük hozzá, hogy ezeket megfelelően karban is tartják.

Időjárás-jelentést a VHF rádión a Rhone-folyótól Ny-ra és Korzika körül a 79-es csatornán, a Rhone deltájától keletre St. Raphäel-ig a 80-as csatornán foghatunk a nap bizonyos szakában (a pilotkönyv tájékoztat ezek időpontjáról). A Monaco Rádió a VHF 23-as csatornáján folyamatosan sugározza francia és angol nyelven az időjárás előrejelzést, Toulon-tól keletre lefedi a Kelet-Cote d’Azure-t és a teljes Riviérát. Szinte az egész francia részre és Korzikára áthallatszik a 68-as csatornán az olasz és angol nyelvű adás is. A marinákban a recepción és a kikötői kapitányságokon akár naponta kétszer is friss jelentést találunk, elsősorban franciául, de érthető ábrákkal és szinaptikus térképekkel. Internetről már itthon is felkészülhetünk a várható időjárásból.

Odajutás:

A Francia Riviéra Magyarországról autóval 1400 km út fizetős, de ezért kiváló minőségű autópályákon (Budapest-Graz-Klagenfurt-Velence-Milánó-Genova-Marseille). 14 óra vezetés, ha nincs dugó vagy üzemanyagsztrájk. Repülővel Toulounig átszállással juthatunk el, vagy TGV-vel kombinálhatjuk a menetrendszerinti Budapest-Párizs és a fapados Budapest-Nizza járatokat. Nem mindegy viszont az érkezés napja! Míg a hajók a Kiriacoulis flottában bármely naptól akárhány napra bérelhetők, addig a francia hajótulajdonosoktól csak szombati váltással. Mivel a franciák vasárnap nem dolgoznak, a hajóátvételnek szombat este 6 óráig meg kell történnie – hát tervezzük így a megérkezésünket!

P1120578Érkezhetünk persze hajóval is. Saját, magyar lajstromozású vitorlással szelve a francia parti vizeket már az első kikötői kapitányságon kötelező a bejelentkezés. Amennyiben más EU országból bérelt hajóval (pl. az olasz vagy a spanyol vizekről) hajózunk a francia felségvizekre, már nem szükséges a ki-bejelentkezési procedúra.

A Cote d’Azure közepéről, az Hyeres-félszigetnél Toulontól 20km-re fekvő Bormes les Mimosas kikötőjéből bérelve vitorlást több útvonal-lehetőségünk adódik:

  • Az Hyeres-félszigettől délre 20 tmf-es körzeten belül érintetlen természetet találunk, ha megközelítjük az Ile du Levant, Port-Cros, Bagaud és Porquerolles-szigeteket. Ez a szigetcsoport a tömegturizmustól megóvott, csak hajóval megközelíthető természetvédelmi terület, dús növénytakaró borítja. Itt kikötői infrastruktúra nincs, de talán ezért is csodaszép az érintetlen táj.
  • Nyugatra, a Toulon utáni Cote d’Azure szakaszon fjordszerű öblök (Calanques de Figuerolles, de Port-Miou, de Morgiou, Sormiou stb.) kínálnak szépséges horgonyzóhelyeket a térség nevéhez méltó tiszta, kék vízzel. A Cassis utáni és Marseille előtti szigetcsoportnál is horgonyozhatunk kedvünkre (Ile Riou, Jaire, Maire, Frioul). E szigetcsoportban rejlik If-sziget és rajta a híres börtönerőd, mely Monte Cristo regénybeli kalandjainak színhelye. (Míg az író, Alexandre Dumas valóságos börtönélményei a Cannes előtti Sainte Marguerite-sziget börtönéből származnak.) Ekkor 70 tmf-re távolodtunk el az indulási kikötőnktől, ez már nem a Francia Riviéra.
  • Tovább hajózva nyugatra érinthetjük a Rhone deltáját és akár eljuthatunk a spanyol Costa Brava-ra is. A Baleári-szigetek közül Menorca-t 220 tmf-es hajózás után érhetjük el.
  • Bormes les Mimosas kikötőjéből keletre indulva felfedezhetjük a Kelet-Cote d’Azure-t és az igazi Francia Riviéra partszakaszát. A legtávolabbi, 90tmf-re lévő Monaco és Monte Carlo zárják le a francia parti látnivalókat. Ezek: Saint-Tropez, melynek 16. századi citadellájából gyönyörű kilátás nyílik az öbölre, mellette találjuk a kis, francia „Velencé”-t, Port Grimaud hidakkal és csatornákkal átszelt kisvárosát. További híres és szépséges helységek sora vár: Fréjus, Rade d’Agay, Cannes, Antibes, a Lerins-szigetek, Nizza stb.

KONKRÉT ÚTLEÍRÁSUNK: Bormes les Mimosas jachtkikötőjéből indulhatunk keletre a Kelet-Cote d’Azure és a Francia Riviéra felfedezésére. A legtávolabbi, 60 mérföldre lévő Monaco és Monte Carlo zárják le a francia parti látnivalókat. Bormes les Mimosas jachtkikötője 982 férőhelyes, a kikötőben 80 látogatói hely van. Ez az anyakikötőnk, ahonnét a híres St.Tropéz 25 mérföldön belül vár. Útban St.Tropéz felé dimbes-dombos zöld táj mellett hajózunk el, homokos öblök és meredek partszakaszok váltakoznak. Sárga bóják sora jelöli a partmenti sávot, ahol a vízmélység, a zátonyok vagy a búvárok miatt odafigyelni szükséges, és 5 csomós sebességkorlátozás van érvényben. A sárga bójákon kívül biztonságban hajózhatunk, így a navigáció is egyszerűbb, és kedvük szerint száguldhatnak a motoros jachtok. A Riviérán a motorosok alkotják a többséget, s azok közül is a méretben felső kategóriásak. St.Tropéz-hoz közeledve a Cap Camarat fokot kell kerüljük. Utána több mérföld hosszú homokos plázsok előtt hajózunk el. Nem horgonyoztunk le, mert igyekeztünk, hogy legyen szabad hajóhelyünk a híres St.Tropéz belvárosi kikötőjében. Délután 4 órakor még jutott, de ha nem lett volna, a szomszédos Marines de Cogolin (1600 hajóhelyéből 300 tranzithellyel) vagy a Port Grimaud kikötőkomplexumban (1100 hajóhelyből 283 látogatói hely) találhattunk volna egy-egy helyet. Ez utóbbi Velence városához hasonló vízi város, hajózható csatornák rendszere hálózza be hidakkal tarkítva. E környező kikötőkből transzferhajó visz át St.Tropéz-ba. A belvárosi öregkikötőt (Vieux Port) luxusjacht csodák foglalták el, mi St.Tropéz külső kikötőjében (Bassin Jeanlescudier) kaptunk helyet, vizet és áramot 91 euróért a 45 lábas hajónkra. A kikötőben 800 hajóhely van, ebből 100 a tranzitforgalomnak. 500 méter hosszú hullámtörő móló védi, egybeépítve a régi erődítés tornyaival. St.Tropéz nevezetességeit egy óra alatt bebarangolhatjuk, nincs sok, viszont a „fíling” egyedülálló. A francia komikus Louis de Funes híres filméjéből a csendőrség (Gendarmerie) épületét kívülről felismerjük, belül Mozimúzeum. Érdemes még felsétálni az 1600-as évekből épen maradt fellegvárba, hogy a naplementében gyönyörködjünk St.Tropéz tetői felett. A citadella belsejében napestig Tengerészeti Múzeum működik. A nyüzsgő St.Tropéz-i éjszaka a kikötői rakparton sorakozó éttermekben folyik. Többségük puccos-elegáns, a luxusjachtok vendégeire vár. Hal, kagyló és osztriga kínálatuk bőséges, hozzá minden asztalon zamatos francia bor vagy pezsgő. Egyszerűbb kiülős éttermek a tenger felöli oldalon a városi strandoknál és a szűk utcácskákban vannak, éjfélig mind tele. Reggel viszont kihalt a város, csak a pékségeknél (Boulangerie) sorakoznak az emberek: ropogós bagett, omlós péksütemények és cukrászköltemények közül válogatnak. Miután a hajónkon megreggeliztünk, Cannes felé vettük az irányt, 20 mérföldre tovább keletnek. Félúton kiváló horgonyzó-öbölben strandolhatunk, a Dramont-fok után: Agay öble fél mérföld hosszú és negyed mérföld széles benyúlás a szárazföldbe. Északi és keleti végében telepített bójákon éjszakázni is lehet. Augusztusban a tenger 24-26 fokos, hajónkról kiúszhatunk vagy kibocizhatunk a környező strandokra. A tagolt partvidék 10 mérföld hosszan vörös sziklás. A Vörös-fok után nem sokkal már a Cannes-i öböl terül el. A 4 mérföld széles homokos strandöböl ÉK-i felén található Cannes városa. Telefonon rákérdeztünk, van-e hely. Volt és vártak is minket. A kikötő bejáratánál berádióztunk a helyi kapitányságra (Capitanerie) és csónakkal elénk jöttek, felvezettek a helyünkre. A mediterrán francia marinákban (Korzikán is) a VHF 9-es csatornán kell forgalmazni a kedvtelési célú hajóknak. Ha nem vártak volna, a marinai várakozó-mólóra (quai d’acceuil) vagy a benzinkúthoz kellene kötnünk, míg helyet kapunk. A Cannes-i jachtkikötő (Port Vieux, azaz öregkikötő) óriási, de estére ez is megtelik. A 724 hajóhelyből 252 jut az idelátogató hajósoknak. Ha nem jutna, akkor a Cannes Port Pierre Canto kikötő 100 vendéghelyére pályázhatunk az 553-ból. Zuhanyzó/WC a Kapitánysági épületben található. A kikötőben kártyás beléptető rendszer van, este még ezt is felügyelik, a mólónkra őr enged be. A Cannes belváros közepi „szálláshelyünk” kikötői díja mégis csupán 45 euró volt a 45 lábas hajónkra. (Összehasonlításképpen ugyanebben az évben Horvátországban, Dubrovnik külvárosában egy 44 lábas hajóra 129 eurót fizettünk.) A városlátogatást indíthatjuk madártávlatból: a kikötő bejáratánál magasodó óriáskerék 3 euróért Cannes fölé emel. A kikötő a főtérre nyílik, balkézről a várdomb (Mont Chevalier) határolja. Cannes ezen óvárosi részére girbe-gurba utcákon vezet a gyalogút, vagy mehetünk gumikerekű kisvonattal, rózsaszínű elektromos busszal is. A dombtető látnivalói a XVI. századi gótikus Miasszonyunk templom és a XII. századi vár, a Kasztrum. Etnográfiai kiállítása helyett a pazar kilátásban gyönyörködtünk, mert 200 méter magasból elénk tárul az Azúrpart (Cote d’Azure). Ha a kikötőből jobbra indulunk, a Casino és a Filmpalota épülete mellett vezet utunk. A májusi filmfesztivált idéző vörös szőnyegen kötelező a fotózkodás. Az ultramodern fesztiválpalotán túl 2,5 kilométer hosszan folytatódik a híres pálmafás parti sétány, a Boulevard de la Croisette: egyik oldalán elegáns szállodák, múlt századi épületek, éttermek és mozik, az út túlfelén pedig a több kilométeres plázs, a városi strand húzódik. Cannes legjobb fürdőhelyét mi tőle 5 mérföldre találtuk meg, a szomszédos Lérins-szigeteknél. Az északabbi sziget, St.Marguerite Napóleon óta katonai terület, északi oldalán citadellája (Fort Royal) látszik, ma múzeum, régen a Vasálarcos börtöne. A délebbi St.Honorat szigete egyházi tulajdon. Új kolostora nem látogatható, az ezeréves monostora viszont igen. Ez utóbbi egy kolostorerőd, a sziget déli felén pompázik tornyaival. A Lérins-szigetek körül sekély a víz és zátonyos, de közöttük keskeny szoroson laterális bóják vezetnek át, és azok mentén gyönyörű vízben kiváló horgonyzóhely vár. A csatorna legkisebb mélysége 2 méter! További 15 mérföld csak Nizza városa, megállási lehetőséggel útközben, Antibes szívében vagy horgonyon előtte. Antibes kikötője a Port Vauban 1700 hajóhelyes! A kikötő a szomszédos strandok, illetve a négyszögű erőd és a régi vár közé ékelődik. A város egyik nevezetessége a Grimaldi kastély a Picasso Múzeummal, érdemes felkeresni. Az Antibes városától Nizzáig tartó 10 mérföld hosszú homokos strandöblöt (Angyalok-öble) a nizzai repülőtér vízbe épített kifutópályája vágja ketté, a Var-folyó torkolatánál. Innét már csak Nizza városát látjuk elterülni a parton véges-végig. A vízről nézve festői a táj: a város mögött 300-500 méteres dombság, a háttérben 1000-1500 méter magas hegység húzódik (tulajdonképpen már Cannes-tól egészen Monaco-ig ez a látvány). Nizza Port Lympia kikötőjének bejáratát viszont csak 1 mérföld távolságról sikerül felfedezni, a várdombtól keletre lévő mély öbölben. Egyetlen kikötőhelyre vártak itt ránk (pedig az 503 hajóhelyből állítólag 153 a látogatóké). Nem volt több, erre is telefonon jelentkeztünk be előre és VHF-en a megérkezésünkkor. 48 euróba került a nizzai éjszaka, és ebbe az összegbe ingyen elektromos kerékpár kölcsönzése is tartozott (8-18h között, 200 euró letéttel). Érdemes élni a lehetőséggel, mert az óváros a kikötőhöz képest a várdomb túlfelén található és Nizza amúgy is óriási város. Gyalog viszont bejárhatjuk keskeny belvárosi sétálóutcáit, láthatjuk tucatnyi templomát, múzeumait, palotáit. Legszebb a Palais de Justice. Mögötte magasodik a várdomb (Le Chateau), egy óriás kőszikla. Tetejére, 92m magasba ingyenes lift visz fel vagy 400 lépcső. Árnyas parkjában görög és római kori romok, játszóterek. Kilátóteraszairól minden irányban rálátunk a városra. Nizzában még villamos is jár. A partmenti korzó egyik oldala a sok kilométeres homokos nizzai strand, a másik a város szép épületeivel teli. Színes kavalkád a látvány akár a várdombról, akár a vízről nézzük. Másnap Monaco-t vettük célba, mindössze 7 tengeri mérföld a tengeren. Ez a világ legzsúfoltabb városállama tekintettel az ország méreteire. 3 mérföld hosszan nyúlik el a tengerparton, 1 mérföld mélyen a szárazföldben, Franciaország körbeöleli. Monaco-ba reggel telefonon hely után érdeklődtünk. 11 órakor már a kikötőjük előtt jártunk, de sajnos nem szabadult fel hajóhely sem az impozáns Oceanográfiai Múzeum melletti Fontvieille kikötőben, sem a kaszinójáról híres Monte Carlo dombja alatti La Condamine kikötőjében. Vagy csak túl kicsik voltunk ide? A francia-monacói határon épült a francia Cape-d’Ail jachtkikötő, ahol a hajóhely esélyesebb. Ha itt kötünk ki előnye, hogy nem kell hajónkkal bejelentkeznünk a Monaco-i Hercegségbe (Unión kívüli országként a be- és kijelentkezés hajónkkal kötelező), de sétatávolságra találjuk a monacói múzeumokat, a Hercegi Palotát, a Katedrálist és a Botanikus kertet. Az Oceanográfiai Múzeum többemeletes arculata csak a tenger felől látszik. Indulási kikötőnktől 60 mérföldre, egyhetes túránk felénél járva itt visszafordultunk, nyugatnak. Cannes és St.Tropéz között idejövet kihagytuk St.Raphael városát. Letelefonáltuk, így a szomszédos Fréjus kikötőjében este 8-kor is szabad hajóhellyel vártak 73 euróért. Bár itt sem volt sok hely, az „S” móló 559. számú helyére préseltük be széles hajónkat. A 789 helyből 40 helyre fogadnak látogatót. A zuhanyzó használatáért külön fizetni kellett másfél eurót, de a Wi-Fi itt is ingyen volt (mint az összes többi kikötőben). A Port Fréjus egy nyüzsgő marina komplexum éttermekkel, apartmanokkal, üzletekkel. A római kori emlékekkel teli Fréjus városnak a modern jachtkikötője, de tőle több kilométerre. Kétezer év alatt a folyók hordaléka már leválasztotta Fréjus-t a tengertől. A kikötőt 1 kilométeres parti sétány, homokos strand köti össze St.Raphael városával. Árusok standjai mellett vezet az út a kikötőből St.Raphaelbe, melynek temploma szépséges, hasonlóan a kilátáshoz a főtéri óriáskerékről. Két kikötőjében (összesen 1958 hajóhellyel) látogatói helyet nem is ajánlanak, ezért mentünk mi is Port Fréjus-be. Innen St.Tropéz öble mellett visszaérünk az Hyeres-félszigethez, annak védett szigeteihez. Ez a szigetcsoport a parti tömegturizmustól megóvott természetvédelmi terület, dús növénytakaró borítja. Az Hyeres-szigeteknél szabályozott a kikötés, a horgonyzás lehetősége: általában a szigetek körül tilos, csak a főkikötőjüknél lehetséges. Kikötői infrastruktúra egyedül Porquerolles szigetén van, talán ezért is csodaszép és érintetlen a táj. Az Ile du Levant a neve alapján is a legkeletibb tagja a szigetcsoportnak, nagyrésze a francia haditengerészet tulajdona. Kiszuperált hadihajó horgonyoz egyetlen öblében, legfeljebb mellé köthetnénk. A következő sziget Port Cros, amelynek vadregényes északnyugati öblében békés bójahelyek várnak. Nyáron hamar betelik! Egy madárrezervátum, a Bagaud-sziget vonulata habár leárnyékolja, erős misztrálban a Port Cros-öböl is behullámzik. Egyetlen településén csak strandolni lehet vagy elsétálni a Moulin és az Estissac erődhöz. A szubtrópusi erdővel borított sziget többi része zárt természetvédelmi terület szárazon és vízről egyaránt. A legnagyobbik Hyeres-sziget a Porquerolles. Csupán pár mérföld választja el az Hyeres-félsziget nyúlványától. Kirándulók százai keresik fel naponta és bérelnek biciklit, kerekeznek az 1250 hektáros sziget örökzöld lombjai alatt, strandolnak karibi színű és tisztaságú északi öbleiben. Még a misztrállal is dacoltunk, hogy kikötőjébe eljuthassunk. Ott jártunkkor az erős szél és az általános szárazság miatt a sziget ösvényein nem volt szabad járni, csak a partvonal mentén, ahol a legszebb strandokat még utoljára élvezhettük. Innét az indulási kikötőnk, Bormes les Mimosas mindössze 10 mérföldre volt, a 35 csomós hátszél hazarepített és hetes francia riviérai hajózásunk sajnos itt véget ért.

  • Kiindulási pontunktól és a Francia Riviéra partszakaszától kelet-délkeletnek 110 tmf.-et hajózva akár Korzika-szigetét is elérhetjük, az átkelés Szardíniára 200 tmf. távolság lenne. Inkább kéthetes túrának ajánljuk, ha valaki el szeretne távolodni a francia partoktól. Korzika felfedezését és körbehajózását is a szigetről történő indulással javasoljuk, vagy az olasz partokról (Piombino, Talamone, Argentario-félsziget) és a toszkán szigetekről (Elba, Szardínia-szigetéről) bérelve érdemes tervezni, mert úgy olcsóbb. KORZIKAI HAJÓZÁSRÓL KÜLÖN ÚTLEÍRÓ CIKKET ÍRTUNK!

Korzika gránit szigete a francia anyaországtól 169 km-re délre található és alig 90 km-re az olasz szárazföldtől. Ennek a 185 km hosszú földdarabnak 1050 km hosszú, tagolt a partvonala, ez a teljes francia tengerpart majdnem 20%-a!!. A 261 ezer lakosú „illatos szigetet” (e jelzőt a hegyes-dombos vidéket borító vad bozótról nyeri) évi 2 millió turista keresi fel. Vitorlással azért jóval kevesebben! 2700 méter magasba törő, fjordszerű bemélyedésekkel csipkézett sziklás hegyek alatt vitorlázhatunk a nyugati oldalon, míg keleti partjain, a toszkán szigetcsoport előtt, lankás tengerpartok, homokos strandok és szőlőskertek szegélyezik. Az egész sziget a romlatlan természeti szépség benyomását kelti. 2000 éven át hódítók jöttek és mentek a szigeten, legutolsóként a franciák 1769-ben annektálták területét az anyaországhoz.

A Korzika-kerülés esetén a következő francia helységeket érinthetjük: észak-nyugatról érjük el Calvi városát, 110 tmf-re a francia partoktól. Dél felé tovább haladva sorakoznak Golf de Porto, Cargese és Ajaccio, a sziget jelenlegi fővárosa, Bonaparte Napóleon szülőföldje. Propriano után fordulunk nyugatnak és Odüsszeusz nyomában elhajózunk Bonifaccio, a tengerszint fölé 70m-re, fehér mészkőfalakra épült legdélebbi városka előtt, Ile Lavezzi és Ile Cavallo szigeteket passzáljuk. A keleti partok mentén északnak haladva találjuk Porto Vecchio, Solenzara és Bastia kikötőjét (lenyűgöző panorámával a nevét adó bástyájáról, szemben Elbával, attól 30 tmf.-re, az olasz szárazföldtől 40 tmf.-re). Ezt követik az északi foknál Centuri, Macinaggio és Saint Florent halászfalvai.

Bátran ajánljuk hát a dél-francia vizeket is a tengeri vitorlázóknak, ahol mérsékelt szélben lehet a luxus és a természet nyújtotta látnivalókat élvezni biztonságos vízviszonyok között, kulturált, modern infrastrukturális háttérrel. Sokakat elcsábított már, hát irány a Francia Riviéra!

 

Marosi Miléna, Varga Tamás

Mérföld Yachting Kft.

 

Galéria

Európai Utazási Biztosító