Burgundia lakóhajóval, a Loire-Nivernais-Bourgogne csatornákon

Közép-Franciaország bázisunk

Lakóhajóval Burgundia csatornáin

 

 

A vizes nyaralások szerelmesei a belvizeken elsősorban bőszeles vitorlázók, vagy motorcsónakjukkal a sebesség megszállottjai. Akad azonban egy harmadik lehetőség is, hogy valaki tavakon, folyókon, csatornákon hajózva kényelmesem-nyugalmasan nyaralhasson, méghozzá hajóvezetői engedély nélkül. Ez a lakóhajózás, amikor 9-15m hosszú, 2-12 fős úszó apartmanunkkal 8-12 km/h sebességgel fedezhetjük fel a vidéket önállóan, Európa-szerte. A csatornahajózás mint nyaralási forma Dél-Franciaországban indult, és már Magyarországot is meghódította.

Burgundia Franciaország közepe, híres a borairól és a sajtjairól, és a csatornahajózásnak is több hétnyi útvonalat biztosít. Három folyó völgye szabdalja: a Loire, az Yonne és a Saone folyóké. A 2-300 éve épített csatornák mesterséges vízi utak, melyek összekötötték a folyókat, avagy a homokzátonyokkal teli folyók mentén biztosították az egész éves kereskedelmi hajózáshoz szükséges állandó vízszintet. A folyók táplálják a csatornákat, az oldalcsatornákkal és a zsilipekkel sikeresen szabályozták a folyókat. A szeszélyes vízjárású Loire mentén az áruszállításhoz használták a Canal latéral á la Loire csatornát a korabeli uszályok. A középső, Nivernais csatorna viszont kifejezetten az úsztatott rönkfa-szállításra épült, Nevers irányában egy víztározó vize, Auxerre irányában az Yonne folyó látja el vízzel. A Canal de Bourgogne összekötő szerepet játszott Dijon-on át a Saone felől. Bármelyik burgundiai csatornán hajózzunk, 1400-1500 km-re vagyunk Magyarországtól (2 óra repülőút Párizsig és onnét 2-3 óra autózás, vagy közlekedhetünk a szupergyors TGV vonattal).

 

Kezdőknek a kisebb esésű szakaszokat ajánljuk elsőre. Csupán 33 zsilip állja utunkat a Briare és Dompierre-sur-Bresbe között bejárható 176 km one-way útvonalon a Loire menti csatornán. Az egyirányú (one-way) hajózás során egyik bázison vesszük át a hajót és a hajótulajdonos másik bázisán adjuk vissza, utunkon végig újat láthatunk. A Saone folyón is kevés a zsilip. Ezzel szemben Burgundia dimbes-dombos középső vidéke, a Nivernais csatorna zsilipekkel teli. A Dompierre-sur-Bresbe és Corbigny közötti 122 km-es szakasz 68 zsilipes, és van ezen az útvonalon olyan 4 km, amelyen belül 16 darab zsilip sorakozik, azaz 250 méterenként egy. Mindegyikkel 2,5 m szintkülönbséget, összesen 40 méternyit hágunk át 4 kilométer során. A Corbigny és Joigny közötti, 128 km-nyi one-way szakaszon is a 2 kilométerenkénti zsilipelés volt az átlagunk. A Bourgogne csatorna Brienon és Veneray-les-Laumes közötti 108 km szakasza 57 zsilippel hasonló kihívás. Utóbbit a legszárazabb nyarakon le szokták zárni a vízhiány miatt, a többi csatorna vízutánpótlása megoldott. Mi csak annyit érzékeltünk az augusztusi szárazságból, hogy a hegymeneti hajóknak lett előnye a völgymenetiekkel szemben, és a zsilipőrök telefonon előre „leadták a drótot” az érkezésünkről, hogy ha lehetett, a hajók összevárásával optimalizálják a zsilipek vízfogyasztását. A zsilipelés amúgy szórakoztató csapatmunka, ki tartja, ki húzza a kötelet, felváltva kormányozhatunk. A zsilipek is mind egyediek, virágokkal teli. Sok esetben diáklányok kezelik nyári munkán, vagy magunk indítjuk el és vezényeljük le a zsilipelési folyamatot. A csatornákban bárhol kiköthetünk, lecövekelhetjük a hajót a „susnyásban”, vagy köteleinkkel kikötőbakokra, kikötőkarikákba kötve a parthoz rögzíthetjük a hajónkat. Ahol a csatornát a folyókkal összeeresztik, vagy a vízi út a folyón vezet, a folyóparton kihelyezett úszó mólókhoz köthetünk. Mindegyik település örömmel látja a lakóhajósokat és a megállításukra ingyenes kikötési lehetőséget biztosít.

 

 

Canal latéral á la Loire (a Loire-menti csatorna)

 

Első, egyhetes one-way utunkra Briare városkából indultunk, amely a világ egyik leghosszabb vízi hídjáról híres: hajónkkal átúszunk a széles Loire-folyó felett átívelő díszes hídon, 662 méter hosszan. A híd hajóforgalma mindig egyirányú, ha nem jön senki szembe, akkor mehetünk. A 4 m széles 15 m hosszú Pènichette 1500FB típusú hajónk is elfér a csatornahíd medrében. A neve jelentése „kis uszály”, mert a hajdani kereskedelmi uszályok mintájára épült, csak kedvtelési célú méretben. Az FB jelölése pedig arra utal, hogy külső kormányáĺlásból, azaz a felső fedélzetről (Flying bridge) is vezethető. Felülről könnyebb vezetni, mint belülről, jobban rálátunk a hajóra és a hajózó útra. 8 fő részére kényelmes, 4 franciaágyas kabinos 4 zuhanyzó/WC-vel, komplett konyhával szerelt motoros. Méretei ellenére hajóvezetői engedély-mentesen vezethető az arra kijelölt vízi úton: mint minden lakóhajó világszerte és itt, Burgundiában.

 

Briare után Chatillon-sur-Loire kikötőjében álltunk meg (van parti áram és vízvételezés, szerény zuhanyzó is közös használatra a bringásokkal). A belváros máshol is csak pár száz méter a kikötőből, kellemes séta a nyugodt francia kisvárosokban. Napközben a szieszta miatt néptelenek az utcák, este telnek meg az éttermek és a bárok kiülő helyei a helyiekkel, és külföldi turistákkal. Délben a boltok is bezárnak, a látnivalók viszont látogathatóak folyamatosan. Minden településen katedrális méretűek és kinézetűek a templomok (Auxerre-ben 6 is volt belőlük), többségük nyitva. A környező vidéken földművelés, a megműveletlen mezőkön állattartás zajlik, a dombokat szőlőültetvények borítják. Láthatóan Franciaország éléskamrájában hajózunk.

 

Sancerre híres borát már a hegyen kóstoljuk, a pincészetbe mikrobusszal visznek a hajónktól (St.-Satur és St.-Thibault, vagy Ménétréol-sous-Sancerre megállóhelyén köthetünk ki). Annyi féle kiváló boruk van, hogy nem győzzük kóstolni. És akkor ezek még csak az egyik francia borvidék egyik pincészetének remekei a számtalan közül. Ha az időnkbe belefér, ne hagyjuk ki a sajtkészítő meglátogatását a bortúrához kapcsolódóan!

Ezután La Charité-sur-Loire-ig szinte zsilipmentes a hajóút. A csatornakikötő bicikli távolságra (2 km) fekszik a látványos kisvárostól, mert a Loire nagyon széles medrű, amelyre a város a középkorban építkezett. Szépséges hídja ívei alatt szabadstrand üzemel a folyóban. Az óvárosi sétánkat kézműves fagylaltozóban zárjuk. A következő megállónk, Marseilles-les-Aubigny szerény település, híres lakója volt a „csatornák apostola”. Auguste Mahaut hajós volt, hajózási ügynök, aki a Loire kanalizációja helyett az azzal párhuzamos csatorna építését szorgalmazta. Utunk csúcspontja Nevers, egy Loire menti nagyváros, tele középkori emlékekkel.

   

Lakóhajónkkal Plagny felől tudunk leágazni a városi kikötőig. A kikötés egy éjszakára 11 euró benne zuhanyzó/WC használati lehetőséggel. Hozzájött 3 euro a víz- és 2 euró az áramfogyasztásért, és fejenként pár eurocent üdülőhelyi díj. Látogassuk meg Nevers 700 éves katedrálisát, az 500 éves reneszánsz várkastélyt (hercegi palota), a fajansz múzeumot! Plagny-ról is szóljunk, amely a Nicols típusú lakóhajók indulási bázisa Nevers alatt. Aki innét indul, 3 irányban tud elhajózni oda-vissza, mert sajnos a Nicols hajókkal idén nincs one-way hajózásra lehetőség.

Északnak a már ismert úton Briare felé, délnek a Loire menti csatorna folytatásán, Decize irányában navigálhatunk, keletre a Nivernais csatornába kóstolhatunk bele Plagnyból. Kirándulásra ajánlott a taxi távolságra lévő (10 km) Nevers Magny-Cours-i Forma 1-pálya és autós múzeum. A következő megállónk egy komoly jachtkikötő Decize-ben (a Le Boat indulási bázissal szomszédos). A helyes kisváros a Loire egyik szigetére épült. A végállomásunk pedig Dompierre-sur-Bresbe csatornakikötője félúton Digoin felé.

Ha marad rá időnk, hajózzunk tovább, Digoin is „megér egy misét”. Majd’ 200 éves, 243 m hosszú csatornahídján megint áthajózhattunk a Loire folyó fölött. Itt van a kezdő pontja a Loire-menti csatornának, és ez a vége az úgynevezett Központi-csatornának (Canal du Centre), amely a Saone folyóval déli irányból kapcsolja össze a burgundi vidéket.

 

 

Canal du Nivernais (a Nivernais-csatorna)

 

Franciaország legromantikusabb vízi útja a Canal du Nivernais, amely a Morvan Nemzeti Park szívében vezet. Újabb hajónkat, egy kis elektromos Pénichette-et már a Nivernais-csatornán vettük át, Corbigny-ban. Dompierre-sur-Bresbe-ből lehet ide hajózni egy hét alatt, egyirányú hajózással (one-way-ben). Decize és Cercy-la-Tour érintésével felfelé hajózunk minden értelemben (északnak és hegymenetben). Egy 20 km hosszú szakaszon jobbra-balra kanyargunk, olyan éles folyókanyarulatok vezetnek Chatillon-en-Bazois városig. Panorámás kikötője a város nevében is szereplő várkastély alatt fekszik. Ezután elérünk a csatornát mindkét irányban tápláló Baye-i víztározóhoz. Kikötőjében sokan megpihennek, mert a mesterséges tóban fürödni is lehet és különböző vízi sportokat űzni.

  

 

A hegygerincen járunk, innét minden vízi út csak lefelé visz. Előbb egy 758 m, majd egy 268 m és egy 212 m hosszú alagúton kell áthajóznunk. Az alagútban 5,6 m széles a vízi út, tehát nem férnénk el egymás mellett a szembejövővel, ezért bejárataiknál közlekedési lámpával szabályozzák a behajtás irányát. Az alagutak belmagassága sem sok, 3,72 m-nél magasabb hajóval át se férnénk rajtuk. A bérhajónk felső kormányállásból meg tudjuk érinteni a plafont. Hosszú napnak nézünk elébe a sűrű erdő közepén, mert ezt követi az a 4 folyamkilométer, amelyen 16 zsilip sorakozik (a Sardy-zsiliplépcső). Még jó, hogy völgymenetben (azaz lefelé) a zsilipelés könnyebb és gyorsabb is. 1784-ben eredetileg faúsztató csatornának tervezték, 1824-re már hajózó útként építették meg, a kitermelt fatörzseket tutajként összefogva úsztatták át rajtuk. Sardy-les-Epiry-től további pár zsilip vezet Corbigny lakóhajó bázisáig, ahol a Pénichette hajók bérelhetők.

 

 

 

A mi Pénichette 950 Evolution típusunk 9,5 m hosszú, fémtestű lakóhajó, igazi családi méret: egy párnak ideális, vagy szülőknek egy-két gyerekkel. Dízel generátora indukciós sütőt, mikrosütőt is elbír, és egy elektromos motort hajt meg. Kis fogyasztású és csöndes hajózás várt ránk a fedélzetén. Corbigby belvárosa 4 km, kell a bicikli, hogy elérjük. Középkori belvárosát várfal öleli körbe, 14 toronnyal és 5 kapuval építették. Külvárosában az Atac szupermarketben szuperül bevásárolhatunk a hajónkra, feltölthetjük készleteinket. A hajóátvételt követően pár zsilippel továbbálltunk Chitry-les-Mines kikötőjéig. Kikötőöblében nem jutott hely a partfallal párhuzamosan, de a lakóhajok szögletes farkiképzése lehetővé teszi, hogy ráfeszítsük akár a partra merőlegesen is. Így két hajót is be tudtunk állítani a hosszában egynek is szűkös helyre – kizárólag a farkötelek használatával. Vagy lecövekelhettünk volna a csatorna mentén a fűben. Az Yonne folyó még csak patakocska a pár házas falu közepén. Másnap nem zsilip állta elsőként az utunkat, hanem egy híd.

Magunk kellett üzemeltetnünk: felnyitni nyomógombbal, áthaladni alatta és vissza is csukni a hajónk mögött. A 8 híd fele a közeli, híres Tannay-i borászat dűlőihez vezet. Egész nap csak zsilipeltünk és hidakat nyitogattunk, hogy estére feltétlenül elérjünk Clamecy-be, a kis középkori ékszerdoboz városkába. A faszállításból meggazdagodott polgárok fagerendás emeletes házai a mai napig díszelegnek Clamecy óvárosában. 1188-ban, Jeruzsálem eleste után Betlehem püspöke is Clamecy-ben telepedett le, emlékét őrzi a Betlehem híd és a Betlehem templom (egy óriási katedrális). Az Yonne már folyóvá szélesedve hasítja ketté a várost, sok erdőnyi rönköt úsztattak le évszázadokon át innét, egészen Párizsig.

A sűrű zsilipelés ezt követően is jellemző, egyre több hajó társul hozzánk, hogy együtt zsilipeljünk. Érdemes egyszerre indulni, falkában haladni, mert Chatillon Censoir-ig egy-egy zsilipőr több egymást követő zsilipet üzemeltet, és az augusztusi vízhiány miatt is összevárnak pár hajót. Biciklinkkel teker(g)ünk egyet a kastélyos fellegvárban, de nem maradunk.

Bár Chatillon Censoir kikötő mólóin van áram- és vízvételezés is, az utolsó zsilipeléssel inkább egy izgalmas természeti látnivalónál cövekelünk le (szó szerint, ezért alapfelszerelése minden lakóhajónak két cövek és egy nagykalapács). Merry-sur-Yonne-nál Saussois fehér sziklái magasodnak a folyóvölgy fölé. Magasnak tűnt alulról, de könnyen megmászhatóak. Legnagyobb csodálkozásunkra nem egy hegytetőre értünk fel, hanem megművelt szántóföldek széléhez a még napsütötte fennsíkon.

Pár kilométerrel arrébb is sziklamászásra invitálnak az információs táblák a helyi bicikliút mentén: megnéztük, tengerben élt ősállatok rejtőznek megkövülten a sziklafalban. A folyó és a hajózható csatorna hol egymással párhuzamosan fut, hol összevezetődnek. A víz alattunk kristálytiszta, másfél méterre lelátunk benne, nem is mélyebb, és halban bővelkedik. 

A nomád éjszaka után Vermenton városig hajóztunk. Ez egy pár kilométeres leágazásban van a Nivernais csatornáról. A zsákutca csatornán 4 hegymeneti zsilipeléssel jutottunk el a városka öbléig, ahol a Cure patak partján élővizes strandolás várt a helyiekkel, majd körbebicikliztük a várost (bevásárlóközpont a város szélén). Szomszédságában egy 990 éves ciszterci apátság áll, a Reigny monostor. A közép-burgundiai csatorna szakasz, a Nivernais fénypontjáig hajóztunk másnap: Auxerre nagyvárosáig.  

 

  

Aquarelle nevű jachtkikötőjében a folyó mindkét partján megállhatunk a város szívében, csodálatos panorámával a dombra épült óvárosra. A kikötői kapitányság a gyalogoshídnál található az újvárosi oldalon (a jobb parton): itt váltottunk zsetont az áram- és vízvételezéshez és fizettünk 20 eurót két éjszakáért. A történelmi városnegyed kanyargós utcák labirintusa. Ennyi középkori házat és templomot egy helyen még nem láttunk. Az óváros 6 temploma között sorakoznak fagerendás vázaikkal az emeletes házacskák különböző színűekre festve (mint eredetileg). A folyóparttól az arany díszítésű óratorony (horloge) irányában nyúlik tovább a városközpont, a település ezeréves történelmének, gazdagságának tanújaként. Biciklivel is alig győztük bejárni. Auxerre a várostól keletre fekvő Chablis szőlőseinek azonos nevű boráról is nevezetes. Este a folyóparti uszályok fedélzetén vagy saját hajónkon borozhatunk, élvezhetjük a helyi specialitásokat és gyönyörködhetünk a látványban.

 

   

   

 

Auxerre után az Yonne már széles folyam, a zúgókkal és zsilipekkel beszabályozták. A zsilipek 85 méter hosszúak, a legnagyobb teherszállító uszályok befogadására készültek. Ezek ma is járnak átépítve-felújítva, mint szálloda- és kirándulóhajók dolgoznak, vagy állóhajóként hasznosítják. Auxerre-ből 5-6 órás hajózással érhetünk le Joignyba, érintve közben Bassou-t, ahonnét a francia csigaevés első, népszerű receptje (a petrezselymes-fokhagymás csiga-előétel) elterjedt. Joigny irányában az Yonne lustán, szélesen folytatja útját, hogy majdan a Loire-ba torkolljon. Joigny is kereskedelmi központ, közlekedési csomópont volt a középkor óta, a kikötőből gyönyörű kilátás nyílik a történelmi várdombra. Ez a hajónk visszaadási kikötője, így a révbe értek nyugalmával keresztül-kasul sétálhattuk este a várost vaskos várfalain belül és kívül. Szombat reggel a hangulatos helyi piacon reggelizhetünk.

 

Ha még jut időnk, túl is hajózhatunk Joigny-n követve az Yonne-folyót. Látnivaló Cézy függőhídja, Villeneuve-sur-Yonne királyi vára és Sens ősi, gall városa. Az Yonne a Szajna folyóba torkollik, amely Párizs folyója. Már a XVIII. században menetrendszerinti utasszállító hajók közlekedtek szerdai indulással Párizsból, vasárnapi érkezéssel Auxerre-be (208 km, 34 zsilip)!

 

Canal de Bourgogne (a Burgundi-csatorna)

 

Joigny-ból a másik irányban, Migennes-en át építették a Canal de Bourgogne-t, amely a Saone folyóig biztosítja a vízi kapcsolatot az Yonne-ról és a Loire-ról. A csatorna mentén egymást érik a kastélyok (Tanlay, Ancy-le-Franc, Bussy-Rabutin). Montbard-nál meglátogatható az UNESCO világörökség részeként nyilvántartott Fontenay ciszterci apátság, ahol a XII. századi szerzetesek mindennapi életéről is fogalmat alkothatunk. Menetközben Tonnerre híres borospincéit se hagyjuk ki! A Nicols bázis Brienon-sur-Armancon-ból Venarey-les-Laumes-ig teszi lehetővé a one-way hegymeneti hajózást. Ez az aszályos időkre legérzékenyebb vízi út Burgundiában, Migennes felől gyakran le is zárják. Ilyenkor a csatornahajók másik burgundiai bázisra költöznek, mert a befizetett hajós nyaralás nem maradhat el. A Burgundi-csatorna a burgundi hercegek fővárosán, Dijon-on át St.-Jean-de-Losne városkánál érkezik a Saone folyóba. Ide torkollik a Doubs folyó is, amelyen a csatornahajókkal ugyanúgy hajóvezetői engedély-mentesen hajózhatunk, mint a Saone-on és Burgundia csatornáin. Erről a szakaszról külön útleírásunk itt olvasható. 

Katedrálisok, kastélyok, sajt, bor, nyugalom – ez a vidéki Franciaország. Lakóhajót bérelni Burgundia bármely tájékán élvezetes, a vízi út látnivalókkal és zsilipekkel teli. 3-4 hét alatt körbe is érhetünk. Hetes bérléssel egy-egy szakaszán jó pár évre biztosítja az élménydús hajós nyaralást. Fedezzük fel mi magyarok is!

Burgundia lakóhajóval – Burgundia lakóhajóval – Burgundia lakóhajóval – Burgundia lakóhajóval

Európai Utazási Biztosító