Mérföld Yachting Kft.
1012 Budapest, Márvány u. 17.

Hívja irodánkat!

+36 1 225 2260
+36 20 919 0313

Szlovénia szárazon és vízen

Szlovénia bázisunk

Vitorlázás Szlovéniában.

Mindössze 550 km-re található Budapesttől az egyik legközelebbi hajózási desztinációnk, az észak-adriai Szlovénia. A szlovén charter-kikötőkből, Portorozból és Izolából egy hét alatt bejárhatjuk vitorlással a szépséges szlovén kikötőket, a Nyugat-Isztria horvát városkáit vagy belekóstolhatunk a történelmi Olaszországba.

Szlovénia nagyon szerethető ország. Települései osztrákosan takarosak, tengerparti városai mint egy-egy ékszerdoboz. Euró a fizetőeszköz, az Európai Unió és a Schengeni övezet tagja. Az Unión belül már személyzeti jegyzék sem kötelező, a szlovén charterhajókkal szabadon elhagyhatjuk a szlovén felségvizeket Olaszország irányában. Mindössze 5 mérföld Trieszt belvárosi kikötője és 15 mérföld szemben, a római időktől lakott Grado városa. További 40 mérföldet hajózva elérhetjük a Velencei-lagúna északi bejáratát, a Porto di Lido-t, hogy Jesolo-tól Chioggia-ig a lagúnát bebarangoljuk. Murano és Burano érintésével kiköthetünk Velencében is, éppen a Szt. Márk térrel szemben. Míg az olasz oldalon lapos tengerpart és homokos strandok sora mellett vitorlázhatunk, addig a szlovén Adria mélyebb vizű és kavicsos, ahogyan azt Horvátországban is megszokhattuk. Hajónkkal maradhatunk persze a szlovén felségvizeken is, hogy az egymástól 5 mérföldre eső szépséges városkáit kényelmesen végigjárjuk. Piran, Izola és Koper meglátogatása egy-egy nap, építészeti remekműveik az egykori olasz fennhatóságot dicsérik. A velencei szárnyas oroszlán a legszebb szlovén épületeket, kapukat és harangtornyokat díszíti. Az üdülőváros Portoroz a legdélebbi szlovén település a Pirani-öbölben, utána a horvát

határig sólepárlók terülnek el. A középkorban a sólepárlás adta a térség legfőbb jövedelmét. A fehér sóhegyek ma is messziről világítanak a parton. Ebben az öbölben jártunk úgy, hogy lehorgonyzott hajónkról partra szálltak utasaink, kávézni akartak a strandon. Kiderült, hogy míg hajónkkal Szlovéniában álltunk, ők Horvátországban értek partot, nem is tudtak euróval fizetni. A 2011-es kiadású angol Imray térképünk is jelzi, hogy ez a terület még horvát-szlovén határvita alatt áll. Szlovén hajónkkal legálisan is átugorhatunk Horvátországba, hogy északról csemegézzük végig az isztriai félsziget gyöngyszemeit. Habár 2013. július 1-je óta Horvátország uniós tagállam, még nem része a Schengeni övezetnek, ezért vízen érkezve a horvát ki- és bejelentkezés továbbra is kötelező. Szlovénia egész évben nyitva tartó beléptető kikötői Piran és Koper, Izolában csak nyáron lehet hivatalosan kijelentkezni. A parti tengeren hajózva a legelső horvát beléptető kikötő, amelyet tengerjogilag használnunk kell, Umag 10 mérföldön belül elérhető. A szlovén bérhajók mindegyike rendelkezik horvát parthajózási engedéllyel, érvényes matricával, így nem kell fizetnünk a határátlépésért, a horvát oldalon legfeljebb a fejenként 1 eurós üdülőhelyi díjat kérik el tőlünk. A procedúra negyedórás és megéri: Umag, Novigrad, Porec, Rovinj, Pula is látnivaló városok. A Limski-fjord és az afrikai állatokkal betelepített egykori Tito Rezidencia, a Brijuni-szigetek további különleges természeti és kulturális attrakciók az Isztrián.

Időjárás, vízrajz

A térség májustól-szeptemberig kellemesen hajózható, a tél enyhe. A szlovén hajók állófűtéssel szereltek, így szilveszterre is bérelhetők. Februárban a Velencei Karnevált szlovén vitorlással szoktuk meglátogatni. A szlovén tengerpartot az Adrián általános szelek jellemzik: északnyugatról érkezik a misztrál, észak-északkeletről fúj a hideg és száraz bóra, míg közvetlenül előtte a meleg és nedves sirokkó, a jugó déli szele ostromolja. Az átvonuló időjárási frontok okozhatnak nyáron zivatart, fekete gerendával érkező hirtelen erős szelet. A tengerszintet a széljárás és annak erőssége is befolyásolja, egy kitartó jugó ősszel képes feltolni az Adriai-tenger vizét az északi medencébe, egy métert is megemelve a vízszintet. Az Észak-Adrián az általános árapály-szintváltozás körülbelül 0,8 méter. A parti tenger átlag 10-40m mély az Észak-Adrián, ennek köszönhetően hamar felmelegszik a víz. A VHF 68-as csatornáján olasz és angol nyelven folyamatosan sugárzott időjárás-előrejelzést Szlovéniában is hallgathatjuk. Az észak-adriai térségre vonatkozó időjárást az olaszok Adriatico Settentrionale néven vezetik be.

Odajutás

Szlovéniába Budapestről végig autópálya vezet, Maribor és Ljubljana felé a legrövidebb. A tengerparti városokig 550-600km az út, csupán 5 óra. A szlovén autópályákra matricát kell váltanunk. Szlovéniába Graz felől is érkezhetünk, az osztrák autópályáról Trieszt felé juthatunk el.

A szlovén tengerpart nagyon rövid, mindösszesen 25 mérföld hosszú, melyen 4 kikötőt ajánlhatunk:

Koper a szlovén tengerpart központja, a legnagyobb parti település. Már a görögök is lakták, de római elnevezéséből (Insula Capris, azaz Kecske-sziget) származik mai szlovén neve. A velencei uralom alatt jelentősebb kikötő volt, mint a szomszédos Trieszt. Koper sziget volt eredetileg, amelyet egyetlen híd kötött össze a szárazfölddel; a csatorna vonalát ma is kivehetjük az óvárost övező körút mentén. Hajónkkal a városi kikötőben vagy a jachtkikötőben kaphatunk helyet. Az Adria legészakabbi marinája szerény méretű, 75 hajónak nyújt csak férőhelyet. Nyáron akad benne mégis elég tranzithely, mivel az éves bérlők saját hajóikkal kirajzanak. Koper legérdekesebb látnivalója a történelmi belváros: nyári melegben az útvesztő-szerű utcákban, hűs sikátorokban üdítő sétálni. Visszaérve a jachtkikötőhöz annak bejáratánál a partról strandolhatunk.

Izola tipikus mediterrán kisváros szűk utcákkal és hangulatos terekkel. Mint neve mutatja, eredetileg sziget (Insula, azaz sziget) volt, de Napóleon hadai a tengerbe döntötték a várfalait és félszigetté tették a várost. Izola külvárosában terül el óriási, 700 férőhelyes jachtkikötője. Jelentőségét többek között az adja, hogy ide érkeznek a közúton szállított vitorlások az európai hajógyárakból, amelyek utána Horvátországba vagy Görögországba és távolabbra már vízen folytatják útjukat. A szükséges festés-algagátlás, vízre-tétel, árboc-állítás futószalagon történik, legfeljebb 48 óra. Téli tárolásra is rengeteg hajó választja az izolai marinát. Bővíteni helyhiány miatt szlovén földön nem tudtak, így a kikötő olasz területen terjeszkedett és nyitotta meg a Sant’Andrea jachtkikötőt újabb (150 vízi és 800 szárazföldi) hajóhelyekkel, Izolától 20 mérföldre a Maranói Lagúnában.

Piran híres kikötőváros, óvárosa igazi középkori látványosság, az adriai part egyik legszebb műemlék-együttese. Története a dalmát városokéval teljesen azonos módon az ókorban kezdődött. Már a görögök állandó őrtüzet lobogtattak a félsziget csúcsán a hajóik számára (a görög “pür”, azaz tűz szóból eredhet a mai Piran városnév). A görögök után jöttek a rómaiak, a bizánciak, a longobárdok és a frankok, míg végül a XIII. századtól Velence protektorátusává vált. Azután szabad várossá lett, majd a sokasodó kalóztámadások miatt újra visszakéredzkedett Velence oltalma alá a XVIII. század végéig. Később osztrák, az I. világháború után újra olasz birtok lett, a II. világháború után az egész országgal Jugoszláviához került. Szlovénia csak 1991 óta független állam. A multikulturális történelem jót tett az országnak: akár négy nyelven próbálkozhatunk szóba elegyedni a vendégszerető szlovénokkal. Piran Punta nevű városrésze a félsziget fölé magasodó “hegy”, a Marciana pedig az alatta húzódó, parti alsóváros. A középkori utcácskákon felsétálhatunk a Szent György templom tornyáig, amelyből fantasztikus panoráma tárul elénk.  Egyedülálló látvány a Tartini-tér, a gótikus velencei palota, a dombra kúszó középkori városfalak, látszódik Izola és felsejlenek az olasz partok, az Adriai-tenger északi vége. Egyik legszebb emlékünk egy hajnali érkezés non-stop hajózásból a Jón-tengerről, amikor Piran mögött kelt fel a Nap és tudtuk, végre révbe értünk. Piran-nak nincs marinája, az óváros szívében van pilotköteles kikötésre lehetőség. Ha nyári késő délután nem jutna helyünk az óvárosi kikötőben, a pár mérföldre lévő Portoroz jachtkikötőjébe köthetünk.

Portoroz marinája tágas, 650 férőhelyes. Az észak-adriai olasz kikötőkhöz hasonlóan sekély vizű, az úszó mólókra tolatva cölöpök közé köthetünk. Az Észak-Adrián általános közel egyméteres apály-dagály Portoroz sekély jachtkikötőjében azt is jelenti, hogy nem mindegyik helyre állhatunk be tőkesúlyos hajóval. Előfordulhat, hogy apálykor indulva le kell hintáztatnunk magunkat egy homokpadról. Kikötés előtt a marinai felvezető csónak hajónk merülésén túl a szélessége után is érdeklődik. A szélesség azért érdekes, mert ebben a marinában fa cölöpök közé kell beállni. A sekély, iszapos medrű öbölben mooring-kötelek nincsenek, hajónk orrát a kétoldali cölöpökhöz tudjuk rögzíteni az oszlopokon lévő kötelekkel, melyek a kikötő sajátjai. Portoroz a szlovén tengerpart Siófok-ja: történelmi városmag nélküli, XIX. században felkapott fürdő- és üdülőövezet hatalmas szállodákkal, széles parti promenáddal. Legnagyobb vonzereje a homokos tengerparti strandja. A marinából kirándulást tehetünk taxival a közeli só-lepárlóba, amelynek érdekes a múzeuma. Portoroztól délre már Horvátország kezdődik.

Minthogy Szlovéniából Olaszországba szabadon áthajózhatunk, hivatalos ki- és bejelentkezés nélkül, északra indulva megéri meglátogatni hajónkkal Trieszt belvárosát. Trieszt a szlovén határtól északra csupán 5 tengeri mérföld. Az egykori Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb kikötővárosa, a „tengerparti Bécs” elegáns terei olaszos hangulatot árasztanak. Látnivalói a kikötői műemlékek, a Piazza dell’Unita d’Italia téren a kormányzói palota, az eklektikus városháza, a Canale Grande stb. Hogy magyar vonatkozást is említsünk, Trieszttől 4 mérföldre északra a vízparton magasodik a fehér márványból épült Miramare Kastély. A romantikus fekvésű palota Habsburg Miksa főherceg tulajdona, Erzsébet királyné (Sissi) egyik kedvenc tartózkodási helye volt. Gazdagon díszített belső termeinek, 22 hektáros parkjának meglátogatása idejére a szomszédos Grignano marinájában hagyhatjuk hajónkat.

Hajózzunk hát a közeli Szlovéniában! Szomszédunk kicsiny tengerpartja nagy kulturális élményt ígér. Portoroz és Izola charterflottái magyar hajóbérlőkre várnak. Olasz és horvát túráknak is kiváló indulási kikötői egész évben. Jó szelet kívánunk, azaz szlovénül Dober Veter!

Egyhetes útvonal-ajánlatok:

Portoroz – Izola – Koper – Trieszt – Grado – Piran – Portoroz

Portoroz/Izola – Grado – Velence – Chioggia – Caorle – Piran – Portoroz/Izola

Izola – Umag – Rovinj – Pula – Porec – Novigrad – Piran – Izola

Irodánkban megvásárolható az a hajózási térkép különlegesség, amely mindhárom észak-adriai ország felségvizeit együtt ábrázolja.

Szlovéniai hajózásunk előtt és után szánjunk időt az ország szárazföldi látnivalóinak megtekintésére is! Szlovénia területe Magyarországnak körülbelül az egynegyede, 20.000 négyzetkilométeren kb. 2 millió lakosa van.

A 300.000 lakosú főváros, Ljubljana az ország kulturális és gazdasági központja. Már a római korban is az egyik legfontosabb kereskedelmi és közlekedési csomópont volt, itt futott össze a “Borostyán út” és a “Dunai katonai út”. A város 1144-től került a német császárság fennhatósága alá, Leybach néven. 1335-ben került a Habsburgok kezébe, és a Krajnai Hercegség fővárosa maradt egészen 1918-ig. A Ljubljanica-folyó mentén fekvő várost 1895-ben földrengés pusztította – így „szerencsére” az osztrák-magyar kormányzat központi irányításával egységes, új, eklektikus birodalmi belvárost építettek. Műemlékei az Óvárosban: Presernov tér, Ferences templom, Ura ház, Háromhíd, Városi tér, Plecnik árkádok, a Dóm, a Püspöki Palota, Zmajski híd, Városháza, Fellegvár, a Német lovagok kolostora, a Nemzeti Könyvtár stb. A Dráva parti Maribor Szlovénia második legnagyobb városa. 2012-ben az Európa Kulturális Fővárosa cím birtokosa volt.

Útban haza a hajózásból meglátogathatjuk a világhírű Postojnai Cseppkőbarlangot a Szlovén Karszthegységben. Egy kisvonat visz több kilométer hosszan a barlang belsejébe, ahol fél órás vezetett barlangséta következik a csodás cseppkövek között. A barlang hőmérséklete 10°C, meleg ruha ajánlott vagy kabát kölcsönözhető. A barlangba előre, időpontra lehet jegyet foglalni. A cseppkőbarlang közelében a 700 éves, sziklafalba épült Predjama lovagvárat tekinthetjük meg. Az erődítményt egy 123 méter magas sziklafal közepére, egy barlang nyílása elé építették, gyakorlatilag bevehetetlen volt. Az olasz határ közelében fekvő vadromantikus Škocjani barlang UNESCO világörökség. A barlang eredetiségét az adja, hogy benne a Reka folyó egy 1400 méter hosszú, egyes helyeken 150 méter mély földalatti kanyont vájt magának. Az óriási belső termekkel rendelkező barlangban élmény a séta, hihetetlen szintkülönbségekkel, földalatti panorámával. A barlang hőmérséklete 12°C, a legmélyebb földalatti pontja 144 m.

Szomorú történelmi emlékhely található Szlovénia híres alpesi útján, a Soča-folyó (Isonzo-folyó) vadregényes völgyében. Az I. világháborúban éveken keresztül itt húzódott a front Olaszország és az Osztrák-Magyar Monarchia között. Az Isonzo emlékhelyen túl Kobarid (Caporetto) háborús múzeumában megismerkedhetünk az 1917. évi Caporettó-i áttörés eseményeivel.

Szlovéniában található két szépséges alpesi tengerszem, a Bledi-tó és a Bohinji-tó, melyek az Alpok legvadregényesebb tavai közé tartoznak. A kristálytiszta vizű tavak mentén síelésre alkalmas óriási hegyek emelkednek. Bled Szlovénia híres üdülőhelye. Középkori lovagvára a tó fölé magasodó sziklacsúcson áll. A tó kis szigetére az ősi kegytemplomhoz helyi evezős csónakkal jutunk (pletna). A bledi látogatást követően a vadregényes Vintgar-szurdokban kirándulhatunk. Bohinj tóparti városka 1803-ban került a Habsburgok tulajdonába. 1856-ban itt nyitotta meg a svájci Arnold Rikli, a kezdetben csak koronás főket és arisztokratákat fogadó természetgyógyászati intézményeket. A tó és a város világhírű pontjai a szigeten álló „Szűz Mária a tóban” zarándoktemplom és a tó fölé magasodó vár. A Bohinji-tó környékén rövid túrázási lehetőség van a vadregényes Savica-vízeséshez (itt ered a Száva-folyó). Kiépített turistaút vezet a kanyon aljába, a Radovna-patak mentén. A környék híres kilátópontjára, a tó fölé magasló Vogel-hegyre kabinos felvonó visz. A tó partján fekvő hangulatos falucska Ribčev Laz.

Lipice a híres lipicai lovak természetes élőhelye. A szép fekvésű Škofja Loka Szlovénia műemlékekben egyik leggazdagabb kisvárosa. A Száva és Kokra folyók összefolyásánál lévő dombra települt város, Kranj a Frank Birodalom idején Chreina néven vált tartományi központtá, a középkor folyamán virágzó kereskedelmi telepként élt. Mai képét az 1811. évi tűzvészt követő átalakításkor kapta. Leghíresebb műemlékei a gótikus Szent Kauzian templom és a reneszánsz városháza.

szlovenia-map

Galéria

Facebook Youtube Hírlevél