Mérföld Yachting Kft.
1012 Budapest, Márvány u. 17.

Hívja irodánkat!

+36 1 225 2260
+36 20 919 0313

Vitorlással Seychelles-en

Seychelles bázisunk

Télire a vitorlázni, nyaralni vágyók egzotikus úti célok közül válogathatnak.

A kevésbé rutinos hajósoknak első tapasztalat szerzésre a Seychelles-szigeteket ajánljuk.

Könnyű hajózási feltételek mellett egymástól kis távolságokra lévő szigetek egzotikus öblei, korallhomokos partjai, pálmafás strandjai várnak óriásteknősökkel, pálmaőserdővel a Seychelles-szigeteken. A világ egyik legdrágább nyaralóhelyén a csillagászati szálloda-árakhoz képest a vitorlás bérlés megfizethető. Hajónkkal megoldódik a szállásunk és a szigetek közti közlekedés is. Öbölről-öbölre bebarangolhatjuk a lakott és a lakatlan szigeteket, élvezhetjük ezt a földi Paradicsomot.

A Seychelles-szigetek az Egyenlítőtől délre, a 4. és a 10. szélességi fokok között fekszenek kb. 600 tengeri mérföldre Afrika keleti partjaitól. Legismertebb szigetcsoportja az úgynevezett Belső-szigetek. A fősziget, Mahé körül 30 mérföldes távolságban található 43 sziget alkotja. Ezek között vitorlázhatunk kedvünkre. Az Indiai-óceán kerekre gömbölyítette az óriási gránit szikláikat, fehér korallhomokkal terítette öbleiket. Igazi korall atollokat is láthatunk. Mahé-tól 50 mérföldre, a Belső-szigetek északi határán: a Denis-atoll és a Madár-sziget a charterhajóval önállóan bejárható területnek is határa. A távolabbi Külső-szigetekhez bérhajón legfeljebb helyi hajóvezetővel tudunk eljutni, vagy saját hajóval Földkerülő utunkon. A Külső-szigetek legközelebbi korallszigetei az Amirantes csoport, Vasco da Gama második földkerülő útján fedezte fel őket 500 éve. Mahétól délnyugatra, 100-200 mérföld távolságban húzódik a szigetsor, észak-déli irányban. Belső repülőjárattal napi összeköttetésben vannak a főszigettel. Csak hajóval megközelíthető atollok a Mahétól 400 mérföldre található Farquhar-szigetcsoport és a 600 mérföldre eső Aldabra-korallzátony, a világ legnagyobb atollja, ezek is a hivatalosan 155 szigetből álló Seychelles-szigeteki Köztársaság tagjai.

Időjárás és szélviszonyok

A Seychelles-szigeteken a vitorlás szezon egész évben tart, a Belső-szigetek térsége hurrikán-mentes. Az Egyenlítőhöz való közelségüknek köszönhetően a szigetek a ciklonövezettől védettek, a széljárás kiegyensúlyozott, a szélerősség ritkán éri el egyáltalán a Beaufort 5-6-os fokozatot. A 7-es erősséget (átlag 30-35 csomó) pedig még sohasem haladta meg! Májustól-októberig a passzátszél DK-i, míg decembertől-márciusig a monszun ÉNy-ról fúj, 5-25 csomóval. A szelek által generált tengeráramlás 1-1,5 csomós, de a szigetközi átjárókban akát 4 csomós is lehet. Október és április az átmeneti hónapok, amelyekben gyakori a szélcsend. A száraz évszakot az esős évszak követi, decembertől februárig ezért csapadékosabb az időjárás. Nem kell tőle tartani, a trópusi eső kifejezetten frissítő égi áldás az egyenlítői melegben. Hajózásunk során időjárás előrejelzést a VHF 16-os és 26-os csatornákon kérhetünk. Mint mindenütt a trópusokon, a víz és a levegő hőmérséklete majdnem megegyezik, a tenger 27 fokra melegszik, a páratartalom átlag 80%-os. Az árapály-szintváltozás másfél méter körüli (1,4m-1,8m), a 3 méteres thaiföldi értékhez képest nem mondható jelentősnek. De ha nem számolunk vele, ahhoz éppen elég, hogy az étterem mólójához kötött csónakunk vacsora végeztével a falon lógjon, mert a víz elvonult alóla.

A szigetek mindössze 250 éve lakottak, a francia kereskedőktől felszabadult rabszolgák népesítették be Afrikából és Indiából. 75 ezer lakosuk van. 1976-ban függetlenedtek Nagy Britanniától. A szigeteken beszélt nyelvek így a francia, az angol és a helyi kreol. Az emberek nagyon közvetlenek és kedvesek. Köszönnek az utcán nekünk. És nem azért, mert turisták vagyunk, hanem mert köszönni szokás. A nap egész évben minden reggel 6 körül kel és este 6 körül nyugszik, tehát korán és gyorsan sötétedik. Megkérdeztük a helyi magyar tiszteletbeli konzult a közbiztonságról. Este nagyon rossz, mondta, de az is kiderült, hogy a világ egyik legbiztonságosabb országában ő ezt csak arra értette, hogy ha lemegy a nap, a gyalogos közlekedéssel kell vigyáznunk, mert a keskeny, kevéssé kivilágított utakon száguldanak az autósok. Baloldali a közlekedés. Mahé-n és Praslin-on rengeteg taxi is van. Más szigeteken út sincs, avagy La Digue szigetén csak biciklivel vagy ökrösfogattal lehet közlekedni. Mahé és a tőle 24 mérföldre található második legnagyobb sziget, Praslin között repülőjáratok üzemelnek. Mahéról Praslinra és La Digue-re komp is jár. A többi szigetre kizárólag helikopterrel vagy privát csónakkal, légi vagy vízi magántranszferrel juthat el hoteljébe a turista, közösségi összeköttetés nincs. Ennek oka, hogy a szigetek nagy része magánkézben van. Itt nem a vízműveket vagy a gázműveket privatizálták, hanem a szigeteiket adták el vagy adták bérbe. A Seychelles Köztársaság gazdasága kizárólag az idegenforgalomra és az óceáni halászatra épül. Luxus resortok kaptak helyet Silhouette, Cousine, Frégate, Soeur, Bird és Denis stb. szigeteken. Hajónkkal mi szigetről szigetre járhatunk, szinte bárhol horgonyozhatunk, de hogy melyik szigeten mikor lehet partraszállni és hogy lehet-e egyáltalán, azt a pilotkönyv írja. A partraszállásnak a privát szigeteken díja van (landing fee), a természetvédelmi területeken a horgonyzásért is fizetni kell, valutában.

A Seychelles-szigetek a világ legkisebb olyan állama, amely saját fizetőeszközt bocsát ki. Egy Seychelles-i rúpia jelenleg kb. 20 forint értékű (2002-ben 50 Ft volt). Megérkezéskor a repülőtéren lehet és érdemes rúpiát váltani, mert azt követően éttermi vagy más fizetésnél az átváltásról szóló igazolást elkérhetik, illetve a fel nem használt, igazolt eredetű rúpiát a reptéren elutazáskor ez alapján lehet visszaváltani. 2000 rúpiánál többet tilos is elvinniaz országból.

Sokat mégsem érdemes Charterhajóból évről-évre egyre több van. 10 éve Mahén csak a fővárosi halászkikötőből lehetett indulni, ma már 3 jachtkikötőben (Marina Eden Island, La Cascade, Angel Fish) várnak a bérhajók Mahé-n, illetve St.Anne-öböl marinájából Praslin-on. Számuk körülbelül 60, többségük katamarán, kisebb részük egytestű vitorlás. 20 motoros jacht kizárólag big game fishing-re foglalható. Fontos, hogy mindig legális utazásszervezőtől béreljük a hajót. 50 lábig önállóan bérelhetőek érvényes tengeri hajóvezetői engedéllyel, bár a hajós önéletrajz (tapasztalat-igazolás) többet nyom a latba, mint a jogosítvány. 60-80 láb közötti katamaránokkal is találkozhatunk a szigetek legszebb részein. Kabin-charternek hívják, hogy ezeken kétágyas légkondicionált, saját fürdős kabinokat foglalhatunk teljes panziós ellátással, kiszolgáló helyi személyzettel (hostess, szakács, hajóvezető), egy fix útvonalra. Saját hajóval, önálló bérlésben viszont arra megyünk, amerre és amikor a kedvünk tartja. Az említett vitorláskikötőkben úszómólóhoz állhatunk, far- és vagy oldalkikötéssel. Ezeken kívül csak horgonyozni lehet vagy bójára kötni, mindkettő biztonságos és romantikus. Előírás, hogy ahol rendelkezésre áll bója, ott ahhoz kell kötni (a természetvédelmi területeken és a Beauvallon-öbölben kötelező), így véletenül sem rongáljuk meg horgonyunkkal a vízalatti korall csodákat. A jó tengerész kötelező gondosságával a bóját mindig ellenőrizzük le, a hajóvezető felelőssége, hogy beleköt. A homokos tengerfenék jól tartja a horgonyt, a parti vízek is sekélyek, 5-8 méterben a feltételek ideálisak a horgonyzáshoz is. A gránitszigetek előtt homokos a tengerfenék, parti vizeik nem szikla, hanem korallzátonyosak. A térképen csillaggal jelölik azt a néhány sziklazátonyt, amelyek dagálykor víz alatt, apálykor a víz felett vannak. A szigetek között félúton találhatók, és hullámzásban kevésbé észrevehetőek, mert nincsenek kibójázva. Figyeljük a térképet, majd a tengerfelszínt, látunk-e megtörő hullámokat. Éjszaka nem véletlenül tilos a navigáció, legkésőbb sötétedésig hajózzunk. Kevés világító toronnyal vagy bójával találkozhatunk. A bójázás a Földközi-térségben megszokott Iala „A” rendszer szerinti. A két legnagyobb sziget, Mahé és Praslin jól bójázottak. Ha mégis kétségünk van, segít a pilotkönyv és a víz színe, nem beszélve a hajónk térképplotteres GPS-éről. váltani, mert a legtöbb helyen valutában kérik, hogy fizessünk. A helyiekkel “csencselhetünk” is. A dollárt sokkal jobban váltják, mint az eurót. 6 dollárra azt mondják, 5 euró vagy ugyanannyiba váltják! A helyi vásárlási lehetőségek még hagynak maguk után kívánnivalót. Bár az Eden Island jachtkikötőnél komoly szupermarket nyílt. Mint máshol is a trópusokon, húst csak mélyhűtve árulnak. A környezetvédelmet szolgálja, hogy az üvegek visszaváltósak, a sörösrekesz bérleti díjas. A luxus resort-ok éttermeiben nemzetközi a konyha. Mi a helyi éttermeket és ízeket is javasoljuk kipróbálni. Összesen 120 éttermet tartanak nyílván a Belső-szigeteken. Izgága európainak persze furcsa a kiszolgálás lassúsága, de mi is furcsának tűnhetünk a nyugodt és stresszmentes helyiek szemében. Seychelles lobogója ismerős lehet már az Adriáról is, ugyanis a Köztársaság adóparadicsom. Sok hajót lajstromoznak ide, sok vállalatot jegyeznek be a szigeteken.

A jellemző félévenkénti széljáráshoz igazodva a szigeteknek vagy a délkeleti, vagy az északnyugati oldalán horgonyozhatunk kényelmesen. A kis távolságoknak és a nem túl erős szélnek köszönhetően körutunkat bármerre kezdhetjük. A navigációnál figyelembe kell venni a variációs értéket, amely az Adriainál jóval több, 5 fok. A karibi 15 fokhoz képest viszont nem nagy kihívás, Azért sem jelenthet gondot, mert mindig látszik, ahová megyünk. A vízvételezés korlátozott, csak Mahé, Praslin és La Digue szigeteken lehetséges meghatározott időben és helyen. Minderről naprakészen a bázisszemélyzet és a hajón található pilotkönyv tájékoztat, vagy érkezéskor érjük el a Pier Master-t (“móló főnök”) a VHF 16-os csatornán. Az állandó szél és a rövid menetek miatt az üzemanyag-fogyasztás elenyésző, bár áramellátás és melegvíz-készítés miatt a motort naponta járatni kell. Szerintünk nem érdemes élni az átalánydíjas előrefizetés lehetőségével. A visszaadáskor motorüzemóra vagy üzemanyagszint-jelző alapján becsléssel, helyi áron korrekten történik az üzemanyag-elszámolás. A kis távolságok előnye az is, hogy probléma, havária esetén 4 órán belül bárhová utánunk jön a segítség. 4 órán belüli cselekvés-garanciát biztosítanak a bérbeadók. Az időeltolódás Magyarországhoz képest 3 óra, annyival előbbre jár már Seychelles-en az idő.

Odajutás

Budapestről a repülőút összesen 8,5 óra lenne (7000km) közvetlen járat esetén, de a Seychelles-szigetekre csak Európa főbb városaiból repülhetünk. A nagy légitársaságok mellett a legjobb árakat az etióp légitársaság és a német Kondor chartergépei kínálják. A járatok száma éves szinten limitált, így szabályozzák a szigeteket elérő turista-mennyiséget és minőséget. Nincs szükség vízumra, sem speciális oltásokra, bár a hepatitis “A” oltás ajánlott. Sárgaság ellen akkor kötelező oltással rendelkezni, ha fertőzött országból érkezik az utas (például Kenyából, mert előzőleg ott is éjszakázott). Mahé nemzetközi repülőteréről taxival vagy rendelt transzferünkkel negyedóra alatt eljutunk az indulási kikötőkbe.

A fősziget, Mahé a legnagyobb sziget, mindössze 25km hosszú és 8km széles. Itt él a népesség 90%-a. Mielőtt Mahé szigetét körbehajóznánk, fedezzük fel a világ legkisebb fővárosát, neve Port Victoria. Fő utcájában összpontosul Seychelles minden intézménye: Történeti Múzeum, Természettudományi Múzeum, Városháza, Parlament, Katedrális, a hagyományos kreol építészet XIX. századi remekei. Mellettük már modern üvegépületek is megjelentek. A kicsinyített londoni Big Ben, a Lorloz óratorony viszont 100 éve változatlan. A körforgalom közepén áll az angol királynő, Viktória emlékére. Érdemes még meglátogatnunk a városi piacot, a 170 éves épület szombat reggelente pezseg az árusoktól. Ha van időnk, nézzük meg az illatos fűszernövényekkel teli fűvészkertet, az orchideákat a botanikus kertben, az 50 éves tea gyárat. A szigeten minden közel esik. Port Victoria halászkikötőjébe hajónkkal beköthetünk, de éjszakázásra kevésbé ajánljuk a halfeldolgozás zaja és szaga miatt. Keljünk útra, a fővárostól korallzátonyok között navigálva pár mérföldre már vár a Sainte Anne

Tengeri Vízalatti Nemzeti Park, a Sainte Anne-szigetnél. A Sainte Anne-sziget és a szomszédos szigetcsoport (Cerf, Moyenne, Round és a börtönsziget, Long Island) között horgonyozhatunk. Ez a csodálatos horgonyzóhely vízalatt még látványosabb: színpompás halak, rája, kis cápa, színes korallok láthatóak kézközelben búvárszemüveggel. Seychelles legelső természetvédelmi területén személyenként és naponta 10 dollárt kérnek el tőlünk. Az éjszakázás ára további 10 USD per hajó. Mahé 44 mérföld körbehajózva, 65 öblét tartják számon. Nappali hajózásnál is vigyáznunk kell a sok partmenti halászbójával. Port Victoriából északra kezdve a kört a legismertebb öblök a hosszú Beauvallon-öböl, az Anse Major és a Petite Anse, Port Launay a Lépcsős-fokkal a Morne Seychellois természetvédelmi terület része, a Grande Anse, az Anse a la Mouche, a Lazare-öböl, a Takamaka creek, a Police-öböl mind kiváló horgonyzó- és éjszakázóhelyek (széljárástól függően). A legszebb Mahé nyugati felén Port Glaudnál az Ile Therese érintetlen, lakatlan szigete.

Praslin, a második legnagyobb sziget 12km hosszú és 5km széles, mindössze 23 mérföldre fekszik Mahétól északkeleti irányban. Kiköthetünk vagy horgonyozhatunk a délkeleti Sainte Anne-öblében a jachtkikötőnél. Van bolt, éttermek, a mólón vízvételezés lehetséges. Praslin szigetén is érdemes túrázni, bérelhetünk jeep-et fél napra vagy mehetünk taxival is. Praslin-on terem a világon egyedül a dupla Coco de Mer, melyet természetes környezetében láthatunk (Vallé de Mai). Az Unesco világörökségének részét képező Május-völgy natúrparkban pálma-őserdőben sétálhatunk. 20 dollár személyenként a belépő. A tengeri pálma gyümölcsét szerelemgyümölcsnek is hívják. A világ legnagyobb, akár 17kg-os magja. A különleges formájú kókuszokat sorszámozzák, csak várásolt példánya vihető ki az országból. Érdemes meglátogatni a nyugati parton a feketekagyló tenyészethez kapcsolódó múzeumot is. Érdekes művészeti tapasztalat a település templomának naív festményei, amelyek a 90%-ban katolikus Seychelles-iekre jellemző életvidám képek. A sziget körbe 18 mérföld, feltétlenül éjszakázzunk az északnyugati Anse Lazio (Baie Chevalier) öblében is. A parton éttermek várnak. A partraszállásnál vigyázni kell arra, hogy a hirtelen sekélyedő szakaszon keletkező nagy bukóhullámok beteríthetik a csónakban ülőket. Ha lassan érkezünk és bizonytalankodunk, a csónak befordul vagy oldalba kapja egy hullám. Várjuk ki a megfelelő alkalmat és lendületből, merőlegesen fussunk ki a partra. Praslin közvetlen közelében sorakoznak azok a kis szigetek, amelyeket még feltétlenül látnunk kell.

Az ikerszigetek, Cousin és Cousine (Nagybácsi és Nagynéni) Praslin-tól nyugatra fekszenek. Cousine magánsziget, ahol egyáltalán nem szállhatunk partra. Cousin-on is csak kedden, szerdán és pénteken délelőttönként várnak. Helyi csónakkal szabad partraszállni, saját bocival vagy kiúszni tilos. A személyenkénti 20 USD díjfizetés után vitorlásruhát osztanak az égi guanó-áldás ellen, majd körbevezetnek a szigeten, amely egy különleges madárrezervátum. A 800 méter átmérőjű szigetecske százezer trópusi madár természetes élő- és költőhelye. Kérik, hogy ne érintsük meg a madarakat, azok ugyanis rólunk tudomást sem véve élik életüket kézközelben. 12 őshonos madárfajt tartanak nyílván a Seychelles-szigeteken.

A szépséges Praslin-i Volbert-öböl előtt, Praslin északkeleti felén található St.Pierre szigete. Ez a kicsiny sziget függőlegesen szabdalt gránitszikláival és pálmafáival minden utazási magazin fotóján szerepel. Búvárszemüveggel víz alól is gyönyörködhetünk benne és a környező élővilágban.

A Curieuse-sziget és St.Pierre természetvédelmi területként összetartoznak. A Praslin-tól 1 mérföldre északra lévő Curieuse-ön óriásteknős kolónia él. A több mint 100 kilós, 1 méternél

 magasabb, akár 100 éves példányok a kezünkből esznek. Legnagyobb populációjuk Mahétól 600 mérföldre az Aldabra-szigetcsoportnál még természetes környezetében él és szaporodik. A világon csak Galapagos-on találhatóak még ekkorák. Curieuse-sziget délkeleti felén, a La Raie-öbölben horgonyozhatunk mindennap 10h és 16h között. Személyenként 10 dollárért léphetünk partra. A Raie-öböltől fantasztikus sétaút vezet mangrove-mocsáron keresztül a nyugati horgonyzóöbölig, amely az Anse San José. Apálykor nagy lukakat látunk a földben, amelyek az óriás rákok lakhelyei.

Praslin-tól délkeletre 4 mérföldre, Mahétól 28 mérföldre fekszik La Digue. A harmadik legnagyobb Seychelles-i sziget mindössze 5km hosszú és 3,5km széles. A sziget északnyugati végében La Passe kikötő előtt horgonyozhatunk ingyen, hely benne csak a helyi hajóknak van. A bocikikötőnél bérelhetünk biciklit. A kicsiny sziget aktív pihenést kínál. Nincsenek rajta autók: csak öszvérek, gyalogos vagy bicikli-közlekedés. Sok látnivalót nyújt a majdnem körbebiciklizhető sziget. Délkeleti öblében hullámlovaglásra alkalmas a strand. Skanzenjében kókuszolaj-feldolgozó kopraüzem, hajóépítő műhely, régi temető, fahéj és vanília ültetvény látható. Az Emmanuelle filmbeli kreol ház is ezen a szigeten áll, látogatható.

A környező szigetek Petite Soeur és Grande Soeur (a Nővérek), Félicité, Marianne és a hajdani kalózfészek, Frégate magánszigetek. A Grande Soeur és a Praslin feletti természetvédelmi terület, Aride olyan magánsziget, amelyen a napközbeni partraszállás díjért lehetséges. Aride-on értünk jönnek a hajónkhoz. A Mahé feletti Silhouette magánszigetére engedély is szükséges, 24 órával a tervezett látogatásunk előtt intézhető. Említésre méltó még Felicité felett a Kókusz-sziget-i (Ile Cocos) Tengeri Nemzeti Park. A belépődíjat a csónakosnak megfizetve hajónkat bóján hagyhatjuk, és alámerülhetünk gyönyörködni a vízalatti szépségeiben.

A Belső-szigetek légtávolabbi szigetei Denis és Bird, korall- és homokzátonyok, Mahétól 50 mérföldre északra fekvő magánszigetek. Ha még nem láttunk atollt és szeretünk hosszan vitorlázni, akkor bátran induljunk neki, de a partraszállás elméletileg tilos. Denis-en a szállodától azért mi engedélyt kaptunk.

Könnyű és biztonságos hajózás, kis távolságok és kis szelek, egzotikus látnivalók víz felett és víz alatt, egy életre szóló élmény várja a magyar vitorlázókat a trópusi Seychelles-en. Reméljük, egyre több magyar hajós indul el hajóinkon a Seychelles-szigetek felfedezésére. Kérje konkrét ajánlatunkat irodánkban. Jó szelet kívánunk!

Galéria

Facebook Youtube Hírlevél