Maldív vitorlázás

Maldív bázisunk
Vitorlázás a Maldív-szigeteknél, hajós nyaralások télen

Videónk Maldív-szigeteki vitorlázásról.

A Maldív-szigetek az Indiai-óceánban találhatók Afrika és Ausztrália között, „legközelebbi” szomszédjai északon Sri Lanka (Ceylon szigete) és délnyugatra a Seychelles-szigetek. A 19 szigetcsoportból álló lánc észak-déli irányban, 800 km hosszan nyúlik el Indiától délre az Egyenlítőig és még azon is túl. Az északi szélesség 8. foka és a déli szélesség 7. foka között, a keleti hosszúság 72. és 73. köre mentén. A 26 maldív atoll 1192 szigetecskéből épül fel, melyek összterülete csupán 298 négyzetkilométer. A legnagyobb sziget területe is csak 13 négyzetkilométernyi. A helyiek által lakott szigetek száma 200 és kb.100 szállodasziget van kizárólag a turistáknak fenntartva. Az egyenlítői szél 2-5 Beaufort közötti, hurrikán veszély egyik atollnál nincs. Decembertől márciusig tart a száraz évszak, az északkeleti monszunszél ideje. Áprilistól november végéig fúj a délnyugati szél, a szörfözőknek is ideálisan. Ez az esős évszak: felhőket és hűsítő esőt hozó. A Maldív-szigetek egész évben látogatható trópusi nyaralóhely. A tengervíz átlagosan 28 °C, ezért is nőnek benne a szépséges korallok. A levegő hőmérséklete este 23 °C, nappal 31 °C körüli. Hétágra süt a nap derékszögben a fejünk felett, így még felhős égboltnál, a hajónk bimini topja alatt is csoki barnára sülhetünk. Magyarországról 9 órányi a repülőút, az időeltolódás szigettől és a téli-nyári időszámítástól függően 4-6 óra. Fővárosa MaléMaldives-Lanscapes061.Maldives-Lanscapes076

Dubai-on, Abu Dhabi-n és Doha-n át érkezik ide a legtöbb utas, több Emirates és Qatar járat is landol a nap folyamán. Repülőjegy Budapestről 150 ezer Ft-tól vásárolható. A Malé-i repülőtéren névre szóló táblával várják vendégeiket a túrahajók és a szálloda-szigetek képviselői. Az esti érkezők Malé-i tranzitszálláson alszanak, mert akár vízi, akár légi transzfer az atollok között csak napközben lehetséges. A hajózni vágyók katamarán vitorlások és motoros jachtok közül választhatnak. A motoros jachtok többsége búvár szafarira indul. Napi 3-4 merülést biztosítanak miközben zátonytól-zátonyig hajóznak, teljes ellátással. Heti árak 1000 eurótól per fő. A charter vitorlások mind katamaránok. Bérelhetjük az egész hajót (egy 40 lábas 8 fős katamarán heti ára 4200 eurótól) vagy csak kabint foglalunk teljes ellátással egy 60 lábas luxus katamaránon (heti árak 1200 eurótól per fő). A bérbeadók önálló hajóbérlés esetén is ragaszkodnak ahhoz, hogy helyi vezetőt vigyünk. Ettől csak akkor hajlandóak eltekinteni, ha atollok közötti hajózási tapasztalatot tudunk igazolni. Jachtkikötők egyáltalán nincsenek, végig horgonyzásra kell számítanunk. Nincsenek telepített bóják sem, tehát a kikötés a hajózás teljes időtartama alatt ingyenes. Minimum egy hétre menjünk hajózni, és bár minden nap új helyet látunk, csak természeti látnivalók vannak: trópusi paradicsom a víz felett, egzotikus korallzátony a víz alatt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mint a trópusokon, egész évben reggel 6 és este 6 között van világos, éjszaka tilos is a hajózás. A másnapi beszállóknak már másik szigeten van a csatlakozás. Akiért nem jöttek ki a reptérre, a helyiek segítőkészségében bízhat. Megkeresik, felhívják a transzferünket. Az információs pultnál ingyen hívhatóak a maldív számok. Az egyhetes katamarán vitorlás túra csak délután indul, a transzferért és hogy elteljen a várakozási idő, a „C” csomagra lehet befizetni (130 euro/fő) a Hulhule Hotelben, a reptér szigetén. A szálloda transzfer busza negyedóránként veszi fel az utasokat. Mivel fizettünk érte, ingyenes lesz a reptér-hotel és hotel-hajó transzferünk, a poggyász tárolás, egy ital a 10 órakor nyitó bárban (különben 3 kóla 20 USD lenne), 11 órától 10 perc masszázs, Wi-Fi, egész napos medence és törölköző használat, de tartalmazza Malé városába és vissza a dhoni transzfert is igény esetén. Már megépült a híd is Hulhule és Malé között. A gyülekező reggeltől 14 óráig van a hotelben. Akinek a repülője ezután érkezik, azt 100 eurós késői beszállási felárral hozzák utánunk a hajóra. 14 órakor elindulunk a katamaránunkhoz, kisbusszal és egy dhonival (helyi vízi taxi) fél óra az út. Élénk a vízi forgalom a Hulhule nevű reptérsziget mentén, hajók és repülők (hidroplánok) egyaránt jönnek szembe! A hajón nedves kéztörlővel, welcome koktéllal és ebéddel vár már a személyzet: Ahmed a maldív vezetőnk és egy-egy bangladesi hostess és szakács, Abdul és Anisz. Nyomatékosan felhívják a figyelmünket az erős áramlásokra. A sznorkelezésnél csónakkal fognak majd felügyelni, nehogy elsodródjunk. Naplemente után nem is ajánlatos a fürdőzés. Évente pár ember sajnos nem utazik haza a Maldív-szigetekről, éppen ott létünk előtti héten sodródott el egy pár, a szállodájukban hiába várták őket. Az ismerkedés és hajóátvétel után elfoglaljuk a kabinjainkat, mindenkinek megmutatják a légkondicionálás, a hajós WC és zuhanyzó használatát. A személyzet utánunk hozza a poggyászunkat. Ezután 3 fogásos ebéd következik, majd indulás.

DSCF3905DSCF3644

Az Észak-Malé (Észak-Kaafu) atollról áthajózunk a Dél-Malé (Dél-Kaafu) atoll szigetcsoportjába, egy trópusi lakatlan szigethez a sok közül. A főváros mellett haladunk el. Malé nyüzsgő város, több emeletes épületekkel. Majdnem 100 ezren lakják ezt az 1-2 négyzetkilométeres földdarabot. Két óra alatt körbesétálható. Főbb látnivalói mecsetei és a Szultán Park, a Nemzeti Múzeum, a halpiac és a bazár. A hírhedt 2004 évi cunamitól a védművei szerencsére megvédték, de azokat romba is döntötte az árhullám. A többi szigetecskét mérettől függően részben vagy egészben elmosta. Hamar elmarad mögöttünk ez a várossziget. Két és fél órát hajózunk még utána, október lévén a délnyugati széllel szemben. A 60 lábas katamarán könnyedén megbirkózik a feladattal. Helyi vezetőnk szemre navigál, helyismerete nélkül hazárdjáték lenne az atollokon belüli hajózás.

A nagy atollok, a szigetcsoportok 2500-4000 méter mély tengerből kiemelkedő 20-30 mérföld széles platók belül 0-100 méteres vízmélységgel. Ezt a víz alatti fennsíkot mint egy nagy gyűrűt további sok kis korallgyűrű alkotja. A nagy gyűrű szélein ezek a kis gyűrűk elnyújtott formájúak, a közepén szabályosan kerekdedek. A korallképződmények között az átlag vízmélység 40 méteres, Maldives-Lanscapes073a belső lagúnáikban meg legfeljebb 1-2 méternyi. Horgonyozni a 40 méterben kell a korallgyűrűn kívül, a kis atollok szél alatti oldalán. Nem véletlen, hogy a hajóhoz 160 méter horgonylánc és 50 méter kötél tartozik! A zátonysoron belül a hullámzás és a szél szigetet épít a fehér korallhomokból a lagúna egyik felén, amely alig, vagy legfeljebb 2,5 méterre emelkedik a tenger szintje fölé. A Maldív-szigetek létét a globális felmelegedés miatti tengerszint-emelkedés alapjaiban fenyegeti. Pedig ezekből a talpalatnyi szigetecskékből áll a Maldív Köztársaság. A helyiek pár ezer éve már benépesítették a legnagyobbakat. A szálloda-szigeteket viszont úgy építik, mélytengeri homokot hoznak a korallgyűrűbe és abból hozzák létre az 1-2 négyzetkilométeres, 1-2 méter magas szigetet. A 90 ezer négyzetkilométeres (Magyarországnyi) vízterületű országnak csak 0,3% területe a szárazföld. Többségükben lakatlan korallhomok szigetek.

Amikor lehorgonyzunk, kezdődik a strandprogram, jöhet a partraszállás. Bocinkkal, vagy kiúszva elfoglalhatjuk a kék lagúnán belüli homokszigetet, egy talpalatnyi „földdarabot”. De ehhez előbb meg kell találnunk az átjárót a korallgyűrűn, hogy a lagúnába karcolásoktól mentesen tudjunk bejutni. A csónakban felállva könnyebb a víz színe alapján tájékozódni. A lagúna körüli korallgyűrű felett árapály szintváltozástól függ a vízmélység. A felszín is hullámzik, a sekély vízben könnyen odaverhetjük magunkat egy kiálló korallhoz vagy azon lévő tüskés tengeri állathoz. Kár lenne a korallért, hiszen védett, és a bőrünk is begyulladhat. A több tíz méter széles korallgyűrű agancskorallok, agytekervényekre hasonlító gömb alakú agykorallok és lapos, tányérformájú korallok kiterjedt mezeje számtalan színes hallal és élőlénnyel: némók, trombitás íjhalak, vitorlahal, óriás kagyló, muréna, tüskés tengeri csillag … Számtalan faj él itt együtt (több mint 2000 halfajta). A korallgyűrű külső felén a mélység tátong alattunk. Amíg a leszakadás mentén a korallfalban gyönyörködünk, fehér és fekete úszójú szirti cápák kíváncsian méregetnek. A helyiek tudják, hogy mely atollnál látható a legtöbb teknős, ezekkel együtt úszhatunk. Az egyhetes út során mantákat biztosan látunk, a cetcápához nagyobb szerencse kell. A hullámzás és a szél építi és rombolja a korallhomoktól vakítóan fehér homokszigetet. A lagúnán belül változtatja a helyét a homok, változó a vízmélység is. A lakatlan szigetek némelyikére állítólag a bűnözőket száműzik, de a Maldív Köztársaságban nem jellemző a bűncselekmény. A nyaralók pedig épp a lakatlan szigetekért lelkesednek.

Hajóval mi bármelyikhez eljuthatunk. Az „I love you” szigeten sincs más, mint 3 napernyő, amely várja a vendégeit. DSCF3903Vannak persze kókuszpálmával benőtt szigetek, amelyek buja növényzete asztalt, széket rejt. Ezek parti ebédhez vagy esti barbecue party-hoz szolgálnak helyszínül a meleg homokban. Látványosak a hamuval színezett homokszobrok: mantát, cápát, teknőst formáznak a lábainknál. Naplemente után fáklyák és gyertyák emelik a hangulatot. Fölöttünk a Tejút és milliárdnyi csillag fénylik, körülöttünk a nagy sötétség, benne egyedül a hajónk horgonyfénye ég. Az egyik kiránduló szigeten a helyiek élő zenéje varázsolt még különlegesebb hangulatot. Dobszóra énekeltek és táncoltak, amelybe bekapcsolódhattunk. Állandóan lakott szigetből kétféle van: a helyiek települései és a nyaralószigetek, két külön világ. Így nem keveredik össze a két kultúra, nem konfrontálódnak a visszafogott muzulmán lakosok a szabadságukon magukat elengedő turistákkal. A helyiek nem isznak alkoholt, nem dohányoznak, a nők (bár nem kötelező) fejkendőt viselnek. A maldívok kifejezetten barátságosak és segítőkészek. Az ajándék boltban sem sértődnek meg, ha nem vásárolunk. Pedig a helyieknél érdemesebb vásárolni, mert csak pár százalékos az Áfa, a szállodaszigeteken viszont 20 százalék feletti. Ha elkirándulunk, valamelyik szigetükre, partraszálláshoz tilos a fürdőruha (a fedetlen keblek és vállak), elvárt a diszkrét ruházat. A katamarán túránkon a Dél-Malé atollon Guraidu és az Ari atollon Dhageti szigetét látogattuk meg, majd a Baa atollon Kamadhoo-t. A maldívok egyszerű, egyszintes házakban laknak. Az utcákat borító korallhomokot az asszonyok söprik szépre. A főváros kivételével nincs autóközlekedés, csak motor, bicikli vagy gyalogos. A gyerekek vasárnaptól-csütörtökig járnak iskolába, a péntek-szombat az ő hétvégéjük. A férfiak többsége még mindig a halászatból él. A maldív férfiak és nők is dolgozhatnak a szálloda-szigeteken, de a resortokban több az indiai munkás (szakács, masszőr) és európai munkavállaló.

A resort szigeteket üzemeltető szállodaláncok 50-60 évre kibérlik a szigeteiket az országtól, működésüket az állam erősen felügyeli. Ezek a turista paradicsomok elsősorban az európai, ausztrál és ázsiai nyaralók kényelmét szolgálják all inclusive. Saját házi zátonyukon merülhetnek a vendégek és a szállodák rengeteg programot kínálnak szigeten belül. Szabad a bikini viselet és az alkohol fogyasztás, a monokini vagy a drogok viszont itt sem. A mobiltelefon jól működik az összes szigeten, és a vízen is jó a lefedettség. A legszegényebb portákon is okostelefonon lógnak a helyiek. Hajózási szempontból kiváló és szinte kizárólagos tájékozódási pontként szolgálnak a mobil adótornyok. A szigetek beazonosításában segít még, hogy a lapos, helyiek által lakott szigetek előtt a helyi hajók csoportosulnak, míg a szálloda-szigeteket általában a vízi bungalók sora öleli körbe különféle alakzatban. Egy-két laterális bójával is találkozhatunk, bár inkább póznákkal jelölik az elkerülendő zátonyt és a bejáratokat. A GPS és a szemünk segítenek a tájékozódásban, de a legbiztonságosabb a maldív vezető helyismeretére hagyatkozni. A Maldív-szigeteken bérelhető charterhajókhoz kötelező a személyzet a helyismeret miatt. Utolsó előtti hajós napunkon végre láttunk mantát is. Megmutatta magát, úszott velünk, majd párjával a mélybe merült. Nem kell tőle félni, állítólag itt a cápáktól sem, de azért furcsa érzés amikor szembe úszik velünk. Az elektromos rája farkától viszont óvakodjunk, ha véletlenül belénk fúródik, csak a seb túlfelén lehet kihúzni. Persze a teknős is megharaphat, ha páncéljába kapaszkodva vontáznánk vele (szegény még meg is fulladhat emiatt).

A hajóval sok atollt tudunk meglátogatni, ahová az átlag turista nem jut el. Egy hétig, 10 napig vándorlunk szigetről-szigetre: vitorlázunk, búvárkodunk, horgászunk. A kiváló hajószakács felhizlal a teljes panziós ellátással. Angol hagyományként még ötórai tea is van a hajón, helyben készült süteménnyel. A hajózást érdemes meghosszabbítani szárazföldi nyaralással valamelyik szigeten. Malétól 120km-re a Baa atollon lévő Reethi Beach Resorthoz a TMA (Trans Maldivian Airways) hidroplánjai repítenek 200 euróért. Kivételes élmény a 10-20 személyes kisrepülővel az égből gyönyörködni az atollgyűrűkben. Ne gondoljuk, hogy el fogunk lustulni, csak mert egyetlen szigeten töltjük a további napjainkat. A 600 méterszer 200 méteres területen is sok mindenre van lehetőség, csak győzze a pénztárcánk. Az eurót elég rosszul váltják, a szigeteken dollárral tudunk fizetni.

P1270573Amit még ajánlunk, hogy hazaúton álljunk meg pár napra Dubai-ban. Nem kerül többe a repjegyünk, ha az Egyesült Arab Emirátusokban megszakítjuk az utunkat. Két és fél nap alatt végig tudunk szaladni Dubai kötelező látnivalóin: hajókázás vacsorával a Creek „folyón”, dzsip szafari a sivatagban, körpanoráma a világ legmagasabb épületének (828 méter magas Burj Khalifa) 125. vagy 148. emeletéről, a zenélő szökőkút a Dubai Mall bevárásló központnál és a legújabb luxusautók, vízi taxival a Marina városrész felhőkarcolói között, arany-, fűszer- és textilpiac látogatás az óvárosban, séta a szállítóhajókkal teli Deira kikötői rakpartján, a Jumeirah mecset kívülről és a Dubai Városi Múzeum belülről (és a föld alatt).

A Maldív-szigeteken teljes a kikapcsolódás, egyedülálló a látnivaló, hajóval tudjuk a legnagyobb részt bejárni belőle. Az állandó szélirány és szélerő kellemes vitorlázást tesz lehetővé. A helyi vezető segít a navigálásban, a legszebb helyekre jutunk el. A szakács pedig gondoskodik a kiváló étkekről és a szállodai kényelemről a víz hátán is. Béreljen a Mérföld Yachtingtól! Mi már bejártuk a Maldív-szigeteket.

Információ önálló hajóbérlőinknek:

Hajótulajdonos partnerünk a Malé-i reptéren (Hulhumale-sziget) várja Önöket érkezésük előre jelzett időpontjában a White Sand vagy a Blue Horizon pultjánál. Mivel a hajók nem kikötve, hanem horgonyon vagy bóján állnak Hulhumale keleti öblében, a vízi transzfer (reptér-hajó transzfer) egy szükséges extra, a bevásároltatás a hajóra pedig egy erősen javasolt opció. A Maldív szigetek az Európában megszokott Iala „A” rendszer szerint bójázottak. A környező atollok annyira kis tengerszint feletti magassággal rendelkeznek, hogy a rajtuk lévő TV/telefon antenna az egyetlen tájékozódási lehetőség (csak a lakott szigeteken van). Az előbbieknek köszönhetően a mobiltelefon és a Wi-Fi jól működik, illetve a VHF is jól használható. A VHF 10-es csatornán Malé, a 16-os csatornán a többi sziget hajózási hatósága érhető el, a maldív parti őrség csatornája a VHF 06. Útjuk során lehet privát sziget, ahova engedélyt kell kérniük a partra szálláshoz. Horgonyzáskor maradjon őrszem mindig a hajón és engedjék le a teljes horgonyláncot.  A vízen csak magukra számíthatnak. Segítségkérés (pl. vontatás) előtt feltétlenül hívják a hajótulajdonost, vagy ha nem elérhető, egyezzenek meg annak áráról. Létezik telefonon elérhető angol nyelvű időjárás-előrejelzés a +960 3317171 számon vagy kövesség figyelemmel Interneten a globális időjárás-előrejelzési holnapokon (Passage Weather, Windfinder). Telefonon lekérhető árapály-táblázat a +960 3323302 számon.

Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás

DSCF3753

Képgaléria1194Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás, Maldív vitorlázás

Európai Utazási Biztosító