A csatornahajózás kényelmes lakóhajókon a magyar utazók körében is egyre népszerűbb nyaralási forma. Mindenki kipróbálhatja, hiszen hajóvezetői engedély nem kell hozzá.
Videóink lakóhajózásról.
Sokan viszont még nem is ismerik. A csatornahajózás kifejezés hallatán a vitorlázók a La Manche-csatorna és az úgynevezett Csatorna-szigetek angol felségvizeire gondolnak. A lakóhajó elnevezés pedig a holland úszó lakásokat juttathatja az eszünkbe, amelyek egy adott helyen állnak.
A lakóhajózás, vagy csatornahajózás ennél jóval több. A bérelhető hajókkal Európa belvizein, folyókon és tavakon, a túrahajózásra kialakított csatornákon hajózhatunk. Úszó apartmanunk a tengeri vitorlásokhoz hasonlóan egyben a közlekedési eszközünk. Míg a tengeren dacolunk a széllel, a hullámzással, számolnunk kell az áramlással, esetleg az árapályszint-változással, addig a csatornahajós nyaralás mentes mindezen nehézségektől. A kihívást a zsilipeken és hidakon való áthaladás jelentheti. Kulturális és természeti látnivalók sokasága vár. Utunkat biciklizéssel és gasztronómiai élvezetek fűszerezhetjük.
Azért nem szükséges hajóvezetői engedély a lakóhajók vezetéséhez, mert kereskedelmi forgalomtól mentes vizeken hajózhatunk. Az Európát behálózó mesterséges vízi utakon, a csatornákon velünk szemben is csak kedvtelési célú hajók jönnek, fedélzetükön nyaraló turistákkal, hogy a vidéket és a városokat a vízről fedezzék fel. Vízi dodzsemünk romantikus luxus szállás.
Bár a hajózási csatornák építésének gondolata az ókori időkbe nyúlik vissza, Franciaországban a legelső csatorna, a Canal de Briare építése 1604-ben kezdődött, 57 km hosszan a Loire és a Szajna-folyók között. Ebben az évben született Pierre Paul Riquet, az a középkori géniusz, aki az Atlanti-óceánt és a Földközi-tengert összekötő Canal du Midi-t, azaz a híres Midi-csatornát tervezte és a munkálatait le is vezényelte. 12 ezer ember ásta kézzel és horda el öszvérek hátán a földet 14 éven át, míg 1681-ben 240 km hosszan hegyen-völgyön át megnyílt a patinás vízi út. A 400 éves csatornát platánsor szegélye, amelyet két partjára ültettek a nagy elődök. A szintkülönbséget egy- vagy többlépcsős zsilipekkel hidalták át. A teherszállító hajókat lovak vontatták a partról. A csatornahálózat kiépítése Franciaországon belül szállítási és vízgazdálkodási célzattal a XIX. században virágzott, az 1900-as évek elejére behálózta az egész országot. A vasút megjelenésével az uszályokat vontató lovakat a gőzmozdonyok váltották fel. A síneket mai napig felfedezhetjük a csatornák mentén. Az évszázadok során olyan építészeti remekművek készültek el, mint a világ első vízi alagútja, a 165m hosszú Tunel de Malpas (Camargue-térség, Dél-Franciaország), a világ egyik leghosszabb vizes hídja, a 662m hosszú Briare-híd, ahol a hajók mennek hídon és alattuk folyik a Loire-folyó, megy át a közút, a vasút (Burgundia, Közép-Franciaország), az 1960-as években épített Arzviller-i hajólift, amely 17 zsilipet helyettesít és a fogaskerekű szerkezet a hajónkat a vízzel és hajókkal teli teknővel együtt 45 méterrel magasabbra emeli fel (Elzász-térség, ÉK-Franciaország) stb.
A kereskedelmi célú hajózásnak a kis csatornákon Franciaországban úgy 50-60 éve leáldozott. Felváltotta azonban a turisztikai célú hajózás, megjelentek az első kis lakóuszályok, kedvtelési célú csatornahajók. Nyugat-Európában a csatornahajós nyaralás azóta már a kisgyerekesek és a nyugdíjasok sportja, aktív kikapcsolódás a szerényebb pénztárcájúaknak is. A hajózással és zsilipeléssel kapcsolatos izgalmas csapatmunkából mindenki kiveheti a részét. Közben kiköthetünk, fürödhetünk, napozhatunk, akár horgászhatunk is. A hajónkhoz tartozó bicikliken vagy gyalog felfedezhetjük a környék szépségeit, hangulatos falvait, történelmi kisvárosait. A hajóút mentén jól felszerelt kikötők várják szolgáltatásaikkal az érkezőket. A kikötői díj egy hajóra egy éjszakára kb. 10 euró. A zsilipelés Franciaországban ingyenes, más térségekben legfeljebb 2 euró. A hollandiai felnyíló hidaknál is önkéntes a fizetés, borravalóból élnek a hídnyitogatók. A csatornahajózás az összkomfortos, fűtéssel is felszerelt hajókon kora tavasztól késő őszig, sőt egyes térségekben télen is lehetséges. Európa-szerte több száz hajó és számtalan úti cél közül lehet választani.
A lakóhajózás térségei közül az alábbi szempontok szerint érdemes választani:
Prága (Csehország) 530km, Velence-környéke (Olaszország) 600km, Brandenburg (Németország) 900km, Elzász (Franciaország) 1100km, Amszterdam (Hollandia) 1400km, Canal du Midi és Camargue (Franciaország) 1600km stb.
Párizs (Franciaország), Brüsszel (Belgium), Amszterdam (Hollandia), Berlin (Németország), London (Anglia), Dublin (Írország), Velence (Olaszország), Prága (Csehország).
Canal du Midi (Franciaország), Burgundia (Franciaország), Gent és Brugge (Belgium), Amszterdam (Hollandia), Velencei-lagúna (Olaszország), Brandenburg (Németország), Prága (Csehország).
Lot-vidék, Aquitánia, Bretagne, Camargue (Franciaország), Friesland (Hollandia), Mecklenburg (Németország), Pó-delta (Olaszország), Mazuri-tavak (Lengyelország), Shannon-folyó (Írország), Loch Ness (Skócia).
Elzász (Franciaország.), Canal du Midi és Camargue (Franciaország), Amszterdam (Hollandia).
Camargue és egész Burgundia (Franciaország), Velence-környéke (Olaszország), Amszterdam (Hollandia), Mecklenburg (Németország), Mazuri-tavak (Lengyelország), Lago Grande (Portugália) stb.
Charente és Aquitania (Franciaország) és szinte az összes terület.
A lakóhajók minden kényelmi berendezéssel el vannak látva. 2-3 ágyas kabinokkal, meleg vizes belső zuhanyzókkal, WC-vel, tágas és világos szalonnal rendelkeznek. A szalon része a jól felszerelt konyha, ahol gáztűzhely, sütő, hűtőszekrény és mosogató is található. A hajók 2-12 személyesek, gyakran külső kormányállásuk is van. Néhány típusban fűtés, légkondicionálás, TV is emeli a színvonalat. A hajótestet körben pufferek és vastag gumicsíkok védik a sérülésektől. Több hétre elegendő üzemanyaggal, több napig elég vízkapacitással rendelkeznek. Vizet bármely zsilipnél vagy a pilotkönyvben megjelölt helyen tudunk tölteni. Diesel motorral üzemelnek, maximális sebességük 8-12 km/h. A lakóhajók ára minden esetben tartalmazza az ágyneműt és a komplett konyhai felszerelést. A hajók tiszta állapotban, leltárlista szerinti hibátlan és hiánytalan felszereléssel kerülnek átadásra.
A csatornahajókat már előző év szeptemberétől előfoglalási kedvezménnyel foglalhatjuk a flották magyarországi képviselőinél. Ezek az utazási irodák teljes körű felvilágosítással szolgálnak a rendelkezésre álló hajókról, és mivel maguk is behajózták a legtöbb térséget, autentikus információval szolgálnak a lakóhajózást kezdő ügyfél számára. Európa szerte kb. 1500 hajó dolgozik, amelyek száma a korlátozott vízterület miatt nem növekedhet, mint a tengeri bérhajók száma. Márciusban már Hollandiába nem találunk a nyárra szabad hajót és a szezon közeledtével a többi térségben is vészesen fogynak a lehetőségek.
Járműveinket az indulási kikötők biztonságos parkolóiban hagyhatjuk. Sok helyen fedett garázsok is rendelkezésre állnak. A repülővel vagy vonattal érkező vendégeket személytranszfer viszi a hajókhoz.
A csatornahajózás-ra kiválasztott hajót a szerződés szerinti indulási kikötőben vehetjük át délután 14 és 18 óra között. A hajó birtokba vétele után az átadó személyzet minden szükséges információval ellát bennünket, betanít. A kezdő kapitányok indulás előtt egy rövid gyakorlati oktatáson is részt vehetnek. Utunk során hajózási kézikönyvek, útvonaltérképek segítik a navigációt.
A lakóhajók vezetése egyszerű, biztonságos, nem igényel előzetes hajóvezetői tapasztalatot. Németország bizonyos térségeit kivéve hajóvezetői engedély nem kell hozzá. Minden 18. életévét betöltött személy vezetheti, Írországban a korhatár minimum 21 év.
A lakóhajózás ára jóval a tengerhajózás ára alatt marad. A bérleti díj függ a hajótípustól, az időponttól és a választott térségtől. Kedvezményt kapnak a kisgyerekesek, a nagycsaládok és a nyugdíjasok! A hajók bérelhetők 1 vagy több hétre, a főszezon kivételével hosszú hétvégére és hét közbeni pár napra is. Az átvétel kezdő nap 15 órától, a visszaadás utolsó nap reggel 9 óráig történik. A csatornák többsége márciustól novemberig hajózható, július-augusztus a főszezon.
Általában minden nap 9-19 óra között vannak nyitva 1 órás déli ebédszünettel. Használatuk Franciaországban ingyenes. Hollandiában, Belgiumban, Angliában a zsilipek és hidak használatáért 1-2 eurót kell fizetni. A zsilipelés egyszerű, kb.15-20 percig tart, völgymenetben könnyebb. A hajós társaság térség információjában megtalálható, hogy napi hány órás hajózással teljesíthető az előttünk álló szakasz és hány zsilip van rajta.
Alapesetben a hajót az indulási kikötőben kell visszaadni, azaz egy adott szakaszon hajózunk végig oda-vissza. Hollandiában lehetőség van körútra is. A többi térségben javasolt a one-way hajózás, amikor 100-150 euro felár ellenében hajónkat eleve úgy foglaljuk, hogy a túra végén egy másik bázison adhatjuk le, így végig újat láthatunk. Ilyenkor autóinkat térítés ellenében utánunk szállítják vagy megoldott a két bázis közötti személytranszfer is.
Általában napi 4-5 óra hajózással érdemes számolnunk. Mivel a lakóhajók sebessége 8-12km/h, így a zsilipek számának függvényében 25-50 kilométert tudunk megtenni kényelmesen 1 nap alatt. A napi út megtervezésénél számolnunk kell a zsilipek és a felnyíló hidak nyitva tartásával, a zsilipőr ebédidejével, az augusztusi főszezoni zsúfoltsággal és hogy a hajók menetfényekkel nem rendelkeznek, sötétedés után nem közlekedhetnek.
A csatornahajózás országai, a csatornahajózás térségei egy-egy országon belül:
Franciaország a turisták legkedveltebb célpontja Európában, a lakóhajózóknak is. A csatornahajózást itt „találták fel”, hiszen az eredetileg kereskedelmi hajózásra épített csatornahálózatot könnyen átalakíthatták élmény-utakká még az 1960-as években. Franciaország-szerte a zsilipelés ingyenes.
Bármely területet is választjuk, a történelmi, kulturális látnivalók, a híres francia konyha helyi különlegességei, a természeti értékek tárháza vár ránk.
Hollandiában az élet természetes része a hajózás, váljunk hát hollandokká egy kis időre! Se hossza, se vége a vízi úthálózatnak. Itt mindenkinek van hajója. A csatornahajózás folyókon és csatornákon lehetséges.
Áthajózhatunk Amszterdamon, megannyi élményt szerezve a holland fővárosban. Utrecht-től Alkmaar-ig, Amszterdamtól Frieslandig szélmalmok szegélyezik utunkat a tulipánok földjén.
Tavasszal különleges élmény a Keukenhof-i park több mint 7 millió tulipánnal, jácinttal és nárcisszal. Körutunk során a híres sörök (Heineken, Amstel) és a tradicionális sajtkészítő városok (Gauda, Edam) piacai várnak.
Biciklizés, vízi sportok, nyáron fürdőzés teszi változatossá a hajózást a zsilipektől szinte mentes holland tájon. Csak a felnyíló hidak állják utunkat. A hídkezelők hajókürtünk hallatán megállítják a közúti forgalmat és felnyitják előttünk a hidat, csak tegyünk egy kis baksist a horgászbotjuk végén lévő fapapucsba.
Hollandiához hasonlóan Belgiumot is komoly csatornahálózat szeli át, összesen 1500 km hosszan, az Iser és a Deule folyók mentén, számtalan csatornahajózás útvonalát kínálva.
A világhírű városok, Brugge és Gent mellett a kevésbe ismert kisvárosok (Kotrijk, Veurne, Diskmuinde, Nieuwpoort, Oostende, Deinze) is különleges hangulattal, fantasztikus főtérrel, hihetetlen csokoládé- és sörválasztékkal várják az odalátogatókat.
Franciaország északi részéről, az Ardennek-ből Belgium déli részét fedezhetjük fel, a Meuse folyón hajózva. Az Ardennek az erdőségéről és kristálytiszta levegőjéről híres. Főbb látnivalók: Verdun, Sedan erődítménye, Reims-i katedrális.
Dél-Angliában a Királyok Útjaként emlegetett Temze-folyón hajózhatunk, Oxford és a királyi család otthona, a fenséges Windsor között. Útvonalanként legalább 30 zsilippel kell számolni.
Vagy hajózhatnak Anglia legnépszerűbb vízi útjain Norfolkban, a Bure-folyón és mellékfolyóin. Az érintetlen természet, a középkori műemlékek és a tipikus norfolki falvak együttese adja a terület értékét. Mindezt zsilipek nélkül élvezheti.
A skót felföld fővárosa, Inverness és a tőle 100km-re délkeletre lévő Fort William között hajózhatunk a Kaledóniai-csatornán, amelynek része a híres-hírhedt Loch Ness, továbbá a Loch Oich és Loch Lochy.
A csodálatos kelta vidéken csak pár zsilip és számos whisky-ivóhely állja utunkat.
Az indulási bázis 73km-re van Inverness-től, 200km-re Glasgow-tól. A reptérről taxi transzferrel, bérautóval, vagy akár vonattal juthatunk el a kikötőnkbe.
Írországot annak leghosszabb folyóin, a Shannon-folyón és az Erne-folyón hajózva fedezhetjük fel.
Ír történelmi városok, vendégszerető falvak, zöldellő golfpályák mentén vezet a hajóút.
A horgászatot kedvelők paradicsoma. A sok tó, folyó és csatorna halban bővelkedik. A hajónkhoz bérelhető horgászcsónak külmotorral és horgászfelszerelés is. A zsilipek száma 5-10.
A csatornahajózás Grado-tól Porto Levante-ig lehetséges az Adriai-tenger partjával párhuzamosan. A Sile- és a Brenta-folyók Trevisóból és Padovából a Velencei-lagúnába vezetnek.
Chioggia-i indulással a 118 szigetre épült Velence, Murano, Burano, Jesolo, Choggia és más kisvárosok tárulkoznak fel a víz felől. Gondolák, vízi taxik és vaporettók között hajózhatunk.
Velence városába saját hajónkon érkezni egyedülálló lehetőség. A Szent Márk térrel szemben lévő Szent Giorgio szigetén köthetünk ki, 5 csillagos panorámával Velence szívében.
Marano-i indulással Grado és Aquileia műemlékeit, az Adria homokos strandjait és a Maranoi-lagúna bájos halászfalvait élvezhetjük.
A sok kulturális látnivalót követően, a nyüzsgő történelmi helyektől és népszerű üdülőtelepektől távol, a Pó deltájának természeti parkjában pihenhetünk.
A spanyol határ mentén, portugál oldalon található Európa legnagyobb mesterséges tava, a Grande Lago.
83km hosszú, területe 250km2. Tiszta vize fürdésre, horgászásra kiválóan alkalmas. Itt mindig süt a nap!
Természeti és történelmi látnivaló akad egyaránt, zsilip viszont egy sem.
Barcelonától 180km-re, Tarragonától 80km-re található az indulási bázisunk az Ebre-folyón.
A 80km hosszú folyószakasz hemzseg a különböző fajtájú, méretes halaktól, Katalóniában a horgászok paradicsoma. Az itt bérelhető hajók nagy része is a horgászáshoz lett kialakítva.
A hajózható szakasz zsilipektől mentes. Az Ebre-folyó deltája a francia Camargue után Európa legjelentősebb vízimadár-világának ad otthont.
Németország északkeleti felén fekszik Mecklenburg és Brandenburg vidék, tavakkal és erdőkkel teli táj: 15 ezer hektár erdő borítja, a 33 tó együttesen 54km2-es vízterületet alkot.
A Müritz-tó Németország legnagyobb tava, a Müritz Nemzeti Park része. Élővilága gazdag, sík vidék dűnékkel, útvonaltól függően 10-20 zsilippel. A horgászat szerelmesei komplett horgász-felszerelést bérelhetnek a hajókhoz. Nyáron 20-21°C hőmérséklete fürdésre is alkalmassá teszi. Vízi sportok tekintetében ez a „német Velencei-tó”, bár 2x akkora és a legnagyobb vízmélység eléri a 31 métert. A víz minősége és tisztasága híres. Aki történelmi városokat kíván meglátogatni, indulhat Berlinből és az UNESCO örökség részének nyilvánított Potsdamban is partra szállhat.
A Potsdam-Berlin szakasz viszont belvízi hajóvezetői-engedély köteles. Hajóbérlés itt csak hajósoknak!
Látta már Prágát lakóhajóról? A cseh fővárosból és környékén bérelheti hajóinkat akár hétvégére, akár egész hétre. Végighajózhat a szépséges Prágán, bejárhatja a Moldva (Vltava) és az Elba (Labe) folyók melletti történelmi városokat a 300km hosszú hajózható úton. Ez nem igazán csatornahajózás, hanem folyami, mégsem kérnek hozzá hajóvezetői engedélyt.
Prága után feltétlenül megtekintésre érdemes a Slapy-tó, Ludmilla hercegnő városa Melnik, Nelahozeves, Roudnice és Veltrusy kastélyai, Stara Boleslav zarándoktemploma, Strekov vára Usi nad Labem-nél. Ne hagyjuk ki Podebrady-t sem, a cseh történelem egyik legjelentősebb városát!
A cseh sör világhírű, de próbálja ki a borokat is. Az Elbán szőlővel borított dombok között folyik a vízi út. A folyók vize fürödhető.
Mazuriát, a lengyel tóvidéket az „ezer tó országának” is nevezik. A tavakat folyók, csatornák kötik össze, amelyeken 2010-től már belvízi hajóvezetői engedély nélkül is hajózhatunk.
Elsősorban a természet szerelmesei által ismert a terület, mert állatvilága egyedülálló Európában (hiúzok, bölények, hódok természetes élőhelye). Ugyanakkor történelmi és kulturális emlékekben is rendkívül gazdag.
Élvezze a kristálytiszta vizet, a jó levegőt, a hangulatos kisvárosokat, a hagyományos lengyel vendégszeretet! Gdanks mellett az Elbag-csatorna páratlan látványossággal szolgál: ahol már túl magas a hegy, a csatorna véget ér és hajóinkat sínre teszik, egy motoros kisvonat visz át a hegy túl felére, ahol a vízi út folytatódik.
Segítünk a választásban! Jöjjön el irodánkba prospektusokért az egyes csatonahajózás helyszínekről és hajótípusokról!
Lepje meg szeretteit hajós ajándékkal Karácsonyra! Mi segíthetünk az ajándék-vásárlásban. Akár tárgyat, akár élményt szeretne ajándékozni - a pár ezer forintos ajándéktól a pár ezer eurósig - nálunk megteheti.
Tovább olvasomAz idei egzotikus vitorlás desztinációk Seychelle, a Maldív-szigetek, Thaiföld, Tahiti. Vagy irány a karib! Kuba, Belize, BVI, USVI, St.Martin, Guadeloupe, Martinique, Grenada. Korallhomokos tengerpartok, meleg tenger, korrekt bérhajók a Mérföld Yachtingtól.
Tovább olvasom