Hajóbérlés Korfu és Lefkas

Hajóbérlés Korfu környékén, vitorlással kényelmesen Lefkasig

 

Az Adria 2021-ben megtelt: a full foglaltság nemcsak Horvátország, hanem Szlovénia és Montenegro bérhajóit is elérte július közepétől október elejéig. Eddig is jó szívvel ajánlottuk helyette Görögországot. Most korfui hajózásunkról azért írunk, hogy bátran válasszák úti célul a görög felségvizeket a magyar vitorlázók is. A hajóbérlés Korfu, Lefkas és Kefallonia szigetéről lehetséges, illetve a szárazföldi Prevezából is közvetítünk hajókat igény szerint.

Földkerülő barátunkkal, Görög Péterrel Gib’Sea 39 vitorlásán a horvátországi Pulából indulva 3 hét alatt megjártuk a Jón-tengert oda-vissza, áthajóztunk a Korinthoszi-csatornán és körbevitorláztuk a Peloponnészoszi-félszigetet. Ez 25 éve volt, amikor még élveztük és bírtuk, hogy éjszaka őrséget adva haladunk, a nappalaink a görög szigetek felfedezésével teltek. Manapság legalább egy-két hetes bérlést javasolunk, hogy vitorlással a Jón-tenger közepén fekvő Lefkasról indulva bejárjuk Kefaloniát, Ithakát és Zakinthost, vagy  Korfu környékét behajózzuk részleteiben Lefkasig. Mérföldgyűjtés helyett áttértünk a vitorlás nyaralásra, ezt ajánljuk minden hajóstársunknak, hajóbérlőnknek is!

 

Korfu a Jón-tenger legészakabbi görög szigete. 3-4 szélességi fokkal fekszik Horvátország alatt, az Adriai-tenger folytatásában. Az albán partok mindössze 2 mérföldre magasodnak előtte. Korfu sem alacsony sziget, 600-800 méter magas hegyei messziről láthatóvá teszik akár vitorlással, akár repülővel érkezünk hozzá (másfél óra alatt Budapestről) vagy érkezhetünk autóval Szerbián és Észak-Macedónián át 1300km végig autópályán Igumenitsa kompkikötőig. Korfu legnagyobb jachtkikötője, a Marina Gouvia a reptértől és az óvárostól 2 mérfölddel északabbra található, pár száz charterhajó indulási kikötője. Mi is innét béreltünk egy hétre egy új Bavaria C45 vitorlást a Kiriacoulis flottából.

 

A görög hajók jellemzően nyílt tengerre vannak vizsgáztatva, ezért a biztonsági felszerelésük bőségesebb pl. a horvát bérhajókhoz képest, illetve mindig erősebb motorral szereltek. Az átadás-átvétel ugyanakkor görögösen laza, de minden meg is van és működik. Ami nem, azt megmondják. A térképészkedés a fontos, hogy hová javasolják, hogy menjünk és ott mi vár ránk. A rövid check-in után irány Vergina Tavernája, ahol a németek elleni gólörömünkben a helyiek is részt vettek. Osztrák asztalszomszédunk is nekünk drukkolt: annyit tudott magyarul, hogy Ba’meg Germany! A Gouvia jachtkikötő hosszan terül el, 1200 hajóhelyes. Míg este 8-ig az oldalkapukat  is használhatjuk, utána már csak a főbejárat van nyitva, így hazafelé az éttermesünk autóval körbevitt a hajóig. Sok év után újdonság a kikötői zuhanyzó/wc-k darabszáma és a minőségük! Mintahogyan utunk során már több kikötőben volt pilotkötél a horgonyzás helyett és szinte mindenütt kiépült a parti víz- és áramcsatlakozás lehetősége (5€-ért). Az üzemanyag az, amit még lajtos kocsival hoznak, de Gouviában a kikötő előtt van benzinkút. A bevásárlást megúsztuk előrendeléssel, így reggeli után útra kelhettünk. Gouvia jachtkikötőből laterális jelek között vezet ki az utunk az öbölből.

 

Délre indulunk a part mentén, hogy Korfu sziget azonos nevű fővárosát, az óváros erődjeit közelről is a vízről szemügyre vegyük. Ha szeretnénk várost nézni, a régi kompkikötőben ingyen kiköthetünk (városi kikötő, szolgáltatás nélküli) vagy az úgynevezett Régi Erőd alatti Mandraki Jachtkikötőben vannak mooringos helyek vízzel, árammal, étteremmel.

Korfu városától a legközelebbi úti célunk 25 mérföld, hosszan haladunk a sziget előtt sekély vízben, míg elérjük a déli végét. Onnét a szárazföld felé kezdjük meg a körutunkat, Igumenitsa alatt helyes görög települések sorakoznak. Platarias az első. Óriás homokos strandöböl, ahol horgonyozhatunk, és a hajónkról kiúszhatunk-kibocizhatunk a partra vagy beköthetünk (elől horgony) a tavernák elé. Hely van bőven az álmos kisváros kikötőjében -ingyen. Aki nyüzsgésre vágyik és miután kistrandolta magát, átköthet egy öböllel (5 mérföldre) délebbre Sivota városkába. 25 euro a mooringos hely, külön 5 euro az áram és a víz. Itt pezseg az élet, egymást érik a bárok és az éttermek, a következő utcasor az árusoké. Reggel hamar kirajzanak a hajók. Mi is, hogy a szomszédos Mourtos szigetcsoport közé horgonyozzunk, és ott reggelizzünk.

 

Ezután 15 mérföld Parga városka a görög szárazföldön, Paxos szigetével egy magasságban (azonos szélességen). A délutáni friss tengeri széllel örömvitorlázás az út. Parga egyik öble széles homokos strand, itt horgonyozhatunk 4-7 méteres vízben. Amikor megérkeztünk, mintha hajszárítóval fújtak volna minket: a maestral a szárazföld forró levegőjét fújta ránk naplementéig.  A strandöböl éjszakázni is tökéletes, innét vízi taxik ajánlkoznak és hoznak-visznek az óvárosig (20 euroért). A városi öbölben nincs kikötési lehetőség kiépítve és horgonyozni is zátonyos lenne. A két öböl határán magasodik egy velencei erőd, amelybe érdemes felmásznunk. Az óváros színes házai a várdombra is ráépültek, ettől olaszos a feeling (mint Positano a Sorrento-félszigeten). Ez a városka is estére telik meg élettel, de a vízi taxink csak este 11-ig jár (figyelmeztet magyarul a helyi matróz, egy magyar anya görög fia). A hajónál éjszakai fürdőzhetünk és a reggelt is így indítjuk.

 

A part menti magas hegyek homokos öblei közül még az Acheron-folyó torkolatában érdemes megállni. Az Ammoudia Beach sekély öble előtti barlangba beállnak a helyi turista hajók, az olyan magas és mély. Mi is bebocizhatunk a barlangba, majd fel a folyón (erős áramlással szemben) a kis falu főteréhez. Ezután a görög szárazfölddel párhuzamosan motorozunk dél felé, délután már a tengeri (értsd: vízi) szél tolóerejével. Következő éjszakánkat Prevezában töltjük. Kíváncsiak voltunk rá, mert a közeli Lefkason már sokszor voltunk. Prevezába laterális bóják sora mutatja az utat. Tartsuk magunkat hozzájuk, ha nem akarunk megfenekleni! A város szívében már nincs vízmélység probléma és odaköthetünk (elől horgony) a tavernák elé. Aki inkább csendre vágyik, a Preveza Marinába 75 euróért állhat be (71-es VHF csatornán érhetőek el). A szemközti Cleopatra Marina csak a magánhajók olcsó téli tároló helye. Preveza helyett mi Lefkas szigetének Lefkas városát ajánljuk a korfui túra legdélebbi fordulópontjának. Óránként nyitják el a közúti hidat, és máris Lefkason vagyunk, a Lefkada Marinában. (Teljesítménytúra keretében irány Zakynthos! Lefkas, Ithaka, Kefallonia, Zakinthos – az összes jón-tengeri szigetről szóló leírásunk ezen a linken olvasható.)

 

Lefkas megunhatatlan, de gondoljunk arra, hogy vissza is kell érnünk az 50 mérföldre fekvő Korfura. Ha szerencsénk van, délies szél segít vissza vagy motorozhatunk koradélutánig. Utána érkezik északnyugatról a maestral, kreuzolhatunk vagy motorozhatunk vele szemben.

 

Paxos és Antipaxos kicsiny szigetek Korfu alatt, mégis 2 éjszakát is javasolunk eltölteni rajtuk! A tagolt partvonal homokos strandöblöket és érdekes barlangokat rejt. Antipaxos északkeleti végének öblei az egzotikus hajózásainkra emlékeztetnek: karibi színvilágú a tengeröböl, a strand homokja korall fehér és selymesen puha. A Földközi-térségben még Ibiza és Formentera között találtunk ilyet. A helyi Kék barlangra akkor bukkanunk, ha Paxost nyugatról kerüljük. Nagy motorosok is beférnek a kanyarulataiba. Lenyűgöző az eróziónak köszönhető sziklaképződmény és valóban napsütötte kék a nagy terem vize. Ha nem akarunk valamelyik lakatlan öbölben horgonyozni éjszakára, a Paxos szigetek keleti oldalán tudunk parthoz kötni vagy horgonyozni tavernákkal teli és bolttal ellátott falvak előtt. Ez lehet a Limeniskos Ozia öbölben, Paxos délkeleti végében vagy Lakkában a sziget északkeleti csúcsánál. Lakka öble gyönyörű kék lagúna sekély, 3-5 méteres vízmélységgel. Akár 50 hajó is horgonyoz benne: a középsők a széllel együtt foroghatnak a horgonyukon, a szélsők a parthoz is fixálják magukat egy hosszú, felúszó kötéllel. Éjszaka nem fúj a szél, a klasszikus horgonyőrséget megspórolhattuk. Félúton, Paxos közepénél fekszik a főváros: Gaios a pilotkönyv figyelmeztetése szerint hamar betelik, de szerintünk rengeteg a hely benne. Egy szigetecske fekszik előtte és az azt körbekanyargó csatorna két oldalán sorakozhatnak a hajók (elől horgony). A csatorna déli bejárata csak kis merüléssel ajánlott (katamaránoknak), mi a 2,1m-es tőkesúllyal csak felülről érkezhetünk. A belváros egyik utolsó helyére sikerült betolatnunk (kijjebb még lett volna hely), egy vidám magyar legénység mellé. Kérdeztük, kitől bérelték a hajót és ajánlottuk magunkat, hogy máskor kérjenek tőlünk is ajánlatot. Ők azt válaszolták, hogy 15 éve ugyanattól a cégtől bérelnek, meg vannak velük elégedve és most is 30% kedvezményt kaptak erre az új Sun Odyssey 490 vitorlásra a Mérföld Yachtingtól. Erre bemutatkoztunk, hogy az mi vagyunk és köszöntük szépen a lojalitásukat. Persze pálinka is előkerült és így örvendtünk egymásnak, hogy a végzet egymás mellé kötött minket Gaiosban. A városka is hangulatos volt, harangtornyos főterén a virágba borult leandereknek vastag fa törzse van. Étterem mindenütt. A vacsorázó helyünk természetesen tipikus, fehér-kék kockás terítőjű asztaloknál volt. Reggel a helyi péket az illata alapján könnyű volt megtalálni és az omlós péksüteményekben sem csalódtunk. Szomszédjainktól búcsút vettünk: jó szelet kívántunk és eddigi kikötési tapasztalataikat és a térképeinket útravalóul adtuk nekik. Mi indultunk vissza Korfura. A charterhét 6. napját is kihasználtuk.

 

Megálltunk fürdeni Korfu sekély strandjai előtt. A sziget délkeleti nyúlványát előbb fokozott óvatossággal és kellő távolságban kerülnünk kell (az 1m-es vízmélységű parti sáv meglepően szélesen benyúlik), Petritinél horgonyoztunk és a hajóról fejeseket ugráltunk. 31 fokos volt a tengervíz, eddig Seychellen találkoztunk ilyen meleg vízzel (ki is pusztultak ott a korallok az Indiai-óceán 2016 évi 32,5 fokra felmelegedése miatt). Megint elhajóztunk Korfu történelmi városa előtt, majd iparkodtunk tankolni a Gouvia Marinában (este 6-ig van nyitva vagy hívjuk Alit). Még mindig meleg volt, ezért inkább még a kikötő előtti horgonyzóhelyen (a Gouvia öböl északkeleti végében) élvezkedtünk, és csak estére álltunk be a helyünkre. Elkerülendő a hosszú kikötői sétát a marinai főbejáratig, a hajóhoz hívtunk taxit. Megérkezett Szókratész, aki 15 perc alatt bevitt Korfu belvárosának kapujához és éjjel ott is várt. A nyüzsgő sétálóutcák és az árkádos főtér a Covid ellenére tele voltak árusokkal és külföldi turistákkal, pincérekkel és helyi vendégekkel. Elsétáltunk az óvárosi jachtkikötőbe a középkori velencei erőd területén, majd a színes és hangos kavalkádon át visszajutottunk a belváros szélén várakozó taxinkhoz. A már bejáratott gouviai tavernánkba este 11-re érkeztünk búcsúvacsorára.

Görögországban nem zár be este a konyha! Reggel pontos volt a transzfer, ami a reptérre vitt. Szomorkodás helyett elkezdtük tervezni a következő hajózásunkat!

  

hajóbérlés Korfu – hajóbérlés Lefkas – hajóbérlés Korfu – hajóbérlés Lefkas – hajóbérlés Korfu – hajóbérlés Korfu

Galéria

 

 

Európai Utazási Biztosító