Földkerülő barátunkkal, Görög Péterrel Gib’Sea 39 vitorlásán a horvátországi Pulából indulva 3 hét alatt megjártuk a Jón-tengert oda-vissza, áthajóztunk a Korinthoszi-csatornán és körbevitorláztuk a Peloponnészoszi-félszigetet. Ez 25 éve volt, amikor még élveztük és bírtuk, hogy éjszaka őrséget adva haladunk, a nappalaink a görög szigetek felfedezésével teltek. Manapság legalább egy-két hetes bérlést javasolunk, hogy vitorlással a Jón-tenger közepén fekvő Lefkasról indulva bejárjuk Kefaloniát, Ithakát és Zakinthost, vagy Korfu környékét behajózzuk részleteiben Lefkasig. Mérföldgyűjtés helyett áttértünk a vitorlás nyaralásra, ezt ajánljuk minden hajóstársunknak, hajóbérlőnknek is!
Korfu a Jón-tenger legészakabbi görög szigete. 3-4 szélességi fokkal fekszik Horvátország alatt, az Adriai-tenger folytatásában. Az albán partok mindössze 2 mérföldre magasodnak előtte. Korfu sem alacsony sziget, 600-800 méter magas hegyei messziről láthatóvá teszik akár vitorlással, akár repülővel érkezünk hozzá (másfél óra alatt Budapestről) vagy érkezhetünk autóval Szerbián és Észak-Macedónián át 1300km végig autópályán Igumenitsa kompkikötőig. Korfu legnagyobb jachtkikötője, a Marina Gouvia a reptértől és az óvárostól 2 mérfölddel északabbra található, pár száz charterhajó indulási kikötője. Mi is innét béreltünk egy hétre egy új Bavaria C45 vitorlást a Kiriacoulis flottából.
A görög hajók jellemzően nyílt tengerre vannak vizsgáztatva, ezért a biztonsági felszerelésük bőségesebb pl. a horvát bérhajókhoz képest, illetve mindig erősebb motorral szereltek. Az átadás-átvétel ugyanakkor görögösen laza, de minden meg is van és működik. Ami nem, azt megmondják. A térképészkedés a fontos, hogy hová javasolják, hogy menjünk és ott mi vár ránk. A rövid check-in után irány Vergina Tavernája, ahol a németek elleni gólörömünkben a helyiek is részt vettek. Osztrák asztalszomszédunk is nekünk drukkolt: annyit tudott magyarul, hogy Ba’meg Germany! A Gouvia jachtkikötő hosszan terül el, 1200 hajóhelyes. Míg este 8-ig az oldalkapukat is használhatjuk, utána már csak a főbejárat van nyitva, így hazafelé az éttermesünk autóval körbevitt a hajóig. Sok év után újdonság a kikötői zuhanyzó/wc-k darabszáma és a minőségük! Mintahogyan utunk során már több kikötőben volt pilotkötél a horgonyzás helyett és szinte mindenütt kiépült a parti víz- és áramcsatlakozás lehetősége (5€-ért). Az üzemanyag az, amit még lajtos kocsival hoznak, de Gouviában a kikötő előtt van benzinkút. A bevásárlást megúsztuk előrendeléssel, így reggeli után útra kelhettünk. Gouvia jachtkikötőből laterális jelek között vezet ki az utunk az öbölből.
Délre indulunk a part mentén, hogy Korfu sziget azonos nevű fővárosát, az óváros erődjeit közelről is a vízről szemügyre vegyük. Ha szeretnénk várost nézni, a régi kompkikötőben ingyen kiköthetünk (városi kikötő, szolgáltatás nélküli) vagy az úgynevezett Régi Erőd alatti Mandraki Jachtkikötőben vannak mooringos helyek vízzel, árammal, étteremmel.
Korfu városától a legközelebbi úti célunk 25 mérföld, hosszan haladunk a sziget előtt sekély vízben, míg elérjük a déli végét. Onnét a szárazföld felé kezdjük meg a körutunkat, Igumenitsa alatt helyes görög települések sorakoznak. Platarias az első. Óriás homokos strandöböl, ahol horgonyozhatunk, és a hajónkról kiúszhatunk-kibocizhatunk a partra vagy beköthetünk (elől horgony) a tavernák elé. Hely van bőven az álmos kisváros kikötőjében -ingyen. Aki nyüzsgésre vágyik és miután kistrandolta magát, átköthet egy öböllel (5 mérföldre) délebbre Sivota városkába. 25 euro a mooringos hely, külön 5 euro az áram és a víz. Itt pezseg az élet, egymást érik a bárok és az éttermek, a következő utcasor az árusoké. Reggel hamar kirajzanak a hajók. Mi is, hogy a szomszédos Mourtos szigetcsoport közé horgonyozzunk, és ott reggelizzünk.
Ezután 15 mérföld Parga városka a görög szárazföldön, Paxos szigetével egy magasságban (azonos szélességen). A délutáni friss tengeri széllel örömvitorlázás az út. Parga egyik öble széles homokos strand, itt horgonyozhatunk 4-7 méteres vízben. Amikor megérkeztünk, mintha hajszárítóval fújtak volna minket: a maestral a szárazföld forró levegőjét fújta ránk naplementéig. A strandöböl éjszakázni is tökéletes, innét vízi taxik ajánlkoznak és hoznak-visznek az óvárosig (20 euroért). A városi öbölben nincs kikötési lehetőség kiépítve és horgonyozni is zátonyos lenne. A két öböl határán magasodik egy velencei erőd, amelybe érdemes felmásznunk. Az óváros színes házai a várdombra is ráépültek, ettől olaszos a feeling (mint Positano a Sorrento-félszigeten). Ez a városka is estére telik meg élettel, de a vízi taxink csak este 11-ig jár (figyelmeztet magyarul a helyi matróz, egy magyar anya görög fia). A hajónál éjszakai fürdőzhetünk és a reggelt is így indítjuk.
A part menti magas hegyek homokos öblei közül még az Acheron-folyó torkolatában érdemes megállni. Az Ammoudia Beach sekély öble előtti barlangba beállnak a helyi turista hajók, az olyan magas és mély. Mi is bebocizhatunk a barlangba, majd fel a folyón (erős áramlással szemben) a kis falu főteréhez. Ezután a görög szárazfölddel párhuzamosan motorozunk dél felé, délután már a tengeri (értsd: vízi) szél tolóerejével. Következő éjszakánkat Prevezában töltjük. Kíváncsiak voltunk rá, mert a közeli Lefkason már sokszor voltunk. Prevezába laterális bóják sora mutatja az utat. Tartsuk magunkat hozzájuk, ha nem akarunk megfenekleni! A város szívében már nincs vízmélység probléma és odaköthetünk (elől horgony) a tavernák elé. Aki inkább csendre vágyik, a Preveza Marinába 75 euróért állhat be (71-es VHF csatornán érhetőek el). A szemközti Cleopatra Marina csak a magánhajók olcsó téli tároló helye. Preveza helyett mi Lefkas szigetének Lefkas városát ajánljuk a korfui túra legdélebbi fordulópontjának. Óránként nyitják el a közúti hidat, és máris Lefkason vagyunk, a Lefkada Marinában. (Teljesítménytúra keretében irány Zakynthos! Lefkas, Ithaka, Kefallonia, Zakinthos – az összes jón-tengeri szigetről szóló leírásunk ezen a linken olvasható.)
Lefkas megunhatatlan, de gondoljunk arra, hogy vissza is kell érnünk az 50 mérföldre fekvő Korfura. Ha szerencsénk van, délies szél segít vissza vagy motorozhatunk koradélutánig. Utána érkezik északnyugatról a maestral, kreuzolhatunk vagy motorozhatunk vele szemben.
Paxos és Antipaxos kicsiny szigetek Korfu alatt, mégis 2 éjszakát is javasolunk eltölteni rajtuk! A tagolt partvonal homokos strandöblöket és érdekes barlangokat rejt. Antipaxos északkeleti végének öblei az egzotikus hajózásainkra emlékeztetnek: karibi színvilágú a tengeröböl, a strand homokja korall fehér és selymesen puha. A Földközi-térségben még Ibiza és Formentera között találtunk ilyet. A helyi Kék barlangra akkor bukkanunk, ha Paxost nyugatról kerüljük. Nagy motorosok is beférnek a kanyarulataiba. Lenyűgöző az eróziónak köszönhető sziklaképződmény és valóban napsütötte kék a nagy terem vize. Ha nem akarunk valamelyik lakatlan öbölben horgonyozni éjszakára, a Paxos szigetek keleti oldalán tudunk parthoz kötni vagy horgonyozni tavernákkal teli és bolttal ellátott falvak előtt. Ez lehet a Limeniskos Ozia öbölben, Paxos délkeleti végében vagy Lakkában a sziget északkeleti csúcsánál. Lakka öble gyönyörű kék lagúna sekély, 3-5 méteres vízmélységgel. Akár 50 hajó is horgonyoz benne: a középsők a széllel együtt foroghatnak a horgonyukon, a szélsők a parthoz is fixálják magukat egy hosszú, felúszó kötéllel. Éjszaka nem fúj a szél, a klasszikus horgonyőrséget megspórolhattuk. Félúton, Paxos közepénél fekszik a főváros: Gaios a pilotkönyv figyelmeztetése szerint hamar betelik, de szerintünk rengeteg a hely benne. Egy szigetecske fekszik előtte és az azt körbekanyargó csatorna két oldalán sorakozhatnak a hajók (elől horgony). A csatorna déli bejárata csak kis merüléssel ajánlott (katamaránoknak), mi a 2,1m-es tőkesúllyal csak felülről érkezhetünk. A belváros egyik utolsó helyére sikerült betolatnunk (kijjebb még lett volna hely), egy vidám magyar legénység mellé. Kérdeztük, kitől bérelték a hajót és ajánlottuk magunkat, hogy máskor kérjenek tőlünk is ajánlatot. Ők azt válaszolták, hogy 15 éve ugyanattól a cégtől bérelnek, meg vannak velük elégedve és most is 30% kedvezményt kaptak erre az új Sun Odyssey 490 vitorlásra a Mérföld Yachtingtól. Erre bemutatkoztunk, hogy az mi vagyunk és köszöntük szépen a lojalitásukat. Persze pálinka is előkerült és így örvendtünk egymásnak, hogy a végzet egymás mellé kötött minket Gaiosban. A városka is hangulatos volt, harangtornyos főterén a virágba borult leandereknek vastag fa törzse van. Étterem mindenütt. A vacsorázó helyünk természetesen tipikus, fehér-kék kockás terítőjű asztaloknál volt. Reggel a helyi péket az illata alapján könnyű volt megtalálni és az omlós péksüteményekben sem csalódtunk. Szomszédjainktól búcsút vettünk: jó szelet kívántunk és eddigi kikötési tapasztalataikat és a térképeinket útravalóul adtuk nekik. Mi indultunk vissza Korfura. A charterhét 6. napját is kihasználtuk.
Megálltunk fürdeni Korfu sekély strandjai előtt. A sziget délkeleti nyúlványát előbb fokozott óvatossággal és kellő távolságban kerülnünk kell (az 1m-es vízmélységű parti sáv meglepően szélesen benyúlik), Petritinél horgonyoztunk és a hajóról fejeseket ugráltunk. 31 fokos volt a tengervíz, eddig Seychellen találkoztunk ilyen meleg vízzel (ki is pusztultak ott a korallok az Indiai-óceán 2016 évi 32,5 fokra felmelegedése miatt). Megint elhajóztunk Korfu történelmi városa előtt, majd iparkodtunk tankolni a Gouvia Marinában (este 6-ig van nyitva vagy hívjuk Alit). Még mindig meleg volt, ezért inkább még a kikötő előtti horgonyzóhelyen (a Gouvia öböl északkeleti végében) élvezkedtünk, és csak estére álltunk be a helyünkre. Elkerülendő a hosszú kikötői sétát a marinai főbejáratig, a hajóhoz hívtunk taxit. Megérkezett Szókratész, aki 15 perc alatt bevitt Korfu belvárosának kapujához és éjjel ott is várt. A nyüzsgő sétálóutcák és az árkádos főtér a Covid ellenére tele voltak árusokkal és külföldi turistákkal, pincérekkel és helyi vendégekkel. Elsétáltunk az óvárosi jachtkikötőbe a középkori velencei erőd területén, majd a színes és hangos kavalkádon át visszajutottunk a belváros szélén várakozó taxinkhoz. A már bejáratott gouviai tavernánkba este 11-re érkeztünk búcsúvacsorára.
Görögországban nem zár be este a konyha! Reggel pontos volt a transzfer, ami a reptérre vitt. Szomorkodás helyett elkezdtük tervezni a következő hajózásunkat!
hajóbérlés Korfu – hajóbérlés Lefkas – hajóbérlés Korfu – hajóbérlés Lefkas – hajóbérlés Korfu – hajóbérlés Korfu
Tengeri tanfolyam és horvát vizsga, B kategóriás jogosítvány CSAK 250 € tudással! Legközelebbi budapesti tanfolyamok: OKT.09.,OKT.16.,NOV.07. 1 alkalom 10-19h. Tartalmas felkészítés budapesti irodánkban. Vizsga Zadarban. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasomHorvát C tanfolyam magyar nyelvű oktatóval, tudásalapú vizsgával Splitben 950 EUR. Rákészülési lehetőség Budapesten 100 EUR. Jelentkezés folyamatosan. A részletekért olvasson tovább!
Tovább olvasom