Az Adriai-tenger horvát partvidéke tiszta tengerével, kellemes nyári klímájával, bőséges kikötési lehetőségeivel, kezdőknek is biztonságos hajózási körülményeivel, de főleg közelsége miatt No.1 régió a Földközi-térségben a vízi turizmus terén. A több mint 5900km hosszú partszakaszt ezernyi sziget láncolata tagolja. Bármerre hajózzunk, számtalan horgonyzó- és kikötőhely közül választhatunk. A Földközi-medence legnagyobb jachtkikötő hálózata, az ACI marinák behálózzák a horvát felségvizeket. Történelmi városok, romantikus halászfalvak, lakatlan öblök az Észak-, a Közép- és a Dél-Adrián egyaránt fellelhetőek. Az ötezer bérhajó nagy része viszont Horvátországon belül Dalmáciában, a Zadar és Split közötti kikötőkben koncentrálódik. A magyar hajóbérlők is elsősorban a dalmát szigeteket ismerik, pedig az Isztriai-félsziget és a zadari vízterület között fekszenek szerintünk az Adria legszebb szigetei: Losinj, Cres, Rab, Krk, Unije, Susak, Ilovik stb., mind a Kvarner-öböl gyöngyszemei.
A Kvarner-öböl Horvátország legnagyobb beltengeri vízterülete, 40 mérföld széles vízfelület a horvát partvonaltól. Nyugatról az Isztriai-félsziget határolja, délről a Zadar feletti szigetek. A Kvarner-térség központi indulási kikötője Krk-szigetén a Marina Punat, mely elsősorban motoros jacht-flottákban bővelkedik. Budapesttől Krk mindössze 520km, végig autópályán. A szigetre autóval közúti hídon érkezhetünk. Az eredetileg Tito-ról elnevezett Krki-híd használati díja 5 euró. Vitorlás bérhajókból a szomszédos Isztriai-félszigetről van csak nagyobb választék: Pomer, Veruda, Pula, Rovinj charterkikötői 600km távolságra találhatóak Budapesttől, egy napi hajózásra a Kvarner térségtől. A Zadar-Biograd környéki vitorlásokkal is kényelmesen feljuthatunk a Kvarner-öbölbe. Észak-Dalmáciából indulva első éjszakai megállónak a kabócáktól zengő Silba vagy Olib szigetét ajánljuk. Akár délről, akár északról indulva érkezünk a Kvarner-öböl szigeteihez, egy körutat tudunk bejárni. Az Isztria legdélebbi csücskéről, a Medulini-öbölben megbúvó ACI Marina Pomer kikötőből javasoljuk a vitorlás hajóbérlést; a széltől függően érdemes délre, Losinj felé kezdenünk a kört (bórában, misztrálban) vagy keletnek Cres felé (jugóban).
Időjárás és szélviszonyok:
Az Adriai-tengeren a vitorlás szezon áprilistól-októberig tart. Ezen időszak alatt a viharvitorlázástól a szélmentes napokig minden előfordulhat, a tenger pedig egyre melegebb. Májustól-júliusig és szeptember-októberben átlag 3-6 Bft. erősségű szelek fújnak. Az augusztusi kánikulában gyakori a szélcsend, de enyhülést hozhat este a parti szél (a burin), nappal pedig a tengeri szél (a misztrál). Az Adria főbb szelei: a hírhedt bóra észak-északkeletről érkező, sarkvidéki eredetű, hideg, egyből erős szél, a Dinári-hegységből zúdul alá minimum 30 csomós sebességgel; a jugó afrikai eredetű meleg, déli szél, napok alatt fokozatosan erősödik be, végigfújja és behullámoztatja az egész Adriát, minél tovább tart, annál erősebb; a misztrál Atlanti-óceáni eredetű, az Adrián északnyugatról fúj, átlag 15-25 csomóval. Helyi megfigyelések szerint a jugóra mindig bóra jön, és épp fele annyi ideig tart, mint előtte a jugó. A tágas Kvarner-öbölben nagy hullámokat gerjeszt a jugó és a bóra is, viszont egyhetes körutunkat könnyen meg tudjuk úgy tervezni, hogy végig jó irányból kapjuk a szelet. A Kvarner-térséget az időjárási frontok alja júniusban még és szeptemberben már súrolja. Átvonuló zivatarokkal, frissítő égi zuhannyal többször találkozhatunk, mint Horvátország délebbi régióiban. Az öblöt körülölelő 1200-1400m magas hegyek megfogják a ciklonokat. A bóra is gyakoribb szele a Kvarner-öbölnek, mint a misztrál.
Szigetről-szigetre Horvátország Kvarner-térségében:
Losinj-szigete előtt Unije kínálkozik első megállóhelyül. A pár házas település előtti mólóhoz köthetünk vagy tágas öblében horgonyozhatunk. Az öböl partja finom homokos. Csak nappali strandolásra ajánljuk, mert nyugatról és északról teljesen nyitott. Bórában vagy jugóban viszont ideiglenes menedékül szolgálhat. Unije a Kvarner-térség külső szigete, autóktól és turistáktól mentes, csendes falu szerény árú vendéglőkkel. Unije alatt hosszában nyúlik el a Nagy és a Kicsi Srakane-sziget. Közöttük érdemes horgonyt vetnünk és búvárszemüveggel gyönyörködnünk a víz alatti világban. Estére Losinj szigetén tudunk kikötőbe kötni.
A 15 mérföld hosszú Losinj sziget közepe tájt bújik meg az a 3 mérföld mély öböl, amelyben legnagyobb városa, a Kicsi Losinj (Mali Losinj) terül el. A hajdani hajós központ mára az idegenforgalomból virágzó nagyváros. Mikroklímájának köszönhetően márciustól-novemberig érkeznek ide a turisták. Hajónkkal a főtértől sorakozó mólókhoz vagy a Losinj Marinába köthetünk. Ez utóbbi a Losinj-hídnál van, amely napi kétszer, 9h-kor és 18h-kor megnyitja a szigetet kelet felé, Rab irányába. Áthaladáskor vigyázni kell a csatorna áramlásával. Lendületes tempó, biztos kéz és a hajóoldalra kitett pufferek javallottak. A marinából negyedórás séta a pezsgő-nyüzsgő belváros. A part mentén polgári villák, a domboldalban színes házak ölelik körbe az öblöt. A város tetejéről gyönyörű kilátás nyílik Rab, Pag szigetei és a Dinári-hegység irányában. A Losinj-i öböl északi végében horgonyzási tilalom van, mintahogyan a szomszédos Cikat-i fürdőöbölben is. Cikatba azért mindenképpen hajózzunk be, hogy láthassuk Erzsébet királynő (Sissi) nyári rezidenciáját számos Monarchia korabeli villa társaságában. Losinj többi öblében szabadon horgonyozhatunk. Kedvelt öblök az Artaturi-öböl a Losinj-i reptérnél, illetve a sziget délnyugati végének bemélyedései.
A Losinji-öböl kijáratával szemben 5 mérföldre nyugatnak az Adriai-tengerben geológiai csodával találkozhatunk. A 100m magas Susak homoksziget, édesvízi nád borítja. Ha sikerül kikötnünk kicsiny kikötőjében, felsétálhatunk a tetején lévő óriási világítótoronyig. Horvátország egyik legmagasabb fekvésű világítótornya. Autók híján öszvérháton is mehetünk. Homokos partjai miatt nappali horgonyzásra mindenképpen ajánljuk sekély vizeit. Éjszakára a Losinj alatti Ilovik, a virágok szigete vár. Ilovikot fél mérföldes csatorna választja el Losinjtól. Mólójának déli felén a pilotköteles kikötőhelyek hamar megtelnek, viszont találunk bőségesen telepített bójákat a 300m széles átjáróban, amely Ilovik és a kicsiny Szent Péter-sziget között húzódik. Látványos Szent Péter rom-erődje, melyet benőttek a pálmafák. Ilovikot pedig már 20 éve a virágok szigetének nevezzük, mert bármikor is kötöttünk ki rajta, a falu fő utcácskáján, illetve a ciszternáig és a kútig vezető úton fel és le virágok szegélyezik sétautunkat. Van pék, bolt és romantikus éttermek is, turisták viszont alig.
Ilovik alatt van Premuda kicsiny szigete télen 50, nyáron 350 lakossal. Nyugati felén zátonysor határolja az 5-10m mély vizet, a telepített bójákon alhatunk is. A hínáros tengerfenék 7 görög gálya rakományát rejti, 20 éve még amforát is találhattunk. Az egyetlen magyar csatahajó, a Szent István hullámsírja is Premuda közelében van, kb. 7 mérföldre 65 méteren pihen. A zátonysor szigetei strandolásra, búvárkodásra kiválóak. Különleges élmény búvárszemüvegben kiúszni a zátonyok között a nyílt vízhez, ahol a 10m-es vízmélység hirtelen 60m mélységbe szakad le. A falu mérete szerény, étterme van a parton és a dombtetőn is. Egyszer novemberben Premudán ragadtunk. Az Adria külső szigetsora éppen határvonala annak, hogy keleti felén kelet-északkeletről érkezik a bóra, nyugati oldalán tisztán északról fúj. A 40 csomós széllel és hullámaival szemben csak szenvedett volna kis hajónk, inkább beszőttük magunkat a mólóhoz és élveztük tovább a helyiek vendégszeretetét.
Még maradt látnivaló Losinj-sziget keleti felén is, ha nem fúj a bóra. Orulje lakatlan szigetei kiváló horgonyzóhelyek a napközbeni fürdőzéshez. Pár mérfölddel feljebb ebédre beköthetünk a Nagy Losinjba (Veli Losinj), amely mára jóval kisebb, mint a vele már szinte összeépülő Mali Losinj. Veli Losinj fjordszerű öblébe sötétedés után a piros laterális bója fényjelzése vezet be, nappal óriási templomának külön álló tornya. Nincs sok tranzithely a templom alatti partfalnál. Nekünk a legkedvesebb a sarki étterem melletti oldalkikötés, akár több hajó is egymásra szokott kötni. Telt ház esetén a hajónkra szolgálnak fel a pincérek. Veli Losinj kisvárosa festői. A kicsiny öböl parti házai különböző színekben pompáznak. Hamar körbeérünk a városkán. Fagyival a kezünkben a kabócáktól zengő árnyas parkon át kisétálhatunk az öböl végéig. 20 mérföldes távolban kirajzolódik Pag és Rab szigete. A bórára nyitott öbölből északra a halászfalu Nerezine és a művésztelep Osor felé, keletnek Rab felé vehetjük az irányt. A hosszú nyúlvány Rab előtt Pag szigete, szárazföldi összeköttetésének köszönhetően turistáktól hangos sziget. Fő városkája Pag csak a hírhedt Velebiti-csatorna felől lenne megközelíthető, nem is ajánljuk meglátogatását vitorlással, mert az év egyharmadában bóraveszélyes. Pag nyugati felén egyedül Novalja kínálkozik, hogy a nyaraló-városka elé horgonyozzunk. Novalján mozgalmas az éjszakai élet. Ez is, mint Pag sziget egésze, a fiatalok horvát Ibizája, party Mykonosa. Ha mindenáron ki akarunk kötni, az ACI Marina Simuni csendes fjordjában megtehetjük és biztonságban egyedül hagyhatjuk hajónkat az éjszakára. A búvárkodás kedvelőinek Pag csúcsa lehet érdekes, ahol legyező korall-szerű növények lengedeznek és muréna bámul vissza érdeklődően a sziklafalból. Az ízletes Pag-i sajt (paski sir) nem csak Pag-on élvezhető, de a báránysült ezen a szigeten a legfinomabb.
A Pag feletti sziget, Rab utunk egyik fénypontja (a többi Losinj, Krk, Cres, esetleg Opatija, szóval az egész hetes látnivalóink azok). Rab fővárosát, az azonos nevű Rabot ha még nem látták, nagyon fog tetszeni. Aki szárazföldi turistaként járt már itt, garantáljuk, hajóról minden más és szebb lesz neki is. A belvárosi ACI Marina Rab az óvárossal szemközt található, 5 csillagos panorámát nyújt a 4 tornyú félszigetre. Ez a jachtkikötő viszont hamar megtelik, időben kell kikötni, vagy foglalhatunk előre helyet az Interneten. Az óváros partfalához a helyi kirándulóhajók, a guletek kötnek. Szezonon kívül nekünk is juthat hely a rakparton, de magas vízállás esetén (jugóban) a hullámzás kidolgozhatja a puffereket a hajótest mellől. A félsziget középkori terméskő falai, többsoros sétálóutcái, reneszánsz harangtornyai, tágas terei és parkjai szerintem Korculát is lepipálják, a város szépségében Dubrovnikkal vetekszik. A 4 toronyból kettőbe fel is mászhatunk, a csodálatos panorámáért megéri. Rálátunk a városra, délre Pag, nyugatra Losinj, keletre az ezerméteres szárazföldi hegysor látványa tárul elénk. A Dinári hegység lábainál húzódó Pag, Rab és tőle északra Krk nyugati fele zöld, buja növényzettel teli. A keleti oldaluk ennek szöges ellentéteként teljességgel kopár, kietlen az ősztől-tavaszig meghatározó északkeleti szél, a bóra ereje miatt. E szigetek keleti felén biztonságos kikötőhely sincs, település sem nagyon. A Velebiti-csatorna bórában életveszélyes a kishajósoknak. A szél a hegyek lábánál a legerősebb, porzik a vízfelszín, idén télen 237 km/h szélerőt is mértek a Krk-i hídnál. Rabot nyugatról kerülve, észak felé Krk-sziget kínálkozik. Mielőtt Krk-re átkelnénk, említésre méltó Rab északi felének csendes ACI marinája (Supetarska Draga) és a Lopar-i homokos strandú partszakasz. A szomszédos Grgur és Goli kopasz sziklái a közelmúltban börtönszigetek voltak.
Rab városából Krk-sziget kikötői 20 mérföldön belül elérhetőek. A sziget fővárosa az azonos nevű Krk, ahol a városka szívébe köthetünk, pilotkötelek vannak. A nyári melegben jól esik a rómaiak óta lakott város középkori falai között, a hűvös sikátorokban bolyonganunk. Ha zuhanyzó/WC-s jachtkikötőre vágyunk, a szomszédos Punat öblében marinában alhatunk. A tágas öböl szűk bejáratát laterális jelekkel jelölték, aki nem tudja, hogy a nyíltabb víz felől mi a színre színt, az könnyen zátonyra futhat. Mindenkor a hajóvezető felelőssége, hogy (fel)ismerje, hová megy! A horvátoknál nem csak a vontatásért kell fizetni a bajba jutottnak, hanem a parti őrség meg is bünteti vízi közlekedési szabálysértésért, a hajózó út akadályozásáért. A marinából betaxizhatunk Krk városba. Vízi taxival az öböl közepén álló Kosljun-szigetet tudjuk meglátogatni. A majd’ ezeréves kolostorban különleges gyűjteményt állítanak ki, hogy csak az egyszemű vagy kétfejű birkákat említsük. Kikötési lehetőségeit tekintve a dél-adriai Komizát (Vis-sziget) idézi Krk délkeleti öblében Baska városka, amely pálmafás nyaralóhely kiváló stranddal. Bóramentes időben Krk szigetét keletről kerülve áthajózhatunk a 1,5km hosszú, 54m és 67m belmagasságú közúti Krk-híd ívei alatt, amely a szigetet a szárazfölddel 40 éve összeköti. Nyugatról kerülve, Krk és Cres között 3 mérföld széles csatornán vezet utunk. Krk-et elhagyva Cres meredek, sziklás partjai mellett hajózunk északnak. Üdítő látvány Beli falu a hegyoldalban. A kilátás kedvéért a kis parti mólótól felcaplathatunk a falu templomáig. Ahol a keleti partvonal és nyugatról az Isztria összeérnek, a távolban Horvátország legnagyobb kereskedelmi kikötője, Rijeka csúfoskodik. Mégis megéri partközelbe kerülni, irányunkat az 1400m magas Ucka hegycsúcsa felé venni, hogy elhajózhassunk a híres Opatija, nagyszüleink Abbáziája előtt. Ez a Monarchia korabeli város a magyar Riviéra volt, ma Horvátország riviérája. Ha meg akarjuk látogatni pompás parkjait, úri villáit, biztos kikötési lehetőségünk az ACI Marina Icici-ben lehet. A közelebbi Admiral Hotel kikötője majdnem mindig tele van. A marinából kényelmes, fél órás parti sétányon (lungomare) érhető el Opatija belvárosa. Ha továbbindulunk az Isztria mentén, Lovran után Medveja öblében horgonyozva a parti strandról vízi csúszdázhatunk.
Az Isztriai-félsziget és Cres szigete között 3 mérföld széles Nagy Kapu az a szoros, ahol a teherszállító hajók Rijekába érkeznek, kötelező jobbra tarts van a csatornában. A lehető legrövidebb úton keresztezzük, hogy Cres sziget partjait követve eljussunk a sziget fővárosába. Valun falu mélyvizű öbléből nyílik az a 1,5 mérföldes benyúlás, amelyben Cres fő városa rejtőzik azonos néven. A színes házaktól tarka Cres külső mólóján pilotkötelek segítségével a város főterére köthetünk. Aki a belvárosi romantika helyett a parti zuhanyzó/WC-t és jachtkikötői szolgáltatásokat preferálja, 1 mérföldre a várostól délre beköthet a Cres Marinába. Ez 20 perces sétára található a centrumtól. Cres az Adria legnagyobb területű szigete (hasonlóan Krk-hez), partvonala is kevésbé tagolt. Nyugati felén megállóhelynek kínálkozik a nyaralófalu Martinscica. Mielőtt visszatérnénk isztriai indulási kikötőnkbe, ne hagyjuk ki Osor városkát, amelyet még a rómaiak vágtak ketté egy mesterséges csatornával. Hídja Cres és Losinj szigetét köti össze. Az Osor-i hidat naponta kétszer, 9h-kor és 17h-kor nyitják el oldalra. Először délről, utána északról engedik keresztül a hajókat. Ezen a csatornán át bármikor rövidíteni tudjuk a kört, amellyel a Kvarner-öböl szigeteit jártuk be. Osor városa Szentendre jellegű művésztelep, tele szobrokkal, galériákkal, az utcán alkotó művészekkel. Július-augusztusban zenei fesztivál színhelye.
„Mindenütt jó, de a legjobb az Adrián” – joggal gondolják hát a kisszeles vitorlázást kedvelő nyaralók, akik estére a jachtkikötők biztonságára vágynak, mindezt autóval csupán 5-6 órányira Budapesttől. Ha nem csak Dalmáciát, hanem a Kvarner-térséget, az Isztriát, avagy Dubrovnik környékét is belevesszük, valóban sok-sok évre nyújt tökéletes nyári vitorlás úti célt Horvátország páratlan szigetvilága. A Kvarner-öböl szigetei méltánytalanul kevésbé ismertek a magyar vitorlázók előtt. Egyik fő előnyük pedig éppen ez, hogy eleve kevesebb bérhajó járja, mint Dalmáciát, így több szabad helyünk lehet a főszezoni időszakban is. További előnyeik a kisebb szigetközi távolságok, a több homokos strandolási lehetőség, a mindenkori szél szerint választható útvonal, az ékszerdoboz városkák. Látogassák meg hajóval a Kvarner-szigeteket, győződjenek meg a szépségükről Önök is! Jó szelet kívánunk hozzá!
Útvonal-ajánlat Horvátország Kvarner-térségébe (napi táv 15-25 mérföld):
Indulás a dél-isztriai ACI Marina Pomerből
– strandolás Unije-szigetnél, éjszaka Mali Losinj-ban marinában Losinj-sziget Ny-i felén
– strandolás Susak-szigetnél, éjszaka Ilovik-szigeten bóján vagy
– strandolás Premudán, éjszaka Veli Losinj városkában a partfalhoz kötve Losinj-sziget K-i felén
– strandolás Orulje-i horgonyzással, éjszaka Rab város ACI Marinájában, Rab-szigeten
– strandolás Rab ÉK-i végén Loparnál, éjszaka Krk városban vagy Punat marinájában vagy Baska városában, Krk-szigeten,
– elhajózás Opatija előtt, éjszaka ott vagy Cres városában, vagy a várossal szemközti marinában, Cres-szigetén
Érkezés vissza Pomerbe.
Az útvonal-variációk száma végtelen a horvát szigetvilágban, Horvátország felségvizein. A bejárható helységek száma függ a csapat haladási kedvétől, hogy természeti vagy kulturális látnivalóra kíváncsiak, jachtkikötőben éjszakáznának-e inkább vagy lakatlan öbölben, és természetesen nagyban befolyásolja az időjárás. Attól is függ, hogy sikerül-e szombaton korábban átvenniük a bérhajót és kívánnak-e még aznap elindulni. Rövidítési lehetőség van az Osor-i hídnál (nyitva 9h és 17h-kor) Losinj és Cres szigetek között, illetve Losinj-sziget északi és déli fele között a Losinj-hídnál (nyitva 9h és 18h-kor).
Horvátország hajózási térképeit és Horvátország magyar és angol nyelvű pilotkönyveit irodánkban készletről forgalmazzuk.
Lepje meg szeretteit hajós ajándékkal Karácsonyra! Mi segíthetünk az ajándék-vásárlásban. Akár tárgyat, akár élményt szeretne ajándékozni - a pár ezer forintos ajándéktól a pár ezer eurósig - nálunk megteheti.
Tovább olvasomAz idei egzotikus vitorlás desztinációk Seychelle, a Maldív-szigetek, Thaiföld, Tahiti. Vagy irány a karib! Kuba, Belize, BVI, USVI, St.Martin, Guadeloupe, Martinique, Grenada. Korallhomokos tengerpartok, meleg tenger, korrekt bérhajók a Mérföld Yachtingtól.
Tovább olvasom