Lakóhajóval a holland csatornákon

Hollandia bázisunk

Hollandiában az élet természetes része a hajózás, váljunk hát hollandokká egy kis időre! Itt mindenkinek van valamilyen vízi járműve. Talán ezért is feltételezik, hogy 21 év felett bárki tud hajót vezetni. Nem is kérnek hajóvezetői jogosítványt a csatonahajó-bérlőktől sem. Hajóvezetői engedély nem szükséges tehát ahhoz, hogy lakóhajós nyaralásunkat Hollandiában töltsük. A csatornahajóink bérelhetők hétvégére, hétfőtől-péntekig tartó minihétre, vagy egész hétre is.

Áthajózhatunk Amszterdamon, megannyi élményt szerezve a holland fővárosban. Utrecht-től Alkmaar-ig, Gouda-tól Edam-ig, Rotterdamtól-Frieslandig szélmalmok szegélyezik utunkat a sajtok és a tulipánok földjén. Biciklizés, vízi sportok, nyáron fürdőzés teszi változatossá a hajózást a zsilipektől szinte mentes holland tájon. Hol történelmi városok szívébe érünk, hol művelt mezőket szelünk át gázló madarakkal teli vidéken, ahol törpe pónik legelésznek.

MuidenSe hossza, se vége a vízi úthálózatnak. Csak a felnyíló hidak és egy-két zsilip állják az utunkat. A zsilip- és hídkezelők fix nyitvatartás szerint dolgoznak. A zsilipek személyzete állandó, a zsilipelésért 5 euró körüli áthaladási díjat kérnek el. A hidakat leggyakrabban a helyi lakosok kezelik, a környező házakból hívhatjuk elő az illetékes hídnyitót. Háromszor kell a hajókürtöt hosszan megszólaltatnunk. Hajódudánk hallatán gyalog vagy biciklin érkezik a segítség: megállítják nekünk a közúti forgalmat és felnyitják előttünk a hidat. A legforgalmasabb hidaknál kameráról figyelik az érkezőket. A hídnyitásnak nincsen hivatalos díja. Amikor áthaladunk a felnyitott híd alatt, a híd kezelője egy horgászbot végén belendít felénk egy fapapucsot, némi borravalót remélve tőlünk. 50 eurocentet, 1 vagy 2 eurót szokás adni. Ügyeskedni kell, hogy a menetben lévő hajónkról a belendülő fapapucsba bele tudjuk tenni a baksist. Ez a tradicionális holland fapapucs modern felhasználása. Egy hídkezelőhöz több híd is tartozhat. A hidak előtt ezért várakozó helyeket alakítottak ki, ahol a legtöbb esetben a szárazföldre léphetünk, amíg a nyitásra várnunk kell.

Tények és adatok:

A holland vízi közutakon 6.500 kereskedelmi célú, 750 személyszállító hajó és 520.000 (!) kedvtelési célú vízi jármű osztozik. A belvízi autópályákon átlag 110-135 méter hosszú uszályok bonyolítják a teherszállítást, a legkisebb 40m hosszú, a legnagyobb 190m hosszú is lehet. Ezek uszályonként 20-500 db kamion és teherautó szállító-kapacitását helyettesítik jóval kedvezőbb költségekkel és kisebb környezet-szennyezéssel. A kedvtelési célú vízi járművek másfél millió holland tulajdonában vannak, akik minden napsütötte hétvégén kirajzanak: 100.000 evezős csónak, kajak, kenu, 80.000 vitorlás és motoros, kabin nélküli kishajó, 150.000 kabinnal rendelkező motoros és 190.000 vitorlás hajó van regisztrálva az országban. Elférnek, hiszen 10.000km a hajózható holland belvízi úthálózat hossza. Folyók és mesterséges folyóvizek, azaz a szállításra, öntözésre épült csatornák alkotják. A természetes keletkezésű tavak és mesterséges tározók a fürdőzést is lehetővé teszik. 4400km-nyi vízi úthálózatot kifejezetten rekreációs céllal tartanak fenn a hajós turisták, a vízi sportokat kedvelő nyaralók örömére.

A nyaralásra használt vízi úthálózat üzemeltetését Hollandiában április 1-jével kezdik, április 15-étől minden szakasza hajózható november 1-jéig. A kereskedelmi forgalmú útszakaszok természetesen egész évben működnek. A nyitvatartási időket hidanként és zsilipenként jelzi a hajózási kézikönyv, mindegyiknél ugyanis más és más, és ebédszünetet és délutáni teaszünetet is tartanak. Nagyon fontos ezért, hogy az útvonalunkat, a napi menetet a lehetséges áthajózási időszakok figyelembe vételével előre megtervezzük. A navigációs gondosság elkél a hajózási térképek olvasásánál is. A hidak magassága ugyanis deciméterben van megadva a térképeken. A külső kormányállással is rendelkező lakóhajónk átlag 2,8m magasságával a 28 deciméteres híd alatt még esetleg átfér, de a 28 deciméternél alacsonyabb hidaknál várnunk kell a hídnyitásra, az áthaladást engedő zöld jelzésre. A zöld és piros együtt a Készülj! jelzés. A piros jelzés csak akkor vonatkozik ránk, ha amúgy nem férnénk át a híd alatt. Amennyiben a híd alatt annak nyitása nélkül is elférünk, a piros jelzés nem ránk vonatkozik, így megállás nélkül folytathatjuk az utunkat. A hajózási térkép azt is írja, hogy egyáltalán nyitható-e az adott híd, milyen magas nyitás nélkül és milyen maximális magasságot enged nyitott állapotában. A hidakat felnyitják, elnyitják, kinyitják, szétnyitják, emelik vagy billentik, kézzel vagy hidraulikával. Két egyforma híddal nem találkoztunk az utunk során!

Hollandiában Amszterdam megtekintéséhez az ideális indulási bázisok Loosdrecht és Utrechtnél Nieuwegein, a fővárostól mindössze 30-50km-re fekszenek déli irányban. A távolabbi kikötőkből (pl. Strand Horst, Woudsend) bérelhető csatornahajókkal Hollandia északi részét, a természeti szépségekben gazdag Frieslandot tudjuk kényelmesen bejárni. A Friesland-i tóvidék a vízi sportok és a horgászás közpotja. Hollandia egésze Európa szerte az egyik legkedveltebb csatornahajózási helyszín, mivel az indulási kikötőkből körutat lehet tenni, és mindezt több irányban. Loosdrecht-i vagy Nieuwegein-i indulással Amszterdamtól északra és délre is hajózhatunk úgy, hogy utunkon végig újat látunk.

Odajutás:

Budapestről Amszterdamba autóval, vonattal vagy repülővel utazhatunk. Autóval 1450km az indulási bázis. Repülővel mindössze 2 óra, a Shiphol reptérről taxival további fél óra a kikötő. Közvetlen járatok járnak a hét minden napján.

2007aprHollandia2 042A Loosdrecht-i csatornahajók Loosdrecht település mellett, a Mijnden kemping partján sorakoznak. A kemping nevéhez hűen a helyi boltban minden kapható. A délutáni átvételt követően már kifuthatunk a hajóval, a Loosdrecht-tó felé szabad az út. A Fertő-tóhoz hasonlatos tavon a vízből kiálló póznák szolgálnak útjelzőül. Rendezett nyaralók és vízi sport-központok veszik körbe, a partnál és a lakatlan szigeteken romantikus megállóhelyek várnak. Kacsák és hattyúk fészkelnek békésen a nádasban. A tóban fürödni is lehet. A Loosdrecht-i tóvidéken több tóra is behajthatunk. A kikötés mindenütt ingyenes, három napban maximált ugyanazon helyen. A tavakról zsilipeléssel jutunk ki a Vecht-folyóra, amely kisvárosokon keresztül délnek Utrecht felé, északra Amszterdamba vezet. A felnyíló hidak sorát követően Weesp városánál zsilipeléssel keresztezzük a vízi autópályát, amelyen élénk kereskedelmi forgalom zajlik. Természetesen elengedtük a 110m hosszú ukrán uszályt, amelynek hullámaitól a hajónk orrában lévő biciklik ide-oda csapódtak a tartójukban. A vízi autópályát mi is használhatnánk utunk lerövidítéséül, de kényelmesebb és sokkal szebb a városokon átfutó keskeny vízi út. Érdekes élmény, ahogy a csendes vidékről behajózunk egy világváros toronyházai közé. Amszterdam 800 éve még halászfalu volt, az évszázadok során lett egyre jelentősebb kereskedelmi kikötő, egy ország fővárosa. Külvárosában egyre több állóhajó foglalja el a rakpartot. Ezeken állandóan laknak. A függőny nélküli lakásokba szabad a belátás. Irigyelni való a kilátásuk is, hiszen ringó házukkal bármikor helyet változtathatnak. Csatornahajónkkal legfeljebb 6-10 km/h sebességgel szabad hajóznunk, az állóhajók mellett viszont 4,5km/h a megengedett maximális sebesség. A vízirendőrség radaroz és bűnteti a vízi gyorshajtást. Amszterdam hídjai alatt sorra átférünk. Velencei behajózáshoz hasonlatos, ahogy hajónkkal a város szívébe érünk. Amszterdamnak 3 nagykörútja van, amelyek széles, félkör alakú csatornák kétoldalt pompás konytos házakkal. A nagyváros 90 szigetre épült és 1280 hídja van. Észak Velencéjének is nevezik, bár ezért a címért a belgiumi Brugges várossal vetélkedik. A történelmi óváros fix hídjai alatt csak a lapos, üvegtetejű turistahajók férnek el. A belvároson a lakóhajónkkal is átjutunk. Minthogy a partot az állóhajók foglalják, hajónkkal a két jachtkikötő egyikében tudunk kikötni. A külvárosi, déli kikötő helyett a Six Haven nevű belvárosi jachtkikötőt ajánljuk, a Főpályaudvar patinás épületével szemben. Azontúl, hogy panorámás, 10 percenként járó ingyenes komp köti össze a város központjával. A híres, 24km hosszú Északi-tengeri Csatorna érkezik itt Amszterdamba, rajta óceánjárókkal és tankerekkel. Ezen is átkelve csendes vidékre zsilipelünk. Olyan csatornákat érünk el a Zaandam vidéken, amelyek keskenyek és sekélyek, szélmalmok tükröződnek a vizükben. A parti nyaralóházak között saját tákolású köteles kompokkal közlekednek a tulajdonosok. Várjuk meg, míg a kábel visszafekszik a vízfenékre, mielőtt keresztezzük! Utunk során a hajózási térkép jelöli a kikötési lehetőségeket. A legtöbbnél automatákból 1 euróért áramvételezésre is mód van. Vizet a zsilipeknél és a jachtkikötőkben tölthetünk. Amszterdamtól 10km-re északra Monnickendam-ban a Waterland jachtkikötő vár. A város Hollandia óriási, mesterségesen létrehozott beltengerének partján áll. Holandia területének több mint negyede ugyanis a tenger vízszintje alatti, ezért északról óriási gátrendszerrel védik, így jött létre az Ijsselmeer. Az árvízi védekezésen túl a hollandok a víztől elhódított területekkel a beépíthető szárazföldet növelik. A Monnickendam-i kikötőben persze elsősorban vitorláshajók állnak, de tranzit hely is jut, 1,65 euro/méter díjért éjszakázhatunk plusz 1,15 euro/fő turista adó. A belváros sétatávolságra van, de holland módra kerékpárral is bejárhatjuk. Innét kompok indulnak Marken szigetre, amely a hollandok Szentendréje. A tradicionális ruhákat viselő helyiektől finomságokat és kézműves termékeket vásárolhatunk a szigeten. Mi a csatornahajónkkal látogattunk át, laterális jelek között vezetett az utunk. Utólag tudtuk meg, hogy ezt nem lett volna szabad, biztonsági okokból a Beltengeren nem közlekedhettünk volna. A visszaúton megértettük miért: amikor szél korbácsolta a nyílt vízfelületet, éreztük, hogy a 2007aprHollandia2 080magas, doboz testű lakóhajónkat valóban nem erre tervezték. Edam felé tovább hajózva megérkeztünk a sajtok városába. A főtéren sajtpiac vár és sajtmúzeum, ahol a sajtkészítést is bemutatják. Edamtól feltétlenül érdemes átbiciklizni Volendamba. Mindkettő öreg halászkikötő, tipikus faházaikban évszázadok tengerészei laktak. Kikötőikben ma is szépséges fahajókat csodálhatunk. Míg Edam-i megállónk 5 percre esik a centrumtól, addig a másik világhírű sajtváros, Gouda kikötője az óváros szívében található. Edamtól Purmerendig még hidak állját utunkat, viszont azt követően szabad az út a híres Alkmaar-ig. Látnivalói a sajtmúzeum, a holland sörmúzeum, a katedrális, a pénteki sajtpiac. Az alacsonyabb hajókkal a szépséges óvárost körbe is tudjuk hajózni. A fly bridge-es, azaz a külső kormányállással is rendelkező, felülről is vezethető hajóink azonban nem férnek át az Alkmaar-i belvárosi hidak alatt. Ha indulási bázisunkról, Loosdrechtből délre, Utrecht felé indulunk, ugyanez a helyzet. A város központjában lévő fix hidak alacsonyak. Pedig Utrecht vízi főutcája, az Oudegracht rendkívül látványos. Hajdan ide érkeztek élelemmel és áruval a kereskedők hajói. Ehhez a rakparthoz, éppen a katedrálissal szemben lehet kikötni. A külső kormányállásos hajóknak viszont a Rijn-csatornát kell használniuk. Alkmaarból visszafelé bezárul a kör Amszterdamnál. Körutunk során a híres holland söröket is érdemes eredetiben megízlelnünk. A vízi úton nem csak csatornahajókkal és lakóhajókkal, hanem sok lefektetett árbocú vitorlással is találkoztunk, akik hajójukkal az Északi-tengerről igyekeznek a Földközi-térség felé az Európát átszelő csatornahálózaton. Külön érdekesség, hogy 1500km-nyi út fix árboccal is megtehető (30 méter magasságig).

Egész évben várja Hollandia, hogy csatornahajónkkal vízről felfedezzük. Szélmalmok, konytos házak, fapapucs és sajt, finom sör és tulipánok, ez Hollandia. Viszont a tulipánok csak tavasszal nyílnak. Életre szóló élmény Amszterdam közelében a Keukenhof-i park több mint 7 millió tulipánnal, jácinttal és nárcisszal. Március végétől áprlilis közepéig gyönyörködhetünk a hagymás virágok színpompás sokféleségében. A parkon túl pedig végtelen tulipánmezők látványa fogad azonos színű tulipánokból. Nézze meg Ön is a holland csodát csatornahajóinkról!

Galéria

Térkép

Európai Utazási Biztosító