Nyaralóhajózás Európában

A nyaralóhajózás vagy csatornahajózás avagy lakóhajózás ugyanazt jelenti Európa-szerte: hajóvezetői engedély nélkül vízről fedezhetjük fel Európa szépségeit.

14 éve próbáltuk ki először a csatornahajózást azon a dél-francia csatornán, a Canal du Midi-n, ahol 350 éve kereskedelmi célzattal indultak, majd 50 éve nyaralási céllal közlekednek hajók a szárazföldet átszelve. Önállóan vezethető lakóhajókról beszélünk, amelyeket hajóvezetői engedély nélkül lehet bérbe venni.

Vitorlázóként először furcsa volt, hogy nem dől a hajó, nem kell dacolni az elemekkel, bárhol kiköthetünk és amikor csak a kedvünk tartja. Ráadásul a természeti szépségek jobbról és balról évszázados kulturális és építészeti látnivalókkal kísérték végig az utunkat. A hajóhoz bérelhető biciklikkel minden elérhetővé vált és a passzív hajós nyaralásból így lett aktív testmozgás. A tengeri tréningek csapatépítése elbújhatott a csatornahajós lehetőségek mellett: amikor zsilipről zsilipre kellett összehangoltan kötelezni, tartani-húzni-ereszteni és nincs csörlő a hajón. Szóval először kicsit osztálykirándulás jellege volt, de a másfél éves gyermekünkkel a fedélzeten sokkal veszélytelenebbnek tartottuk, mint a tengeri vitorlázást.

Azóta Európa-szerte kipróbáltuk a lehetséges csatornahajós desztinációkat, a tengeri vitorlázást kiegészítendő. Jártunk Franciaország több térségében, Hollandiában, Belgiumban, Németországban, Olaszországban, még a cseheknél is lakóhajóztunk – hajóvezetői engedély nélkül. Megtapasztaltuk, hogy a belvízi hajózó út nem kizárólag csatornákat jelent, hanem sok esetben tavakon és folyókon hajózunk több száz kilométeren.

A legvadregényesebb a nemzetközi vízi utakon, Csehországban az Elbán és a Moldván volt, és a prágai Károly-hídról minket fotóztak a turisták.

Olaszországban a Velencei-lagúnában a vaporettók és a vízi taxik között szlalomoztunk, a Szent Márk térrel szemközti kikötőben alhattunk.

Belgium minden városában, amelyeken áthajóztunk, katedrálisok sorát látogattuk végig. One-way hajózásra fizettünk be, hogy utunk során végig újat láthassunk: Gentből indultunk és Brugge-ön át Kotrijkig a leghíresebb városokat jártuk be hajóval és biciklivel.

Hollandiában körben lehet hajózni: Amszterdam alól indulva a déli kör Utrecht városától Gouda sajtpiacán át a tulipán mezők felé vezet és át Amszterdamon, az északi körrel Amszterdamtól északra Edam, Vollendam, Marken és Alkmaar tárulkoznak fel. Hétvégén boldog-boldogtalan vízre száll, mindenféle vízi eszközzel nyüzsögnek a csatornán és sorjában nyílnak fel a hidak előttünk. A hídnyitás ingyenes, de a hidak személyzete egy horgászbot végén belendíti a tipikus holland fapapucsot és várják bele áthaladáskor a borravalót. A vízi autópályákon többször is 110 méter hosszú uszályok útját kereszteztük, nem is mentünk ki eléjük. Hollandiában a kulturális élvezetek természeti látnivalókkal is párosulnak, különösen az északkeleti Friesland-i országrészben.

Németországban a Brandenburg-tartományban a német fővároson és Potsdamon is keresztül hajóztunk. Kicsit északabbra a Mecklenburg-tóvidék természetvédelmi terület, a Havel-folyó szeli át Európa legtisztább vizű tavait. Az itt bérelhető lakóhajók az úszó házaktól a lakókocsis kompon át az ismert csatornahajós modellekig különbözőek, de megférnek egymás mellett és a rengeteg kajakossal. A part mentén kiépített zuhanyzó/WC-k és a szennyvíz-leszippantási lehetőség biztosítja a „natúra” védelmét.

A Mazuri-tavak az előbbihez hasonlatosak, Lengyelország különlegessége északabbra, Gdanks mellett található, ahol egy hegyen át az Elbag csatornán innen és túl vonatra teszik a hajókat.

A szintkülönbségek áthidalására a legtöbb zsilippel Franciaországban találkozhatunk, nem ismertek akadályt, hegyen-völgyön át megépítették a vízi útjaikat 100-350  éve. Vannak több medencés zsilipek és olyan megoldás is, amikor beúszunk egy medencébe és a hajónk azzal együtt emelkedik a magasba. A saját kezelésű és automata zsilipektől a zsilipőrök által belakott zsilipekig minden megoldással találkoztunk, de bérhajónknak minden zsilipelés ingyenes.

Áthajózhattunk a világ első vízi alagútján és végighajózhattunk „vizes” hidakon, amelyek folyók, köz- és vasút felett ívelnek át. Kastélyok és borvidékek, középkori városok mentén vezetnek a francia csatornák a Midi-től Elzászig, Burgundiától Bretagne-ig. A kevésbé zsilipes térségekben folyókon hajózhatunk: északon a Meuse-folyón, keleten a Saone-on, nyugaton a Lot-folyón. A Loire-folyó híres kastélyainál csak helyi turistahajók közlekedhetnek, a mi utunk a folyóval párhuzamosan vezet a Loire-csatornán, de kastélyokat látunk itt is.

Angol kastélyokban London mellett, a Temzén bérelve gyönyörködhetünk. Windsor és Oxford városán át a szivar formájú keskeny angol hajók téli szállásul is szolgálhatnak. Írországban a Shannon-folyó és tóvidéke halban gazdag, leginkább a horgászoknak ajánljuk. Skóciában sem lesz nyáron melegünk, de – kizárólag – kikötés után felmelegíthetjük magunkat a skót whiskey-vel. Portugália nagy tava, a Lago Grande egész éves helyszín és az alapfelszerelés fűtést sem kell bekapcsolnunk a nyaralóhajóban. Finnországban és Kanadában még nem jártunk, de ezeken a helyszíneken is lehet lakóhajót bérelni, hogy egyhetes nyaralásunkat egy belvízi úszó apartmanban töltsük el.

Mindenkinek szívből ajánljuk!

Nyaralóhajózás Európában, nyaralóhajózás Európa-szerte, nyaralóhajózás Európában, nyaralóhajózás Európa-szerte.

Európai Utazási Biztosító