Malajzia fővárosába, Kuala Lumpurba Qatar, Turkish, Emirates légitársaságokkal 13 óra a menetidő Budapestről egy átszállással. Amíg várakozunk a belső csatlakozásra, váltsunk maláj ringgit-et (1€ = 4.17MYR) és vehetünk turista Internetet: 45 ringgitért 2 hétig max.8Gb és 60 perc helyi hívásra érvényes. A felhőkarcolókkal teli Kuala Lumpurból a Malindo vagy a Malaysian Airlines napi többszöri helyi járata Langkawi szigetére 1 órát repül.
Langkawi repterén a gépből kilépve megcsap a párás meleg és a lágy szél, ezért is jöttünk ide a magyar télből! 16km-t visz a jobb kormányos taxi transzferünk a baloldali közlekedésű szigeten a Royal Langkawi Yacht Club-ba Kuah városához, ahonnét a Dream Yacht hajók bérelhetők. Minthogy Kuala Lumpur-i gépünk késett, késő este érkeztünk. A helyi Dream stáb telefonos instrukciói alapján a marinai úszómedencénél nyíló „C” mólóra a #1234# kóddal jutottunk be.
A kikötő hangulatos teraszán éjszaka is reggelizhetünk, ebédelhetünk, vacsorázhatunk -ki melyik időzóna szerint lesz éhes. Specialitásuk a krokodil húsos pizza. Hozzá maláj Tigris sört iszunk, a kiskorúak mangó turmixot. 7 órával járunk előbbre, mint Magyarországon. A nap reggel 7-kor kel és 12 órán át uralja az eget. Az Egyenlítőtől mindössze 360 mérföldre vagyunk északra (Északi szélesség 6°-7°), és Greenwichtől keletre a 99. hosszúsági körön. A bázismenedzser részletes térképészkedéssel (chart briefing) beavat a helyi hajózás rejtelmeibe: 2 és fél méteres árapályszint változás, erős áramlás, de félévig állandó szélirány, 0-6 Beaufort közötti szélerő, kis távolságok, horgonyozható mélység, zátonymentes vizek – könnyű hajózást ígérnek. Veszélyes állatnak a szárazföldön csak a kígyót, a vízben a barna medúzát nevezte meg. A medúzák az Indiai-óceán felől fújó széljárásnál, a délnyugati monszun idején (májustól-októberig) jelenhetnek meg nagyobb számban. Az északkeleti monszun során (novembertől-áprilisig) visszafújja a szél őket, mi is csak egyet-egyet láttunk az Andamán-tengerben a 2 hét során. Csípése esetén legyen velünk citrom a bőr felületi kezelésére és bankkártya (azzal simítsuk el a kiütést). Cápa egyáltalán nem jellemző vagy csak egy veszélytelen fajtája, a szirti cápa. Krokodilok is vannak a szigeten, egy krokodilfarmon, ahonnét az anekdota szerint egy monszunesőt követő áradáskor szöktek már el példányok. A majmokkal kell igazából vigyáznunk a partraszálláskor, mert a környező szigetek a természetes élőhelyeik, az embertől pedig már nem félnek, ami kezük ügyébe kerül, ellopják, hogy megkóstolják.
Langkawi, Malajzia legészakabbi szigeteivel 10-20 mérföld távolságban fekszik a maláj szárazföldtől, legfeljebb 10-20 méteres sekély vízben, amely zöld színű, mint a Balaton, és nem látni le benne. Az árapály folyamatosan hordja a homokszemcséket a vízben, másfél (!) csomós áramlással. A víz tiszta, mert ugyanúgy burjánzanak mélyén a korallok, de a kristálytiszta tengerért, hogy gyönyörködhessünk a korallokban, el kell hagynunk Langkawit déli irányban, a Pulau Payar Tengeri Nemzeti Parkig kb. 15 mérföld a táv. A Payar szigetnél is vannak bóják, napközben tele a kiránduló hajókkal, éjszakára szabadon. Sajnos kissé hullámos éjszaka mindkét évszakban, de ez Langkawi legközelebbi áttetsző vizű sznorkelező helye. Még délebbre, 40 mérföldre, a szárazföld mentén látványos nagyváros kínálkozik, George Town a Penang-szigeten. Két ultramodern híd köti össze a szárazfölddel: az egyik 13,5 km-es (Penang Bridge), a másik Délkelet-Ázsia leghosszabbja, 24 kilométeres (Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge).
Vagy az átlátszó vízért és korallcsodákért el kell hagynunk az országot is: Thaiföld csupán pár mérföld északra Langkawitól, és hogy áthajózhassunk oda, előbb ki kell jelentkeznünk Malajziából Langkawi-n. A hajófelszerelés boltos Sheila készséggel intézi helyettünk oda-vissza: 150 ringgitért alkalmanként. A malájok amúgy kedves és segítőkész emberek kiváló angoltudással, csak a kiejtésük érthetetlen. Sokáig hallgattuk a taxisunkat is, mire rájöttünk, hogy ő tulajdonképpen folyamatosan angolul beszél hozzánk. Salam a napi köszönés. Terima kasih a maláj köszönöm. A thai köszönöm pedig a Kophunka. Amíg Sheila az útleveleinkkel és a hajópapírokkal a közeli komp terminálon az inmigration office-ban képvisel minket, el tudunk menni bevásárolni a 600m-re lévő Billion Mall bevásárlóközpontba. A nehezét már előre berendeltük a hajónkra: sok liter víz és más (nem alkoholos) innivalók, zöldség, gyümölcs, főzési alapanyagok, kenyér, rágcsa stb. a 15% bevásároltatási felárral sem volt nagy összeg. A szupermarketben húsfélét vettünk (csak mélyhűtött van), felvágottat kerestünk (nem létezik, csak halból, kivéve a Sailors Made termékcsalád vagy mélyhűtött van) és alkoholt vettünk. Szeszes italt (legyen az csak sör) a muszlim többségű országban csak a külföldiek isznak, ezért kizárólag a reptéren, a Billion Mall bevásárlóközpontban és Pantai Cenang Duty Free Shop-jában kapható. Langkawi 1987 óta vámmentes sziget, a legmárkásabb tömények is olcsók. Miután bevásároltunk, 10 ringgitért vitt vissza szatyrainkkal a marinába Proton típusú autójával a női taxis, egy fejkendős hölgy. A hivatalos kijelentkezés ujjlenyomataink levételével zárult, 72 óránk volt arra, hogy elhagyjuk Malajziát.
Épp elég, hogy a Langkawi körüli látnivalókból is csemegézzünk. Indulási kikötőnkből15 mérföld délről megkerülni a Dayang Bunting Geopark szigeteit. Éjszakára horgonyozhatunk az egyik homokos strand előtt, vagy egy vadregényes őserdei szorosban (Pulau Gubang Darat), avagy a Viselős Hercegnő édesvizű tavánál a jetty közelében, végig 3-7m-es mélységben. Naplementekor sípoló madarak koncerteznek az őserdőben, majmokat is hallani veszekedni. Az északkeleti szél este 10-kor indul be, 20-25 csomós befújásokkal eltart reggelig. De horgonyunk is jól tart a kis vízben. A csillagfényes éjszakát a horizonton felgyúló zöld fények tarkítják: a maláj halászcsónakok gázlámpai, amelyek a vizet megvilágítva várják a halfogást. A mellettünk bójázó halász generátorról üzemeltette a zöld fényszórót reggelig, de olyan fáradtak voltunk, hogy nem zavart a zaj.
A termékenységet ígérő tóhoz mi is partra szálltunk. Vigyünk magunkkal mentőmellényt, mert anélkül nem engednek fürdeni a tóban, vagy 5 ringgitért bérelnünk kell. A majmok vakaróznak a mólón és a lépcsők mentén, amelyek egy őserdei növényzettel borított dombon át a híres tóhoz vezetnek. A Vigyázat, monkey attack! táblakat komolyan kell venni. A nyakamból az egyik makákó el akarta venni a vízhatlan pénztárcát. A szél délelőtt is kitart, vitorlával indultunk északnyugatnak. Singa Besar strandján is sok a majom reggel-este, napközben mi csak kutyákkal találkoztunk. Langkawi DNy-i csücskénél kezdődik a híres Csenang-part (Pantai Cenang), 3 mérföld hosszú fehérhomokos strand. A parton pezseg az élet, a fürdőzők mellett sok a jetski és a paplanernyős motoros. A part menti főúton éttermek és boltok sorakoznak. A Vízi Világ Akváriumnál horgonyozva a sziget legnagyobb Duty free áruházához tudunk partra szállni. A partot védelmező (sok helyen beomlott) gátrendszeren nem megyünk keresztül, ahol bejöttünk, ott távozunk. Rebak sziget marinájába kötöttünk be (62 MYR/éj/hajó díjért), hogy meglátogassuk földkerülő barátainkat. A meglepetés kétszeresen sikerült: Géza (Rotorman) és Éva nem is tudták, hogy érkezünk, egyszer csak szembesétáltunk velük. Mi pedig örömmel láttuk, hogy a Szabó család pár hónapja Új-Zélandon a kis Johannával bővült. Izgalmas lesz babával járniuk az óceánokat az új (16 éves) katamaránjukon! Vízvételezés csak a marinákban lehetséges.
Langkawit olcsóság, közbiztonság és Ázsiához képest tisztaság jellemzi. Grandiózus és exkluzív épületeket, építményeket találunk, némileg lepukkanva. Szárazföldi szállásul is minél több csillagos hotelt válasszunk, ha megnyújtanánk a hajós nyaralást. Sok magánhajó (kínai, ausztrál, újzélandi, maláj és magyar) telel Malajziában, készül fel a követező szezonra, mert a kikötőhely is olcsó és ciklonok sem fenyegetik. Langkawi nyugati oldalán a Telaga Marinában is kiköthetünk (92 MYR/éj/hajó), melytől 10 perc taxival a tengerszintről 708 méter magasságába felvivő kabinos felvonó (Langkawi Cable Car) alsó állomása. Hétvégén zsúfolt, de expressz felárral elkerülhetjük a sorban állást. A maláj hétvége a péntek és a szombati napok. Délkelet-Ázsia legmeredekebb kötélpályája (42°) 2,2 kilométer hosszú, 15 percig utazunk a kabinokban. Fenn páratlan panoráma tárul elénk: a süveg formájú, őserdővel borított zöld hegyek (a legmagasabb csúcs 890 méteres) és a szigetet körülölelő tenger találkozik az ég kékjével, néha fehér felhőbe burkolózva. A Langkawi Skybridge egy híd két csúcs között, amely az égben enged sétálni. Üveg alján merész, aki lenéz. Északra előttünk thai szigetek fekszenek, a Butang-szigetcsoport, újabb természetvédelmi terület. A felvonó aljában érdekes piac az Oriental Village, iguanákkal sétálhatunk. Toalett és imahelyiség nőknek és férfiaknak van külön minden látnivalónál. Aki még bírja tovább a gyaloglást, a Seven wells zuhatagához és forrásaihoz pár száz méter és pár száz lépcső vezet. Sárga, durum gyümölcsből készült jégkrém kapható mindenütt. Ez egy érdekes egzotikus gyümölcs, amely a bérautókban tiltólistán szerepel, annyira erőteljes a szaga.
Másnap megcéloztuk Thaiföldet Ko Lipe irányában. Az északkeleti szél oldalszélként repített. Figyelni kell a közös halászati műveletet folytató halászhajókra még a maláj határon innen. Együtt vontatják óriási hálóikat 3 irányban vagy egyedül halásznak zöld fényárral. A thai halászok kettecskén járnak, éjszaka pedig fehér fénnyel világítják meg a vizet hajójuk két oldalára kinyúló lámpasorral. Telepített hálókkal is találkoztunk a tenger közepén: bambusz rudak merednek az ég felé, azok jelzik. Lipe szigete (Ko Lipe thai nyelven) csupán 20 mérföld Langkawitól, a thai szárazföldtől kb.40 mérföld. A tenger végre kék színű és mélyre lelátni, korallokkal teli a parti sáv. A Butang szigetek gránitból vannak és 20 méteres vízmélységek jellemzik a part mentén. Vagy csak 20 centi, ahol a korallok nőnek! Szerencsére a thai kormány bójákat telepített sok helyen: sötét narancs színűek kék csíkkal és ingyenesek. Meg sem próbálkoztunk Ko Lipe déli öblében a horgonyzással, az északi Sunset Bay egyik bójájára kötöttünk. Mindig az utolsó szabad bójára. A szigetet nyugatról kerültük, keleti vége kis vízmélységű, korallzátonyokat rejt. Apálykor a Sunset beach-en is nehéz volt a partraszállás: csónakunk az élő korallokban párszor fennakadt, míg megtaláltuk a köztük kivezető utat. A parton jó magasra felcipeltük a csónakot (ennek sajnos nem voltak kerekei, mint legutóbbi thai hajózásunkkor), és meg is kötöttük, hogy majd a dagály el ne vigye.
Ko Lipén váltottunk thai pénzt és a sziget déli oldalán az Inmigration office-ban (a keleti végében az öbölnek) 200 Baht-ba (kb.7€) került a bejelentkezésünk. 5 papírt kellett cserébe kitöltenünk. A skipper (crew) nem kap belépési pecsétet az útlevelébe (sem kilépéskor), csak az utasok (passengers). Korruptabb thai hivatalnokok 3000 Baht-ot is kértek már el ugyanezért, de ők állítólag épp börtönben csücsülnek. Számlát nem kaptunk és kilépéskor visszaúton a tarifánk egy másik tisztviselőnél már 400 Baht-ra emelkedett. A nyüzsgő strandon és a sétáló utcában karácsonyra készülődtek, minden fényben fürdött és tele volt. Sokan töltik az ünnepeket a trópusokon. A naplementével igyekeztünk vissza a hajónkhoz, ezért igénybe vettük (50 Baht/fő) a one-way fuvart egy oldalkocsis motoros tákolmányon.
Sötétben a fedélzeti karácsonyfánkra navigáltuk a bocit, dagály lévén a külmotort is használhattuk a korallerdő felett. Nem véletlen, hogy a thai motorosok kiemelhető propellerrel hajtják egyben kormányozzák a csónakjaikat. Kicsit hangos, de praktikus a korallfejekkel és korallfalakkal teli vízben. Este megjött az északkeleti szél, a csatornában hullámzott is, de a thai bója jól tartott. Ko Lipe háromszög alakú, pár mérföldnyi oldalakkal, a keleti partvonala a legszebb, egy egzotikus strand, érdemes bocinkkal meglátogatni. A thai vizek veszélyesebbek a malájnál: sok a csillag a térképen. Ez ugye az apálykor kilátszó, dagályban víz alatti zátonyok jele.
Lipe északi szomszédjaként Ko Adang szigete magasodik, nyugati felén bójákkal a korallos strandok előtt. Keleti oldalán Ko Bitsinél javasolt a sznorkelezés. A Rawi szigetnél nemzeti parkőrök állomásoznak (rangers). Hajónkat bójához rögzítettük (hátul, elől horgony) és 45 perces sétával a dzsungelben (csak a vízcsövet kövessük) elértük a helyi látványosságot: egy szerény vízesést pár természetes medencével. A nemzeti park belépő 5 napra 500 Baht/fő, de sehol sem kérték. Nappali horgonyzóhelyek adódnak egy-egy bójával a Ko Sawang szigeteknél is. Kiváló merülő hely van a Tanga szigetek között és Ko Chukunál (mély a víz a horgonyzáshoz, de akad bója itt is). Hogy ne kelljen visszamennünk, előre kijelentkeztünk Lipén és úgy indultunk széllel szemben Tanga érintésével Tarutao szigetéhez. A 72 órában még benne voltunk, így még szabadon kiköthettünk a thai szigetnél, amely Langkawitól mindössze 4 mérföldre fekszik. Ez is natúrpark, Thaiföld első természetvédelmi parkja, miután megszűnt börtönsziget lenni. Tarutao északnyugati végében laknak páran. 3 vadonatúj bója közül is választhattunk a folyó torkolatában. Bebociztunk a belső vízi útra (creek), mangrovék határolják és majmok ugráltak a partjain. Az apály miatt sekély volt, nem juthattunk el az állítólag barlangban végződő végébe. A tengerpart mint Normandiában szélessé vált, ahogy a víz visszahúzódott róla és csodás csigákat hagyott maga után a fövenyen. Volt, amelyiket rákbarát lakta, és volt, amelyik üresen várta, hogy hazavigyük.
Tarutaoval szemben, Langkawi észak-északnyugati csücskében nyílik Langkawi legszebb öble, a Datai bay. DNy-i szélben tökéletes, északkeleti monszunnál is jó horgonyzóhely középen 5-15 méteres vízmélységgel, ami a partnál körben hamar félméteres lesz! Talán ez a sziget egyetlen strandöble, ahol átlátszó a víz és korallokat is láthatunk. A parton trópusi csigák, majmok és iguana látható. Habár a szigeten minden öböl public beach, a szárazföld felől a Datai csak trükkel közelíthető meg (helyfoglalással parti éttermébe), mert közúti lejárata a 2 ötcsillagos luxusszállodának van (az Andaman és a Datai), a kapuőrök könyörtelenül elhajtanak. Langkawi északi felén kuriózum még a fekete homokos strand (black sand beach) a cementgyár utáni partszakaszon, ahol gumifaültetvények sorakoznak az út mentén. A Kilim Geopark egy természetvédelmi terület az északkeleti és keleti szigetvégen. Mangrove mocsaras vidéke, fantasztikus mészkő-sziklákkal, köztük csatornákkal, amelyeken helyi motorosok (180 MYR/óra/3fő) vagy mi a csónakunkkal közlekedhetünk. A hajónkkal a mocsár tengeri bejáratában 5 méteres vízben horgonyozhatunk. Kalandozásra a mangrove mocsárban a boci motort lássuk el bőven üzemanyaggal! A halfarm úszó házainál szívélyesen fogadnak: ráját fogdoshatunk, megismerkedünk egy soha nem látott páncélos rák-rája keverékkel, a helyi hal (pl. sea bass) az éttermi árakhoz képest tizedéért vásárolható, el is készítik. Az egyik csatornaágban a beetetett maláj sasok felettünk repkednek. Egy másik csatornaág egy denevéres cseppkőbarlanghoz vezet, ahol sokmillió éves fosszíliák rejtőznek és több száz denevér lóg a falakon. A bejáratnál majmok kergetőznek. A geopark híres még 32 fajta mocsári mangrove fájáról, 480 fajta pillangójáról. Langkawit így az óra járásával megegyező irányban megkerültük, kb. 50 mérföld volt körbehajózni. Autóval kb. 70 kilométer körbe kirándulni a szigeten. A helyiek lassan vezetnek, senki sem kapkod, max.60 km/h sebességgel vezetnek.
Mielőtt visszaállunk az indulási kikötőnkbe, meg kell tankolnunk a hajót. A marinai kútnál lehet kártyával fizetni, de 3 MYR egy liter dízel és épp elromlott. A kikötő előtt viszont áll egy Shell és egy Petronas jelzésű hajó is, amelyeken 2.20 MYR-ért tankolhatunk dízelt (170 Ft/liter!!!) készpénzért. Benzint nem árulnak, bérautónk tankolásakor kiderült, az a dízelnél is olcsóbb volt (2.02 MYR/l). A visszajelentkezésünket Sheila nélkülünk (és ujjlenyomataink nélkül is) megoldotta. A kikötő mellett a kompterminálnál fényképészkedjünk még az óriási, 12 méter magas sas szoborral, sétálhatunk a Legendák parkjában. A főváros Kuah látnivalói még a buddhista és muszlim templomok. A szigeten van színvonalas krokodilfarm (helyi krokodilokkal) és külön állatpark, ugyanez víz alatti is. Egyéb szórakozási lehetőségek a gokart, mászó park, helikopterezés, vízi sporteszközök bérlése a Cenang strandon stb.
Langkawiról Thaiföldre vagy Phuketről Langkawira mi előszeretettel ajánljuk a one-way hajózást. Langkawi – Datai bay – Ko Lipe – Ko Tarutao vagy Ko Bulon – Ko Mook – Ko Lanta Yai – Ko Phi Phi – Railey Beach – Ko Pan Yi – Phuket vagy visszafelé. Az északkeleti szél időszaka a good time a vitorlázásra, amikor szél van, de hullámzás alig, eső sem sok (novembertől-áprilisig). A délnyugati monszunnál óceáni hullámok és szél, és sok csapadék érkezik (májustól-októberig). Április és október hónapok az intervallum ideje, a két, féléves szélirány felcserélődésének hónapjai, amikor vagy egyik, vagy másik, vagy inkább semelyik irányból sem fúj a szél. Az Andamán tengeren egymást érik a szigetek, korallokkal és kristálytiszta vízzel a szárazföldtől távol. Thaiföldi útleíró cikkünkben részletezzük ezeket, mert Phuket-i indulással már bejártuk, csak a mostani (dél-thai) szigetek maradtak ki akkor. Amúgy a maláj és a thai konyha egymást übereli. Mindenkinek bátran ajánljuk!
hajóbérlés Malajzia – hajóbérlés Malajzia – hajóbérlés Malajzia – hajóbérlés Malajzia
Lepje meg szeretteit hajós ajándékkal Karácsonyra! Mi segíthetünk az ajándék-vásárlásban. Akár tárgyat, akár élményt szeretne ajándékozni - a pár ezer forintos ajándéktól a pár ezer eurósig - nálunk megteheti.
Tovább olvasomAz idei egzotikus vitorlás desztinációk Seychelle, a Maldív-szigetek, Thaiföld, Tahiti. Vagy irány a karib! Kuba, Belize, BVI, USVI, St.Martin, Guadeloupe, Martinique, Grenada. Korallhomokos tengerpartok, meleg tenger, korrekt bérhajók a Mérföld Yachtingtól.
Tovább olvasom